Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

davzan
23 december 2009 · 141 Inlägg

efter 1 lager epoxy nu får dom vänta till efter jul
https://www1.garaget.org/gallery/archive/104022/824329_rpym5f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/104022/824331_8skg2m.jpg

davzan
24 december 2009 · 141 Inlägg

Good Jul Och Gott Nytt År

Fellow
29 december 2009 · 1 581 Inlägg

Lite bilder nu på mina delar!
Första lagret laminering lagt på de flesta delar! Nästa lager kommer imorgon och på lördag hoppas jag att allt är färdigslipat och klarlackat!


Första delen på Handsfacket
https://www1.garaget.org/archive/93/92228/150260/150260-1717799.jpg


Plastkåpan där 12V och antisladd sitter nedanför växelspak
https://www1.garaget.org/archive/93/92228/150260/150260-1717797.jpg


Blandade delar med första lagret laminering.
https://www1.garaget.org/archive/93/92228/150260/150260-1717793.jpg


Kåpan under ratten
https://www1.garaget.org/archive/93/92228/150260/150260-1717796.jpg

Studd
29 december 2009 · 20 Inlägg

Nice:)

e30racing
30 december 2009 · 140 Inlägg

Luktar det starkt?(epoxin)  tänkte om man kan stå inne i köket lr. nåt då jag inte har något varmgarage..

MVH

BMW e30 323 (1984)
Studd
30 december 2009 · 20 Inlägg

Vanlig lamineringsepoxy typ 275 luktar typ ingenting, dock ska man alltid ha handskar. :-)

Fellow
30 december 2009 · 1 581 Inlägg

Studd skrev:
Vanlig lamineringsepoxy typ 275 luktar typ ingenting, dock ska man alltid ha handskar. :-)

Jag använder denna men jag vet inte om jag inbillar mig men känner mig bränd i näsa och hals efteråt.

Fellow
31 december 2009 · 1 581 Inlägg

Ska börja våtslipa idag men är det ett krav med ansiktsmask då? Tänkte om man står under kran o våtslipar så lär de väl inte damma så mycket?

Shalle89
31 december 2009 · 705 Inlägg

Fellow skrev:
Ska börja våtslipa idag men är det ett krav med ansiktsmask då? Tänkte om man står under kran o våtslipar så lär de väl inte damma så mycket?

Hmm, slippar du med maskin ska ru ha de, men tror nog det e lungt om du gör de under rinnande vatten.

--------------------------------------------------------------------------------
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Mitsubishi Evolution X MR "General Time Attack" (2010)
davzan
31 december 2009 · 141 Inlägg

våtslipa behöver du nog ingen mask
skynda dig upp med mer bilder nu

davzan
31 december 2009 · 141 Inlägg

någon som vet vad effekten blir om du målar kolfibern innan man lägger på epoxyn?

Studd
31 december 2009 · 20 Inlägg

"kolfibereffkten" den skiftande glansiga effekt man ofta vill ha försvinner såvida man inte använder en transparent färg. Och då kan man ju lika gärna måla på glasfiberväv istället. :-)

Det börjar komma en del såkallde designvävar mer och mer nu i olika strukturer och färger.

http://shop.r-g.de/en/Reinforcement-fab … k/red.html

Och våtslipa epoxyn är helt lugnt, kan omöjligt bli damm om man håller det blött under kranen hela tiden och papprena håller ju hur länge som helst.

Gullstrand
8 januari 2010 · 45 Inlägg

hallå

sen skulle de inte va fel att nämna att man inte bara kan köpa vilken kolfiber som helst. vid drapering av huv skulle jag starkt rekomendera 600 grams kolfiber. eller minst 375 grams, (inte för tjock), Och även att till er som inte har kunskapen än. så är det inte heller att ta vilken epoxi som helst. Vid evetuella frågor så skriv te min gb..lägger inom kort upp bilder på egna produkter som är draperade i kolfiber, och helgjutna i ren kolfiber

///Gullstrand

Gullstrand
Gullstrand
8 januari 2010 · 45 Inlägg

bjorncad skrev:

davzan skrev:
har nu tänkt beställa hem saker för vakum baging någon som provat detta och är det väldigt svårt lite tips och trix kanske?

Jag har vatt med och gjort båt delar som vi gjöt med vacuumbag.
Så här kommer lite tips.

Skaffa en bra fälla (catchtank) för epoxin så att du inte förstör din vakuumpump.

Se till att va noga med att få de tätt och snåla inte med hundkött (vakuumtejpen)

Kör inte med en tryckluftsdriven ejektor det är = kompressordödare.

Se till att ha ca 0.9 i vakuum.

Köp en tun fin vacuumbag  det har du igen sen på den färdiga produkten.

Större ytor kan behövas att du delar slangen så att du suger på många ställen i samma form.

Vid skarpa hörn kan de va bra att värma med en varmluftspistol. Dels för att epoxin blir med lättflytande och bagen kan sträcka sig lite.

Akta dig för billig bag dom är oftast inte lika flexibla och tål inte värme allt om du behöver värma den med varmluftspistol.

Vill du ha ett riktigt bra resultat så använder du vakuumet för att suga in epoxin de blir riktigt bra om man har lite tålamod.

lycka till och änvänd inte polyester.

Vacuum gjutning, helt onödigt inom bil styling såvidare du inte har ett jätte avancerat Tex ljudbygge med många radier, vassa kanter m,m. inget jag skulle rekomendera.. krävs mycke arbete så som alla sugkoppar sugfilter + mycket mer.
//GUllstrand

Senast redigerat av Gullstrand (8 januari 2010)

Gullstrand
LillNaisarn
8 januari 2010 ·

Gullstrand skrev:
hallå

sen skulle de inte va fel att nämna att man inte bara kan köpa vilken kolfiber som helst. vid drapering av huv skulle jag starkt rekomendera 600 grams kolfiber. eller minst 375 grams, (inte för tjock)

Nu förstår jag inte vad det har för betydelse om man har tex 200g/m2 eller 600g/m2, desto "lättare" kolfiber betyder att den är bara lättare att drapera om en sak har mera former.

Gullstrand
8 januari 2010 · 45 Inlägg

LillNaisarn skrev:

Gullstrand skrev:
hallå

sen skulle de inte va fel att nämna att man inte bara kan köpa vilken kolfiber som helst. vid drapering av huv skulle jag starkt rekomendera 600 grams kolfiber. eller minst 375 grams, (inte för tjock)

Nu förstår jag inte vad det har för betydelse om man har tex 200g/m2 eller 600g/m2, desto "lättare" kolfiber betyder att den är bara lättare att drapera om en sak har mera former.

Hallå

Självklart blir det lättare men, med den blir även tunnare.. sen fibertätheten är olika på olika gram antal..
Och det va det jag delvis menade att man ska tänka efter innan man draperar något.. tar man för tung kolfiber blir det bara jobbigare i veck och radier, m,m

Gullstrand
Studd
8 januari 2010 · 20 Inlägg

Gullstrand skrev:
hallå

sen skulle de inte va fel att nämna att man inte bara kan köpa vilken kolfiber som helst. vid drapering av huv skulle jag starkt rekomendera 600 grams kolfiber. eller minst 375 grams, (inte för tjock), Och även att till er som inte har kunskapen än. så är det inte heller att ta vilken epoxi som helst. Vid evetuella frågor så skriv te min gb..lägger inom kort upp bilder på egna produkter som är draperade i kolfiber, och helgjutna i ren kolfiber

///Gullstrand

Lite nyfiken på varför du skulle använda en 600 grams eller 375 grams? Är det bara för täthetens skull? Vad jag har hört skiljer sig väven en del beroende på olika tillverkare, fick förklarat för mig hos elitkomposit att själva trådarna väven är gjord av kan vara olika hårt slagna (typ mer komprimerade) och det påverkar vävens följsamhet och täthet mer än att bara kolla vikten... vi har t.ex en 245 grams som är väldigt tät och fin.


Sen beror det ju på lite vilken struktur man vill ha, grövre väv/tjockare trådar/grövre struktur.

Smaken är som baken! smile

Studd
8 januari 2010 · 20 Inlägg

http://www.youtube.com/user/johnburnify … 8cLE5xR-hg

Lite om injicering och vakuumbagging.

davzan
14 januari 2010 · 141 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/104022/837813_dii5e3.jpg
så ser den ut nu, har provmonterat och det passar! imorgon skall jag våtslipa en gong till och sen testa att vaxa upp en fin yta kan bli bra annars får det bli klarlack

Jokke_
14 januari 2010 · 453 Inlägg

Grymt fint, nu blev man inte lite avundsjuk tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang