Är fälgarna för stora?

Alexsch
14 oktober 2009 · 20 Inlägg

Hejsan!
Har en Golf 2 -87
som jag har köpt ett par 17" fälgar till. Och när jag slängde på fälgarna så tog fjädringen i lite i däcken fram för fälgen var ganska breda. Snubben som hade haft fälgarna innan mig hade haft det på en likadan golf och det passade. Hur ska jag göra? (Är inte speciellt kunnig av mig eftersom det är min första bil)

Blir riktigt glad om jag får lite hjälp och rådsmile

evilaudio
14 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

tingen sätter du på spacers elle coilovers..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
norpan1
14 oktober 2009 · 1 043 Inlägg

Vilken dim på däcken?

Alexsch
14 oktober 2009 · 20 Inlägg

kommer inte ihåg exakta måtten nu, men bredden på däcken var iallafall 250mm har jag för mig:)

Esprit-73 Billackerare...
15 oktober 2009 · 86 Inlägg

Försök fixa något smalare däck, kanske 215 eller 225. Kompisen had e17" på sin Golf 2 och det enda han behövde göra var att modda fästet till stänkskydden fram. Tror han hade 215.

Mvh Jonas
Snke Herr Klåfinger
15 oktober 2009 · 214 Inlägg

spaaaacers smile enklast smile

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."
Darkie dARKiE
15 oktober 2009 · 5 031 Inlägg

där var inte olika stor bred på däcken då?  Eller bredare fälgar till bakhjulen? alternatvit annan ET på 2 av fälgarna?

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Mankan1978 Son Of Murphy
15 oktober 2009 · 782 Inlägg

Jisses 17" på en Golf 2a... När ska ni fatta, Storleken HAR INGEN betydelse, jag lovar!!!
Jag hade 15" på min Golf 2a, det vart spårigt, bilen var slö som en jag vet inte vad och drog avsevärt mycket mer bensin än med de ordinarie 14"

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2009 · 13 734 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Jisses 17" på en Golf 2a... När ska ni fatta, Storleken HAR INGEN betydelse, jag lovar!!!
Jag hade 15" på min Golf 2a, det vart spårigt, bilen var slö som en jag vet inte vad och drog avsevärt mycket mer bensin än med de ordinarie 14"

15" på en golf är toklitet

ser verkligen ut som skit

215/40-17 tar i på min mk2 man får vålda ganska duktigt att få plats med dom fram

205/40-17 har jag nu dessa går relativt fritt men så har jag coilovers så bilen är "ganska" låg

tar dom i fjäderbenet så är det antingen fälgen som har fel et eller är det bara däcket som tar i är dom troligen lite för breda

sen beror det på hur framvagnen är stalld oxå

jag har maximal camber fram och då hamnar däcket närmare fjäderbenet än normalt
men det tar inte i vilket som

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Alexsch
16 oktober 2009 · 20 Inlägg

Jo,jag tycker det ser grymt snyggt ut med lite större fälgar påsmile
Och jag tror jag har löst det nu med några "insatsringar" jag köpte som man pluggar i fälgen. Skrapar inte i nånting i fälgen/däcket nu.
Tack för alla svar:)

jocke_gronberg
16 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

Nu har du bara kvar att lägga upp bilen här på garaget big_smile

Alexsch
18 oktober 2009 · 20 Inlägg

Haha jajemensan det ska det allt göras,vill bara fina till den lite innan så den ser lite bättre ut iallafall;) big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2009 · 13 734 Inlägg

Alexsch skrev:
Jo,jag tycker det ser grymt snyggt ut med lite större fälgar påsmile
Och jag tror jag har löst det nu med några "insatsringar" jag köpte som man pluggar i fälgen. Skrapar inte i nånting i fälgen/däcket nu.
Tack för alla svar:)

den är orginal hög va? smile

annars skrapar det i överallt smile

fick höja min bil 2cm för att kunna använda bilen vättigt annars fick man krångla så fort man skulle svänga

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
evilaudio
20 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

Growe skrev:

Mankan1978 skrev:
Jisses 17" på en Golf 2a... När ska ni fatta, Storleken HAR INGEN betydelse, jag lovar!!!
Jag hade 15" på min Golf 2a, det vart spårigt, bilen var slö som en jag vet inte vad och drog avsevärt mycket mer bensin än med de ordinarie 14"

15" på en golf är toklitet

ser verkligen ut som skit

215/40-17 tar i på min mk2 man får vålda ganska duktigt att få plats med dom fram

205/40-17 har jag nu dessa går relativt fritt men så har jag coilovers så bilen är "ganska" låg

tar dom i fjäderbenet så är det antingen fälgen som har fel et eller är det bara däcket som tar i är dom troligen lite för breda

sen beror det på hur framvagnen är stalld oxå

jag har maximal camber fram och då hamnar däcket närmare fjäderbenet än normalt
men det tar inte i vilket som

våldta för att få dit 215/40/17 fram??   

körde ju me 215/35/18" ´fram på min en av mina jettro å de va inga som helst problem.   men coilovers e typ ett måste.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 oktober 2009 · 13 734 Inlägg

evilaudio skrev:

Growe skrev:

Mankan1978 skrev:
Jisses 17" på en Golf 2a... När ska ni fatta, Storleken HAR INGEN betydelse, jag lovar!!!
Jag hade 15" på min Golf 2a, det vart spårigt, bilen var slö som en jag vet inte vad och drog avsevärt mycket mer bensin än med de ordinarie 14"

15" på en golf är toklitet

ser verkligen ut som skit

215/40-17 tar i på min mk2 man får vålda ganska duktigt att få plats med dom fram

205/40-17 har jag nu dessa går relativt fritt men så har jag coilovers så bilen är "ganska" låg

tar dom i fjäderbenet så är det antingen fälgen som har fel et eller är det bara däcket som tar i är dom troligen lite för breda

sen beror det på hur framvagnen är stalld oxå

jag har maximal camber fram och då hamnar däcket närmare fjäderbenet än normalt
men det tar inte i vilket som

våldta för att få dit 215/40/17 fram??   

körde ju me 215/35/18" ´fram på min en av mina jettro å de va inga som helst problem.   men coilovers e typ ett måste.

på min fick jag knacka in skärmkanten och sen pressa ut skärmen nästan 2cm för att det skulle finnas en chans med 205-40-17 innerskärmarna skrapade i som FAN
så tillslut höjde jag den 2cm så blev det bättre tar dock i ibland nu oxå

när jag körde 215/40-17 så hade jag en 60/60 sats då fick jag skära bort en del av innerskärmen och kapa bort hela skärmkanten och sen trycka ut hela kanten tror det syns bland bilderna hur mycket utdragna skärmarna är fram
hade jag haft breddare på hade det nog gått lite bättre
ska lägga upp bild på hur "hög" min bil är just nu när det går skapligt med 205:or

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
evilaudio
20 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

Growe skrev:

evilaudio skrev:

Growe skrev:

15" på en golf är toklitet

ser verkligen ut som skit

215/40-17 tar i på min mk2 man får vålda ganska duktigt att få plats med dom fram

205/40-17 har jag nu dessa går relativt fritt men så har jag coilovers så bilen är "ganska" låg

tar dom i fjäderbenet så är det antingen fälgen som har fel et eller är det bara däcket som tar i är dom troligen lite för breda

sen beror det på hur framvagnen är stalld oxå

jag har maximal camber fram och då hamnar däcket närmare fjäderbenet än normalt
men det tar inte i vilket som

våldta för att få dit 215/40/17 fram??   

körde ju me 215/35/18" ´fram på min en av mina jettro å de va inga som helst problem.   men coilovers e typ ett måste.

på min fick jag knacka in skärmkanten och sen pressa ut skärmen nästan 2cm för att det skulle finnas en chans med 205-40-17 innerskärmarna skrapade i som FAN
så tillslut höjde jag den 2cm så blev det bättre tar dock i ibland nu oxå

när jag körde 215/40-17 så hade jag en 60/60 sats då fick jag skära bort en del av innerskärmen och kapa bort hela skärmkanten och sen trycka ut hela kanten tror det syns bland bilderna hur mycket utdragna skärmarna är fram
hade jag haft breddare på hade det nog gått lite bättre
ska lägga upp bild på hur "hög" min bil är just nu när det går skapligt med 205:or

då måste du haft fel ET..   ja tog bort mina innerskärmar å vek in kanten sen va de bara köra på.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober 2009 · 13 734 Inlägg

evilaudio skrev:

Growe skrev:

evilaudio skrev:
våldta för att få dit 215/40/17 fram??   

körde ju me 215/35/18" ´fram på min en av mina jettro å de va inga som helst problem.   men coilovers e typ ett måste.

på min fick jag knacka in skärmkanten och sen pressa ut skärmen nästan 2cm för att det skulle finnas en chans med 205-40-17 innerskärmarna skrapade i som FAN
så tillslut höjde jag den 2cm så blev det bättre tar dock i ibland nu oxå

när jag körde 215/40-17 så hade jag en 60/60 sats då fick jag skära bort en del av innerskärmen och kapa bort hela skärmkanten och sen trycka ut hela kanten tror det syns bland bilderna hur mycket utdragna skärmarna är fram
hade jag haft breddare på hade det nog gått lite bättre
ska lägga upp bild på hur "hög" min bil är just nu när det går skapligt med 205:or

då måste du haft fel ET..   ja tog bort mina innerskärmar å vek in kanten sen va de bara köra på.

det är fysiskt omöjligt att en 7" fälg får plats utan att ta i oavsätt offsett antingen tar det i innåt eller så tar det i utåt
men visst som bilen är nu tar det bara i när man svänger fullt men det tar i
har dock inte skurit rent innerskärmarna jag har nu men fick verkligen bryta ut skärmkanten fram
bak kan jag ha den hur låg som helst med orginal skärmkant bak

men så hade jag hela däcket innanför kanten från början men det var okörbart så jag höjde den 2cm på coilsen vet inte riktigt hur mycket höjdskillnad det gjorde

http://www.garaget.org/?car=41046&image=1646595
man ser rätt tydligt på bilden att det inte är något fel på ET på fälgarna
problemet är att hjulhuset inte rymmer mera däck än så

att det går fritt på din bil betvivlar jag inte då bilen är "typ" 1dm högre än min bil
orginal kunde jag köra med 215/40-17 utan att det tog i
säkert hade det gått med moderat sänkning oxå men tanten säger att bilen inte ska vara högre än vad den är och det är "hennes" bil så hon får bestämma

Senast redigerat av Growe (22 oktober 2009)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Alexsch
23 oktober 2009 · 20 Inlägg

Growe skrev:

Alexsch skrev:
Jo,jag tycker det ser grymt snyggt ut med lite större fälgar påsmile
Och jag tror jag har löst det nu med några "insatsringar" jag köpte som man pluggar i fälgen. Skrapar inte i nånting i fälgen/däcket nu.
Tack för alla svar:)

den är orginal hög va? smile

annars skrapar det i överallt smile

fick höja min bil 2cm för att kunna använda bilen vättigt annars fick man krångla så fort man skulle svänga

Jajemensan den är allt orginal höjd på. Och jag har bara slängt på fälgarna utan att pröva att köra med dom, men det kanske är som du säger då att det kommer att ta i lite:(

chrix
25 oktober 2009 · 188 Inlägg

Ja det är ju intressant vad du har för bredd och ET på fälgarna och storlek på däcken innan man kan ge "rätt" tips....
Men Jätte breda hjul får ju inte plats om man skall sänka och sedan kunna svänga UTAN att modifiera...
Jag åker med 15" och lite sänkt och jag har slipat bort rätt mycket i skärmkanterna för att det inte skall skrapa i när man kör ordentligt...
Men Om det nu är så att du har ca 250mm breda däck så lär det INTE gå utan mycket modifieringar....

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2009 · 13 734 Inlägg

chrix skrev:
Ja det är ju intressant vad du har för bredd och ET på fälgarna och storlek på däcken innan man kan ge "rätt" tips....
Men Jätte breda hjul får ju inte plats om man skall sänka och sedan kunna svänga UTAN att modifiera...
Jag åker med 15" och lite sänkt och jag har slipat bort rätt mycket i skärmkanterna för att det inte skall skrapa i när man kör ordentligt...
Men Om det nu är så att du har ca 250mm breda däck så lär det INTE gå utan mycket modifieringar....

mm golfarna har väldigt små hjulhus

med et35 på 7" fälgar så tar det i med 215 ganska duktigt om det är sänkt även med bara 60mm

med 205 tror jag att det gått fritt men med 80-100mm sänkning så tar dom oxå i ganska mycket

testade att montera på 215 igen i förgår och då gick det "ganska" bra men det går inte att svänga speciellt mycket skulle gissa på att den är runt 90mm sänkt fram  halva däcket ligger innanför skärmkanten

med 100mm sänkning och hela däcket innanför med 205 så la sig däcket på skärmkanten när man slog fullt rattutslag blev lite bättre när man pressat ut skärmkanten någon cm men tar fortfarande i så det inte direkt är körbart om man vill kunna svänga lite

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang