2086
Sök

Aerodynamiks 200sx S13

Världens sämsta och bästa bil!

618 150 Visningar
Uppdaterades senast 7 februari 2019
7 120 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#861
Ihopplockad och provkörd nu med 7psi laddtryck(ska upp mot 15-16), rör på sig och det mesta funkar fint! smile Dock dör den ibland och tomgången är låg, runt 500-800rpm!

Bilder och sånt kommer upp sen. tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (8 augusti 2010)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 augusti 2010
#862
Elda skrev:
Jo smile men amrikanarna är ju inte direkt kända för sin extrema väghållning med wink Sport i europa är att svänga, i USA är det drag.

Dessutom har du ju en 20000 literrs v8 med istället för en 1.8 liters fyra wink gör lite för prestandan även om hk/liter är mindre.

Nja 20000 liter är det ju inte, men 7.5 liter cirka, väger ungefär lika mycket som en 5.7 liters smallblock V8'a också, så det är ju inte direkt en elefant motor. tongue

Kanske inte är kända, men rätt chassie och rätt delar så kan de ha riktigt bra väghållning. smile


Aerodynamik skrev:
Ihopplockad och provkörd nu med 7psi laddtryck(ska upp mot 15-16), rör på sig och det mesta funkar fint! smile Dock dör den ibland och tomgången är låg, runt 500-800rpm!

Åhfan, min tomgång ligger ju på cirka 800varv, dock så vandrar den riktigt mycket pga hur vass kamaxeln är. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

7 120 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#863
Som jag sagt så är det ihop nu och det var mycket mek med att få avgassystemet att passa. tongue

Blev lite att svetsa..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/976379_69gtn8.jpg


Slutresultatet, och ja, jag är medveten om att det är kladdigt vid växellådan tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/976382_u79ii4.jpg


Fixade ny upphänging till japsdämparen istället för banden som satt runt förut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/976381_1y4eaz.jpg


Har bara testat köra med 7psi i laddtryck lite lugnt för det läcker ju fortfarande olja vid turbon, men ska fixa det och sen ladda på ca 15-16! cool

Nu dör inte bilen men tomgången är väldigt låg när bilen är varm och det låter som den ska dö. Några tips?

7 120 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#864
Ska försöka fixa och skicka sidokjolarna på lack den här veckan. smile

smurfidunder
327 Inlägg
9 augusti 2010
#865
Har du någon lambdamätare?

Jag skulle inte våga montera massa saker utan att ha koll på soppan. Tänkvärt är att jag maxade ut mina 1000cc spridare på skylinen redan vid 1,4bar... på e85 men ändå. Några sekunder på mager blandning och du kan kasta kolvarna...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

7 120 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#866
dundersmurfen skrev:
Har du någon lambdamätare?

Jag skulle inte våga montera massa saker utan att ha koll på soppan. Tänkvärt är att jag maxade ut mina 1000cc spridare på skylinen redan vid 1,4bar... på e85 men ändå. Några sekunder på mager blandning och du kan kasta kolvarna...

Nepp, men chippet är mappat för det trim jag har (T28, fmic, 3",osv) med 15-16psi i ladd. Har inte tänkt att ladda över 15 så det är lugna puckar förhoppningsvis. Steg 2 är ju så standard på CA18 som det kan bli. smile


http://www.h-dev.co.uk/product_info.php … d81faaad50
Senast redigerat av Aerodynamik (9 augusti 2010)

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
9 augusti 2010
#867
Faen va fint de blir! smile


smurfidunder
327 Inlägg
9 augusti 2010
#868
Tja kanske funkar vad vet jag, men även fast man tycker att det borde funka så gör det ju inte det alltid. Hur enkelt tror du det är för någon i england att göra ett chipp med korrekta värden för en bil han/hon aldrig sett. Inte ens när man står och tittar på den kan man avgöra hur mycket luft den faktiskt tar under olika belastningar. Visst det är enklare med luftmassemätare eftersom den direkt mäter luftflödet, men ändå. Jag skulle inte kunna leva utan att alltid veta lambdavärdet. Har jag nämnt att skylinen går billigare på e85 och stora spridare än den gjorde med vpower och nismo chipp... Japp milförbrukningen sjönk när jag monterade riktigt sprut och gick över till e85 wink

Chipp med steg hit och dit, bs enligt mig, men vad vet jag. Dom gör det enkelt för sig och lägger in en safe tändkurva samt fetar på det som går. Dessutom så hur exakt är tändning ställd? har dom räknat in ditt oktantan, mottryck, insugstemp? som sagt vad vet jag wink

edit: jo dom hade visst specat in oktantal, tur de

Annars är det en ganska diffus beskrivning tycks det.

Men jag ska inte ta bort allt det roliga, för tusan kör så det ryker! Håll bara ett litet öga på en viktig sak, lambdan big_smile
Senast redigerat av dundersmurfen (9 augusti 2010)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

7 120 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#869
JDMy00 skrev:
Faen va fint de blir! smile

Thx!! big_smile

dundersmurfen skrev:
Tja kanske funkar vad vet jag, men även fast man tycker att det borde funka så gör det ju inte det alltid. Hur enkelt tror du det är för någon i england att göra ett chipp med korrekta värden för en bil han/hon aldrig sett. Inte ens när man står och tittar på den kan man avgöra hur mycket luft den faktiskt tar under olika belastningar. Visst det är enklare med luftmassemätare eftersom den direkt mäter luftflödet, men ändå. Jag skulle inte kunna leva utan att alltid veta lambdavärdet. Har jag nämnt att skylinen går billigare på e85 och stora spridare än den gjorde med vpower och nismo chipp... Japp milförbrukningen sjönk när jag monterade riktigt sprut och gick över till e85 wink

Chipp med steg hit och dit, bs enligt mig, men vad vet jag. Dom gör det enkelt för sig och lägger in en safe tändkurva samt fetar på det som går. Dessutom så hur exakt är tändning ställd? har dom räknat in ditt oktantan, mottryck, insugstemp? som sagt vad vet jag wink

edit: jo dom hade visst specat in oktantal, tur de

Annars är det en ganska diffus beskrivning tycks det.

Men jag ska inte ta bort allt det roliga, för tusan kör så det ryker! Håll bara ett litet öga på en viktig sak, lambdan big_smile

Jo det är klart att en riktig mappning är bättre, men det är så onödigt till mitt lilla trim och det är så många som kör med detta chip och det funkar bra. Men det är klart det är lite av ett lotteri, men det ska ju feta på lite för att förhindra spikningar och köra lite safe m.m. så det är ju åtminstone bättre än original. smile

Kör alltid med 98 oktan!
Senast redigerat av Aerodynamik (10 augusti 2010)

7 120 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#870
Då blev det dags att försöka få sidokjolarna att passa. smile


Provmontering, inte helt perfekt passform!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/978472_czbo6d.jpg


Eftersom jag är rätt handikappad när det gäller glasfiber och gärna vill ha det snyggt så får jag hjälp med det. smile Kjolen knäcktes och böjdes för att det skulle passa, sen fixera dit den mot karossen och lägga på lite klet som sen torkar så det blir bra passform så går det plocka av det och förstärka senare!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/978476_3dbgfd.jpg


Sådärja.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/978477_937ghs.jpg


När det torkat(24h), så plockades kjolen av och lite glasfiber hamnade på baksidan så det inte går sönder. wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/978486_6kz7mp.jpg


Dem bakre sidokjolarna passar bra, men den ena har väl någon gått emot eller något under tiden det legat i garaget för det var flera grova repor och en skada på den. Men iaf så limmades den fina dit!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/978481_z9cxhb.jpg


Fick även hem en motordämpare idag, så man hittar växlarna och lite annat bra. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/978471_g4fr9p.jpg

7 120 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#872
turbo_karlsson skrev:
Ser kanon ut kämpa på wink

Tack! Kommer update ikväll igen smile

7 120 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#873
Mobilbatteriet ville inte hänga med, men blev mycket gjort idag! smile

Plockade först bort bakrutetorkaren och pluggade hålet. Blev lite cleanare smile

Sen har båda sidokjolarna på höger sida limmats dit, så det är bara den långa sidokjolen på andra sidan kvar nu! Ska förhoppningsvis med den till lack på måndag. smile

Bilder kommer!

7 120 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#874
Hämtade min nya koppling idag. smile

Sachs 618 tryckplatta med ett modifierat och balanserat original svänghjul.
Har tänkt köra med original lamell till detta. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/980311_56w09a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/980317_r7y4qh.jpg

Skyline User
187 Inlägg
17 augusti 2010
#875
Härligt ju. Enligt ppf klarar den 500Nm med std lamell och 700+ med 4 pucks sinter smile


smurfidunder
327 Inlägg
17 augusti 2010
#876
Lilla tipset: starta motorn med kopplingen uppe. Onödigt slitage på axiallagret med nertrampad koppling, innan oljan hittar ut ordentligt, speciellt med en tryckplatta modell lite hårdare wink
Senast redigerat av dundersmurfen (17 augusti 2010)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

7 120 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#877
Simonols skrev:
Härligt ju. Enligt ppf klarar den 500Nm med std lamell och 700+ med 4 pucks sinter smile

Det duger ju ett tag iaf. big_smile Fick med en 4-puck sinter till detta också, men känns inte som jag kommer ha nytta av den så säljer nog den.. smile

dundersmurfen skrev:
Lilla tipset: starta motorn med kopplingen uppe. Onödigt slitage på axiallagret med nertrampad koppling, innan oljan hittar ut ordentligt, speciellt med en tryckplatta modell lite hårdare wink

Bra att veta! smile Har aldrig bytt koppling så kommer gå efter en guide från Nogs bara så alla tips är välkomna. big_smile

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
18 augusti 2010
#878
Aerodynamik skrev:
dundersmurfen skrev:
Lilla tipset: starta motorn med kopplingen uppe. Onödigt slitage på axiallagret med nertrampad koppling, innan oljan hittar ut ordentligt, speciellt med en tryckplatta modell lite hårdare wink

Bra att veta! smile Har aldrig bytt koppling så kommer gå efter en guide från Nogs bara så alla tips är välkomna. big_smile

Han menar vid varje uppstart sen och inte bara vid första uppstart efter bytet bara så du vet wink .

- Time Attack -

7 120 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#879
NIzmO skrev:
Aerodynamik skrev:
dundersmurfen skrev:
Lilla tipset: starta motorn med kopplingen uppe. Onödigt slitage på axiallagret med nertrampad koppling, innan oljan hittar ut ordentligt, speciellt med en tryckplatta modell lite hårdare wink

Bra att veta! smile Har aldrig bytt koppling så kommer gå efter en guide från Nogs bara så alla tips är välkomna. big_smile

Han menar vid varje uppstart sen och inte bara vid första uppstart efter bytet bara så du vet wink .

Aha, får försöka komma ihåg det smile

7 120 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
#880
Sidokjolarna sitter på bilen nu, eller iaf på en sida. En är fortfarande på lack. sad
Lite resultatbilder blir det iaf big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/981609_yhscdr.jpg


Bakrutetorkaren strök med i all styling-upphetsning. Sparar lite vikt också. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/981610_49purm.jpg


Inga bilder gör bilen rättvisa, men skitsamma. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/981611_zb5ujo.jpg


Sök