Batteriet drar ur på volvo 850 92.

Drönirettab
7 november 2009 · 21 761 Inlägg

Har du larm på bilen?

I så fall är det nog inte konstigt att det drar en del ström, dock är 23 mA inte onormalt mycket om man har larm på bilen. Men denna "tjuvström" är ändå inte alls tillräckligt mycket för att dra ur batteriet på 14 timmar, det krävs flera ampere för att batteriet ska dras ur så fort. smile

crazzy Möbelutkörare
7 november 2009 · 358 Inlägg

jo jag har larm på bilen. VGI (urk)  problemet kom när bulan på skuff luckan kom.
före de kunde bilen stå 2 veckor utan problem. jag vet inte vad som skulle kunna göra så de drar ur så fort
mer en C-låset/larmet.  larmet funkar som vanligt efter bulan med.

så jag har inga fler idéer på vad de kan vara.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Aleck Skogskonsult
7 november 2009 · 214 Inlägg

testa ett annat batteri, kan vara en tillfällighet att det hände samtidigt bara.

Robbin_V90 Elektriker/Montör
7 november 2009 · 534 Inlägg

Har du kollat lampan inne i handsfacket. Både jag och tjejens morbror hade det problemet. Båda bilarna va 850 glt-92:er. Och det är ju en lampa som man inte ser så ofta...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
crazzy Möbelutkörare
7 november 2009 · 358 Inlägg

Robbin_V90 skrev:
Har du kollat lampan inne i handsfacket. Både jag och tjejens morbror hade det problemet. Båda bilarna va 850 glt-92:er. Och det är ju en lampa som man inte ser så ofta...

den lampan vet jag att den inte är på.  vill knappt tända när man öppnar tongue

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
crazzy Möbelutkörare
7 november 2009 · 358 Inlägg

Aleck skrev:
testa ett annat batteri, kan vara en tillfällighet att det hände samtidigt bara.

det har jag provat med. var ingen skillnad. (med ett nytt batteri)

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Dale Sir
8 november 2009 · 291 Inlägg

Den där bulan. De e inte så att nått innanför ligger å hakar upp sig ibland då? Tempraturförändringar, vibrationer eller nått? Går det att koppla loss de som e där å se om batteriet pallar ett dygn? Har varit med om att vissa bilar har elektronik som gör att strömförbrukningen kan hoppa upp ett par ampere lite då å då. Märkte det när jag kopplade en logger (http://www.kjell.com/?item=48169&path=) till batteriet när jag hade urladdningsproblem. Blev dock aldrig riktigt klok på vad det var men efter 10-14 dagar var det batteriet slut trots min mätning med en normal amperemätare (som du har) visade max 50 mA. Borde ju betyda att ett 60 Ah batteri skall palla 0,05 A (50 mA) i 50 dagar (60Ah / 0,05A = 1200 timmar / 24 = 50 dygn)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
crazzy Möbelutkörare
8 november 2009 · 358 Inlägg

Dale skrev:
Den där bulan. De e inte så att nått innanför ligger å hakar upp sig ibland då? Tempraturförändringar, vibrationer eller nått? Går det att koppla loss de som e där å se om batteriet pallar ett dygn? Har varit med om att vissa bilar har elektronik som gör att strömförbrukningen kan hoppa upp ett par ampere lite då å då. Märkte det när jag kopplade en logger (http://www.kjell.com/?item=48169&path=) till batteriet när jag hade urladdningsproblem. Blev dock aldrig riktigt klok på vad det var men efter 10-14 dagar var det batteriet slut trots min mätning med en normal amperemätare (som du har) visade max 50 mA. Borde ju betyda att ett 60 Ah batteri skall palla 0,05 A (50 mA) i 50 dagar (60Ah / 0,05A = 1200 timmar / 24 = 50 dygn)

Bulan sitter ca 5-cm till vänster om låset.
Jag har kopplat ur själva c-lås kablarna dit och detta var innan själva mätningen.
Innan de drog batteriet ur på ca 6 timmar vilket var störande om man ska ha bilen på morgonen.

Vad som annars kan spöka vet jag inte. sad

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
bengan850
17 december 2009 · 1 Inlägg

crazzy skrev:

Dale skrev:
Den där bulan. De e inte så att nått innanför ligger å hakar upp sig ibland då? Tempraturförändringar, vibrationer eller nått? Går det att koppla loss de som e där å se om batteriet pallar ett dygn? Har varit med om att vissa bilar har elektronik som gör att strömförbrukningen kan hoppa upp ett par ampere lite då å då. Märkte det när jag kopplade en logger (http://www.kjell.com/?item=48169&path=) till batteriet när jag hade urladdningsproblem. Blev dock aldrig riktigt klok på vad det var men efter 10-14 dagar var det batteriet slut trots min mätning med en normal amperemätare (som du har) visade max 50 mA. Borde ju betyda att ett 60 Ah batteri skall palla 0,05 A (50 mA) i 50 dagar (60Ah / 0,05A = 1200 timmar / 24 = 50 dygn)

Bulan sitter ca 5-cm till vänster om låset.
Jag har kopplat ur själva c-lås kablarna dit och detta var innan själva mätningen.
Innan de drog batteriet ur på ca 6 timmar vilket var störande om man ska ha bilen på morgonen.

Vad som annars kan spöka vet jag inte. sad

Min 850 1995 drar ur batteriet under 1 vecka
har varit inne på verkstad för detta problem flera gånnger de sista 5 åren har numera alltid en starhjälp med mig.
sista kollen drog den 11 mA i stängt läge med larmet på och batteri är på 60AH. kollat allt larm lampor bilradio anten mm.
Nåt skit är det med bilen

Dale Sir
18 december 2009 · 291 Inlägg

Om batteriet är friskt borde det ju hålla längre. Det är inte nått som periodiskt drar mer ström då? De var därför jag skaffa en sån där logger och lät den vara kopplad och så de var nått som hoppa iväg.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
crazzy Möbelutkörare
22 december 2009 · 358 Inlägg

skall byta batteri i morgon å se om de hjälper.  gör de inte de så lämnar jag in skiten på volvo så får de kolla på vad de kan vara. hittar de inget pröjsar jag inget heller.

har vart inne på om larmet drar mer än vad som visades när jag mätte. så jag skall koppla ur det om någon vet hur man får start spärren att slå till.. (har testat att bygla relä platsen utan resultat)

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Nementor
23 december 2009 · 54 Inlägg

Min 850 GLT -92 dör också men kan ha den stå i några dagar innan det är slut. har dock massa ljud grejer 1000w gas alpa steg rockford fosgate kondensator 2x 15" rockfordfosgate basar och det är bra kopplat så det ska inte ta nå smyg ström.

Hammerway Racecrew
Pontiac GTO "goat" (1969)
Mitsubishi Evo 3 "Hammerway racecrew" (1995)
Audi s4 (1998)
crazzy Möbelutkörare
23 december 2009 · 358 Inlägg

Nementor skrev:
Min 850 GLT -92 dör också men kan ha den stå i några dagar innan det är slut. har dock massa ljud grejer 1000w gas alpa steg rockford fosgate kondensator 2x 15" rockfordfosgate basar och det är bra kopplat så det ska inte ta nå smyg ström.

ja har bas å steg med men de har aldrig dragit tjuv ström innan å de gör inte de nu heller.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Nementor
23 december 2009 · 54 Inlägg

Skumt.  Men har dock börjat nu när det har vart lite kyligare. men antar att kylan inte kan ta död på batteriet på bara nått dygn

Hammerway Racecrew
Audi s4 (1998)
Mitsubishi Evo 3 "Hammerway racecrew" (1995)
Pontiac GTO "goat" (1969)
Drönirettab
23 december 2009 · 21 761 Inlägg

Kylan gör i princip två huvudsakersaker. Dels går de kemiska reaktionerna inuti batteriet långsammare, vilket innebär att batteriet får svårare att ge mycket ström, och dels kan ett mycket urladdat batteri frysa sönder eftersom syran har blivit väldigt lite koncentrerad (dvs består till stor del av destillerat vatten). smile

Är batteriet fulladdat så tar inte kylan "död" på batteriet, det har bara blivit "svagare".

crazzy Möbelutkörare
23 december 2009 · 358 Inlägg

Nementor skrev:
Skumt.  Men har dock börjat nu när det har vart lite kyligare. men antar att kylan inte kan ta död på batteriet på bara nått dygn

de började redan i höstas innan den riktiga kylan kom.  de är troligt vis som jag skrev tidigare larmet som spökar någonstans.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
crazzy Möbelutkörare
23 december 2009 · 358 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kylan gör i princip två huvudsakersaker. Dels går de kemiska reaktionerna inuti batteriet långsammare, vilket innebär att batteriet får svårare att ge mycket ström, och dels kan ett mycket urladdat batteri frysa sönder eftersom syran har blivit väldigt lite koncentrerad (dvs består till stor del av destillerat vatten). smile

Är batteriet fulladdat så tar inte kylan "död" på batteriet, det har bara blivit "svagare".

frysit sönder har de inte gjort. men risken är ju stor på grund av urladdningarna som har vart.
märkte ganska stor skillnad på startmotorn med nya batteriet i bilen så att de var slut är redan konstaterat.

är de ingen skillnad på urladdningarna med nya batteriet sätter jag i gamla igen så inte de dödas med.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
wentma
24 december 2009 · 83 Inlägg

Har själv en BMW 750IA 91:a som tjuvar ca. 4.3A. Det gnistrar ordentligt när man sätter på batteri polen. Den tömmer batteriet på ca 3 dygn. Har kopplat loss diverse saker men inte hittat felet än. Skall prova att
koppla loss allt från generatorn som nästa steg men det är bara så satans trångt att komma åt, är lite trångt när man har en V12.
Har även kortis i ett centrallås och bakrute defrostern. Pluggar man i dessa så smäller en säkring direkt
när man sätter på tändningen.
Undrar om dessa kan ha med tjuvströmmen att göra.
Som sagt det finns lite att göra under mellandagarna.

God (H)jul allihopa och ta det lugnt i trafiken.


Mackan

crazzy Möbelutkörare
24 december 2009 · 358 Inlägg

wentma skrev:
Har själv en BMW 750IA 91:a som tjuvar ca. 4.3A. Det gnistrar ordentligt när man sätter på batteri polen. Den tömmer batteriet på ca 3 dygn. Har kopplat loss diverse saker men inte hittat felet än. Skall prova att
koppla loss allt från generatorn som nästa steg men det är bara så satans trångt att komma åt, är lite trångt när man har en V12.
Har även kortis i ett centrallås och bakrute defrostern. Pluggar man i dessa så smäller en säkring direkt
när man sätter på tändningen.
Undrar om dessa kan ha med tjuvströmmen att göra.
Som sagt det finns lite att göra under mellandagarna.

God (H)jul allihopa och ta det lugnt i trafiken.


Mackan

central låset i luckan har jag testat att koppla ur utan resultat.  defrosten är de inge fel på.
får kolla vidare under mellan dagarna.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
mattisbig45 jabaär
27 januari 2010 · 103 Inlägg

hur går det .är det lika illa lr har du kommit på vad som strular ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang