TurbOla skrev:
Niklas1987 skrev:
Haha, jag tänkte helt fel, det går ju i 4,9L olja i volvos femmor var inte riktigt vaken när jag skrev det.
"Ändra aldrig på ett vinande koncept" kör ju många biltillverkare med eller hur? Hur länge körde inte Volvo med B23 motorn isina bilar
Motsats till Sveriges Svensson valde nästan alltid bil med V6a om det fanns tillgängligt, Valiant är ett bra exempel på när V6 säljer mer än V8 så tänket att det ska drickas mindre bensin har funnits länge. 350 motorn har uppgraderats i etaper som de flesta motorer som är långkörare så ju nyare desto snålare kan man säga
Inte heller det är rätt, jag kan putta i 6 liter motorolja vid ett byte, och då byts ju ändå inte oljan i oljekylaren som rymmer nästan en liter.
Hur kända är V6orna du pratar om?
Inte särskilt, det är ju just det som är haken, om V6orna varit bra, hade väl många fler bilar sålts med dem än det nu görs.
Finns väl inte så jättemånga snåla V6or heller egentligen, även om de säkerligen är snålare än en V8.
Ja, Volvo använde rödblockarna länge i sina bilar, men till skillnad från Chevrolet så slutade man tillverka dem i slutet på -90talet, medan Chevrolet fortfarande ångar på med sin 350.
Nu säger jag inget om Volvo femmor mer, ha nästan noll koll på dem
Valiant motoralternativ
V6
170cu (2,8) 1960-1973 eller 74
225 cu (3,6L) Fanns till alla årsmodeller, var även vanligaste motoraltenativet å mycket pålitlig
198 cu (3,2L) 1967-1973
V8, första V8 som fanns att få till Valiant var 273an som kom 63? Med en rad av andra V8 or som jag inte kommer ihåg i huvet
Dem Valianter som letade sig till Sverige hade för det mesta V8, tänket var väl varför köpa Amerikanst utan V8
EDIT: Sexorna är nog mer kända för oss som gillar jänkare
Senast redigerat av Niklas1987 (9 november 2009)
Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo