2444
Sök

Saab 9000 2.3 Turbo rycker vid gaspådrag

4 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Tjena,

Min fassa har en Saab 9000 2.3 Turbo -95 som han vill byta mot min Volvo 940, men där är ett fel på den som jag inte blir klok på. Har inte pillat på den själv men har kollat runt på detta forum, sökt på google och andra sidor. Har aldrig varit Saab-ägare innan så man är lite naab på dem.

Det är såhär att när man gasar på så turbon börjar trycka, räcker väl med halv gas eller lite mer så rycker det något extremt. Det låter inte som det är ett turbo eller motorproblem, utan något mekaniskt. Läste på någon sida att det kan vara, rätta mig om jag har fel "drivknut/drivaxel" som glappar när den får för mycket effekt på sig. Tänk er att den driver/driver inte/driver/driver inte, kan inte förklara på annat sätt. Och rycker därpå. Viktigt att veta är att gör man ett sakta gaspådrag så går den som den ska.

Läste även att det kunde vara lmm som var kass, men det känns som att om det skulle vara ett komponentfel så borde den inte rycka som den gör, utan mer förlora effekt. Ska kolla felkoder och så inom kort. Så potentiella fel som jag kommit över:

- Drivknuten/drivaxel
- lmm
- Bränsletillförsel
- (Kanske magnetventilen i turbon)

Ska börja felsöka och så, pilla lite men vill bara höra om någon här har någon erfarenhet av detta problem, så man inte skruvar i tomma intet.

/utedasset
Senast redigerat av utedasset (11 oktober 2009)

1 019 Inlägg
11 oktober 2009
Någon LMM har du inte på den bilen så det kan du stryka från listan. Det vanligaste felet när bilen rycker är dåliga tändstift eller en trasig tändkassett. Hade jag varit du hade jag åkt och köpt mej 4 st NGK BCPR7ES-11 och stoppat i. Fortsätter bilen rycka, försök låna en röd tändkassett att provbyta med.

4 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Okej, tack för det snabba svaret, jag skriver upp det på listan:)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 oktober 2009
grecis som Garfield säger. Byt tändstift. passa även på att byta soppafilter, efter som det skadar inte att ha fräsha filter heller smile o sen om de inte hjälper så får du testa med att byta di kasett!

4 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Funkiee skrev:
grecis som Garfield säger. Byt tändstift. passa även på att byta soppafilter, efter som det skadar inte att ha fräsha filter heller smile o sen om de inte hjälper så får du testa med att byta di kasett!

Jag har inte gjort något av det ovanstående än, har precis bytat bil nu. Men tänkte uppdatera er lite, den går skitbra i friläge om man gasar och maxxar turbon, så jag vill nog hänvisa problemet till drivningen, kanske någon drivknut eller så. Snackade med en på Ad Center och han tyckte också det lät som drivningen någonstans, möjligtvis motorupphängningen. Kan detta stämma tro? Dessutom luktar det pyton i vänster hjulhus (vet dock inte hur saab brukar lukta:P)

Men ska ta en titt på hur det ser ut, needar Haynes-boken först:)
Senast redigerat av utedasset (12 oktober 2009)

3 295 Inlägg
12 oktober 2009
du kan inte få upp fullt laddtryck utan belastning, testa och bytt dom där tändstiften och återkom sen med resultat.

Sök