Styling, skulder osv

CrilleD
10 november 2009 · 831 Inlägg

Nja det bästa vore väl om ni jobbade typ gratis och lägenheterna kostade som era villor lol

azid skrev:

CrilleD skrev:
Ja enligt mig. Men som jag fattade dig så blev du bankrutt eftersom du fick åka ner till Uppsala och bygga dyra fina bostäder här. Eller hur var det?

azid skrev:

men dom hade det ju så bra eller hur var det?

ja för annars skulle ju ni utan pengar inte kunna köpa dyra lägenheter och betala skyhög hyra så ni kan gnälla hur bra follk i småbyar har det lol

azid Det som inte dödar gör ont
10 november 2009 · 2 668 Inlägg

CrilleD skrev:
Nja det bästa vore väl om ni jobbade typ gratis och lägenheterna kostade som era villor lol

azid skrev:

CrilleD skrev:
Ja enligt mig. Men som jag fattade dig så blev du bankrutt eftersom du fick åka ner till Uppsala och bygga dyra fina bostäder här. Eller hur var det?


ja för annars skulle ju ni utan pengar inte kunna köpa dyra lägenheter och betala skyhög hyra så ni kan gnälla hur bra follk i småbyar har det lol

jo men då är vi tillbaka till luft och vatten levandet och det funkar illa

2slow
patrikke
10 november 2009 · 1 749 Inlägg

Elda skrev:
Åh det är ju bara att prioritera. själv dricker jag aldrig tex.. löjligt vad med pengar man sparar in där smile

Själv dricker jag varje dag:s
Kanske ska sluta med det då....

Fast i och för sig, jag unnar mig ett vattenglas då och då, jag lyxar till det:)

Åhhhh:rolleyes:Såg inte editeringen innan;)

Senast redigerat av patrikke (10 november 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Brehmer
10 november 2009 · 276 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

erixon89 skrev:
Det är en investering man gör..

Hahahahahahahaahahahaha, att styla en bil är just att kasta pengarna i sjön! en stylad bil är "aldrig" värd mer än en originalbil! så är det bara! vem fan vill betala typ 20 för en 740gl med fetaste kjolpaketet på t.ex? det är ju fortfarande en 740!

eller en opel astra med kjolpaket är just en opel astra...

visst kul att styla osv. men investering? INVESTERING?

Vill bara argumentera lite här. Visst, bilstyling och handlande med bilar överlag kanske inte ses som en investering, men att man per automatik slänger pengarna i sjön om man stylar/bygger om bilar är en lögn. Gör man det på ett vettigt sätt så går det faktiskt att tjäna på en försäljningen. Nyckeln är att knyta kontakter och använda sig av dem. Att köpa delar från marknader med fördelaktig växlingskurs är ett annat tips. Naturligtvis skall väl detta inte ses som det bästa sättet att tjäna pengar, men det är fullt möjligt att handla en bil billigt, modifiera den och efter ett år sälja den. Naturligtvis blir det svårare desto vanligare bilen är. En ovanligare bil, särskilt importerade, håller generellt värdet längre.

just my two cents...

Dodge Neon R/T "Enda i Sverige" (1999)
PlatinumRacing
10 november 2009 · 597 Inlägg

Ingen aning om hur andra gör men i mitt fall:

1. Bilen jag har köptes cash dok inte jag som betalade utan farsan.

2. Eftersom jag bor hemma så har jag inga särskilda ekonomiska skyldigheter, studerar på högskola så jag
får grundbidrag från csn dvs inget lån, med bidraget så klarar jag mig nästan månaden ut.

3. Sedan jobbar jag även 5dagar i veckan efter skolan och dessa pengar går till hobbyn dvs bilen

Festar inte ofta, Äter inte ute ofta.

Sedan ser jag inte stylingen som en investering, utan som en möjlighet att "bygga" om en bil så den är one of a kind vilket ger mig personlig tillfredställelse.

MVH

TurbOla Reservdansk
10 november 2009 · 6 271 Inlägg

PlatinumRacing skrev:
1. Bilen jag har köptes cash dok inte jag som betalade utan farsan.

Ett fall av "Pappa betalar" alltså. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rock-Star
10 november 2009 · 2 982 Inlägg

jag tror att bilen tas lån på, och stylingen betalas cash!
fälgar är det 50/50... vissa tar lån, andra inte.

PLindblom
10 november 2009 · 1 200 Inlägg

Det handlar mer om prioriteringar än investeringar, i alla fall för mig. Jag skulle aldrig låna pengar för att köpa en bil eller bildelar och jag räknar inte med att min bil är värd mer än en helt orörd IS200.

Till alla som ständigt påpekar att jag aldrig kommer få tillbaka pengarna jag lägger ut på bilen brukar jag säga SJÄLVKLART INTE, det är heller inte min plan. Att modifiera bilen är ju en hobby, precis som vissa lägger ut 10 000 kr/månad på en häst.

PlatinumRacing
10 november 2009 · 597 Inlägg

TurbOla skrev:

PlatinumRacing skrev:
1. Bilen jag har köptes cash dok inte jag som betalade utan farsan.

Ett fall av "Pappa betalar" alltså. wink

Nja, det var en gåva jag inte visste att jag skulle få hade ingen aning en dag stod den bara där på parkeringen. Lika tacksam för den idag som den dagen jag fick den.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
10 november 2009 · 1 948 Inlägg

KingOfTheRoad skrev:

AcesHigh666 skrev:

erixon89 skrev:
Det är en investering man gör..

Hahahahahahahaahahahaha, att styla en bil är just att kasta pengarna i sjön! en stylad bil är "aldrig" värd mer än en originalbil! så är det bara! vem fan vill betala typ 20 för en 740gl med fetaste kjolpaketet på t.ex? det är ju fortfarande en 740!

eller en opel astra med kjolpaket är just en opel astra...

visst kul att styla osv. men investering? INVESTERING?

Vill bara argumentera lite här. Visst, bilstyling och handlande med bilar överlag kanske inte ses som en investering, men att man per automatik slänger pengarna i sjön om man stylar/bygger om bilar är en lögn. Gör man det på ett vettigt sätt så går det faktiskt att tjäna på en försäljningen. Nyckeln är att knyta kontakter och använda sig av dem. Att köpa delar från marknader med fördelaktig växlingskurs är ett annat tips. Naturligtvis skall väl detta inte ses som det bästa sättet att tjäna pengar, men det är fullt möjligt att handla en bil billigt, modifiera den och efter ett år sälja den. Naturligtvis blir det svårare desto vanligare bilen är. En ovanligare bil, särskilt importerade, håller generellt värdet längre.

just my two cents...

Jo de e sant men du förstår vad jag menar? givetvis är det inte omöjligt att tjäna $$$ på att styla en bil... men i 99% sänker det värdet i stället.

Nu finns det ju vissa tillbehör t.ex m5 paket på en e34(och motsvarande för andra märken) som nog ökar värdet en del... 

... men för att "hårddra" det hela lite, så tar vi några exempel

Exempel 1.
opel corsa -88, Kalle 17  köper den som 18 årsbil för 3000kr... han rostlagar lite och fixar till den, så den går igenom besiktning osv. Då kanske den är värd 5000kr, och kalle har inte lagt ut så mycket på bilen så han kan sälja den för vad den är värd utan att förlora pengar, han kanske t.o.m kan tjäna några hundralappar.

Exempel 2.
Kalle är inte nöjd med sin corsa utan vill också styla den(efter fixat till den som alt 1), han köper ett kjolpaket för 5000kr(det är billigt jag vet), ett par alufälgar för lika mycket... sen ska bilen lackas och vi säger att han fick det för 10 000kr ,och sen en stereo för 5000 till... sen köper han onödiga småsaker(neonljus, osv osv.) för lika mycket till.

Nu har kalles 5000 kroners corsa kostat 35000kr. Givetvis vill kalle inte förlora pengar på sin corsa när han ska sälja den, plus att han vill ha lite betalt för allt jobb han har lagt ner... så han sätter ut den på blocket för 40 000kr.


Vem betalar 40 000kr för en opel corsa -88? som annars kostar 5? han kanske hade kunnat få 10 000kr för den.  Det är här mycket misslyckas... men en populär bil med populära modifikationer kan vara värd "lite" mer... men generellt sett så tror jag dem flesta hellre köper en bil som en äldre herre haft för en lite billigare peng och sen fixar till den, än att köpa kalles söndergasade corsa för 40 000kr.

Har jag rätt eller fel?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Bjorling
10 november 2009 · 171 Inlägg

styling/tuning bil får man aldrig igen pengar på. Samma sak som en utlands resa, när man kommer hem så får man  inga pengar tillbaka.  Man ivesterar i sig själv så ser jag på saken, jag blir glad varje gång jag sätter mig i bilen, de är min avslappning så istället för 2 veckor i solen på vinter så njuter jag en hel sommar i sverige med min påkostade bil

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5
Frostfjord Ljudbyggare
10 november 2009 · 170 Inlägg

Wasakredit på stylingen (Dock inte all styling bara de dyraste "klump summorna"). Bilen är belånad till 50% för att jag krocka den förra och denna råkade rulla in istället (Galanten). Annars är det cash is king

Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
PLindblom
10 november 2009 · 1 200 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Exempel 2.
Kalle är inte nöjd med sin corsa utan vill också styla den(efter fixat till den som alt 1), han köper ett kjolpaket för 5000kr(det är billigt jag vet), ett par alufälgar för lika mycket... sen ska bilen lackas och vi säger att han fick det för 10 000kr ,och sen en stereo för 5000 till... sen köper han onödiga småsaker(neonljus, osv osv.) för lika mycket till.

Nu har kalles 5000 kroners corsa kostat 35000kr. Givetvis vill kalle inte förlora pengar på sin corsa när han ska sälja den, plus att han vill ha lite betalt för allt jobb han har lagt ner... så han sätter ut den på blocket för 40 000kr.


Vem betalar 40 000kr för en opel corsa -88? som annars kostar 5? han kanske hade kunnat få 10 000kr för den.  Det är här mycket misslyckas... men en populär bil med populära modifikationer kan vara värd "lite" mer... men generellt sett så tror jag dem flesta hellre köper en bil som en äldre herre haft för en lite billigare peng och sen fixar till den, än att köpa kalles söndergasade corsa för 40 000kr.

Har jag rätt eller fel?

Du har alldeles skrämmande rätt smile Ytterligare en anledning till att värdet ofta minskar när bilar stylas är att målgruppen bland de eventuella köparna blir rejält smal.

Något som jag däremot kan se som bättre affär är vad som faktiskt förekommer ganska ofta, nämligen att byta sin stylade bil mot en annan stylad bil.

Exempel:
Nisse har lagt ned 200 000 kronor på att göra om sin, för 100 000 kr inköpta Audi S4 Avant. Nu har han tröttnat på den och vill ha något som ser mycket sportigare ut. Självklart kan han inte sälja den för 300 000 kronor, men så kommer han i kontakt med Lasse som är på jakt efter en kombi med rejält klös. Lasse har en Toyota Supra som han också plöjt ned 200 000 kronor. Han kan självklart inte heller få ut mycket mer än vad han köpte bilen för, men eftersom Nisse har bilen som Lasse anser vara mer värd (rymlighet), och tvärtom (Nisse vill ha något sportigare) tjänar båda på ett byte.

Senast redigerat av Minister (10 november 2009)

andreasgustavsson
10 november 2009 · 819 Inlägg

Den har traden var skoj tycker jag, se hur folk tycker och tanker : )
Mer av detta, underhallning!

Far ursakta mig for att jag inte har som sista bokstaverna i alfabetet. Jag ar i thailand wink

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
10 november 2009 · 1 948 Inlägg

Bjorling skrev:
styling/tuning bil får man aldrig igen pengar på. Samma sak som en utlands resa, när man kommer hem så får man  inga pengar tillbaka.  Man ivesterar i sig själv så ser jag på saken, jag blir glad varje gång jag sätter mig i bilen, de är min avslappning så istället för 2 veckor i solen på vinter så njuter jag en hel sommar i sverige med min påkostade bil

Det där köper jag... och det är så jag också resonerar, man investerar i sig själv och i sin hobby... jag lägger ju hellre en massa pengar som du säger på att ha en fin bil att åka i hela sommarhalvåret(eller hela året) än att åka utomlands 1 vecka t.ex...

men ur ett rent ekonomiskt syfte är det katastrof smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
NissanMotorsport
10 november 2009 ·

Förstår inte detta med att man måste styla i förefående syfte att få pengarna tillbaka.. sen finns det väl ganska många som tar avbetalning och inte lån?

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 november 2009 · 10 427 Inlägg

Jag lånade 20k extra för att köpa lite roliga grejer
snabbt när jag köpte nuvarande bilen. cool

TurbOla Reservdansk
10 november 2009 · 6 271 Inlägg

PlatinumRacing skrev:

TurbOla skrev:

PlatinumRacing skrev:
1. Bilen jag har köptes cash dok inte jag som betalade utan farsan.

Ett fall av "Pappa betalar" alltså. wink

Nja, det var en gåva jag inte visste att jag skulle få hade ingen aning en dag stod den bara där på parkeringen. Lika tacksam för den idag som den dagen jag fick den.

Även om det är så, så tror jag många kan enas om att det inte är många pappor som skulle vilja eller har råd att köpa en Mercedes SLK till något av sina barn. smile
Att köpa en sådan bil till en (antar jag) nybliven körkortsägare är i de flesta fall ingen bra idé, p.g.a att vi alla gärna gillar att gasa på, och med deras oerhörda erfarenhet (2-3 månader? tongue ) så händer det lätt en olycka...

Senast redigerat av TurbOla (10 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mack Forum- och sitemoderator
10 november 2009 · 26 149 Inlägg

PlatinumRacing skrev:

TurbOla skrev:

PlatinumRacing skrev:
1. Bilen jag har köptes cash dok inte jag som betalade utan farsan.

Ett fall av "Pappa betalar" alltså. wink

Nja, det var en gåva jag inte visste att jag skulle få hade ingen aning en dag stod den bara där på parkeringen. Lika tacksam för den idag som den dagen jag fick den.

Någon har en väldigt snäll far..roll
Största grejen jag fått av min far var nog vinkelslipen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Andreas 940 -utan 940
10 november 2009 · 1 728 Inlägg

Jag vet att Volvoraggare stjäl från varandra, ibland hela bilar och slaktar om de behöver trim eller nåt.
Det var nån Volvoraggare som snodde min morsas vita framblinkers från hennes 940 (det är bara sista modellen av 940 som har vita blinkers). Det lustiga är att de monterade bort dem från utsidan utan att göra en repa på bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang