2097
Sök

Xenonkonvertera Hella 3003

8 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#1
Jag har gått och blivit sugen på att xenonkonvertera mina Hella 3003 Blå, har googlat och läst en del och det verkar som om just 3003 är lite knixig att konvertera pga att lampan inte ryms i lamphuset. Jag är inte rädd för att modifiera (läs: kapa utav bara h-vete cool) Men jag vill ju veta att det blir bra.

Är det någon som gjort denna manöver (eller på ett annat extraljus) och kan dela med sig om hur det blev, tips osv? Undrar även hur det blir med xenon i ett ljus med blått glas, borde väl "bara" bli samma försämring som med vanliga halogen?

1 265 Inlägg
14 oktober 2009
#2
länge sen jag konverterade såna men jag borra upp hål just bakom lampan så lampan gick in.
tex bigknick å såna så rymms lampan in.

tar du 4200k så borde de ju funka ganska bra fast du har blåa glas

8 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#3
OK, är det för själva lampan eller för kablarna man måste borra hål? Lampan sticker väl inte ut??

1 265 Inlägg
14 oktober 2009
#4
ferlin skrev:
OK, är det för själva lampan eller för kablarna man måste borra hål? Lampan sticker väl inte ut??

3003 är så små så den sticker ut lite för mycket.
bara borra upp bakom o använda den stora genomföringen som oftast kommer med.

8 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#5
Hmm, OK. Det ser inte risigt ut då? Och man riskerar inte att det läcker in vatten och skit? Hur blev det när du konverterade, lös det bra?

7 281 Inlägg
14 oktober 2009
#6
ferlin skrev:
Hmm, OK. Det ser inte risigt ut då? Och man riskerar inte att det läcker in vatten och skit? Hur blev det när du konverterade, lös det bra?

Kör med lite silikon runt så blir det bra. Kanske lite bökigare sen att byta lampan men hur ofta sker det?


1 265 Inlägg
14 oktober 2009
#7
ferlin skrev:
Hmm, OK. Det ser inte risigt ut då? Och man riskerar inte att det läcker in vatten och skit? Hur blev det när du konverterade, lös det bra?

bra lyse hade vitt glas iofs. men borde ju bli ganska bra om man har 4300k och blått glas annars finns ju nya för 199kr så



Brains skrev:
ferlin skrev:
Hmm, OK. Det ser inte risigt ut då? Och man riskerar inte att det läcker in vatten och skit? Hur blev det när du konverterade, lös det bra?

Kör med lite silikon runt så blir det bra. Kanske lite bökigare sen att byta lampan men hur ofta sker det?

de är jävligt sällan man behöver byta

Skogskonsult
214 Inlägg
14 oktober 2009
#8
joakim89 skrev:
ferlin skrev:
Hmm, OK. Det ser inte risigt ut då? Och man riskerar inte att det läcker in vatten och skit? Hur blev det när du konverterade, lös det bra?

bra lyse hade vitt glas iofs. men borde ju bli ganska bra om man har 4300k och blått glas annars finns ju nya för 199kr så



Brains skrev:
ferlin skrev:
Hmm, OK. Det ser inte risigt ut då? Och man riskerar inte att det läcker in vatten och skit? Hur blev det när du konverterade, lös det bra?

Kör med lite silikon runt så blir det bra. Kanske lite bökigare sen att byta lampan men hur ofta sker det?

de är jävligt sällan man behöver byta

Är rätt säker på att stenskott tar kol på glaset innan lampan ger upp:p

DKW
197 Inlägg
14 oktober 2009
#9
Lånar tråden lite..

Har tänkt göra samma sak som trådskaparen, xenonkonvertera mina Hella 3003, som sitter på LightOn-båge. (ser ut på följande sätt för er som inte vet: http://www.olconstruction.se/image3e.jpg )

Eftersom det är en båge som är snabb/enkel att ta av bör man även försöka tillämpa detta vid konverteringen, så vad är lättast tror ni;

Antingen försöka fästa ballasterna på bågen och fästa något runt dem som kan agera som skydd/hållare och då slippa mer jobb.

Eller, skaffa förlängningskablar mellan xenonlampa och balast, lägga ballasterna i fronten och sedan försöka göra en snabbkontakt/kontaktblock av xenonkontakterna. Är detta möjligt? tongue

Alternativ två med bara förlängningskablar hade inte varit något problem om bågen satt permanent, men så är ju inte fallet..

7 281 Inlägg
14 oktober 2009
#10
Xenonlamporna har ju redan väldigt simpla kontakter.
Jag hade montera ballasterna vid grillen någonstans och sen bara dragit ur kablarna när du ska bort med allt.
Kan inte ta mer än 1 minut att koppla bort dom.
Tänk även på att det är inte rekomenderat att förlänga kablar mer än 60cm.


DKW
197 Inlägg
14 oktober 2009
#11
Brains skrev:
Xenonlamporna har ju redan väldigt simpla kontakter.
Jag hade montera ballasterna vid grillen någonstans och sen bara dragit ur kablarna när du ska bort med allt.
Kan inte ta mer än 1 minut att koppla bort dom.
Tänk även på att det är inte rekomenderat att förlänga kablar mer än 60cm.

Ne, de var 60cm förlängningskablar jag isf tänkte skaffa hos xenonkungen.. smile Men problemet med originalkontakterna på xenonkablarna är att de små plastfästen/hakarna har en tendens att gå av lätt, så det vore rent teoretiskt lättare med bara en kontakt som innehöll 6 poler.. =/
Vet som sagt bara inte hur/om detta påverkar ljuskvaliten något?

7 281 Inlägg
14 oktober 2009
#12
www.elfa.se
Sök på artnr 44-027-26 och 44-027-10.

Bilden visar bara en 2 polig dock.
Senast redigerat av Brains (14 oktober 2009)


DKW
197 Inlägg
14 oktober 2009
#13
Brains skrev:
www.elfa.se
Sök på artnr 44-027-26 och 44-027-10.

Bilden visar bara en 2 polig dock.

Tackar! big_smile Dedär borde väll funka lika bra som original..? Kablarna är väll inte någe speciella?

7 281 Inlägg
14 oktober 2009
#14
Har inte sett något speciellt med varken kablarna eller kontakterna på mina kit åtminstonde smile


DKW
197 Inlägg
14 oktober 2009
#15
Brains skrev:
Har inte sett något speciellt med varken kablarna eller kontakterna på mina kit åtminstonde smile

Då blir de nog att beställa tre förlängningskablar samt några 6-polskontakter och göra ett försök smile

Tack för hjälpen!

7 281 Inlägg
14 oktober 2009
#16
Rimligtvis så borde det räcka med att du bara köper kontakterna, xenonkungen säljer såna separata.
Vill du ha det ännu smidigare så köper du en kabel med 6st ledare. Fast då måste du vara säker vilken kabel som går vart.
Inget man inte kan fixa med en ohm-mätare wink
Då har du endast en lite tjockare kabel som sticker ut.
Du kan även använda en 6-polskontakt inne vi ballasterna om du vill det.


2 024 Inlägg
14 oktober 2009
#17
Såg förra året Jörg på Powerchips firmabil, han hade båge med snabbfäste till sina extraljus och hade helt sonika fäst ballasterna på baksidan av ljusen, inte särskilt snyggt men det funkade och de pallade med det. Frågade honom om saken och han sa att han kört så ca 5000mil då, sommar som vinter och aldrig haft problem. Sen körde han med snabbkoppling till vanliga 12volten istället som är lite enklare att hitta kontakter till.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 005 Inlägg
15 oktober 2009
#18
Får ju tänka på stöldrisken med. Bättre o ha ballasterna innanför när det är så lätt att skruva loss de där regplåtshållarna.


1 265 Inlägg
15 oktober 2009
#19
linuslinje skrev:
Får ju tänka på stöldrisken med. Bättre o ha ballasterna innanför när det är så lätt att skruva loss de där regplåtshållarna.

har man snabbfäste så spelar de ingen större roll om dom sitter på ljusena dom plockas ju bort när dom inte används

1 749 Inlägg
15 oktober 2009
#20
joakim89 skrev:
linuslinje skrev:
Får ju tänka på stöldrisken med. Bättre o ha ballasterna innanför när det är så lätt att skruva loss de där regplåtshållarna.

har man snabbfäste så spelar de ingen större roll om dom sitter på ljusena dom plockas ju bort när dom inte används

Nja roll
Så är det inte i verkligheten.
Man åker till affären och ska handla och tar med sig extraljusen med sig in....
Jag tror att de flesta som har snabbfästen osv, enbart plockar av på vid vår och höst, eller vid speciella tillfällen.

Ni som har kan väl ge ett ärligt svar på hur ofta ni plockar av ljusen...
Senast redigerat av patrikke (15 oktober 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.


Sök