Slipa broms oken?

=)
13 maj 2006 · 22 Inlägg

Tänkte färga mina bromokrar men det skall ju slipas först så tänkte bara kolla ifall ngn här vet ngt om det. ska jag använda vanlig sandpapper eller metallslip?
Tack för all svar!

JoggaNr1
13 maj 2006 · 62 Inlägg

Det räcker att rengöra dom noga så kan du måla dom om du använder färg som är till för brommsok eller hammar lack det finns säkert fler! Använd thiner eller liknande!

Germax
13 maj 2006 · 12 086 Inlägg

Använd stålborste och avfettning, sen rengör du med Tröd.. De är inte värt att slipa ytan slät, man sitter ju inte o kollar med lupp på oken!smile

Virtual_Blå
13 maj 2006 · 145 Inlägg

Hur faen får jag av mina bromsok på min s40 2.0T? , (ja jag e nybörjare) tongue

Beskriv gärna så exakt ni kan så jag fattar smile

eller tipsa om sidor som visar med bilder!


/ Ville

No_Remorse Bilplåtslagare
13 maj 2006 · 88 Inlägg

smile skrev:
Tänkte färga mina bromokrar men det skall ju slipas först så tänkte bara kolla ifall ngn här vet ngt om det. ska jag använda vanlig sandpapper eller metallslip?
Tack för all svar!

blästra dem då blir de bäst.... men är ju mera tidskrävande.......

There's something about engines that calms me down... You know ??
(Sil-eighty)
Mitsubishi Evo 8 "Track-Streat Racing" (2005)
Nissan 200 "Sil-eighty" (1994)
PureLuck Mental retard :D
13 maj 2006 · 98 Inlägg

Virtual_Blå skrev:
Hur faen får jag av mina bromsok på min s40 2.0T? , (ja jag e nybörjare) tongue

Beskriv gärna så exakt ni kan så jag fattar smile

eller tipsa om sidor som visar med bilder!


/ Ville

Är inte helt säker men det är väl som på alla andra bilar med skivbromsar. ta loss fälgen och vrid på ratten så du kommer åt ordentligt om du inte har lyft sen är det bara att lossa dom skruvarna som sitter på baksidan brukar bara vara två och sen slangen till bromsvätskan (akta fingrar kläder och framför allt lacken den vätskan är inte trevlig att leka med) och sen har du oket i näven och sen när du är klar med vattenfärgen wink så är det bara att skruva tillbaka det i motsatt ordning och lufta bromssystemet. Ett tips är att bara maskera bromsslangen eller måla den med utan att ta loss den så slipper du lufta systemet för det kan vara lite jävligt om man inte har rätt saker till det eller itne vett hur man ska göra.
så Lycka till

eller köp en heinzbok. värt pengarna men vet dock inte om dom släppt några vissa tar ju tid innan dom kommer ut

Senast redigerat av PureLuck (13 maj 2006)

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???
Virtual_Blå
13 maj 2006 · 145 Inlägg

PureLuck skrev:

Virtual_Blå skrev:
Hur faen får jag av mina bromsok på min s40 2.0T? , (ja jag e nybörjare) tongue

Beskriv gärna så exakt ni kan så jag fattar smile

eller tipsa om sidor som visar med bilder!


/ Ville

Är inte helt säker men det är väl som på alla andra bilar med skivbromsar. ta loss fälgen och vrid på ratten så du kommer åt ordentligt om du inte har lyft sen är det bara att lossa dom skruvarna som sitter på baksidan brukar bara vara två och sen slangen till bromsvätskan (akta fingrar kläder och framför allt lacken den vätskan är inte trevlig att leka med) och sen har du oket i näven och sen när du är klar med vattenfärgen wink så är det bara att skruva tillbaka det i motsatt ordning och lufta bromssystemet. Ett tips är att bara maskera bromsslangen eller måla den med utan att ta loss den så slipper du lufta systemet för det kan vara lite jävligt om man inte har rätt saker till det eller itne vett hur man ska göra.
så Lycka till

eller köp en heinzbok. värt pengarna men vet dock inte om dom släppt några vissa tar ju tid innan dom kommer ut

ok tack så mycket!, tar nog det alternativet och låter oket sitta kvar så maskerar jag så gott det går smile

Fernicus Kejsare
13 maj 2006 · 547 Inlägg

PureLuck skrev:

Virtual_Blå skrev:
Hur faen får jag av mina bromsok på min s40 2.0T? , (ja jag e nybörjare) tongue

Beskriv gärna så exakt ni kan så jag fattar smile

eller tipsa om sidor som visar med bilder!


/ Ville

Är inte helt säker men det är väl som på alla andra bilar med skivbromsar. ta loss fälgen och vrid på ratten så du kommer åt ordentligt om du inte har lyft sen är det bara att lossa dom skruvarna som sitter på baksidan brukar bara vara två och sen slangen till bromsvätskan (akta fingrar kläder och framför allt lacken den vätskan är inte trevlig att leka med) och sen har du oket i näven och sen när du är klar med vattenfärgen wink så är det bara att skruva tillbaka det i motsatt ordning och lufta bromssystemet. Ett tips är att bara maskera bromsslangen eller måla den med utan att ta loss den så slipper du lufta systemet för det kan vara lite jävligt om man inte har rätt saker till det eller itne vett hur man ska göra.
så Lycka till

eller köp en heinzbok. värt pengarna men vet dock inte om dom släppt några vissa tar ju tid innan dom kommer ut

Det är Haynes, om vi syftar på samma bok

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
=)
14 maj 2006 · 22 Inlägg

JapMax skrev:
Använd stålborste och avfettning, sen rengör du med Tröd.. De är inte värt att slipa ytan slät, man sitter ju inte o kollar med lupp på oken!smile

ska jag ta ut broms oken eller kan den sitta kvar när jag rengör med metallborste & avfettning?

Germax
14 maj 2006 · 12 086 Inlägg

smile skrev:

JapMax skrev:
Använd stålborste och avfettning, sen rengör du med Tröd.. De är inte värt att slipa ytan slät, man sitter ju inte o kollar med lupp på oken!smile

ska jag ta ut broms oken eller kan den sitta kvar när jag rengör med metallborste & avfettning?

Låt dem sitta kvar, om de blir någonrostfläck kvar gör inget, färgen fäster endå.

volvo_240_tic ingen aning
14 maj 2006 · 687 Inlägg

kom ihåg att måla broms skivan också.. altså där bromsklossarna inte tar (där det är rost)

även zebran har sina fläckar
=)
14 maj 2006 · 22 Inlägg

Tack för alla svar gubbar big_smile

onej84
15 maj 2006 · 1 854 Inlägg

Jag sprayade mina i vintras

Först tog jag stålborste sen tvättade jag med tinner sen spraya på roststopp typ 2 lager, sen körde jag vanlig metallic spray några lager, funkar kanon smile

RonnieH Ford är min grej!
15 maj 2006 · 582 Inlägg

onej84 skrev:
Jag sprayade mina i vintras

Först tog jag stålborste sen tvättade jag med tinner sen spraya på roststopp typ 2 lager, sen körde jag vanlig metallic spray några lager, funkar kanon smile

mmm.... kör ett varv på bana får du se.... he he he.. när färgen sakta brinner upp

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
precision
29 september 2006 · 2 652 Inlägg

jag håller just nu på o måla\slipa mina Ok \skivor tänkte om chrizz o co vill så kan jag göra en Gör Det Själv" så slipper vi ha massor med trådar om detta .

Janken Driver
29 september 2006 · 2 111 Inlägg

Kör på det!! Tycker iaf jag pch säkert fler. Gör en tydlig guide med bilder o beskrivningar,släng sen upp det så får väl Chrizz eller någon klistra det. Som sagt skönt att slippa en massa trådar om samma sak.

mvh janken

Senast redigerat av Janken (29 september 2006)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
precision
29 september 2006 · 2 652 Inlägg

ja precis . då kör jag på de . föresten vem är moderatore i forumet "styling" är det också Sharky?

Janken Driver
29 september 2006 · 2 111 Inlägg

precision skrev:
ja precis . då kör jag på de . föresten vem är moderatore i forumet "styling" är det också Sharky?

Låter bra det!.

Tror det är Sharky.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang