Kan man plocka lmm på en s40 2.0T uatn att paja nått och få allt och funska som de ska. hur gör jag?

torpis Forummoderator
23 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

Att man släpper gaser triggar sanrare mer bränsle eftersom det sker en snabb spjällvikelsändring, när man mappar eftermarknadssprut så har man att göra länge om man vill ha ljämnt lambdavärde även vid hastiga pedalrörelser. Sen att bilen stänger spridarna vid motorbroms har ju inte direkt med en växling att göra.

Även återcirkulerande dumpar har problem, styrsystemen är apakännsliga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
V-tec
24 oktober 2009 · 163 Inlägg

torpis skrev:
Att man släpper gaser triggar sanrare mer bränsle eftersom det sker en snabb spjällvikelsändring, när man mappar eftermarknadssprut så har man att göra länge om man vill ha ljämnt lambdavärde även vid hastiga pedalrörelser. Sen att bilen stänger spridarna vid motorbroms har ju inte direkt med en växling att göra.

Även återcirkulerande dumpar har problem, styrsystemen är apakännsliga.

men det känns som om du kan detta bäst vad rekommenderar du att man ska göra?

ATM_Patrik
24 oktober 2009 · 29 Inlägg

Jag är absolut ingen förespråkare av öppa dumpventiler i kombination med lmm.. men prova att sätta en backventil på slangen till din org dump - OM du inte ersatt denna med ett lock!?

Hoppas allt e bra med Henke! kört ifrån några Italienare nyligen? cool

Mvh Patrik
Ps 90% av alla dumpventiler på marknaden är skit!! Ds

Senast redigerat av ATM_Patrik (24 oktober 2009)

Nissan GT-R (2009)
torpis Forummoderator
24 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

ATM_Patrik skrev:
Jag är absolut ingen förespråkare av öppa dumpventiler i kombination med lmm.. men prova att sätta en backventil på slangen till din org dump - OM du inte ersatt denna med ett lock!?

Hoppas allt e bra med Henke! kört ifrån några Italienare nyligen? cool

Mvh Patrik
Ps 90% av alla dumpventiler på marknaden är skit!! Ds

Toppen här,  snart på G igen...  som tur är finns ju blyfritt hela vintern så man kan ju mappa en del då med, och sedan ta till E85 till våren om det behövs.  Du får massera Subarun lite, vi måste ju ha en bil som hinner med så vi kan filma wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
ATM_Patrik
24 oktober 2009 · 29 Inlägg

torpis skrev:

ATM_Patrik skrev:
Jag är absolut ingen förespråkare av öppa dumpventiler i kombination med lmm.. men prova att sätta en backventil på slangen till din org dump - OM du inte ersatt denna med ett lock!?

Hoppas allt e bra med Henke! kört ifrån några Italienare nyligen? cool

Mvh Patrik
Ps 90% av alla dumpventiler på marknaden är skit!! Ds

Toppen här,  snart på G igen...  som tur är finns ju blyfritt hela vintern så man kan ju mappa en del då med, och sedan ta till E85 till våren om det behövs.  Du får massera Subarun lite, vi måste ju ha en bil som hinner med så vi kan filma wink

Självklart hinner jag med å filma!!....... dom första 200m yikes
Vad siktar du på för effekt?

Mvh Patrik

Nissan GT-R (2009)
torpis Forummoderator
24 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

ATM_Patrik skrev:

torpis skrev:

ATM_Patrik skrev:
Jag är absolut ingen förespråkare av öppa dumpventiler i kombination med lmm.. men prova att sätta en backventil på slangen till din org dump - OM du inte ersatt denna med ett lock!?

Hoppas allt e bra med Henke! kört ifrån några Italienare nyligen? cool

Mvh Patrik
Ps 90% av alla dumpventiler på marknaden är skit!! Ds

Toppen här,  snart på G igen...  som tur är finns ju blyfritt hela vintern så man kan ju mappa en del då med, och sedan ta till E85 till våren om det behövs.  Du får massera Subarun lite, vi måste ju ha en bil som hinner med så vi kan filma wink

Självklart hinner jag med å filma!!....... dom första 200m yikes
Vad siktar du på för effekt?

Mvh Patrik

turbon har T66 kompressor, så det blir väl likande siffror som Johannes kört med i ett pr år nu.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ATM_Patrik
24 oktober 2009 · 29 Inlägg

torpis skrev:

ATM_Patrik skrev:

torpis skrev:
Toppen här,  snart på G igen...  som tur är finns ju blyfritt hela vintern så man kan ju mappa en del då med, och sedan ta till E85 till våren om det behövs.  Du får massera Subarun lite, vi måste ju ha en bil som hinner med så vi kan filma wink

Självklart hinner jag med å filma!!....... dom första 200m yikes
Vad siktar du på för effekt?

Mvh Patrik

turbon har T66 kompressor, så det blir väl likande siffror som Johannes kört med i ett pr år nu.

Den snurran i en hasch raket ger en mkt spännande körupplevelse big_smile - man får ha ballar av stål cool

Nissan GT-R (2009)
Snitch Ointresserad.
24 oktober 2009 · 936 Inlägg

azid skrev:

Snitch skrev:
Detta eländiga tjat om dumpventiler.

För det första så finns det en FAQ om just detta. För det andra så är det inte många som lyckas döda sin LMM på grund av öppen dumpventil!

Så jag tycker helt enkelt att om du vill ha en öppen dump så ska du köpa det!

men läs ordenligt du med.. har ju inte bara att göra med lmm. det är ju att hela bilen går skit och att du kan pajja katt lambda och andra komponenter i motorn. lmm är bara en stackare som mäter fel värden då öppen avlastningsventil monteras

I detta fallet handlade det om LMM. Inget annat enligt TS fråga.

Men visst, vi kan rabbla upp allt annat som det också finns risk för att knäcka med hjälp av en mega ventil.

Teabag appreciation club.
azid Det som inte dödar gör ont
24 oktober 2009 · 2 668 Inlägg

Snitch skrev:

azid skrev:

Snitch skrev:
Detta eländiga tjat om dumpventiler.

För det första så finns det en FAQ om just detta. För det andra så är det inte många som lyckas döda sin LMM på grund av öppen dumpventil!

Så jag tycker helt enkelt att om du vill ha en öppen dump så ska du köpa det!

men läs ordenligt du med.. har ju inte bara att göra med lmm. det är ju att hela bilen går skit och att du kan pajja katt lambda och andra komponenter i motorn. lmm är bara en stackare som mäter fel värden då öppen avlastningsventil monteras

I detta fallet handlade det om LMM. Inget annat enligt TS fråga.

Men visst, vi kan rabbla upp allt annat som det också finns risk för att knäcka med hjälp av en mega ventil.

gisses du är ju korkad

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang