DJ_V8_BMW skrev:
Snajdarn skrev:
Även om det nu skulle finnas risk för ras pga av biltema olja kan jag gärna leva med det än att betala Castrols priser och veta att deras olja är dyr för att det står castrol på bilar i tävlingssamanhang etc.
Biltemas olja håller måttet, punkt slut.
Den självutnämnda professorn (DJ_V8_BMW) borde sluta lyssna så mkt på insnöade arbetskamrater på bilverkstaden.
Ursäkta men jag har bara sagt att jag inte är någon professor på olja. Jag är en volvo mekaniker som är utbildad på både dess motorer och olja. Men hade jag inte kunnat något om ämnet hade jag inte uttalat mig, vill bara hjälpa någon som behöver råd om sin specifika bil.
Jag påstår inte att biltema är sämre än tex mobil eller castrol. Men även fast oljorna har samma kvalitetskod och viskositet så behöver dom inte bestå av samma ämnen och tillsatser. Det som blir problemet är att vissa oljors tillsatser löser upp den den gamla oljans synder (avlagringar i oljesystemets väggar).
Detta gäller inte bara "billiga" oljor utan även dom "dyra" kan också lösa upp smutsen. Att hälla castrols longtech olja som anpassad till volvos 3000mils intervaller, en dyrare olja med högre kvalitetsklass kan
betyda döden för dessa motorer då den gamla smutsen från 15000mil kommer att lösas upp. Detta är inget som jag påstår utan en varning från både volvo och castrol. Och jag tror nog dom hade velat sälja den dyrare oljan om dom hade vågat, men risken är för stor.
Hade motorn gått på biltmas olja hela sitt liv hade nog inte problemet visat sig. Utan problemet blir oftast efter man bytt olja.
Några exempel bilar jag har jobbat med som genom åren med detta problem, fast fler finns!
Volvo V70 classic -00 14000mil. Inget oljetryck pga täta oljekanaler. Kund gjort service själv med felaktig olja efter 10000mil. Åtg: byte motor.
Volvo XC70 2.5T -04 13000mil. Inget oljetryck pga kox i motor. Hoppat över en service vid 10000mil.
Åtg: byte motor.
Volvo V70XC -00 15000mil. Inget oljetryck. Bil fullservad men tidigare kund har väntat 2år mellan servisar. Åtg: byte motor.
Volvo S60 T5 -01 14000mil. Inget oljetryck. Ej gjort service vid 4000mil (synden kan straffa sig längre fram) och använt okänd olja på övriga servisar. Åtg: byte motor.
Volvo V70N 2.4S -01 25000mil. Tät vevhusventilation. Bil tidigare gått som taxi (=ofta servad och täta intervaller) fram till ca 17000mil. Efter det servad med biltemas olja var 1000mil. Åtg byte oljefälla + "rengörning" av oljesystem (än så länge).
Varför man har bytt motor i dom flesta fallen är pga laggren ofta mister smörjningen långt innan varningslampan tänds för lågt oljetryck = haveri.
Om ni vill veta mer finns det en del andra volvo forum som kan beskriva problemen med denna motor, om man inte bara vill lyssna på mig.

Att köpa en beg T5 motor är betydligt mycket dyrare än att än det du sparar på att köpa billig olja som man inte vet vad den innehåller.
Nu har jag kanske upprepat mig en massa, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.