Köpråd Förstabil: BMW

Navkapsel
3 november 2009 · 4 637 Inlägg

Man ska inte köpa en BMW som förstabil för då dör man. Det har jag läst i en annan tråd på Garaget.

Rquired Allmänt envis
3 november 2009 · 12 512 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Man ska inte köpa en BMW som förstabil för då dör man. Det har jag läst i en annan tråd på Garaget.

Och han blev rejält utskälld, om du nu inte minns det wink big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viccoA
3 november 2009 · 3 110 Inlägg

camaro67 skrev:
Jag har kört en 523 e39 och det var ingen raket direkt och den bilen är fruktansvärt snålt utrustad. Finns inte ens elhissar bak! Men man åker ganska bra. Sen har jag kört en 325 e36. Ingen direkt raket heller rakt fram men ganska rolig när det svänger

BMW är en av få biltillverkare där du kan speca din bil fritt, dvs den 523 du körde saknade elhissar bak men merparten av bilarna har rikligt med utrustning, särskilt de importerade.

Navkapsel
3 november 2009 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

EmilHammarlund skrev:
Man ska inte köpa en BMW som förstabil för då dör man. Det har jag läst i en annan tråd på Garaget.

Och han blev rejält utskälld, om du nu inte minns det wink big_smile

Jo, haha! lol

Rquired Allmänt envis
3 november 2009 · 12 512 Inlägg

viccoA skrev:

camaro67 skrev:
Jag har kört en 523 e39 och det var ingen raket direkt och den bilen är fruktansvärt snålt utrustad. Finns inte ens elhissar bak! Men man åker ganska bra. Sen har jag kört en 325 e36. Ingen direkt raket heller rakt fram men ganska rolig när det svänger

BMW är en av få biltillverkare där du kan speca din bil fritt, dvs den 523 du körde saknade elhissar bak men merparten av bilarna har rikligt med utrustning, särskilt de importerade.

Elhissar bak var väl standard på de svensksålda? Importer däremot kan vara lite luriga, lika ofta fullsmetade med utrustning och lika ofta saknas både klima, värmestolar och CD-stereo samt lite annat "självklart" numera.

Varför? Jo det finns olika teorier, ofta är det nog företagsbilar köpta med plånboken istället för känslorna...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
camaro67 Meister
3 november 2009 · 6 763 Inlägg

Rquired skrev:

viccoA skrev:

camaro67 skrev:
Jag har kört en 523 e39 och det var ingen raket direkt och den bilen är fruktansvärt snålt utrustad. Finns inte ens elhissar bak! Men man åker ganska bra. Sen har jag kört en 325 e36. Ingen direkt raket heller rakt fram men ganska rolig när det svänger

BMW är en av få biltillverkare där du kan speca din bil fritt, dvs den 523 du körde saknade elhissar bak men merparten av bilarna har rikligt med utrustning, särskilt de importerade.

Elhissar bak var väl standard på de svensksålda? Importer däremot kan vara lite luriga, lika ofta fullsmetade med utrustning och lika ofta saknas både klima, värmestolar och CD-stereo samt lite annat "självklart" numera.

Varför? Jo det finns olika teorier, ofta är det nog företagsbilar köpta med plånboken istället för känslorna...

Mycket möjligt att de var en import. Sen vet jag inte om senare bmw har sämre v-lådor än de äldre? För samma 523:a hade problem med att växeln hoppade ur när man motorbromsade. Tror de var 3:an. Vet en till   som har samma problem. Det kan iof bara vara en slump.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Grabber Dagdrömmare
3 november 2009 · 2 836 Inlägg

Problemet är att många tror att en BMW är en racer!
Inte så länge sedan var det några lokala bönder med en sunkig o luft läckande(turbo+dump) Volvo 740 som ville rejsa på grönt mot min 518.
Ja, hur funken tänker visa är ett mysterium!

Köper man en 523 (E39) så kan man nog lik gärna satsa på en 528 då dom drar typ 0.1-0.2l/m mer men levererar mer nöje.
Alternativ en välhållen E34 525 uppåt av senare år gången dvs efter 93.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
lodiseN
3 november 2009 · 806 Inlägg

Dom som tror det är ju just som du sa, folk med en 740 och pysluft snigel och en vinge på 2 meter å rosa rattmuff

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rquired Allmänt envis
3 november 2009 · 12 512 Inlägg

camaro67 skrev:

Rquired skrev:

viccoA skrev:

BMW är en av få biltillverkare där du kan speca din bil fritt, dvs den 523 du körde saknade elhissar bak men merparten av bilarna har rikligt med utrustning, särskilt de importerade.

Elhissar bak var väl standard på de svensksålda? Importer däremot kan vara lite luriga, lika ofta fullsmetade med utrustning och lika ofta saknas både klima, värmestolar och CD-stereo samt lite annat "självklart" numera.

Varför? Jo det finns olika teorier, ofta är det nog företagsbilar köpta med plånboken istället för känslorna...

Mycket möjligt att de var en import. Sen vet jag inte om senare bmw har sämre v-lådor än de äldre? För samma 523:a hade problem med att växeln hoppade ur när man motorbromsade. Tror de var 3:an. Vet en till   som har samma problem. Det kan iof bara vara en slump.

Definitivt inte sämre, däremot så är det ju en sjuka som inte har med tillverkaren att göra. Körglad bil lockar föraren till hård körning, och hård körning resulterar i att föraren missar växeln, oftast 3an eftersom de den sitter dummast till (1 är ju längst till vänster, tvåan längs ner osv, men 3an "mitt i")
Är nått man stött på i många bilar, främst motorstarkare/körgladare sådana, nämligen att 3an är sladdrig och svår att hitta.

Ett annat fel som också beror på omild behandling är att... svårt att förklara men i princip den "fjädern" som "drar" spaken till neutral slits ut. Detta ser man lättast på att spaken i neutral pekar åt höger/mot femman istället för rakt upp/mitten. Det senare förekommer däremot ofta(re) på Bmw av en viss nyare årsmodell, men att det skulle förorsaka att en växel hoppar ur tvivlar jag på. Det beror nog snarare på just den första anledningen :)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hedning Fd Bannad
3 november 2009 · 657 Inlägg

Rquired skrev:
Jag hade aldrig åkt och kikat på en lågmilad Bmw (eller äldre importbil över huvud taget) i malmö eller annan stad nära kontinenten, klart man kan hitta en fin bil men jag tycker att man hittar mest skruvad skit där nere. Förmodligen en sådan bil "Crossfire" fick tag på eftersom han känner sig tvungen att skriva en massa skit så fort Bmw nämns...

3-serie eller 5-serie, spelar inte så mycket roll. Visst är 3an snäppet roligare (eller livligare är kanske rätt ord) men det kanske inte automatiskt är ett plus när man pratar förstabil? Så köp den du trivs bäst med och bry dig inte så mycket om prestanda rakt fram, det finns alltid en bil som är snabbare. :)

För övrigt är inte 2.5an i x23i nått att se upp för, den ger mer än man tror. Tester har visat att den ger ca 185hp på drivhjulen, lika mycket som den gamla x25i som den bygger på gav. Om detta stämmer, varför har du Bmw skrivit ner den? Helt enkelt för att den annars hade konkurrerat för mycket med x28i som på pappret ger liknande effekt som den gamla x25i. x28i har ett annat register och vrid och är betydligt starkare än både 23i och 25i vilket man känner när man kör den, men på pappret hade det varit svårt att motivera prisskillnaden upp till 28i om inte 23i fått 170hp.

Så ett tips kan vara att leta upp en riktigt fin 323i med M-paket och en massa trevlig utrustning, kanske tom automat? Dels får 3an dra mer på b-kort på grund av 5ans högre vikt, och dels räcker 3-serien förmodligen till när det gäller utrymme osv gissar jag på? Och du kanske blir ifrånkörd av en nyare V70 T5, men som sagt det finns alltid en snabbare bil!

Ett ex bara: http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_323 … amp;last=1

Jag känner mig inte sugen att skriva skit om just Bmw, bara sugen att bråka lite med dig:)

Ang. underdriven effekt, bänkpapper? såg någon skriva samma sak om Saab för ett tag sen, tycker det ofta är en populär myt om tillverkare som underdriver.

Jag tycker minst av allt om alla som verkar tro att Bmw är som Chrysler(Haha:D), ett gudabenådat märke, om man kollar på 328or så ser dem inte så fruktansvärt kvalitetsaktiga ut invändigt, och så länge det inte är en M så ser dem ju förjävliga ut på utsidan (3 serien alltså), 5 serien skulle jag köpa för då åker man iaf bekvämt.

Jag skulle kolla på en S70 T5, eller kanske en S4 Avant?. Enligt mig snyggare är listade Beemers, och även mer pulver.

Märkesbög
D_Carlsson Bonntrimmare
3 november 2009 · 620 Inlägg

orkade inte läsa hela tråden pga allt fjortis gnäll som alltid uppstår typ "min bil är bäst alla borde ha en sådan"

personligen hade jag köpt en 3-serien helst en 328 gärna M utrustad även om den har varit hårt körd så är det snarare ett plus på en sådan bil efter som den är byggd för att ligga å smiska i 200km/h 10 mil varje dag wink
Visst är 5-serien en fet bil som har grym komfort men jag är 99% säker på att du har mer glädje av körglädjen i en 3-serie.

Jag såg även att du nämnde reparationer och det är inget problem på en E36 även om det är en ny bil är dom förvånansvärt lättskruvade. om du skulle skjuta topplocks packningen som känns som standard felet på bmw så brukar en verkstad inte ta mer än 5000kr för det.

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
NJ_
3 november 2009 · 2 118 Inlägg

Siarnaq skrev:

groze skrev:
Är det inte bättre att vara tyst om man inte vet vad man pratar om, istället för att öppna munnen och bevisa det?

...Audin du länkade till är dessutom inte någon raket heller.

Nu är killen intresserad av BMW. Kom med bra BMW-förslag istället.

När man inte vet vad man pratar om?

Om du nu är så BMW frälst, så kan du ju blandannat gå och ha sex med din läderinredning och glappa stag. smile
Om du nu inte är certifierat blind på köpet, så kan du ju se att jag äger en 525i E34. Utan överdrivning så är det den sämsta bil jag har ägt. IN MY OPINION, ska jag översätta detta eller har du nog med vett att förstå vad det innebär?
Den enda BMW jag kan tvinga mig till att äga är nog en M5, cirka 00-01.

Sen så stog det dessutom detta..

Letar efter en lämplig första bil i prisklassen 20-50 000. Men inte kul om man åker på ett storrep. vid ett litet dyrare köp som förstabil. Är studerande så, jag tror inte jag skulle klara av att lägga ut 20 000 på rep om jag köper en bil för 50k.

Läs om tills det sjunker in. smile



Hoppa för fan inte på någon bara för att du TYCKER att du har rätt. Då det gäller åsikter och uppfattning, så finns det inget rätt eller fel.

säg till om du vill sälja smile roll

D.i.l.l.i.g.a.f
Rquired Allmänt envis
3 november 2009 · 12 512 Inlägg

Hedning skrev:

Rquired skrev:
Jag hade aldrig åkt och kikat på en lågmilad Bmw (eller äldre importbil över huvud taget) i malmö eller annan stad nära kontinenten, klart man kan hitta en fin bil men jag tycker att man hittar mest skruvad skit där nere. Förmodligen en sådan bil "Crossfire" fick tag på eftersom han känner sig tvungen att skriva en massa skit så fort Bmw nämns...

3-serie eller 5-serie, spelar inte så mycket roll. Visst är 3an snäppet roligare (eller livligare är kanske rätt ord) men det kanske inte automatiskt är ett plus när man pratar förstabil? Så köp den du trivs bäst med och bry dig inte så mycket om prestanda rakt fram, det finns alltid en bil som är snabbare. smile

För övrigt är inte 2.5an i x23i nått att se upp för, den ger mer än man tror. Tester har visat att den ger ca 185hp på drivhjulen, lika mycket som den gamla x25i som den bygger på gav. Om detta stämmer, varför har du Bmw skrivit ner den? Helt enkelt för att den annars hade konkurrerat för mycket med x28i som på pappret ger liknande effekt som den gamla x25i. x28i har ett annat register och vrid och är betydligt starkare än både 23i och 25i vilket man känner när man kör den, men på pappret hade det varit svårt att motivera prisskillnaden upp till 28i om inte 23i fått 170hp.

Så ett tips kan vara att leta upp en riktigt fin 323i med M-paket och en massa trevlig utrustning, kanske tom automat? Dels får 3an dra mer på b-kort på grund av 5ans högre vikt, och dels räcker 3-serien förmodligen till när det gäller utrymme osv gissar jag på? Och du kanske blir ifrånkörd av en nyare V70 T5, men som sagt det finns alltid en snabbare bil!

Ett ex bara: http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_323 … amp;last=1

Jag känner mig inte sugen att skriva skit om just Bmw, bara sugen att bråka lite med dig:)

Ang. underdriven effekt, bänkpapper? såg någon skriva samma sak om Saab för ett tag sen, tycker det ofta är en populär myt om tillverkare som underdriver.

Jag tycker minst av allt om alla som verkar tro att Bmw är som Chrysler(Haha:D), ett gudabenådat märke, om man kollar på 328or så ser dem inte så fruktansvärt kvalitetsaktiga ut invändigt, och så länge det inte är en M så ser dem ju förjävliga ut på utsidan (3 serien alltså), 5 serien skulle jag köpa för då åker man iaf bekvämt.

Jag skulle kolla på en S70 T5, eller kanske en S4 Avant?. Enligt mig snyggare är listade Beemers, och även mer pulver.

Bänkpapper har jag inga, men det bör bara vara att plocka fram ett gammalt test av Teknikens värld där de körde en x23i genom Rototest. Det var där man fick fram att den ger ungefär lika mycket på drivhjulen som den gamla x25i. Och är det konstigt? M52B25 är egentligen samma motor som M50B25 med ett par modifikationer som snarare borde göra den starkare än tvärt om, och det finns ingen "strypning" som det gör på 328i. Så vad är det som gör att den helt plötsligt presterar 22hp mindre? smile

Känn efter inuti en E36 och jämför med en samtida Volvo, Toyota eller motsvarande bil som inte anses vara "premium". Kolla materialval, känsla i paneler, känslan i reglage och framför allt det Bmw anses vara ledande på, känsla i vxl-spak, styrning, pedaler, förarplatsens utformning med föraren i fokus etc.

Bmw är i en helt annan klass enligt mig, och jag hade kunnat dra x antal citat ur biltidningar som stryker det jag säger men det kommer inte ändra din åsikt det heller. Sedan kan jag hålla med om att E36 inte har den roligaste utformningen på sin instrumenbräda, då tycker jag E32/E34 varianten är bättre. 

Och hur E36 ser ut är en smakfråga, personligen tycker jag varken skokartong eller ansiktslyft VW-produkt ser bättre ut. Men visst hade jag hellre haft ett M-paket på min om jag fått välja...

Och är det rättvist att jämföra med starkare motorer? En S4 har sin like i en M3 sedan /M5 Touring (beroende på vilken S4 som menas). Och visst är en S70 T5 starkare, men en 328i går ju jämt med en 850 T5-R, trots effekthandikappet. Är S70 så mycket piggare än denna?

328i
193hp/280Nm ~1440kg (Touring väger också 1520kg, och den har samma siffror som sedan upp till 120 i alla fall)
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s


Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

Ok Volvo är en snabbare bil trots högre vikt, men är det någon enorm skillnad? Med tanke på att den har mer effekt, och framför allt en högre förbrukning?

Själv är jag inte ett dugg sugen på att bråka, ändå blev det en rätt rejält inlägg. Så blir det när man går på automatik...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
4 november 2009 · 806 Inlägg

Rquired skrev:

Hedning skrev:

Rquired skrev:
Jag hade aldrig åkt och kikat på en lågmilad Bmw (eller äldre importbil över huvud taget) i malmö eller annan stad nära kontinenten, klart man kan hitta en fin bil men jag tycker att man hittar mest skruvad skit där nere. Förmodligen en sådan bil "Crossfire" fick tag på eftersom han känner sig tvungen att skriva en massa skit så fort Bmw nämns...

3-serie eller 5-serie, spelar inte så mycket roll. Visst är 3an snäppet roligare (eller livligare är kanske rätt ord) men det kanske inte automatiskt är ett plus när man pratar förstabil? Så köp den du trivs bäst med och bry dig inte så mycket om prestanda rakt fram, det finns alltid en bil som är snabbare. smile

För övrigt är inte 2.5an i x23i nått att se upp för, den ger mer än man tror. Tester har visat att den ger ca 185hp på drivhjulen, lika mycket som den gamla x25i som den bygger på gav. Om detta stämmer, varför har du Bmw skrivit ner den? Helt enkelt för att den annars hade konkurrerat för mycket med x28i som på pappret ger liknande effekt som den gamla x25i. x28i har ett annat register och vrid och är betydligt starkare än både 23i och 25i vilket man känner när man kör den, men på pappret hade det varit svårt att motivera prisskillnaden upp till 28i om inte 23i fått 170hp.

Så ett tips kan vara att leta upp en riktigt fin 323i med M-paket och en massa trevlig utrustning, kanske tom automat? Dels får 3an dra mer på b-kort på grund av 5ans högre vikt, och dels räcker 3-serien förmodligen till när det gäller utrymme osv gissar jag på? Och du kanske blir ifrånkörd av en nyare V70 T5, men som sagt det finns alltid en snabbare bil!

Ett ex bara: http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_323 … amp;last=1

Jag känner mig inte sugen att skriva skit om just Bmw, bara sugen att bråka lite med dig:)

Ang. underdriven effekt, bänkpapper? såg någon skriva samma sak om Saab för ett tag sen, tycker det ofta är en populär myt om tillverkare som underdriver.

Jag tycker minst av allt om alla som verkar tro att Bmw är som Chrysler(Haha:D), ett gudabenådat märke, om man kollar på 328or så ser dem inte så fruktansvärt kvalitetsaktiga ut invändigt, och så länge det inte är en M så ser dem ju förjävliga ut på utsidan (3 serien alltså), 5 serien skulle jag köpa för då åker man iaf bekvämt.

Jag skulle kolla på en S70 T5, eller kanske en S4 Avant?. Enligt mig snyggare är listade Beemers, och även mer pulver.

Bänkpapper har jag inga, men det bör bara vara att plocka fram ett gammalt test av Teknikens värld där de körde en x23i genom Rototest. Det var där man fick fram att den ger ungefär lika mycket på drivhjulen som den gamla x25i. Och är det konstigt? M52B25 är egentligen samma motor som M50B25 med ett par modifikationer som snarare borde göra den starkare än tvärt om, och det finns ingen "strypning" som det gör på 328i. Så vad är det som gör att den helt plötsligt presterar 22hp mindre? smile

Känn efter inuti en E36 och jämför med en samtida Volvo, Toyota eller motsvarande bil som inte anses vara "premium". Kolla materialval, känsla i paneler, känslan i reglage och framför allt det Bmw anses vara ledande på, känsla i vxl-spak, styrning, pedaler, förarplatsens utformning med föraren i fokus etc.

Bmw är i en helt annan klass enligt mig, och jag hade kunnat dra x antal citat ur biltidningar som stryker det jag säger men det kommer inte ändra din åsikt det heller. Sedan kan jag hålla med om att E36 inte har den roligaste utformningen på sin instrumenbräda, då tycker jag E32/E34 varianten är bättre. 

Och hur E36 ser ut är en smakfråga, personligen tycker jag varken skokartong eller ansiktslyft VW-produkt ser bättre ut. Men visst hade jag hellre haft ett M-paket på min om jag fått välja...

Och är det rättvist att jämföra med starkare motorer? En S4 har sin like i en M3 sedan /M5 Touring (beroende på vilken S4 som menas). Och visst är en S70 T5 starkare, men en 328i går ju jämt med en 850 T5-R, trots effekthandikappet. Är S70 så mycket piggare än denna?

328i
193hp/280Nm ~1440kg (Touring väger också 1520kg, och den har samma siffror som sedan upp till 120 i alla fall)
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s


Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

Ok Volvo är en snabbare bil trots högre vikt, men är det någon enorm skillnad? Med tanke på att den har mer effekt, och framför allt en högre förbrukning?

Själv är jag inte ett dugg sugen på att bråka, ändå blev det en rätt rejält inlägg. Så blir det när man går på automatik...

Det går inte å kolla på siffror på nätet kolla ist efter något klipp. Ser det som står där som ren jävla bullshit, men det är ju jag. Btw vad heter den sidan som du tog tiderna ifrån? Sen har ju t5-ren en overboost på några sek bara som ger 240 hk annars är det 225

Senast redigerat av lodiseN (4 november 2009)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rinnegan Malleus Malificarum
4 november 2009 · 2 401 Inlägg

groze skrev:
Det är inget jag TYCKER. Jag VET att du hade fel i vissa av dina påståenden. Bland annat behöver man inte lägga ut 15 lök för att få ett avgassystem bara för att det är en BMW. Jag tycker inte jag hoppade på dig, jag ansåg bara att din kommentar var felaktig och skriven utan relevant innehåll. Tråden heter ju faktiskt Köpråd BMW. Då kan man ju ge tips på BMW istället för Audi?
Jag tyckte dessutom att det var lite komiskt att du tycker bmw är slöa och i samma inlägg länkar till en riktigt slö A6. wink Alla bilmärken har slöa modeller. Även BMW.  wink

Japp, jag älskar att smeka min läderklädsel, men några glappa stag har varken jag eller mina bilar.

Speciellt BMW frälst är jag inte, däremot har jag efter att ha ägt och testat MÅNGA märken och modeller fastnat för BMW. För MIN del finns det INGEN bil som kan konkurrera med de kvaliteer som JAG prioriterar hos en bil. Dvs körglädje, komfort, låga driftskostnader, snygg, bakhjulsdriven, grym väghållning, mycket utrustning osv.

Men som tur är har vi ju olika rövar allihop, och dom är ju dessutom delade.

Nu ska jag ta och gå ut till garaget och smeka lite extra på min klädsel bara för att den är så fiiin.

Puss på dig!



Men för att inte tråden ska spåra ur helt...

En 323i eller 523i är nog det mest prisvärda valet på bil. Snål, hyffsat snabb och stabil motor och drivlina.  smile
Dessa går dessutom att hitta i riktigt fint skick!

MVh Johan.

Utan relevant innehåll?
Min uppfattning av en bil är högst relevant när killen behöver råd och tips, mitt råd är dessvärre att man ska undvika denna farsot och koncentrera sig på något som inte gör 0 - 100 på tiden det dog för DaVinci att måla Mona Lisa.

Och om du läser om citatet jag var så vänlig att lägga in, så var det att han behövde köpråd på en bil mellan 20 - 50k. Visserligen hade han kollat på BMW, men nu är det ju inte enkel spårigt som ditt sinne, utan det finns en uppsjö av mer bekväma, snabbare bilar med dessutom bättre kvalité.


Sen som du nu påstår, så kan du inte ha upplevt så mycket om du bestämde dig för en BMW. Detta är givetvis min åsikt, om du nu får för dig att kränka min åsikt så som du gjorde förut med något så enfaldigt och idiotiskt som "icke relevant" så kan du parkera din kära BMW där solen ej skiner. smile



Och NJ, du får gärna köpa skithögen så jag slipper se den förpesta min uppfart. Medföljer är felbalanserade, spruckna 17 tummare, broms problem, elektronik problem, cirka 4 st glappande stag och diverse annat smått och gott som gör det till ett levande helvete att ens starta skiten på en solig dag.
Okej, riktigt så illa är det inte, den är rätt okej. Dock så är det den sämsta bil som jag har ägt, i mitt eget tycke. Vad det säger om bilens skick är inte direkt mycket.

Senast redigerat av Siarnaq (4 november 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Etingelholm
4 november 2009 · 979 Inlägg

jag hade satsat på 3 serien & manuell låda smile Bmw är shyssta och det finns trots allt gott om beg delar till bra priser om nått kärvar. Kolla bara på www.fiddesgarage.nu tror jag sidan heter. Han va till hjälp när ja hade min E30 :d

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Sued
4 november 2009 · 238 Inlägg

Hade aldrig i mitt liv rört en BMW i den prisklassen, finns inga bilar jag har värre erfarenheter av... Aldrig i mitt liv har jag blivit så förbluffad när jag körde en 3-serie och testade rödljus race mot kompisen som körde en lastad Svevia lastbil (kan nämna att han inte hade släp), han vann... Har själv skruvat på ett par av dem och de verkar ha problem med det mesta. Mitt råd är att antingen satsa på en nyare BMW om du nu absolut måste ha BMW, annars ge upp drömmen om en billig och driftsäker bil.

Tycker istället du ska titta på tex en Audi, lite problem, snål förbrukning och det händer något när du gasar.

Bilen jag övningskörde i var en Audi 80 2.0E 90'ia, den hade gått 55.000 mil, förutom de vanliga servicarna var inte mycket gjort. Drog ungefär 0,8l/mil blandad körning och 0,6l/mil landsväg. Skön både att köra och åka i. Superb bil, billig som fan och hyfsat snabb. Ta en titt på en A/S4 eller något likande.

Kör i dagsläget själv en Audi S5'a 08 som en av mina "fin bilar" och har aldrig varit mera nöjd i hela mitt liv! Resten av flottan ser ut som följande: Volvo V70 R AWD 07 (företags bilen), Volvo C70 T5 08, Dodge Ram 1500 Daytona 05, Plymouth Barracuda 69, Saab 9.3 Viggen 00. Har även en Chrysler PT GT 07 som jag gjort till sleeper, de helgerna man inte festar är det gudomligt att leka med alla Volvo raggare som har "värsta racerbilarna" tongue

Så mitt råd är att se dig omkring efter alternativ istället för att sätta dig i en bil som inte alls har de egenskaper du letar efter.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
ekelund88
4 november 2009 · 2 656 Inlägg

sattsa på om du ska ha en bmw en 523 e39 eller om du vill ha lite mer krut en 528 e39 avsevärdskillnad i motorkaraktär där smile kolla med så alla servicarna e riktigt gjorda så minimerar man chansen till problem i framtiden

det är en väldigt stryktålig maskin som går många långa och hårda mi utan problem de största problemet med dom är ju abs givarna vilket med kan vara rätt dyrt och byta

/ eke

groze
4 november 2009 · 564 Inlägg

Siarnaq skrev:

groze skrev:
Det är inget jag TYCKER. Jag VET att du hade fel i vissa av dina påståenden. Bland annat behöver man inte lägga ut 15 lök för att få ett avgassystem bara för att det är en BMW. Jag tycker inte jag hoppade på dig, jag ansåg bara att din kommentar var felaktig och skriven utan relevant innehåll. Tråden heter ju faktiskt Köpråd BMW. Då kan man ju ge tips på BMW istället för Audi?
Jag tyckte dessutom att det var lite komiskt att du tycker bmw är slöa och i samma inlägg länkar till en riktigt slö A6. wink Alla bilmärken har slöa modeller. Även BMW.  wink

Japp, jag älskar att smeka min läderklädsel, men några glappa stag har varken jag eller mina bilar.

Speciellt BMW frälst är jag inte, däremot har jag efter att ha ägt och testat MÅNGA märken och modeller fastnat för BMW. För MIN del finns det INGEN bil som kan konkurrera med de kvaliteer som JAG prioriterar hos en bil. Dvs körglädje, komfort, låga driftskostnader, snygg, bakhjulsdriven, grym väghållning, mycket utrustning osv.

Men som tur är har vi ju olika rövar allihop, och dom är ju dessutom delade.

Nu ska jag ta och gå ut till garaget och smeka lite extra på min klädsel bara för att den är så fiiin.

Puss på dig!



Men för att inte tråden ska spåra ur helt...

En 323i eller 523i är nog det mest prisvärda valet på bil. Snål, hyffsat snabb och stabil motor och drivlina.  smile
Dessa går dessutom att hitta i riktigt fint skick!

MVh Johan.

Utan relevant innehåll?
Min uppfattning av en bil är högst relevant när killen behöver råd och tips, mitt råd är dessvärre att man ska undvika denna farsot och koncentrera sig på något som inte gör 0 - 100 på tiden det dog för DaVinci att måla Mona Lisa.

Och om du läser om citatet jag var så vänlig att lägga in, så var det att han behövde köpråd på en bil mellan 20 - 50k. Visserligen hade han kollat på BMW, men nu är det ju inte enkel spårigt som ditt sinne, utan det finns en uppsjö av mer bekväma, snabbare bilar med dessutom bättre kvalité.


Sen som du nu påstår, så kan du inte ha upplevt så mycket om du bestämde dig för en BMW. Detta är givetvis min åsikt, om du nu får för dig att kränka min åsikt så som du gjorde förut med något så enfaldigt och idiotiskt som "icke relevant" så kan du parkera din kära BMW där solen ej skiner. smile



Och NJ, du får gärna köpa skithögen så jag slipper se den förpesta min uppfart. Medföljer är felbalanserade, spruckna 17 tummare, broms problem, elektronik problem, cirka 4 st glappande stag och diverse annat smått och gott som gör det till ett levande helvete att ens starta skiten på en solig dag.
Okej, riktigt så illa är det inte, den är rätt okej. Dock så är det den sämsta bil som jag har ägt, i mitt eget tycke. Vad det säger om bilens skick är inte direkt mycket.

Haha, ja vad ska jag svara på det där mer än att vi har olika åsikter. smile ...Det borde vi i alla fall vara överens om? smile
Jag såg citatet men eftersom han efterfrågade köpråd för bmw så tolkade jag det som han ville ha köpråd för olika bmw-bilar, inte bilar i allmänhet. Han har dessutom skrivit att han vill ha bakhjulsdrift.

Jag tycker inte jag är så enkelspårig egentligen. Jag har faktiskt ägt en hel del andra märken, bland annat Audi, Volvo, VW, Cheva, Suzuki, Opel,  m.m. Men jag har ändå valt bmw för att det passar mig bäst. wink

//Johan

Rquired Allmänt envis
4 november 2009 · 12 512 Inlägg

lodiseN skrev:

Rquired skrev:

Hedning skrev:
Jag känner mig inte sugen att skriva skit om just Bmw, bara sugen att bråka lite med dig:)

Ang. underdriven effekt, bänkpapper? såg någon skriva samma sak om Saab för ett tag sen, tycker det ofta är en populär myt om tillverkare som underdriver.

Jag tycker minst av allt om alla som verkar tro att Bmw är som Chrysler(Haha:D), ett gudabenådat märke, om man kollar på 328or så ser dem inte så fruktansvärt kvalitetsaktiga ut invändigt, och så länge det inte är en M så ser dem ju förjävliga ut på utsidan (3 serien alltså), 5 serien skulle jag köpa för då åker man iaf bekvämt.

Jag skulle kolla på en S70 T5, eller kanske en S4 Avant?. Enligt mig snyggare är listade Beemers, och även mer pulver.

Bänkpapper har jag inga, men det bör bara vara att plocka fram ett gammalt test av Teknikens värld där de körde en x23i genom Rototest. Det var där man fick fram att den ger ungefär lika mycket på drivhjulen som den gamla x25i. Och är det konstigt? M52B25 är egentligen samma motor som M50B25 med ett par modifikationer som snarare borde göra den starkare än tvärt om, och det finns ingen "strypning" som det gör på 328i. Så vad är det som gör att den helt plötsligt presterar 22hp mindre? smile

Känn efter inuti en E36 och jämför med en samtida Volvo, Toyota eller motsvarande bil som inte anses vara "premium". Kolla materialval, känsla i paneler, känslan i reglage och framför allt det Bmw anses vara ledande på, känsla i vxl-spak, styrning, pedaler, förarplatsens utformning med föraren i fokus etc.

Bmw är i en helt annan klass enligt mig, och jag hade kunnat dra x antal citat ur biltidningar som stryker det jag säger men det kommer inte ändra din åsikt det heller. Sedan kan jag hålla med om att E36 inte har den roligaste utformningen på sin instrumenbräda, då tycker jag E32/E34 varianten är bättre. 

Och hur E36 ser ut är en smakfråga, personligen tycker jag varken skokartong eller ansiktslyft VW-produkt ser bättre ut. Men visst hade jag hellre haft ett M-paket på min om jag fått välja...

Och är det rättvist att jämföra med starkare motorer? En S4 har sin like i en M3 sedan /M5 Touring (beroende på vilken S4 som menas). Och visst är en S70 T5 starkare, men en 328i går ju jämt med en 850 T5-R, trots effekthandikappet. Är S70 så mycket piggare än denna?

328i
193hp/280Nm ~1440kg (Touring väger också 1520kg, och den har samma siffror som sedan upp till 120 i alla fall)
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s


Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

Ok Volvo är en snabbare bil trots högre vikt, men är det någon enorm skillnad? Med tanke på att den har mer effekt, och framför allt en högre förbrukning?

Själv är jag inte ett dugg sugen på att bråka, ändå blev det en rätt rejält inlägg. Så blir det när man går på automatik...

Det går inte å kolla på siffror på nätet kolla ist efter något klipp. Ser det som står där som ren jävla bullshit, men det är ju jag. Btw vad heter den sidan som du tog tiderna ifrån? Sen har ju t5-ren en overboost på några sek bara som ger 240 hk annars är det 225

Det där är plockat från http://www.einszweidrei.de/, vilket jag anser vara en bra mycket bättre källa än några Youtubeklipp. Och jag är medveten om att 240hp är en overboostfunktion, vilka finns tillgängliga "under totalt 30sekunder vid fullt gaspådrag" för att citera TurbOla som var vänlig att upplysa mig om detta. Och 30sek är inte "några sek" i mina ögon, uppenbarligen presterar bilen 240hp upp till 180km/h i alla fall (dit tar det 22sek), alltså gäller mina siffror ovan?

Och i så fall gäller det fortfarande att Bmw 328i hänger på en ~50hp starkare Volvo, trots att den bara har en slö sugmotor.

Att sedan läsa en del inlägg här är mycket roande, lär er att kolla upp en bil innan köp. Bara för att ni är för inkompetenta för att hitta en icke sönderkörd bil i denna prisklassen betyder inte det att det inte går, har sett riktigt fina bilar för under halva priset. Och själv köpte jag min Bmw inom denna prisklassen, från aukt. Bmw i Varberg och den är som ny i det mesta och har inte haft ett fel under två år och ~2500mil, inte ens slitdelar har gått åt.

Och det är knappast så att Volvo eller Audi inte körs hårt de heller, även om risken att råka ut för en slutkörd är större om man skall köpa Bmw. Det senare är ett av många tecken på hur mycket roligare en Bmw är att köra än ovanstående två "helst rakt fram"-bilar...

För övrigt har TS inte skrivit på länge, förmodligen har han skrämts bort av det vanliga barnsliga Garaget-beteendet

Senast redigerat av Rquired (4 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang