Dålig gasrespons och tomgång Saab 900 2,3i

Dozan Civilekonom
22 oktober 2009 · 35 Inlägg

Hej!

Har försökt att söka information om detta under en längre tid men har inte kommit fram till något. Vill inte hålla på att köpa en massa olika sensorer eller liknande eftersom ekonomin är inte den godaste (student).

Problemet är att efter man har släppt gasen så ibland går bilen ner i varv så snabbt att den dör eller kommer ner till 2-300 varv och vandrar på tomgången några gånger för att sedan stabilisera sig. Händer även att motorn är seg att "komma igång" efter att ha motorbromsat/släppt gasen. Detta händer oregelbundet och responsen varierar mellan 0-3 sekunder vid samma (konstanta) gaspådrag.

Bilen är en Saab ng900 -95 2,3i (alltså utan tubo) och har gått 19800 mil. Tomgångsmotorn är bytt men det hjälpte inte något. Felet befann sig redan innan jag bytte till öppet luftfilter och 2,5" halvsats. Har även gjort en service på bilen med olja, filter, tändstift (NGK BCP6ES) och fördelarlock. Har inte kollat felkoder nu men gjorde det i våras då jag hade problem med hastighetsmätaren.

Tacksam för all hjälp som jag kan få smile

micke-opel
22 oktober 2009 · 562 Inlägg

Kanske så att spjällägesgivaren är trasig och att motorn måste reglera insprutningsmängden efter luftmassemätaren och varvtal vilket gör att om du exempelvis låter varvtalet sjunka (stängt spjäll) så tar det ett tag innan motorn kan hinna reglera en tomgång genom att endast känna av värdena från luftmassemätaren och varvtal. Dessutom så finns inte den där responsen vid gaspådrag för att motorn inte riktigt vet att du ger gas förrän luftmassemätaren registrerar ett ökat luftflöde till motorn och varvtalet ökar.

Värt att kolla upp felkoder först och främst.

9-5 Aero Sedan -05
Shady_killen S40 T4
23 oktober 2009 · 584 Inlägg

ta bort kontakten till luftmassemätarn och kolla om den går bättre.

Renault 5 "GTS" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang