3708
Sök

Volvo 740, B230F 530 topp, går på 3 cyl, misständer mkt!

Stabil som fan
304 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Jag och en kompis har bytt topp på hans 740, allt var redigt nollat (Tror vi), Vi fick ta rotorn osv. från den gamla toppen(Jag var inte med när denna monterades) , När vi skulle starta bilen så går det verkligen skit illa! Ingen tomgång, bilen hoppar som tusan och misständer och verkar inte gå på alla cylindrar, Vad kan detta bero på ? :S

Mvh/ Jim

erixon89
4 november 2009
Sitter tändkablarna rätt?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 november 2009
antingen var den inte riktigt nollad eller så sitter tändkablarna fel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Stabil som fan
304 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
tändkablarna sitter rätt, vi nollade kammen, så att märket stog ca. kl. 12 och veven ställde vi iof. efter remskivan så att märkningen i den stog emot 0 på plastbiten ovanför, (vi tog inte bort remskivan) kollade så att kolven närmast kylaren stog högst upp, osvosv.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 november 2009
tror änndå att kablarna kan sitta fel, står bakpå fördelaren vilken kabel som ska gå till vilket stift.

Stabil som fan
304 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Men dom har vi inte rört om jag inte minns fel, Det kan inte vara så att jag ska dra motorn i noll lägen och ställa rotorn eller något ?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 november 2009
Tinjection skrev:
Men dom har vi inte rört om jag inte minns fel, Det kan inte vara så att jag ska dra motorn i noll lägen och ställa rotorn eller något ?

säker? prova nolla motorn igen då, men rotorn kan ju bara sitta på ett sätt.

41 Inlägg
4 november 2009
säker på att du satt kamremmen rätt på alla ställen?

dödar kapskivor..

Stabil som fan
304 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Alltså, rotorn kan ju bara sitta på ett ställe, men sen kan den ju stå åt olikahåll, Ja, att kamremen är som den ska det är jag nästan helt övertygan om då vi aldrig demonterade den helt, vi krängde bara av den ifrån kamaxeldrevet =)så det fanns väll egentligen inte tillräckligen med utrymme att sätta den fel, tror jag, men det lustiga är ju att den stendör om man inte gasar, så fort man släpper på gasen dör den, Kan det hända om en tändkabel inte sitter rätt på ett tändstift eller något, för jag lade märke till att en tändkabel inte ville sitta riktigt fast eller vad man ska säga!

Bärs!
3 456 Inlägg
4 november 2009
Nolla ALLT igen e mitt tips. Hur/vilken ordning sitter kablarna i locket?

Tinjection skrev:
Alltså, rotorn kan ju bara sitta på ett ställe, men sen kan den ju stå åt olikahåll

Nej, när kammen e nollad kan rotorn bara stå åt ett håll.

Tinjection skrev:
Kan det hända om en tändkabel inte sitter rätt på ett tändstift eller något, för jag lade märke till att en tändkabel inte ville sitta riktigt fast eller vad man ska säga!

Det kan ju oxå var en idé att kolla den...
Senast redigerat av Aga_Diff (4 november 2009)

Garaget.org peakade 2008.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2009
Tinjection skrev:
tändkablarna sitter rätt, vi nollade kammen, så att märket stog ca. kl. 12 och veven ställde vi iof. efter remskivan så att märkningen i den stog emot 0 på plastbiten ovanför, (vi tog inte bort remskivan) kollade så att kolven närmast kylaren stog högst upp, osvosv.

den ska inte stå kl12 snarare 5 i
http://www.volvoturbo.net/kamremvohc.gif

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Stabil som fan
304 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Jag har faktiskt inte funderat på hur dom sitter faktiskt:S men om jag nollar igen, räcker det isf. att nolla kam och vev?Och kan jag verkligen andvända mig av remskivansmarkeringar förhållande till nollan på plastbiten isf så jag slipper tar bort den?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2009
ja du kan gå efter den markeringen
fast det kan ju va så att remhjulet är slitet å slirar på dämpnings gummit å då funkar det inte med den markeringen   
å du behöver bara nolla kam å vevaxel

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

471 Inlägg
4 november 2009
kolla tändkablar osv för min 240 betedde sig exakt exakt lika jäddra jobbigt misstände å lät fan. å gick inte när man släpptde gasen då dog den om man inte chokade

Skiiit du nedde ! ;)

Stabil som fan
304 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Men man kan ju ta bort tändstiftet närmast kylarn å kolla om den kolven är högstupp för att vara säker eller har jag förstått det fel ? :S

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 november 2009
Tinjection skrev:
Men man kan ju ta bort tändstiftet närmast kylarn å kolla om den kolven är högstupp för att vara säker eller har jag förstått det fel ? :S

stämmer ja.

erixon89
5 november 2009
Sitter en kontakt på undersidan av fördelaren kanske glömt den?

Jävel
2 018 Inlägg
5 november 2009
olja i fördelaren? då gick min sådär.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Stabil som fan
304 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Men hade jag glömmt den underfördelaren så hade den ju inte startat alls  smile ja, nu har jag lite att gå efter, ska kolla igenom allt nu i helgen engång till smile

Sök