Köpråd: Ford Focus St-09 eller Mazda 6 MPS

Bakra
31 oktober 2009 · 17 Inlägg

TurbOla skrev:

Bakra skrev:
okej, tack så mycket! tråden lutar mer och mer åt att det blir en ST verkar det som big_smile det ända jag önskar mer av den hade vart fyr- eller bakhjulsdrift, men det är ju inte så jätte viktigt kanske, tongue

Om du jagar bakhjulssladd, så ger Focusen dig det på kommando, så styv som den är i röven. Syns ju tydligt när Clarkson kör den. tongue

sant, men det är ändå nått speciellt med drift i bakdelen om man jämför smile men jag blir mer och mer övertygad för varje inlägg att det får blir forden big_smile

Mazda 6 MPS "MPS" (2006)
Bakra
31 oktober 2009 · 17 Inlägg

Stream skrev:
Tycker Forden verkar vara vettig både i inköp och ägande. Trevlig design och bra prestanda. MPS-designen tror jag inte håller lika länge (tvålkopp?)

nej det har du kanske rätt i. och nu med facelift på forden så ser den bättre ut än nånsin tycker jag smile

Mazda 6 MPS "MPS" (2006)
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
1 november 2009 · 423 Inlägg

Rquired skrev:

Bakra skrev:

MrErlandsson skrev:
Värt att tänka på med MPS'en är att styrservon inte hänger med vid snabbt rattande t.ex konbana, inget jag upplevt själv då jag aldrig kört en MPS men har läst en hel dom om modellen.

Ja det är ju ett minus ju, hmm hade ju kanske vart bra att veta hur mycket det ställer till det? eller om det bara är i väldigt extrema fall. men helt klart något tråkigt.

Var inte det något som kom fram under Teknikens Världs älgtest av standardmodellen och åtgärdades långt innan MPS kom? Eller Mazda fick aldrig bukt med det?

Tyvärr så har dom vad jag hört fortfarande inte fixat de, då det inte är speciellt många MPS ägare som svänger så snabbt med sina bilar så är det inte heller speciellt många som har anmält problemet till Mazda Sverige

STriiiker
2 november 2009 · 609 Inlägg

Är inte det här lite som att jämföra Päron med Äpplen? Tror jag hade valt MPS.

Bakra
2 november 2009 · 17 Inlägg

STriiiker skrev:
Är inte det här lite som att jämföra Päron med Äpplen? Tror jag hade valt MPS.

Joo, lite så kanske, men det är ändå ett val som jag inte kan ta just nu så jag vill ha hjälp att bestämma mej.   varför hade du tagigt MPS för? eller är det bara överlag att du föredrar den?

Mazda 6 MPS "MPS" (2006)
ChRS3tian
21 november 2009 · 16 Inlägg

Kan säga att Forden är 2 bilar i en.
Lugn och alldaglig, men samtidigt aggressiv och rapp.
Det är inte världens "snabbaste" bil, men det finns en otrolig körglädje i den.
Faceliften har även en mycket bättre inredning jämfört med tidigare modeller.
Prismässigt så ligger ST bra till, man får otroligt mycket bil för pengarna.
Kikade själv på andra märken, men då hamnar man oftast i en högre prisklass med sämre prestanda och utrustning.
Reservdelar och service ligger lägre i kostnad än motsvarande bilar.

Har du chansen att ta en provkörning så kan jag lova att du inte kommer att glömma av ögonblicket då startknappen trycks in och motor tänder. (Tänk dock på att om du provar den gamla modellen så är det mycket som är annorlunda, tex: inredning, motor/avgas ljud etc)
Är det något du undrar över så är det bara att fråga.

\Mvh: Christian.

BergsST
21 november 2009 · 177 Inlägg

Köp STn, snyggare, goare motorljud, och även mer trimvänlig.  Min ST e till salu annars, 06a, 3400mil mkt pedantvårdad.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 november 2009 · 10 427 Inlägg

Vad blir det för färg på Forden om det köps en ny?

Är den orange:a färgen fortfarande 10k dyrare? tongue

ChRS3tian
23 november 2009 · 16 Inlägg

steifan skrev:
Är den orange:a färgen fortfarande 10k dyrare? tongue

Har för mig att när jag beställde min i Januari så låg den på ca 13/14 000:-.
Men det är inte det värsta, vänttiden på en Electric Orange är upp till 6 månader om man har otur.

Lozinmust "Unloaded"
23 november 2009 · 1 557 Inlägg

TurbOla skrev:
Vilken är billigast i inköp då? smile
Underhållskostnader?

Hur tålig är fyrhjulsdriften på Mazdan? smile
Vet att Focusen har quaife-diffbroms i lådan, så den ska både driva bra och vara tålig mot enhjulsspinn.

Måste rätta dig där, sitter ej diffspärr i Focus ST. Däremot i RS:en sitter det en Quaife-diffspärr. Ungefär det man ger extra 100 000 för, Diffspärren, Steg 2/3 trim motormässigt samt sjukare färger =P Så en ST är väl värd sina pengar, drar på riktigt duktigt med Volvofemman. Kan dock inte uttala mig om Mazda 6 MPS, men snygg är den och fyrhjulsdrift lockar ju alltid i starter smile Går dessutom för övrigt att montera RS-delar i en ST, allt ska passa bolt-on såvitt jag förstått. Kolla på Focuserad's Focus ST; grymt fräsch 09:a smile

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
TurbOla Reservdansk
23 november 2009 · 6 271 Inlägg

Mechanimal skrev:
Måste rätta dig där, sitter ej diffspärr i Focus ST. Däremot i RS:en sitter det en Quaife-diffspärr. Ungefär det man ger extra 100 000 för, Diffspärren, Steg 2/3 trim motormässigt samt sjukare färger =P Så en ST är väl värd sina pengar, drar på riktigt duktigt med Volvofemman. Kan dock inte uttala mig om Mazda 6 MPS, men snygg är den och fyrhjulsdrift lockar ju alltid i starter smile Går dessutom för övrigt att montera RS-delar i en ST, allt ska passa bolt-on såvitt jag förstått. Kolla på Focuserad's Focus ST; grymt fräsch 09:a smile

Aha, jag trodde både ST och RS hade quaife-diff. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ChRS3tian
24 november 2009 · 16 Inlägg

Precis som "Mechanimal" säger så passar dom flesta delarna från nya RSén även på ST. (Faceliften)
Tex: Diff, Turbo m.m.
Finns t o m ett projekt i England där man bygger om en standard ST till en RS replika. (Dock behövdes en mindre justering göras på kjolpaketet då RSén är några mm bredare i chassit.

Bakra
15 december 2009 · 17 Inlägg

okej.

men om jag ändå vill ha en fyr, eller kanske bakhjulsdriven bil som är i samma klass som focusen ungefär, prestanda och pris mässigt, vad hade ni föreslagigt då?

Mazda 6 MPS "MPS" (2006)
ChRS3tian
3 januari 2010 · 16 Inlägg

Det svåra är att matcha priset.
Sneglade själv på en likvärdig Audi innan jag bestämde mig.
(Visst Audi´n hade Quattro drivning och det har inte Forden, men istället får man 5 cylindrar)
Bör tilläggas att Audi´n skulle ha blivit ca 100 000:- dyrare än Forden. (Och då var Forden nästintill fullutrustad och Audi´n i stort sett standard.)
Och det är endast bilkostnaden, det sticker iväg ännu mera om man räknar in ägandekostnaderna. (Skatt & försäkring)

Men tips kan vara:
* Audi´s vassare modeller.
* Äldre Mitsubishi Evolution.
* Äldre Subaru Impreza WRX STi.
* Nissan 350Z.

Senast redigerat av Focuserad (3 januari 2010)

Ghost_Face
3 januari 2010 · 517 Inlägg

Rille0 skrev:
Rost behöver du inte oroa dig för om du väljer en skapligt ny mazda, dom rostar inte.

Lustigt... Jag har hört tvärt om; att mazda 6 rostar något kopiöst.

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=359 <-- gamla modellen

http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml <-- nya

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang