11 oktober 2009
Trådstartare
Tjena,
Min fassa har en Saab 9000 2.3 Turbo -95 som han vill byta mot min Volvo 940, men där är ett fel på den som jag inte blir klok på. Har inte pillat på den själv men har kollat runt på detta forum, sökt på google och andra sidor. Har aldrig varit Saab-ägare innan så man är lite naab på dem.
Det är såhär att när man gasar på så turbon börjar trycka, räcker väl med halv gas eller lite mer så rycker det något extremt. Det låter inte som det är ett turbo eller motorproblem, utan något mekaniskt. Läste på någon sida att det kan vara, rätta mig om jag har fel "drivknut/drivaxel" som glappar när den får för mycket effekt på sig. Tänk er att den driver/driver inte/driver/driver inte, kan inte förklara på annat sätt. Och rycker därpå. Viktigt att veta är att gör man ett sakta gaspådrag så går den som den ska.
Läste även att det kunde vara lmm som var kass, men det känns som att om det skulle vara ett komponentfel så borde den inte rycka som den gör, utan mer förlora effekt. Ska kolla felkoder och så inom kort. Så potentiella fel som jag kommit över:
- Drivknuten/drivaxel
- lmm
- Bränsletillförsel
- (Kanske magnetventilen i turbon)
Ska börja felsöka och så, pilla lite men vill bara höra om någon här har någon erfarenhet av detta problem, så man inte skruvar i tomma intet.
/utedasset
Senast redigerat av utedasset (11 oktober 2009)