Volvo 940 ltt -95 dör i svängar.

mr_ryz
21 oktober 2009 · 24 Inlägg

hallå ! som ovan lyder så vid tex halv tank dör den vid skarpa svängar , spelar ingen roll vilket håll . vid full tank finns inte de problemet. vid ca 10 liter å mindre i tanker dör den mycket oftare. blir precis som om tändningen stängs av i nån sekund , sen startar den igen ! tycker också den drar oförskämt mycket , Ca 2 liter milen , jag kör inte lugnt men inte heller som en idiot ..? om de kan ha nåt med problemet å göra ..



nuvarande "setup";

öppet luftfilter
16T turbo
3"downpipe
2.5" avgasrör med en ljuddämpare
ställbart laddtryck nu ca 1.1 bar
återcirkulerande orginaldump
nåt okänt bränsle samt tändningschip
elektrisk fläkt
vx3 kam


MVH

Ekis!
21 oktober 2009 · 1 210 Inlägg

låter som soppa pumpen är väck...sen att den drar 2 liter milen ja du de låter lite väl mycket men 1.4 är de ju inga problem att få en gammal volvo att dra.

sen med din setup, kallstarter kanske bara stadkörning så ja du 2 liter milen är ju ingen omöjlighet..

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
21 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

tror på att tankpumpen har gjort sitt, kan också vara sprickor i slangen mellan pumpen och armaturen i tanken.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Ekis!
21 oktober 2009 · 1 210 Inlägg

NITROUS skrev:
tror på att tankpumpen har gjort sitt, kan också vara sprickor i slangen mellan pumpen och armaturen i tanken.

yepp håller med. smile

salleracing billackerare/bilbyggare
21 oktober 2009 · 232 Inlägg

hadde samma fel i en gammal 740tic jag hadde, å det va förpumpen i tanken som va felet,den funkade ej alls,men med över halv tank så behövs ej förpumpen..så det e därför den funkade då. byt den.

Mitsubishi Eclipse spyder gst "Starwarsbilen" (1997)
Volvo 245TIC "christine" (1984)
Honda prelude "evil one" (1992)
mr_ryz
22 oktober 2009 · 24 Inlägg

Okej ! tack ska ni ha ska testa det i morgon !

mr_ryz
24 oktober 2009 · 24 Inlägg

tjena ! vart sitter den pumpen då ? i tanken ? hur får jag ur den lättast ?


och är de denna pumpen jag bör köpa då ?

900-ser  B230FT 91-98 Elbränslepump Primary  Märkt 025 499,00 kr 

MVH anders

Chrille855 drifter
25 oktober 2009 · 95 Inlägg

mr_ryz skrev:
tjena ! vart sitter den pumpen då ? i tanken ? hur får jag ur den lättast ?


och är de denna pumpen jag bör köpa då ?

900-ser  B230FT 91-98 Elbränslepump Primary  Märkt 025 499,00 kr 

MVH anders

den sitter i tanken, bara lyfta på mattan(sedan) skruva loss den inre luckan över baljan(kombi) så kommer du ner i ovanför tanken. där sitter ett lock du ska vrida på beroende på årsmodell kan det se lite annorlunda ut men alltid något att vrida på med mejsel eller kniv sen är det bara lirka ut hela armaturen och byta pumpen och i med det igen...kan sitta en pump undertill då kallad huvudpump och är det den pumpen i tanken kallas den för förpump och på senare modellen av 940 sitter det enbart den pumpen i tanken. men gå in på tex mekonomen och slå på ditt regnr så får du upp rätt så är det löst... lycka till

Senast redigerat av Chrille855 (25 oktober 2009)

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
mr_ryz
25 oktober 2009 · 24 Inlägg

Okej ! tack för hjälpen ! men tror du pumpen på biltema duger , den kostar 499 medans mekonomen kostar 1700 ...?

evo_krolle BMR
25 oktober 2009 · 1 513 Inlägg

ja dom funkar fint polaren har åkt me biltema pump i sin i 3år nu..

Chrille855 drifter
26 oktober 2009 · 95 Inlägg

mr_ryz skrev:
Okej ! tack för hjälpen ! men tror du pumpen på biltema duger , den kostar 499 medans mekonomen kostar 1700 ...?

absolut inget fel på deras pumpar... hållt i 2 år på min 240 och fungerar felfritt ännu.

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
mr_ryz
26 oktober 2009 · 24 Inlägg

toppen , var tvungen p pilla isär tomgångsreguklatorn idag å göra rent en så ska ta tanken i morgon !  pratade med en som trodde de kunde vara filtret i den också ! så ska kika på de i morgon !

Performance_ Förjaevle Brao
2 november 2009 · 555 Inlägg

Hade samma problem i min 940 , bytte soppa pumpen sen va problemet löst smile    Pumpen va glapp å funkade lite när den ville wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang