2385
Sök

1500kg eller 2000kg biltransport?

258 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Ska iväg o hämta en bil till veckan o verkar inte hitta ngn bättre dragbil än 745:an smile

ska hämta en 965 1680kg tjänstevikt. MEN motorn/lådan/kardan är urplockat. så den väger kanske runt 1400kg nu då?

745:an får ja dra 1600kg med mitt E-kort.

nu till frågan:

får jag minst böter/påföljder om jag drar med en 1500kg kärra med överlass?
eller en 2000kg kärra som ja fattar det blir "tungtsläp"

och vad kan hända om ja blir stoppad?

"har nyss fått tillbaka körkortet efter 2 månaders indragning" smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 oktober 2009
du kommer lindrigare undan om du kör 1500kg med överlast än om du kör en 2000kg kärra

Rock'n Roll

258 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
du kommer lindrigare undan om du kör 1500kg med överlast än om du kör en 2000kg kärra

Ja, vad ja har läst runt i flera timmar så verkar det så smile
Det blir väl bara nått hundra kilo i överlast det kan dom väl inte ta kortet för?

smile

945 Inlägg
18 oktober 2009
Vart läser ni "kommer lindrigare undan med..." ?

Jag har själv fått en uppfattning av att det går under olovlig körning oavsett.

1 803 Inlägg
18 oktober 2009
Bjare skrev:
Vart läser ni "kommer lindrigare undan med..." ?

Jag har själv fått en uppfattning av att det går under olovlig körning oavsett.

Olovlig körning är det först då man inte har körkortsbehörighet till den fordonskombination man framför, i detta fallet ett 2t släp som inte får dras efter denna bil då vikten överstiger max släpvagnsvikt för bilen. Men om man istället har en kombination som man får lov att framföra dvs 1500kg-släp efter en bil som får dra 1600kg så är man behörig att framföra ekipaget.
Problemet är istället att man kan åka dit på överlast och få massa böter, värt att notera är att överlasten inte får vara extrem för då kan man ha oturen att åka dit för vårdslöshet och mista kortet på det viset istället.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 oktober 2009
Stopp här... Trådskaparen har ju e-kort. Då gäller inte längre detta med totalvikt. Har man e-kort så får man köra vilket släp efter vilken bil man vill, bara släpets bruttovikt inte överskrider bilens släpvagsnvikt.

Så, ta 2000kg:s släpet i vilket fall, inget olagligt i det så länge det inte väger mer än 1600 när du kör det efter din bil.

Men, du skriver att motor o låda är urplockad så bilen väger under 1500 kg, vad är då problemet? Du klarar dig ju med den lilla kärran då...

Edit: Observera att detta med vikterna endast gäller då man har e-kort. Annars är det totalvikten på släpet som räknas.
Senast redigerat av henke_99 (18 oktober 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

KHRacing
18 oktober 2009
Tag av skyltarna på fordonet som står på släpet..
gör du inte det så kan den bilen vägar 500 kg & polisen går ändå efter den registrerade vikten på fordonet.

Ser dem att motor &låda är urplockat så kan  de mkt väl släppa dig med motiveringen att det ser ut att klara sig :-)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 oktober 2009
KHRacing skrev:
Tag av skyltarna på fordonet som står på släpet..
gör du inte det så kan den bilen vägar 500 kg & polisen går ändå efter den registrerade vikten på fordonet.

Det kan dom inte göra. Och gör dom det ändå kan man bara överklaga, för det är endast en vägning som kan avgöra den faktiska vikten. (vilken är den som gäller)

258 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Tackar för tippsen smile

12 086 Inlägg
18 oktober 2009
henke_99 skrev:
Stopp här... Trådskaparen har ju e-kort. Då gäller inte längre detta med totalvikt. Har man e-kort så får man köra vilket släp efter vilken bil man vill, bara släpets bruttovikt inte överskrider bilens släpvagsnvikt.

Så, ta 2000kg:s släpet i vilket fall, inget olagligt i det så länge det inte väger mer än 1600 när du kör det efter din bil.

Men, du skriver att motor o låda är urplockad så bilen väger under 1500 kg, vad är då problemet? Du klarar dig ju med den lilla kärran då...

Edit: Observera att detta med vikterna endast gäller då man har e-kort. Annars är det totalvikten på släpet som räknas.

En 1500kg kärra får inte dra 1500kg, den har tjänstevikten 1500kg.
Tar han 2000kg släpan lär han hamna någonstans på gränsen för släpet, dock övervikt på bilen. Uppskattningsvis 400kg för mkt.

Att poängtera är ju att tjänstevikten är 1680, vilket gör att bilen torr säkert inte väger mer än 1500kg minus motor och låda.

Vet inget om regler men man brukar säga att 10% övervikt brukar slippa böter.

Eftesom du har BE så finns det i praktiken inga tunga släp för dig, du får köra allt sålängre siffrorna stämmer. Ta 2000kg släpan så kör du mest lagligt.
Senast redigerat av JapMax (18 oktober 2009)

Vem uppfann biltema? :@
61 Inlägg
22 oktober 2009
henke_99 skrev:

Trodde jag hade koll på detta men de hade jag tydligen inte.

Det innebär alltså om min bil får dra max 1800kg på kroken så får jag dra ett släp som har totalvikt på 2000kg, med 1800kg bruttovikt?

(sorry för trådstöld)
Senast redigerat av RaX- (22 oktober 2009)

12 086 Inlägg
22 oktober 2009
RaX- skrev:
henke_99 skrev:

Det innebär alltså om min bil får dra max 1800kg på kroken så får jag dra ett släp som har totalvikt på 2000kg, med 1800kg bruttovikt?

(sorry för trådstöld)

Om du har E-kort, ja.

8 906 Inlägg
22 oktober 2009
JapMax skrev:
RaX- skrev:
henke_99 skrev:

(sorry för trådstöld)

Om du har E-kort, ja.

Fel! Vad man får dra med respektive behörighet har ju stötts och blötts otaliga gånger och lika ofta blir det förrvirring.

Släpets verkliga vikt med aktuell last får aldrig vara mer än fordonets maximala släpvagnsvikt även i de fall körkortsbehörigheten tillåter ett släp med högre totalvikt.

Det är alltid släpets totalvikt enligt registreringsbeviset eller besiktningsinstrumentet som avgör vilket slag av körkort som krävs

Så med andra ord får han inte dra en vagn med totalvikten 2000kg och bruttovikten 1800kg om han så har tilläget X i körkoret eller är kusin med tomten

Reglerna är mycket enkla och allt står i regbeviset
Senast redigerat av Hamilton (22 oktober 2009)

Fotograf på tierpidag.se

12 086 Inlägg
22 oktober 2009
Hamilton skrev:
JapMax skrev:
RaX- skrev:

(sorry för trådstöld)

Om du har E-kort, ja.

Fel! Vad man får dra med respektive behörighet har ju stötts och blötts otaliga gånger och lika ofta blir det förrvirring.

Släpets verkliga vikt med aktuell last får aldrig vara mer än fordonets maximala släpvagnsvikt även i de fall körkortsbehörigheten tillåter ett släp med högre totalvikt.

Det är alltid släpets totalvikt enligt registreringsbeviset eller besiktningsinstrumentet som avgör vilket slag av körkort som krävs

Så med andra ord får han inte dra en vagn med totalvikten 2000kg och bruttovikten 1800kg om han så har tilläget X i körkoret eller är kusin med tomten

Reglerna är mycket enkla och allt står i regbeviset

Nej du har fel! har föraren BE och en bil som får dra 1800kg så får han dra 1800kg oavsätt om släpan har en totalvikt på 49 ton. Har man BE får man dra vad fan som helst på kroken sålänge det du drar inte överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.

Hamilton skrev:

Har jag sagt annat?

Du har fel, jag får dra en boggikärra efter en Micra. och sen får jag fylla släpan med Veckorevyn tills jag är uppe i en totalvikt som inte överskrider bilens maximala släpvagnsvikt.

Klart som fan de blir förvirringar när du virrar till det.
Senast redigerat av JapMax (22 oktober 2009)

8 906 Inlägg
22 oktober 2009
Vill ju inte på något vis vara virrig, men begreppet Bruttovikt existerar inte när det gäller släp för personbilar utan endast tunga fordon dvs dom över 3500kg

Så det är ganska enkelt att räkna ut vad och hur man får dra.

Med det här inlägget lägger jag ner diskussionen ang släp och hänvisar till Transportstyrelsen m.m för vidare information
Senast redigerat av Hamilton (22 oktober 2009)

Fotograf på tierpidag.se

4 001 Inlägg
22 oktober 2009
Hamilton skrev:
Vill ju inte på något vis vara virrig, men begreppet Bruttovikt existerar inte när det gäller släp för personbilar utan endast tunga fordon dvs dom över 3500kg

Så det är ganska enkelt att räkna ut vad och hur man får dra.

Med det här inlägget lägger jag ner diskussionen ang släp och hänvisar till Transportstyrelsen m.m för vidare information

Det är bra att du lägger ner diskutionen eftersom du har fel, har man BE så får man dra ett 3500kg släp med en Mazda 323 eller vad fan som helst så länge BRUTTO-vikten på släpet inte överstiger bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt.

Jag jobbar bl.a med släpvagnsförsäljning så jag har iaf. 99,9% koll på dessa regler.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 oktober 2009
Man kanske ska klargöra lite om vad reglerna verkligen är, efter förvirrande inlägg i tråden...

Har man endast B-körkort så får man framföra ett släp vars TOTALVIKT inte överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Bil och släp får sedan tillsammans heller inte väga mer än max 3500 kg.

Har man BE-körkort så finns bara en enda regel, släpets BRUTTOVIKT får inte överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt. Totalvikten på både bilen och släpet spelar ingen roll.

9 108 Inlägg
22 oktober 2009
henke_99 skrev:
Man kanske ska klargöra lite om vad reglerna verkligen är, efter förvirrande inlägg i tråden...

Har man endast B-körkort så får man framföra ett släp vars TOTALVIKT inte överstiger bilens tillåtna släpvagnsvikt. Bil och släp får sedan tillsammans heller inte väga mer än max 3500 kg.

Har man BE-körkort så finns bara en enda regel, släpets BRUTTOVIKT får inte överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt. Totalvikten på både bilen och släpet spelar ingen roll.

Det skriver trafikläraren också under på.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
22 oktober 2009
se om du kan låna en landrover discovery, de får dra 3500kg med BE kort(!)

258 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
ja tog 745:an och en 1500kg kärra. körde 60 mil idag såg inte en enda polisjävel... tur dag idag alltså smile

Sök