Alfa 156 håller enligt min erferenhet mycket bra, men som sagt förekommer irriterande små fel. Men är man Alfaägare står man mer än gärna ut med det

.
Har förstått att du inte gillar Volvo, men ta ändå en titt på S60, förslagsvis 2.4T eller 2.5T, komforten är i värdsklass och den har enligt mig några av de bästa framstolar som finns i bilvärlden.
Mondeo ST220 är en härlig bil som har både komfort och prestanda, men som redan sagts; rostproblem.
Hyundai Coupé skulle jag direkt slå ur hågen om jag var du, visst den ser bra ut, men kvalitetskänslan? Det finns en anledning till att den är billigare än europeiska motsvarigheter; materialval i kupén.
Mercedes C W203 är en väldigt trevlig bil med bra kvalitetskänsla, den är även nästan helt förskonad från rost tillskillnad från föregående C klass W202. C200 kompressor är en snål och stark motor, ca. 160 hk om jag inte missminner mig.
Det är inget lätt val du har att göra, det bästa rådet jag kan ge dig är att provköra, provköra och åter provköra! När du sedan provkört ett antal bilar så köper du den som fått ditt hjärta att klappa lite snabbare än alla de andra

.