Volvo 244 DL - 77 får ej bränsle..

svanee
2 november 2009 · 86 Inlägg

Som rubriken säger, bilen får ej bränsle.. Den startar om man slår i lite bensin i motorn så tändningen är det inget fel på. Precis bytt bränslepump men det vill ändå inte komma bensin till förgasaren. Är det skit i bränslesystemet eller har nån någon idé? Det kommer alltså inte bränsle förbi pumpen! Är definitivt en nybörjare när det gäller felsökning osv, men skruva kan ja! Förklara gärna så utförligt som möjligt om ni har haft samma problem eller ett förslag på en enkel lösning på problemet.

turboforssen Telge Drifting Team
2 november 2009 · 5 398 Inlägg

kolla armaturen bak på tanken
rören brukar rosta sönder där så soppa pumpen bara suger luft

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
paltodlarn
2 november 2009 · 527 Inlägg

Har haft liknande problem på mina gamla bilar förut, då har det varit gamla vävda bränsleslangar som blivit dåliga så att dom börjat suga luft, så du kan ju kolla om du har slangar av den typen och känna efter ifall dom känns fuktiga och luktar bensin.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
svanee
2 november 2009 · 86 Inlägg

tack för tipset, ska kika på det där! Fortsätt ge förslag om det är någon som har något, tack. smile

svanee
10 november 2009 · 86 Inlägg

I brist på annat testade jag sätta dit en ny bensinslang och stoppa ner den i en dunk bensin, direkt från bränslepumpen. För att se om jag kunde ringa in felet till bränsleslangarna och/eller tanken.

Trots det så fick inte förgasaren något bränsle alls, fortfarande helt snustorrt.
Någon som har något tips eller är det något enkelt misstag jag har gjort?

freddy_82 Truckreparatör
10 november 2009 · 221 Inlägg

Testa att suga i bensinslangen och se om det kommer bensin (smakar dok ingetvidare) hadde en volvo 142 som varja gång man fick bensinstopp (som va ganska ofta efter som att man pluggade och hadde inga pengar) så orkade inte den mekansiak pumpen att pumpa från tanken! utan då ficka man antingen suga fram bensinen o sen gick det bra! eller ta loss pumpen och pumpa den förhand tills det kom fram bensin.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
svanee
17 november 2009 · 86 Inlägg

Men jag har ju testat ha en 40cm bensinslang ner i en dunk med bensin, borde väl orka suga från den antar jag?

Jag har alltså helt kopplat bort bränsleledningen och tanken och bara använt mig av en bensindunk för att se om den sög bensin, vilket den inte gjorde.

engolf
17 november 2009 · 3 235 Inlägg

Stryp bensinreturen.
Hade liknande problem med en Cadillac, då fick den för lite bensin. Ströp bränslereturen, och då gick den fint igen.

snurbo_diesel Egen företagare
17 november 2009 · 864 Inlägg

engolf skrev:
Stryp bensinreturen.
Hade liknande problem med en Cadillac, då fick den för lite bensin. Ströp bränslereturen, och då gick den fint igen.

Det enda är ju att det är en förgasare så den har ingen retur, kolla så inte du har sätt slangarna på fel sida på pumpen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
svanee
18 november 2009 · 86 Inlägg

Det är svårt att sätta fel då det är en splitterny pump med tydliga pilar på in- och utgång, så det kan det inte vara. Det kan inte vara något tändningsfel vad jag vet, den startar när jag doppar tändstiften i bensin och stoppar i.

Drönirettab
18 november 2009 · 21 761 Inlägg

Ta loss pumpen från motorn och testa om det pumpar fram soppa genom att för hand trycka pumpens hävarm flera gånger upp o ner. smile

Senast redigerat av Drönirettab (18 november 2009)

turboforssen Telge Drifting Team
18 november 2009 · 5 398 Inlägg

va för långsam sad

Senast redigerat av turboforssen (18 november 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
svanee
18 november 2009 · 86 Inlägg

Ska testa i helgen då jag inte kommer åt bilen förrän lördag, har ni mer förslag är det bara mata på så har jag en del att testa om detta inte fungerar. Tack för tipsen!

turboforssen Telge Drifting Team
18 november 2009 · 5 398 Inlägg

ta loss slangen till förgasaren å testa starta den å se om det kommer soppa då smile
kan ju va stopp i förgasaren

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
svanee
18 november 2009 · 86 Inlägg

Jo redan testat det, tror jag insett vad felet är och skäms att jag inte insett det tidigare.
Distansbrickan mellan bränslepumpen och motorn gick sönder när jag tog loss förra pumpen så jag tog bara några packningar istället i brist på annat, men blev inte på långa vägar lika långt avstånd. Kan det vara att jag varit så dum och att allt hade fungerat om den där jäkla distansbrickan hade suttit där?

Ber om ursäkt om jag slösat bort er tid, man lär sig nåt nytt varje dag.. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang