Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
9 november 2009 · 1 594 Inlägg

TurbOla skrev:
Chevrolets smallblock 350-motor har väl tillverkats sen -70talet, hur modern är den, trots vissa eventuella uppgraderingar?

Nope! det är mycket värre än så... Chevrolet 350 som är världens (utan konkurrans) mest tillverkade bilmotor. Härsammar i rakt nerstigande led från Chevrolets smallblocks åtta som kom 1955.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Sued
9 november 2009 · 238 Inlägg

Många bilar som herr och fru amerikan klassar som budget bil hurrar vi för och tycker är speciella. Herr och fru svensk ser en V70'i eller 9.5'a som en vanlig familjebil, men herr och fru amerikan ser dem som speciella. Det är väldigt stor skillnad på vad olika länders folk klassar som "lyx" och speciella/unika bilar. Men att helt generellt dra alla de bilmärken som nämndes över en kam och säga att de är lågbudget är lite väl att ta i, tror nog inte att speciellt många oavsett land tycker att min Audi S5'a är lågbudget, men inte heller super lyx bilen heller.

Importerade en Dodge Ram 1500 Daytona i slutet av 05 och var rätt ensam att åka omkring i en sådan, nu har var och varannan en, nu är den inte speciell längre. Dock verkar svenskarna vara inbitna patrioter när det gäller bilköp vilket bidrar till att vår vagnspark ser ut som den gör. I andra länder är bilar som här kostar mycket, ofantligt mycket billigare pga att det sålts så många av dem att de där kan likställas till vår "Volvo 740's" i den benämningen att det finns mycket kunskap om dem och att det är enkelt att reparera dem. Dock är dessa bilar betydligt modernare i de flesta fall.

Om du vill ha en speciell bil i Sverige importera en från USA eller Japan, om du istället bor i USA eller Japan gör motsatsen. Varför tror du att bilen som användes i tex filmen Twilight var en Volvo C30? En bil som i Sverige ses som ett UFO med hjul ses i USA som lyxig och speciell.

Lovar dig att om du rullar in i New York med en 740'i tittar alla på dig, i Sverige så är det ingen som tittar på en gammal pendlar bil. Här tittar man mera på en bil som står ut från mängden, kanske en av USA's vanligaste lyxigare bilar "Lincoln Town Car", en bil som i New York inte hade fått någon att vrida på huvudet direkt...

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Hybriden
9 november 2009 · 677 Inlägg

TurbOla skrev:

Bergkuist skrev:
Sen har vi bensinen, även om jag måste gå emot strömmen när det kommer till bensinförbrukningen.
En v70r t5 drar ungefär som en Dodge magnum med 5,7an.

Jag väljer hellre en v8 än en sunkig 5a med kass framvagn.

Du menar att en Dodge Magnum på drygt 1800-2000kg med en 5,7liters V8 drar lika mycket som en 1600kg V70 T5 (eller R? Bestäm dig) med en motor på 2,3liter.

Med vinterdäck på går min nu runt 0,75l/mil enligt färddatorn, ger jag fullt ös så drar den förstås mycket mer.

Får du ner en Dodge Magnum på den förbrukningen?
Och kass framvagn kan jag inte hålla med om, har inte haft några problem med framvagnen hittills, besiktigad utan anmärkning ett tag nu.


Jag provkörde grannens Chevrolet Camaro Z28.
Kvalitetskänsla?
Inte någonstans.
Men visst, kul bil, fick folk att titta på den en extra gång.
Och särskilt snål att köra kan jag int
e påstå att den var.
Kan dock hålla med om att det är skön sång i V8an, även om den bara var på 250hk, men 5cyl morrande är också ett speciellt ljud.

USA har en helt annan syn på och relation till bilar.
Hur många gånger har vi inte matats med filmer som Sista natten med gänget?
Alla coola killar kör jänk med stor V8.

2 Fast 2 Furious?
Tokyo Drift?
Fast & Furious 4?
Vi blir ju för fasen hjärntvättade av jänkarna om hur bra deras livsstil är, hur bra de är, o.s.v.
Vi får väl se hur länge USA klarar hålla uppe sin törstiga vagnspark.
Deras inhemska oljekällor sinar, därför de måste kriga i mellanöstern, för det är ju där oljan finns.

glömde en ,  mellan v70r och T5 mitt fel.

Hur kan du ens jämföra en gammal z28 med en 855? z28 är en "sportbil" och ska inte vara speciellt snål.
Min supra är från samma tid och den drar 1,4-1,8 blandad körning och den är knappast amerikansk.

Jag syftar på moderna jänkare som har moderna lådor och i vissa fall kan stänga av cylindrar vid liten belastning. Förstår inte varför alla tror att V8 drar så jävla mycket sås? visst i stan drar de mycket och om du trycker på men knappast mer än en v70. Framvagnen på V70 är en svag punkt, bara att kolla på besiktning protokolen som finns. Motorvägs körning är moderna jänkare snåla, många kan ligga på lite över tomgångsvarven i 90.

Sen kan jag hålla med om att kvalite känslan i en jänkare är långt från mysig men ta en toyota som exempel den är också jävligt plastig

TurbOla Reservdansk
9 november 2009 · 6 271 Inlägg

Bergkuist skrev:
glömde en ,  mellan v70r och T5 mitt fel.

Hur kan du ens jämföra en gammal z28 med en 855? z28 är en "sportbil" och ska inte vara speciellt snål.
Min supra är från samma tid och den drar 1,4-1,8 blandad körning och den är knappast amerikansk.

Jag syftar på moderna jänkare som har moderna lådor och i vissa fall kan stänga av cylindrar vid liten belastning. Förstår inte varför alla tror att V8 drar så jävla mycket sås? visst i stan drar de mycket och om du trycker på men knappast mer än en v70. Framvagnen på V70 är en svag punkt, bara att kolla på besiktning protokolen som finns. Motorvägs körning är moderna jänkare snåla, många kan ligga på lite över tomgångsvarven i 90.

Sen kan jag hålla med om att kvalite känslan i en jänkare är långt från mysig men ta en toyota som exempel den är också jävligt plastig

Okej, då tar vi en modern amerikansk bil.
Chrysler 300C Hemi 5,7l.
Vi hade en sådan med oss som åkte Skåne Crazy Tour, dvs ett varv runt Skåne.
Han snittade över 1,5l/milen med en modern automatlåda.
En motor på nästan 6liter går inte på luft allena, även om du stänger av hälften av cylindrarna är det fortfarande 3liter cylindervolym, det är lika mycket som en Toyota Supra MkIV.

Oavsett om en bil är sportig eller familjevänlig, så ska man väl inte dra ner på kvalitetskänslan i bilen?
Skillnaden mellan att sätta sig i min gamla 245a och i den Camaron var inte så stor, inredningsmässigt tyckte jag.
Saken är att den ena är en amerikansk sportbil och den andra är en svensk herrgårdsvagn som gått som Televerksbil. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
_Jonex_ Byggare Behm
9 november 2009 · 562 Inlägg

Hahaha, kan inte sluta undra hur gammal fjortisen är som skrev att T5 är en 4.9 liters.. den killen kan inte ha läst bilsport ens i yngre dagar.  Typiskt praktexempel på dagens ungdom som vet allt bäst.. Hahaha.

Jaja. Visst är V8´or något speciellt men jag tror vi måste inse att V8 och andra gamla gjutjärnsspisar tyvärr
tillhör stenåldern i motorteknik. Bränsleeffektiviten är totalkass räknat på cylindervolym.. det säger till och med dom som sysslar med dragracing.

Bränsleskatten i Sverige är åt h-vete, utan skatt, moms och ny miljöskatt ( som sossarna införde ihop med mp ) skulle bränslet kosta 4kr/litern ungefär.
Men om vi vänder på det : Ju mer driftekonomisk bil man har i vardagen desto mindre pengar tjänar staten.
Så ni som kör tunga jänkare " no matter what " som bruksbil ( och med dyr skatt pga vikt ) är egentligen ganska dumma på ett vis, ni ger bort massvis av pengar som går direkt till staten.

Missförstå mig rätt, alla har rätt åka bil med v8 eller v12 eller vafan som helst men varför ska du betala 20kr till staten för att ta V8´n för att åka och köpa en tidning för 10kr ?
Verkar inte helt rimligt enligt min åsikt.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
jes
9 november 2009 · 582 Inlägg

BowserQ skrev:
Varför finns det så mycket "lågbudget-bilar" här i Sverige?
Exempel: Renault, ford, toyota, vw, audi, snik mb.

Varför har vi inte som USA. Där är ju standard att alla bilar ska vara stora. Men här i Sverige så verkar vi köra snål-bilar. Medans andra länder kör feta lyxbilar.
Det är ju sällan man ser en Mercedes S-klass och Audi A8.
Citroen och Renault och vw verkar ta över sverige. Bilarna bli bara mindre och mindre.

Varför har vi inga cadillacs, lincoln, lexus, Fet ford o.s.v som standard bilar?

det är väl inte så konstigt om man sitter i en stuga i allingsås och titar ut genom fönster men här i kungliga huvudstaden vimmlar det av feta mercor bmw porschar ferrari lamorghini m,m,m året om

Senast redigerat av jes (9 november 2009)

hej
DasAuto
9 november 2009 · 2 751 Inlägg

När Vi ändå pratar om bensinpriser...

Sverige ~ 12kr/lit
Norra Turkmenistan ~ 1,50kr/lit
Turkiet ~ 15,90kr/lit

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
M103
9 november 2009 · 1 570 Inlägg

Har trådskaparen missat att vi nästan har världens högsta bränsleskatt? lol

Förresten har jänkarna också byggt små motorer och kompaktbilar sedan 70-80talet. I nuläget lär knappast V8:or vara det vanligaste som rullar ut från bilfabrikerna i staterna. hmm

Senast redigerat av M103 (9 november 2009)

Texasbo
9 november 2009 · 43 Inlägg

snackcalahan skrev:

Texasbo skrev:

Tuffhaggman skrev:

Jag håller med, det är skittråkigt om alla balla bilar fasas ut. Tyvärr så har jag svårt att se att det skulle gå åt något annat håll.

Jag är rätt säker på att bilar med väteceller är det vi kommer se inom en åskådlig framtid...
Här har vi något som verkar helt okey...

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=25093

Men det är då vi måste va starka inte köpa det nya skitet  har redan en ny ide på gång om soppan försvinner då blir det en pickis från slutet av 40 talet med gengas aggregat

Det är ju superbra med nya drivmedel o ny teknik, tänk dig att du kör en sån till och från jobbet och sen har du en fin gammal jänk som du kan köra på helgen o njuta smile

Förstår inte vad som är så lyxigt med amrikanska bilar som alla tjatar om, de flesta moderna jänkare är fan inte lyxigare än motsvarande europe. jämför gärna dom här två:

http://www.blocket.se/ostergotland/Dodg … 14&w=1

http://www.blocket.se/trelleborg/Renaul … 14&w=3

Men det är ju detta som är typiskt tråkmåns tänkande varför bara njuta på helgen vill ju fan njuta varje dag och det ska man göra i den bilen man gillar sen spelar det ingen roll om det är en jänke en fet tysk
eller sportbil eller vad fan som helst huvudsaken är man kör det man vill köra

TurbOla Reservdansk
9 november 2009 · 6 271 Inlägg

hotrodder skrev:

TurbOla skrev:
Chevrolets smallblock 350-motor har väl tillverkats sen -70talet, hur modern är den, trots vissa eventuella uppgraderingar?

Nope! det är mycket värre än så... Chevrolet 350 som är världens (utan konkurrans) mest tillverkade bilmotor. Härsammar i rakt nerstigande led från Chevrolets smallblocks åtta som kom 1955.

Som jag skrev förut: Varför ändra på ett vinnande koncept?
Amerikanskt biltillverkar-motto? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
sirmiro Double-Unicorn Rider
9 november 2009 · 2 486 Inlägg

Varför inte så mycket jänkebilar i Sverige? Eller fina bilar i allmänhet?

Vi har väder...


Det är ganska få av de bilar som folk tycker är lyx som fungerar bra vintertid. Då blir det att folk skaffar en bil som klarar vintern, klarar regnet och löven på hösten och aprilvädret som kan vara blommor på dagen och snö på natten.

Trots det har vi massor med fina bilar. Många som skulle klassas som lyxbilar runt hela jorden. Öppna ögonen. smile

Martin 9-3 Fisketokig
9 november 2009 · 2 997 Inlägg

Tycker det är tillräckligt fräsch bilpark i landet.

De allra flesta är ju ändå belånade upp över takräckena så det är väl bra ändå att svenssons tycker att en simpel, billig V70 är guds gåva till bilfolket.

Vi tillhör ju ett avundsjukt folkslag:

Att grannen släpar hem en ny v70 var 3e-4e år kan vi faktiskt acceptera. Vi fortsätter heja vid brevlådan men tittar lite avundsjukt i smyg när han polerar den på uppfarten men tar varje chans att poängtera till övriga att det bara är en snikmodell med lilla motorn och inte ens har full utrustningsnivå och att man själv köper en lite bättre nästa år...

Köper nästa granne en vräkigare BMW, Merca eller ännu värre, en Porsche då träder den oskrivna avundsjukeregeln in:

Alla vet vad som gäller, det är svensson-koden som aktiveras direkt hos gemene man och diskutionerna på arbetsplatsen och i ica-kön är igång redan samma dag: "Har XXXXX blivit en snobb?" "Har han verkligen råd med det" "Det är svarta pengar, det vet ju vem som helst"


Därför skulle inte många våga tränga sig utanför svensson-ramen med lyxigare bilar.

Vet själv omgivningens reaktioner på ens bilval. Tappade några människor bara pga bilen, tveksam om man skulle göra samma sak om man visste i förväg vad som skulle ske.

Vet att äldre kollegor tog upplysning på mig och bilen och blev väldigt avig när de insåg att den betalades cash.

Fick direkt distans till många jämnåriga. De tålde inte att jag beställde en fabriksny fullutrustad Aero som förstabil medan de körde i princip skrotbilar.

Svenska avundsjukan tar udden av det roliga. Tyvärr kan inte folk glädjas åt andra. En stor orsak till våra bilval tror jag.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Eisenhut
9 november 2009 · 1 827 Inlägg

Texasbo skrev:

JapMax skrev:
Helt korrekt att amerikanska bilar är stora, men verkligen inte lyxiga. Dom gör ju mest smäck.
Jag håller inte med dig, jag tycker Sverige överlag har fräsha moderna bilar.

Varken Renault, Ford, Toyota, VW, Audi lr Merca är lågbudgetbilar. Verkligen inte de 3 sista.

Fast är bilen stor och motorn stor så kan man ju leva med lite smäck det är förlåtet
när v8 dunkar i gång och slår i takt med hjärtat  man slänger in jonny cash i bandaren drar ratt kryckan till drive och stampar yihaaaaa

Det är ju mer dina preferenser än lyx du pratar om...

Sen att lexus inte skulle ha en lyxbil? Kolla in Lexus 600h och försök jämföra den med någonting annat på marknaden!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Niklas1987 NO
9 november 2009 · 2 182 Inlägg

TurbOla skrev:

Niklas1987 skrev:
Jänkarna har länge tänkt på bensinförbrukning,hört talas om oljekrisen? Cadillac var en av första med en variabel motor som kunde gå på 4,6 eller 8 cylindrar, å så är väl Volvos T5 motor på 4,9L? Å är mycket törstigare än t,ex en Caprice med 350 eller en Cadillac med 500 motor.

Bara det bevisar ju att du har en viss brist på kunskap, som redan påpekats ett flertal gånger är Volvos T5 på 2,3liter, som allra störst på 2,5liter.

Chevrolets smallblock 350-motor har väl tillverkats sen -70talet, hur modern är den, trots vissa eventuella uppgraderingar?

Vad jag syftar på är att man på andra sidan Atlanten menar på att "Ändra aldrig ett vinnande koncept", även om de ändrar vissa grejer, så har man svårt att gå ifrån sina älskade V8or, t.ex. trots att jag aldrig ser några V8or kämpa om miljöpriser. wink

Haha, jag tänkte helt fel, det går ju i 4,9L olja i volvos femmor var inte riktigt vaken när jag skrev det.

"Ändra aldrig på ett vinande koncept" kör ju många biltillverkare med eller hur? Hur länge körde inte Volvo med B23 motorn isina bilar wink

Motsats till Sveriges Svensson valde nästan alltid bil med V6a om det fanns tillgängligt, Valiant är ett bra exempel på när V6 säljer mer än V8 så tänket att det ska drickas mindre bensin har funnits länge. 350 motorn har uppgraderats i etaper som de flesta motorer som är långkörare så ju nyare desto snålare kan man säga

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
TurbOla Reservdansk
9 november 2009 · 6 271 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Haha, jag tänkte helt fel, det går ju i 4,9L olja i volvos femmor var inte riktigt vaken när jag skrev det.
"Ändra aldrig på ett vinande koncept" kör ju många biltillverkare med eller hur? Hur länge körde inte Volvo med B23 motorn isina bilar wink

Motsats till Sveriges Svensson valde nästan alltid bil med V6a om det fanns tillgängligt, Valiant är ett bra exempel på när V6 säljer mer än V8 så tänket att det ska drickas mindre bensin har funnits länge. 350 motorn har uppgraderats i etaper som de flesta motorer som är långkörare så ju nyare desto snålare kan man säga

Inte heller det är rätt, jag kan putta i 6 liter motorolja vid ett byte, och då byts ju ändå inte oljan i oljekylaren som rymmer nästan en liter. wink

Hur kända är V6orna du pratar om?
Inte särskilt, det är ju just det som är haken, om V6orna varit bra, hade väl många fler bilar sålts med dem än det nu görs.
Finns väl inte så jättemånga snåla V6or heller egentligen, även om de säkerligen är snålare än en V8.

Ja, Volvo använde rödblockarna länge i sina bilar, men till skillnad från Chevrolet så slutade man tillverka dem i slutet på -90talet, medan Chevrolet fortfarande ångar på med sin 350. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Niklas1987 NO
9 november 2009 · 2 182 Inlägg

TurbOla skrev:

Niklas1987 skrev:
Haha, jag tänkte helt fel, det går ju i 4,9L olja i volvos femmor var inte riktigt vaken när jag skrev det.
"Ändra aldrig på ett vinande koncept" kör ju många biltillverkare med eller hur? Hur länge körde inte Volvo med B23 motorn isina bilar wink

Motsats till Sveriges Svensson valde nästan alltid bil med V6a om det fanns tillgängligt, Valiant är ett bra exempel på när V6 säljer mer än V8 så tänket att det ska drickas mindre bensin har funnits länge. 350 motorn har uppgraderats i etaper som de flesta motorer som är långkörare så ju nyare desto snålare kan man säga

Inte heller det är rätt, jag kan putta i 6 liter motorolja vid ett byte, och då byts ju ändå inte oljan i oljekylaren som rymmer nästan en liter. wink

Hur kända är V6orna du pratar om?
Inte särskilt, det är ju just det som är haken, om V6orna varit bra, hade väl många fler bilar sålts med dem än det nu görs.
Finns väl inte så jättemånga snåla V6or heller egentligen, även om de säkerligen är snålare än en V8.

Ja, Volvo använde rödblockarna länge i sina bilar, men till skillnad från Chevrolet så slutade man tillverka dem i slutet på -90talet, medan Chevrolet fortfarande ångar på med sin 350. wink

Nu säger jag inget om Volvo femmor mer, ha nästan noll koll på dem tongue


Valiant motoralternativ
V6
170cu (2,8) 1960-1973 eller 74
225 cu (3,6L) Fanns till alla årsmodeller, var även vanligaste motoraltenativet å mycket pålitlig
198 cu (3,2L) 1967-1973

V8, första V8 som fanns att få till Valiant var 273an som kom 63? Med en rad av andra V8 or som jag inte kommer ihåg i huvet

Dem Valianter som letade sig till Sverige hade för det mesta V8, tänket var väl varför köpa Amerikanst utan V8 wink


EDIT: Sexorna är nog mer kända för oss som gillar jänkare wink

Senast redigerat av Niklas1987 (9 november 2009)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Expoze
9 november 2009 · 2 024 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Nu säger jag inget om Volvo femmor mer, ha nästan noll koll på dem tongue


Valiant motoralternativ
V6
170cu (2,8) 1960-1973 eller 74
225 cu (3,6L) Fanns till alla årsmodeller, var även vanligaste motoraltenativet å mycket pålitlig
198 cu (3,2L) 1967-1973

V8, första V8 som fanns att få till Valiant var 273an som kom 63? Med en rad av andra V8 or som jag inte kommer ihåg i huvet

Dem Valianter som letade sig till Sverige hade för det mesta V8, tänket var väl varför köpa Amerikanst utan V8 wink


EDIT: Sexorna är nog mer kända för oss som gillar jänkare wink

Valianten hade väl aldrig V6a? Är jag inte helt ute och cyklar var det radsexa i dem.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Niklas1987 NO
9 november 2009 · 2 182 Inlägg

Expoze skrev:

Niklas1987 skrev:
Nu säger jag inget om Volvo femmor mer, ha nästan noll koll på dem tongue


Valiant motoralternativ
6:an
170cu (2,8) 1960-1973 eller 74
225 cu (3,6L) Fanns till alla årsmodeller, var även vanligaste motoraltenativet å mycket pålitlig
198 cu (3,2L) 1967-1973

V8, första V8 som fanns att få till Valiant var 273an som kom 63? Med en rad av andra V8 or som jag inte kommer ihåg i huvet

Dem Valianter som letade sig till Sverige hade för det mesta V8, tänket var väl varför köpa Amerikanst utan V8 wink


EDIT: Sexorna är nog mer kända för oss som gillar jänkare wink

Valianten hade väl aldrig V6a? Är jag inte helt ute och cyklar var det radsexa i dem.

Helt rätt sitter å sover igen, fan tufft å jbba 10 timmar å sen sitta vid datorn ska nog lägga mig å vila istället

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Matspetter
9 november 2009 · 139 Inlägg

Niklas 1987;

Hur skulle det vara med lite mer faktabaserade påståenden?

azid Det som inte dödar gör ont
9 november 2009 · 2 668 Inlägg

Subw000fer--92 skrev:

Elda skrev:

Subw000fer--92 skrev:

Men General motors har ju ägt Saab sedan 80-talet fram tills nu
Och Volvo av Ford sedan slutet av 90-talet tills nu då alltså är/var Saab & Volvo Amerikanska bilar under en viss tid big_smile

GM har ägt saab från 2001, dom köpte 50% av investors aktier 1991. Men när blev det 80-tal? smile


Sen vet jag inte.. Jag gillar att ha en hyfsat liten pigg bil som går att ta ut på bana några gånger per år utan problem smile byta det mot en stor kryssare är inget för mig.

Trodde dem köpte Saab innan den första 9000 kom ut därför men hade inte 100% koll tongue

första 9k lanserades 84 och gm köpte upp saab automobil 01.. du vinglar runt på en tandtråd

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang