Dozan
Civilekonom
22 oktober 2009
· 35 Inlägg
Hej!
Har försökt att söka information om detta under en längre tid men har inte kommit fram till något. Vill inte hålla på att köpa en massa olika sensorer eller liknande eftersom ekonomin är inte den godaste (student).
Problemet är att efter man har släppt gasen så ibland går bilen ner i varv så snabbt att den dör eller kommer ner till 2-300 varv och vandrar på tomgången några gånger för att sedan stabilisera sig. Händer även att motorn är seg att "komma igång" efter att ha motorbromsat/släppt gasen. Detta händer oregelbundet och responsen varierar mellan 0-3 sekunder vid samma (konstanta) gaspådrag.
Bilen är en Saab ng900 -95 2,3i (alltså utan tubo) och har gått 19800 mil. Tomgångsmotorn är bytt men det hjälpte inte något. Felet befann sig redan innan jag bytte till öppet luftfilter och 2,5" halvsats. Har även gjort en service på bilen med olja, filter, tändstift (NGK BCP6ES) och fördelarlock. Har inte kollat felkoder nu men gjorde det i våras då jag hade problem med hastighetsmätaren.
Tacksam för all hjälp som jag kan få