Placera extraljus bakom grillen?

Joe_Dirt Amatörkapnismolog
20 oktober 2009 · 35 Inlägg

Hej på er.

Det finns en hel del trådar om extraljus men jag kunde inte hitta något som svarar på min fråga så jag lägger upp ytterligare en smile

Detta är min bil.
https://www1.garaget.org/archive/111/110053/173836/large_173836-1645528.jpg

Jag funderar på att köpa extraljus till den men jag vill inte gärna montera dessa i (framför) grillen (inget ont om extraljus men jag tycker inte det skulle se bra ut på denna bil) så jag funderar på om man kan montera extraljusen bakom grillen så att de inte syns riktigt lika tydligt.

Min fråga är dock hur varma extraljus blir, finns det någon risk att grillen (som är tillverkad i plast) smälter? Om man skulle montera extraljus bakom grillen, hur mycket försämras ljuset?

Jag har även funderat på om man eventuellt skulle kunna plocka bort dimljusen (för dem använder jag ändå aldrig) och sätta dit extraljus där istället...jag har dock inte kunnat hitta några extraljus i passande storlek, dimljusen är runt Ø10-12 cm.

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd på hur jag ska montera extraljus, även tips på bra märken/modeller vore toppen.

Jag spelar banjo....på riktigt
joakim89
20 oktober 2009 · 1 265 Inlägg

skulle säkert gå o få in en ramp som man brukar ha under reggplåten.
ljusbilden försämras lite men inte så överdrivet mycket.
du har dessutom stora hål i grillen så.

patrikke
20 oktober 2009 · 1 749 Inlägg

Du skulle kunna sätta ett par bosch compact där du har dimljusen?
De bör gå in där och det blir diskret.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Joe_Dirt Amatörkapnismolog
21 oktober 2009 · 35 Inlägg

Personligen skulle jag helst byta ut dimljusen men funderar lite på om detta skulle innebära att extraljusen hamnar för långt ner, jag har fått för mig att ju högre de placeras desto bättre (fast detta skulle inte vara första gången jag har fel om det inte stämmer).
Å andra sidan så spelar det kanske ingen större roll rent ljusmässigt hur långt ner jag sätter dem bara de hjälper upp helljuset lite för helljuset kan jag säga är tyvärr inte särskilt -lysande- roll på denna bil.

Om man tänker i banorna runt en ramp bakom grillen, det finns ingen risk för "överhettning", alltså att grill eller frigoliten (!) som de har satt dit för att dölja balken som går framför kylaren smälter?

Någon som vet ungefär hur varmt det blir runt (framför/bakom) till exempel en liten ljusramp?

EDIT: Kollade lite noggrannare på bilden nu och såg att det är i princip samma höjd på dimljusen och nederkant av grillen så det spelar kanske ingen större roll vilket alternativ jag väljer.

Senast redigerat av Joe_Dirt (21 oktober 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt
Annevare
21 oktober 2009 · 189 Inlägg

Jag tror det blir lite förlågt med att sätta i extraljus i stället för dimljus. har själv en ramp på min bil under min regplåt  dom är även av den modellen som går att ställa in men jag tycker det lyser på tok förlågt för att det blir bra jag skulle sattsa på några mindre extraljus att sätta bakom grillen.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 oktober 2009 · 1 594 Inlägg

Joe_Dirt skrev:
Hej på er.

Det finns en hel del trådar om extraljus men jag kunde inte hitta något som svarar på min fråga så jag lägger upp ytterligare en smile



Jag funderar på att köpa extraljus till den men jag vill inte gärna montera dessa i (framför) grillen (inget ont om extraljus men jag tycker inte det skulle se bra ut på denna bil) så jag funderar på om man kan montera extraljusen bakom grillen så att de inte syns riktigt lika tydligt.

Min fråga är dock hur varma extraljus blir, finns det någon risk att grillen (som är tillverkad i plast) smälter? Om man skulle montera extraljus bakom grillen, hur mycket försämras ljuset?

Jag har även funderat på om man eventuellt skulle kunna plocka bort dimljusen (för dem använder jag ändå aldrig) och sätta dit extraljus där istället...jag har dock inte kunnat hitta några extraljus i passande storlek, dimljusen är runt Ø10-12 cm.

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd på hur jag ska montera extraljus, även tips på bra märken/modeller vore toppen.

NEJ! inga ljus innanför grillen... dels så blir kylningen till motorn lidande sen lyser det skit. Inga extraljus genererar sådan värme att saker runt omkring som grill, plastdetaler etc. börjar smälta. Generellt ska extraljus sitta så högt det bara går, ju lägre desto sämre och anledningen är solklar. Ljusbilden ska nå över snöplogkanter, gräs mm. efter vägkanten. Exonkonvertering? Njae... billiga satser lider av lååååång upptändningstid = tänds direkt men lyser inte med full styrka föränn efter flera sekunder. Visst bilar blir inte vackrare av en massa ljus i näsan men den där Chryslern ser ju inte direkt fager ut fram ändå wink

Skaffa en extraljusmonteringsplåt som man sätter bakom nummerskylten. Montera den några centimeter längre ner än vad skylten sitter idag åsså monterar du 2-3 Bosch/ Hella compactljus i den. Se till att du har BRA spänningsmatning min. 2,5 mm2 till varje ljus direkt från batteriet (ännu bättre på generatorns B+) Sedan ska du ha en s e p r a t... jordkabel (oxå min. 2,5) till varje lampa. med 100W i varje ljus kommer du sedan bli nöjd.

Edit; SIM´s extraljus är en billig kopia av Hella (inte Bosch som någon påstod) Dessa lyser helt okej och är ruskigt prisvärda. Finns bla. till bra pris på Svedol

Senast redigerat av hotrodder (21 oktober 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Dubs I got Dubs!
21 oktober 2009 · 2 423 Inlägg

Du kan kanske göra som Minister här på garaget?
http://www.garaget.org/?car=56311

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
21 oktober 2009 · 999 Inlägg

Jag hade börjat med att Xenon-konvertera helljuset med en 50w sats, det brukar göra stor skillnad.
Sen kanske komplettera med riktiga extraljus där du har dimljus idag, och gärna xenon i dom med smile.

Första upptändningen av Xenon kan det ta några sekunder innan full effekt nås (det lyser starkare än en gammal halogenlampa ändå), men när dom är varma är det ingen skillnad.

Joe_Dirt Amatörkapnismolog
21 oktober 2009 · 35 Inlägg

Minister hade ju lyckats få till en schysst lösning. Det var något liknande jag hade i åtanke när jag startade tråden.

Nu bara spekulerar jag och misstänker att jag mycket väl kan vara ute och cykla men borde det inte kvitta huruvida extraljusen sitter framför eller bakom grillen...de täcker ju upp lika mycket yta och borde väl därmed hindra luften från att nå kylaren på liknande sätt på vilken sida de än placeras?
Att det blir sämre ljus när de placeras bakom är jag helt med på.

Att Xenonkonvertera hade ju förstås varit det allra bästa men jag misstänker att det kostar en smula mer än vad min plånbok tillåter just nu...däremot kanske någon vet ett ungefärligt pris på ett sådant ingrepp? Det måste vara en laglig installation för jag orkar inte hålla på att fippla fram och tillbaka när det är dags för besiktning. Kanske man skulle ta sig råd om det inte kostar en förmögenhet, det är ju trots allt rätt bra ljus från sådana lampor och då slipper man ju försöka klämma in extraljus där det finns plats vilket det inte är så gott om.

Jag spelar banjo....på riktigt
Rock-Star
21 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

jag har xenonkonverterat helljuset med 55watts sats.
är sjukt nöjd med ljuset.

hade samma funderingar som dig med extraljus bakom gallret men könns bara onödigt när man kan konvertera.

kika annars på hella FF75.

Joe_Dirt Amatörkapnismolog
22 oktober 2009 · 35 Inlägg

Hella FF75 känns absolut som ett alternativ om det blir extraljus.

Ingen som har ett ungefärligt pris (och gärna tips på var man kan få detta gjort, eller det kanske man gör lika bra hemma?) för en laglig xenonkonvertering?

Senast redigerat av Joe_Dirt (22 oktober 2009)

Jag spelar banjo....på riktigt
henke_99 Offroad Racing
22 oktober 2009 · 3 122 Inlägg

Joe_Dirt skrev:
Ingen som har ett ungefärligt pris (och gärna tips på var man kan få detta gjort, eller det kanske man gör lika bra hemma?) för en laglig xenonkonvertering?

EN 50w xenonsats för att konvertera endast helljuset kostar väl runt en tusenlapp här på svenska firmor, lite varierande beroende på om dom klarar canbus och hur stor ballasten är osv.

Konvertera helljuset är alltid lagligt, där får man ha vilket ljus man vill. Endast halvljuset det är olagligt på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Joe_Dirt Amatörkapnismolog
22 oktober 2009 · 35 Inlägg

Då har jag förväxlat det hela, jag hade fått för mig att det var speciella krav när det kom till xenon (fråga mig inte varför) men det stämmer ju som du säger att helljuset är fritt att modifiera.

Några tips på bra märken/butiker när man ska köpa en konverteringssats?

Jag spelar banjo....på riktigt
Annevare
23 oktober 2009 · 189 Inlägg

såg att mekonomen hade ett jäkligt slimmat konventeringskitt styrboxarna var riktigt små så det är enkelt å få plats med allt. Jag mins dock tyvär inte hur mycket dom kostade. Vet inte heller hur bra det är men kan va värt å titta på.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Joe_Dirt Amatörkapnismolog
23 oktober 2009 · 35 Inlägg

Jag kom på en annan sak nu. Jag har ju hel och halvljus i samma lampa (alltså en lampa till båda) hur funkar det med xenonkonvertering då om det ens är möjligt?

Jag spelar banjo....på riktigt
te_wik Forummoderator
23 oktober 2009 · 12 813 Inlägg

Joe_Dirt skrev:
Jag kom på en annan sak nu. Jag har ju hel och halvljus i samma lampa (alltså en lampa till båda) hur funkar det med xenonkonvertering då om det ens är möjligt?

Du köper Bi xenon.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Joe_Dirt Amatörkapnismolog
23 oktober 2009 · 35 Inlägg

Ok...Bi-xenon är både hel och halvljus om jag inte fått fel för mig? Var kan jag hitta en sådan sats som enligt lag är godkänd, jag har läst något om att det ska vara automatisk nivåreglering på dem för att de ska vara lagliga.

Det är nu det börjar bli rörigt för mig, vad innebär automatisk nivåreglering?
Jag misstänker att jag inte har det då mina lysen inte automatiskt reglerar sig (vad jag vet).
På vilket sätt skiljer sig installationen av en laglig sats (speciellt om man inte har den automatiska regleringen) från en "vanlig" sats med bara t. ex. helljus?

Jag spelar banjo....på riktigt
Aleck Skogskonsult
23 oktober 2009 · 214 Inlägg

Joe_Dirt skrev:
Ok...Bi-xenon är både hel och halvljus om jag inte fått fel för mig? Var kan jag hitta en sådan sats som enligt lag är godkänd, jag har läst något om att det ska vara automatisk nivåreglering på dem för att de ska vara lagliga.

Det är nu det börjar bli rörigt för mig, vad innebär automatisk nivåreglering?
Jag misstänker att jag inte har det då mina lysen inte automatiskt reglerar sig (vad jag vet).
På vilket sätt skiljer sig installationen av en laglig sats (speciellt om man inte har den automatiska regleringen) från en "vanlig" sats med bara t. ex. helljus?

Med Bi-Xenon i H4a eller liknande blir det aldrig lagligt och kan lätt upptäckas, ofta så lyser det inte ens mkt bättre då reflektorn inte är byggda efter Xenon lampans utseende.

Så du får helt enkelt hålla dig till extraljus, vilket inte heller är lagligt att konvertera då det lyster alldeles för bra för att E-märkas. Dock är det inga besmän eller poliser som kan regler om E-märkning så det är relativt riskfritt.
Plus att säger du att bilen är en tidig 05a och de monterades då med, så är det helt lagligt.


Tror en ramp innanför grillen ser snyggast ut, vad har du för budget?

Joe_Dirt Amatörkapnismolog
23 oktober 2009 · 35 Inlägg

Min budget är ganska begränsad men hittar man en lösning som är über så kan den tänjas lite.
Bara för att slänga fram en summa så säg 1500-2000 men den kan som sagt tänjas lite om det finns en lösning alldeles utöver det vanliga.

Varför får man inte konvertera extraljusen? Det är ju ändå bara älgar och rävar som ska se dem?

Jag antar att en ramp är det allra smidigaste att koppla in men Hella FF75 som Residence tipsade om känns ganska diskreta, fast de kanske inte lyser lika bra som en ramp?

Dock kan jag ju skruva rampen i balken som jänkarna antagligen av ren jävelskap har smällt dit mitt i grillen.
Dock så är jag lite bekymrad över påverkan på motorns kylning, det sitter ju som sagt redan en maffig balk som täcker upp en del framför kylaren och om jag sätter dit en ramp också så känns det som att man i princip täcker för 3/4 av grillen och jag har ingen som helst koll på hur detta skulle påverka kylningen.

Jag spelar banjo....på riktigt
joakim89
24 oktober 2009 · 1 265 Inlägg

kylningen är nog inget problem, har aldrig haft problem med 3 bigknickare framför grillen så

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang