Mitt projekt började med att jag skulle piffa upp bilen lite men det spårade snart ur skulle bara bli mer och mer, och på den vägen är det. Jag satsar mest på karossen först. Eftersom motorn är lätt att bygga om i efterhand. Så... Visa mer
Nä alltså, eftersom du inte kör med separata fjädrar får du ju all belastning genom axlarna i bärarmarna. Det är ju gjort för att tåla stötdämparnas motstånd, men lägger man hela vikten på axlarna känns det som hålkanttrycket blir lite väl högt för originalplåten? Jag skulle ha svetsat dit ett par millimeter extra runt hålen, ev borrat upp och svetsat i en hylsa också för att få bästa möjliga fördelning av lasten.
För somsagt, hålen är ju egentligen bara till för att klara belastningen från stötdämparna, inte hela bilens vikt
Sen är det självklart som du säger, att risken finns att det viker sig. Det hade jag inte tänkt på
Nä alltså, eftersom du inte kör med separata fjädrar får du ju all belastning genom axlarna i bärarmarna. Det är ju gjort för att tåla stötdämparnas motstånd, men lägger man hela vikten på axlarna känns det som hålkanttrycket blir lite väl högt för originalplåten? Jag skulle ha svetsat dit ett par millimeter extra runt hålen, ev borrat upp och svetsat i en hylsa också för att få bästa möjliga fördelning av lasten.
För somsagt, hålen är ju egentligen bara till för att klara belastningen från stötdämparna, inte hela bilens vikt
Sen är det självklart som du säger, att risken finns att det viker sig. Det hade jag inte tänkt på
Okej nu förstår jag hur du menar. Får ta och titta lite närmre på det
Nu har jag tagit bort grillspettet så bilen står på pallbockar. Satte dit drivaxlarna och hängde på några hjul för att se hur det blev, det var väldigt länge sedan bilen hade några hjul. instrumentbrädan är på plats med för att jag ska få dit rattstången så jag kan kolla hur mycket jag kan styra utan att kapa i hjulhusen.