Enda bilnyckeln borttappad - Saab 9-3 årsmodell 98

EmlanGbg
16 oktober 2009 · 168 Inlägg

Någon som vet hur jag skall gå tillväga, Bilen har larmdosa. Något hum om vad detta kalaset kommer att kosta mig? tips på hur jag ev skulle kunna komma undan billigare?


Tack på förhand!
En ledsen Emelie....

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
TheBlackBullit
16 oktober 2009 · 195 Inlägg

tjenna om du nu har tappat bort båda nycklarna så kommer det att kosta för du måste byta du måste byta twice och sen programera dom nya nycklarna...

BMW E39 M5 (2000)
EmlanGbg
16 oktober 2009 · 168 Inlägg

TheBlackBullit skrev:
tjenna om du nu har tappat bort båda nycklarna så kommer det att kosta för du måste byta du måste byta twice och sen programera dom nya nycklarna...

ett stort stort suck....sad

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

Ja som sagt, har du tappat alla nycklar till bilen så måste styrdonet bytas och sen ska nya nycklar programmeras efter det, kommer nog kosta ett par tusingar bara för boxen och sen någon tusing per nyckel.

Är du helt säker på att den gamla nyckeln inte kommer att komma fram ??

För det vore ju lite segt att lägga 5K eller mer i onödan och sedan hitta originalnyckeln i soffan efter två veckor...


Men iaf, om inte den gamla nyckeln kommer fram så se till att göra minst två nya nycklar för om man tappar en men har en kvar så räcker det att inhandla en ny nyckel och programmera den med den gamla, kostar inte mer än någon tusing istället för flera tusingar wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
EmlanGbg
16 oktober 2009 · 168 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Ja som sagt, har du tappat alla nycklar till bilen så måste styrdonet bytas och sen ska nya nycklar programmeras efter det, kommer nog kosta ett par tusingar bara för boxen och sen någon tusing per nyckel.

Är du helt säker på att den gamla nyckeln inte kommer att komma fram ??

För det vore ju lite segt att lägga 5K eller mer i onödan och sedan hitta originalnyckeln i soffan efter två veckor...


Men iaf, om inte den gamla nyckeln kommer fram så se till att göra minst två nya nycklar för om man tappar en men har en kvar så räcker det att inhandla en ny nyckel och programmera den med den gamla, kostar inte mer än någon tusing istället för flera tusingar wink

Glömt/tappade mobiltelefonen, och även körkortet vid samma tillfälle. Grejerna finns inte. Antagligen har det hamnat i någon annans ägo...FAN!

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
kwansa Hmm, vet inte?
16 oktober 2009 · 1 775 Inlägg

Men hur lyckas man koda in nya nycklar utan att ha tändningen igång?
funkar det, kanske går om man tar ur boxen?

surt om man åker på och byta lås oxå =/

är bilen olåst nu?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

kwansa skrev:
Men hur lyckas man koda in nya nycklar utan att ha tändningen igång?
funkar det, kanske går om man tar ur boxen?

surt om man åker på och byta lås oxå =/

är bilen olåst nu?

Koda in nya nycklar utan tändning ??

Har man blivit av med alla nycklarna så byts ju boxen och då är den antingen i ett "olåst" läge så att man kan programmera in en helt ny uppsättning nycklar eller så är box och nycklar redan förprogrammerade.


Kan ju iofs kolla i WIS om jag hittar något mer om hur det går till, lite nyfiken nu tongue


Låsen är ju bara mekaniska så dom nya nycklarna kan säkert skäras med det "gamla" mönstret.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
EmlanGbg
16 oktober 2009 · 168 Inlägg

kwansa skrev:
Men hur lyckas man koda in nya nycklar utan att ha tändningen igång?
funkar det, kanske går om man tar ur boxen?

surt om man åker på och byta lås oxå =/

är bilen olåst nu?

De byter larm boxen och ger mig 2 nya nycklar som de kodar om. Måste bärga bilen dit. Låsen slipper jag byta...Så den gamla bil nyckeln kommer de kunna använda endast till att gå in i bilen med..men larmet kommer gå och de kommer inte kunna köra iväg med bilen. Bilen står låst i ett garage nu.

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
volvoentusiasten
16 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

EmlanGbg skrev:

kwansa skrev:
Men hur lyckas man koda in nya nycklar utan att ha tändningen igång?
funkar det, kanske går om man tar ur boxen?

surt om man åker på och byta lås oxå =/

är bilen olåst nu?

De byter larm boxen och ger mig 2 nya nycklar som de kodar om. Måste bärga bilen dit. Låsen slipper jag byta...Så den gamla bil nyckeln kommer de kunna använda endast till att gå in i bilen med..men larmet kommer gå och de kommer inte kunna köra iväg med bilen. Bilen står låst i ett garage nu.

Jobbigt läge, om de har ditt körkort och din bil-nyckel så skulle jag verkligen rekommendera dig att byta lås med. Det är rätt lätt att klura ut att din bil står någonstans i närheten av din folkbokföring. Men det beror ju på lite hur du bor, egen tomt osv?

Täcker inte försäkring detta?

Jag frågade mitt försäkringsbolag (trygghansa) förut och de sa att de skulle täcka sådant.

EmlanGbg
16 oktober 2009 · 168 Inlägg

linuslinje skrev:

EmlanGbg skrev:

kwansa skrev:
Men hur lyckas man koda in nya nycklar utan att ha tändningen igång?
funkar det, kanske går om man tar ur boxen?

surt om man åker på och byta lås oxå =/

är bilen olåst nu?

De byter larm boxen och ger mig 2 nya nycklar som de kodar om. Måste bärga bilen dit. Låsen slipper jag byta...Så den gamla bil nyckeln kommer de kunna använda endast till att gå in i bilen med..men larmet kommer gå och de kommer inte kunna köra iväg med bilen. Bilen står låst i ett garage nu.

Jobbigt läge, om de har ditt körkort och din bil-nyckel så skulle jag verkligen rekommendera dig att byta lås med. Det är rätt lätt att klura ut att din bil står någonstans i närheten av din folkbokföring. Men det beror ju på lite hur du bor, egen tomt osv?

Täcker inte försäkring detta?

Jag frågade mitt försäkringsbolag (trygghansa) förut och de sa att de skulle täcka sådant.

Det tragiska är att jag bara har trafik på bilen ( har bara haft bilen en månad drygt ). Så ngn försäkring lär inte täcka. Bilen står i garage... Och som jag nämde tidigare kommer larm enheten och nycklarna att kodas om. Köpte en ny larm enhet för 2000 kr begagnad från SDCC ( nypris för en sådan box ligger på ca 5000 kr ) Nyckeln som är ute i omlopp kommer de endast att kunna öppna bilen med...men larmet kommer att gå och de kommer inte kunna att starta bilen.

Livet suger.

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

EmlanGbg skrev:

linuslinje skrev:

EmlanGbg skrev:

De byter larm boxen och ger mig 2 nya nycklar som de kodar om. Måste bärga bilen dit. Låsen slipper jag byta...Så den gamla bil nyckeln kommer de kunna använda endast till att gå in i bilen med..men larmet kommer gå och de kommer inte kunna köra iväg med bilen. Bilen står låst i ett garage nu.

Jobbigt läge, om de har ditt körkort och din bil-nyckel så skulle jag verkligen rekommendera dig att byta lås med. Det är rätt lätt att klura ut att din bil står någonstans i närheten av din folkbokföring. Men det beror ju på lite hur du bor, egen tomt osv?

Täcker inte försäkring detta?

Jag frågade mitt försäkringsbolag (trygghansa) förut och de sa att de skulle täcka sådant.

Det tragiska är att jag bara har trafik på bilen ( har bara haft bilen en månad drygt ). Så ngn försäkring lär inte täcka. Bilen står i garage... Och som jag nämde tidigare kommer larm enheten och nycklarna att kodas om. Köpte en ny larm enhet för 2000 kr begagnad från SDCC ( nypris för en sådan box ligger på ca 5000 kr ) Nyckeln som är ute i omlopp kommer de endast att kunna öppna bilen med...men larmet kommer att gå och de kommer inte kunna att starta bilen.

Livet suger.

Kollade hur det går till att byta box etc och det är ganska enkelt faktiskt.

Skruva bort förarstolen, vik undan mattan och bort med gamla boxen. Dit med en ny box och tillbaka med allt sen plockar man bort antennen som sitter runt tändningslåset och använder en medföljande transponder för att koda in nya nycklar så är det klart.


Men hur det kommer funka med en beggad box vet jag inte riktigt, om du inte fick med antingen nycklarna eller åtminstonde en transponder till boxen så har du ju bara köpt en ny box med samma problem. Inga nycklar = ny box igen....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
16 oktober 2009 · 559 Inlägg

Har inte SAAB själva en nyckel tro? Verkstadsnyckeln eller vad dom kallar den. Eller e de bara jättenya bilar de finns till?

Mvh Thomas

Mvh Thomas
bmx
16 oktober 2009 · 7 100 Inlägg

men bärningsassistancen har väll så dom kan ta sej in bilar utan nyckel?tänkte om man kan stänga av larmet in ifrån

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
Har inte SAAB själva en nyckel tro? Verkstadsnyckeln eller vad dom kallar den. Eller e de bara jättenya bilar de finns till?

Mvh Thomas

En såkallad verkstadsnyckel är ju inte en universalnyckel som alla verkstäder har utan det är en speciell nyckel men lämnar till verkstaden när man lämnar in bilen.

Nyckeln gör att bilen bara kan köras i max 50 km/h tex.



bmx skrev:
men bärningsassistancen har väll så dom kan ta sej in bilar utan nyckel?tänkte om man kan stänga av larmet in ifrån

Är det saabs originallarm så går det inte vad jag vet då det inte finns varken knappar eller separata boxar att koppla bort.

Larmet är ju så insyltat i bilens elektronik eftersom det sitter i TWICE-boxen så för att koppla bort larmet måste man ju istortsett koppla bort all bilens elektronik och då skulle ju inte bilen gå ändå...

Senast redigerat av TBOC_Razor (16 oktober 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
EmlanGbg
17 oktober 2009 · 168 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Volvo_Thomas skrev:
Har inte SAAB själva en nyckel tro? Verkstadsnyckeln eller vad dom kallar den. Eller e de bara jättenya bilar de finns till?

Mvh Thomas

En såkallad verkstadsnyckel är ju inte en universalnyckel som alla verkstäder har utan det är en speciell nyckel men lämnar till verkstaden när man lämnar in bilen.

Nyckeln gör att bilen bara kan köras i max 50 km/h tex.



bmx skrev:
men bärningsassistancen har väll så dom kan ta sej in bilar utan nyckel?tänkte om man kan stänga av larmet in ifrån

Är det saabs originallarm så går det inte vad jag vet då det inte finns varken knappar eller separata boxar att koppla bort.

Larmet är ju så insyltat i bilens elektronik eftersom det sitter i TWICE-boxen så för att koppla bort larmet måste man ju istortsett koppla bort all bilens elektronik och då skulle ju inte bilen gå ändå...

Detta verkar ju väldigt rörigt! Speciellt nu när jag väntar på en ny box som kommer på posten på tisdag...Suck=/

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
EmlanGbg
17 oktober 2009 · 168 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

EmlanGbg skrev:

linuslinje skrev:

Jobbigt läge, om de har ditt körkort och din bil-nyckel så skulle jag verkligen rekommendera dig att byta lås med. Det är rätt lätt att klura ut att din bil står någonstans i närheten av din folkbokföring. Men det beror ju på lite hur du bor, egen tomt osv?

Täcker inte försäkring detta?

Jag frågade mitt försäkringsbolag (trygghansa) förut och de sa att de skulle täcka sådant.

Det tragiska är att jag bara har trafik på bilen ( har bara haft bilen en månad drygt ). Så ngn försäkring lär inte täcka. Bilen står i garage... Och som jag nämde tidigare kommer larm enheten och nycklarna att kodas om. Köpte en ny larm enhet för 2000 kr begagnad från SDCC ( nypris för en sådan box ligger på ca 5000 kr ) Nyckeln som är ute i omlopp kommer de endast att kunna öppna bilen med...men larmet kommer att gå och de kommer inte kunna att starta bilen.

Livet suger.

Kollade hur det går till att byta box etc och det är ganska enkelt faktiskt.

Skruva bort förarstolen, vik undan mattan och bort med gamla boxen. Dit med en ny box och tillbaka med allt sen plockar man bort antennen som sitter runt tändningslåset och använder en medföljande transponder för att koda in nya nycklar så är det klart.


Men hur det kommer funka med en beggad box vet jag inte riktigt, om du inte fick med antingen nycklarna eller åtminstonde en transponder till boxen så har du ju bara köpt en ny box med samma problem. Inga nycklar = ny box igen....

Varför jag vill byta boxen är ju för att jag inte vill att nyckeln som är ute i omlopp skall funka till bilen!

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang