3760
Sök

Startproblem, tändning/bensin. Audi 80 -89

24 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej!

När jag för någon dag sen skulle starta bilen så gick det inte alls. Startmotorn går men den tänder inte alls. Jag trodde då att jag hade slut bensin eftersom kvällen före låg tankmätarn nästan i botten. Så jag tankade men det gav ingen skillnad. Har nu plockat upp ett tändstift och kikat men den verkar inte tända. Har även lossnat på en av slangarna till insprutarn där en kille sa att det ska komma bensin, men det gjorde inte det. Jag har också provat att bogsera igång den.

Har ingen aning om vad felet är eftersom jag inte är så duktig på bilar.

Det är iaf en Audi 80 2.0 -89

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#2
går soppapumpen när du slår på tändningen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

24 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#3
Jo den låter då som den brukar när jag vrider på.

Aktad Medlem
301 Inlägg
27 oktober 2009
#4
Jag hade en Audi 90 Quattro för en massa år sedan, den 10v 2.3litersmotorn hade en tändmodul som strulade för mig. På min bil satt den bakom panelen som sitter just innanför förardörren. Där du har fötterna, till vänster om du sitter i bilen. 

Min bil startade när jag borstade rent den, den hade ärgat i kontakterna.

http://www.biltrivsel.se/images/productpics/thumbnails/600-HW601.jpg
Kolla den. 
(om det nu är samma på en 2.0)


**edit** såg nu att de förmodligen var bränsleproblem.. men det får ligga kvar som tips till nästa som söker på tändmodul & audi wink
Senast redigerat av morganevelina (27 oktober 2009)


24 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#5
Kan det ha något med tändspolen att göra? Har bytt ut tändstift, tändkablar, rotorn, och fördelarlocket för drygt ett halvår sedan så dom grejerna är inte så gamla.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#6
har du provat byta reläerna då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

24 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#7
Nä, det har jag inte. Vad är det för reläer?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#8
soppapump och motorstyrningen har ett relä var, det till pumpen sitter vid säkringarna, det till motorstyrningen sitter bakom ratten. är så på 2.0 -92, men kan vara så på din med smile
Senast redigerat av NITROUS (2 november 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

24 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#9
Nu fungerar bilen, jag bytte ut tändspolen.

Skrev det ifall någon läste tråden och ville veta vad som var fel.

24 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#10
Hmm, problem med bilen igen och jag hade bara hunnit köra ca 2mil. Den går inte på alla cylindrar, vad kan felet vara? Bytte ju nyss ut tändspolen eftersom den inte tände och den gick bra ett tag sen blev den lite sämre medans jag körde och nu är det konstig hela tiden. Ska prova starta den imorgon när det är kall och se.

Aktad Medlem
301 Inlägg
6 november 2009
#11
Kolla tändmodulen, enligt mitt tips... en ny tändspole skulle ju kunnat "förbättra" men inte lösa problemet med någon övrig del i tändsystemet.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 november 2009
#12
Så den får bensin som den ska då? Eftersom du skriver att du nästan hade tom tank kvällen innan problemen började så är det inte omöjligt att du sugit upp skit i botten av tanken som kanske täppt till soppafiltret eller så. Har du kollat så den får bensin som den ska?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

24 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#13
Tändmodulen följde med ny när jag köpte tändspolen. Glömde nämna det!

Men den går bättre på högre varv, borde den inte gå sämre på högre om den fick för lite bensin? Den går som sämst mellan 1000 och 2000varv.


Sök