Hur ska jag trimma b23:an

slowrideR_88
14 maj 2006 · 25 Inlägg

Jag har en volvo 740 90:års modell med b23 åtta ventilare.... Ja undrar hur ja ska trimma den... Vill ha runt 150-160 hästar... Nått förslag??


_________________________________________________________________________________

Volvo E Livet

Fernicus Kejsare
14 maj 2006 · 547 Inlägg

En start är väl byta luftfilter, plana och porta toppen, byta kam, större avgassystem.

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
callook_skane Avstängd
14 maj 2006 · 257 Inlägg

fixa en 531 topp som du kan plana & porta å dit med större ventiler (glöm ej polera upp kanalerna samt mäta upp så att alla kanaler & förbränningsrum är lika stora) samt dit med marinvev, smidda kolvar & stakar, en oljepump med högra effekt, vassare kam & ställbart kamdrev, extraktor, dubbla Weber 45 el. 50 som du ber någon ställa in till dig med klocka samt bestycka dom efter motorn eller ett programerbart sprut & tändsystem. lätta svänghjulet & dit med en riktig koppling sen balanserar du vev & svänghjul ihop.

även balansera kolvar & vevstakar bara för att dom är nya och av ett kännt märke så behöver de inte betyda att dom är riktigt balanserade händer att det kommer igenom några som inte blivit kollade innan dom lämnat fabriken.

om du vill så kan du även svetsa igen insug & avgaskanalerna sen borrar upp dom så att du får dom så raka som möjligt men de é lite överkurs

Senast redigerat av callook_skane (14 maj 2006)

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
air_denka Volvo turbo trimmare
14 maj 2006 · 195 Inlägg

har du ändå inte en b230? och "callook_skane" han så ändå 160hk, inte 260+..

callook_skane Avstängd
14 maj 2006 · 257 Inlägg

air_denka skrev:
har du ändå inte en b230? och "callook_skane" han så ändå 160hk, inte 260+..

jo men man kan ju lika gärna göra de redigt med en gång för man brukar ju säga "mycket vill ha mer" hehe å de stämmer har jag märkt av egen erfarenhet när de gäller trimma bilar hehe

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
Tattoo
14 maj 2006 ·

sätt in en saab motor då kan du få 300hk för 1500kr  typ bättre motorer finns inte för oss med lite pengar. om man inte räknar med v8orna

callook_skane Avstängd
14 maj 2006 · 257 Inlägg

Tattoo skrev:
sätt in en saab motor då kan du få 300hk för 1500kr  typ bättre motorer finns inte för oss med lite pengar. om man inte räknar med v8orna

om du ska ha ut 300Hk för 1500:- så måste de ligga runt 290hk i den original....

jag vet jag har haft en saab med ca 300 ärliga hästar. i den satt det smidd vev & stakar, cossie kolvar, max bearbetat topp mm mm......

Senast redigerat av callook_skane (14 maj 2006)

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
Tattoo
15 maj 2006 ·

ojoj varför det grabben motorerna håller för mycket mera ju. När jag jobbade på c-labbet hade vi en bra bit över 300hk i testerna. finns en grabb som kör 500hk med original motor bara bytt runt den.  kolla på http://www.stcs.nu. å leta runt så kommer du se att du har gjort allt i onödan om man inte vill det.Vissa tar den svåra vägen å visst den enklare. Mvh Tattoo

volvo_240_tic ingen aning
15 maj 2006 · 687 Inlägg

Tattoo skrev:
sätt in en saab motor då kan du få 300hk för 1500kr  typ bättre motorer finns inte för oss med lite pengar. om man inte räknar med v8orna

vem skulle vilja ha en saab motor i en volvo

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
callook_skane Avstängd
15 maj 2006 · 257 Inlägg

volvo_240_tic skrev:

Tattoo skrev:
sätt in en saab motor då kan du få 300hk för 1500kr  typ bättre motorer finns inte för oss med lite pengar. om man inte räknar med v8orna

vem skulle vilja ha en saab motor i en volvo

just det hehe... ägt 2st å de räcker. aldrig mer en bil av de märket igen om det inte är en gammal v4 som man kan bygga om hehe

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
slowrideR_88
15 maj 2006 · 25 Inlägg

Kom igen...hade ja velat köra saab motor hade ja köpt en saab... aldrig att ja äger nått sånt...

Manne Jajjemen!
15 maj 2006 · 1 512 Inlägg

callook_skane skrev:
glöm ej polera upp kanalerna

Man ska INTE polera kanalerna.. iaf inte insugskanalerna

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
callook_skane Avstängd
15 maj 2006 · 257 Inlägg

Manne skrev:

callook_skane skrev:
glöm ej polera upp kanalerna

Man ska INTE polera kanalerna.. iaf inte insugskanalerna

hmm... konstigt för de ger ett mycket bättre flöde och en sak te. varför går då dom det som plockar ut mest hästar i sina motorer????????

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
Manne Jajjemen!
15 maj 2006 · 1 512 Inlägg

callook_skane skrev:

Manne skrev:

callook_skane skrev:
glöm ej polera upp kanalerna

Man ska INTE polera kanalerna.. iaf inte insugskanalerna

hmm... konstigt för de ger ett mycket bättre flöde och en sak te. varför går då dom det som plockar ut mest hästar i sina motorer????????

du har nog blandat ihop porta och polera.. kanalen ska va lite skrovlig, för luften som ligger närmast kanalväggen bildar då virvlar som leder fram ångorna mkt bättre..
Testa å googla lite så får du läsa själv. vill inte klanka ner men ja va tvungen, för polera är de sämsta du kan göra..

EDIT: stavfel

Senast redigerat av Manne (15 maj 2006)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
jonns labil eller va det la bil
16 maj 2006 · 82 Inlägg

vid polering så kan det bildas droppar i kanalen o det vill vi ju inte vi vill bränna bensinen juuu eller spriten*L*

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318
MeloveGolf Vw trimmare
16 maj 2006 · 2 995 Inlägg

Tattoo skrev:
ojoj varför det grabben motorerna håller för mycket mera ju. När jag jobbade på c-labbet hade vi en bra bit över 300hk i testerna. finns en grabb som kör 500hk med original motor bara bytt runt den.  kolla på http://www.stcs.nu. å leta runt så kommer du se att du har gjort allt i onödan om man inte vill det.Vissa tar den svåra vägen å visst den enklare. Mvh Tattoo

hmmm jag skulle aldrig köra runt med 500hk motor och orginal grejjer som stakar,kolvar & vev hur smart är det? Skulle inte tro att Saab har överdimensionerat grejjerna så grymt att dom ska hålla för 200hk mer än orginal effekten....den svåra vägen är den rätta om man skall ha effekt och grejjer som skall hålla mer än 50mil wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang