Hjälp med elen till extraljusen. volvo v40-98

SafetyCar
10 november 2009 · 403 Inlägg

Tja, behöver hjälp att koppla in 2 extraljus på en v40. tyvärr har kabelsatsen utgått från sortimentet på volvo. alltså får jag göra detta förhand.

undrar om någon annan med en v40 som har kopplat in extraljus vet hur man gör...

eller tips från andra...

vullen Mr White
10 november 2009 · 1 072 Inlägg

Mät upp från vilken kabel från lampan som är matarströmen till hel ljuset.Sen så är de bara koppla via ett helljusrelä som de går å köpa lite var stans.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Bjornn
10 november 2009 · 749 Inlägg

-kablarna från extraljus och stift 85 på vanligt relä kopplas till jord.
Kabel från batteriström kopplas via säkring till stift 30 på relä.
Stift 87 på relät ska extraljus + kopplas till.
Stift 86 på relät ska sedan kopplas till ett ställe där ström finns när heljus slås till. Exempelvis den säkrade sidan av säkringen för helljus.

Hur stor säkring du ska ha från batteri till relä beräknas med hjälp av effektlagen och beror på hur många watt extraljusen tar. Watt delat med Volt alltså exempelvis 2glödlampor på 21watt blir 42 delat med 12 volt = amp säkring.

SafetyCar
10 november 2009 · 403 Inlägg

Bjornn skrev:
-kablarna från extraljus och stift 85 på vanligt relä kopplas till jord.
Kabel från batteriström kopplas via säkring till stift 30 på relä.
Stift 87 på relät ska extraljus + kopplas till.
Stift 86 på relät ska sedan kopplas till ett ställe där ström finns när heljus slås till. Exempelvis den säkrade sidan av säkringen för helljus.

Hur stor säkring du ska ha från batteri till relä beräknas med hjälp av effektlagen och beror på hur många watt extraljusen tar. Watt delat med Volt alltså exempelvis 2glödlampor på 21watt blir 42 delat med 12 volt = amp säkring.

Vi har prövat biltemas kabelsats, men eftersom helljusen har plus hela tiden, sen när man slår på ljuset så blir det minus på lamporna...
Brorsan säger att bilen e byggd i Japan, å de kopplar på olika sätt..

SafetyCar
10 november 2009 · 403 Inlägg

Robban 245 skrev:
Mät upp från vilken kabel från lampan som är matarströmen till hel ljuset.Sen så är de bara koppla via ett helljusrelä som de går å köpa lite var stans.

Båda kablarna till helljuset har plus hela tiden...

Menar du ta ström direkt till helljuset å göra sluten krets??

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 november 2009 · 1 594 Inlägg

SafetyCar skrev:

Robban 245 skrev:
Mät upp från vilken kabel från lampan som är matarströmen till hel ljuset.Sen så är de bara koppla via ett helljusrelä som de går å köpa lite var stans.

Båda kablarna till helljuset har plus hela tiden...

Menar du ta ström direkt till helljuset å göra sluten krets??

Siffrorna intill varje stift på undersidan relät kopplas;
85 = Jord. Kan med fördel dras in i bilen och jordas under instrumentbrädan i serie med en strömbrytare.
86 = Manöver (styrspänning, fås från en kabel som går till helljuset. Kopplas oftast med en strömtjyv framme vid lampan)
87 = Spänning ut till extraljusen (dubbla stift på en del relän)
30 = Spänning från direkt från batteriets pluspol. Avsäkras med en säkring antingen på sladden eller med ett relä som har inbyggd säkringshållare

Senast redigerat av hotrodder (10 november 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Jokk3
10 november 2009 · 377 Inlägg

lånar tråden lite, hur många extraljus kan man köra på 1 relä ? tänkte har 3st som jag tänkte slänga i 100wattare i, ska jag ha 2 för det?

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
snoddas
10 november 2009 · 1 142 Inlägg

Jokk3 skrev:
lånar tråden lite, hur många extraljus kan man köra på 1 relä ? tänkte har 3st som jag tänkte slänga i 100wattare i, ska jag ha 2 för det?

ja andvända biltemas största relä till 2 extraljus på min gamla bil sen ett litet till de 3:e extraljuset och de funka kalas. så kör med 2 de är nog bäst

Dale Sir
10 november 2009 · 291 Inlägg

SafetyCar skrev:
Båda kablarna till helljuset har plus hela tiden...

Menar du ta ström direkt till helljuset å göra sluten krets??

Om båda kablarna till helljuset har plus hela tiden är det säkert kopplat på samma sätt som dom japanska bilarna. Rätt vanligt på andra bilar med. Enklast är att du isf tar båda kablarna från helljuslampan och drar bort till extraljusrelät. Då behöver man inte fundera om det är plus som matas ut eller om det är plus på hela tiden och det jordar någonstans utan då drar relät när helljuslampan lyser helt enkelt. Du parallellkopplar reläspolen med ena helljuslampan helt enkelt.

Senast redigerat av Dale (10 november 2009)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
SafetyCar
11 november 2009 · 403 Inlägg

Dale skrev:

SafetyCar skrev:
Båda kablarna till helljuset har plus hela tiden...

Menar du ta ström direkt till helljuset å göra sluten krets??

Om båda kablarna till helljuset har plus hela tiden är det säkert kopplat på samma sätt som dom japanska bilarna. Rätt vanligt på andra bilar med. Enklast är att du isf tar båda kablarna från helljuslampan och drar bort till extraljusrelät. Då behöver man inte fundera om det är plus som matas ut eller om det är plus på hela tiden och det jordar någonstans utan då drar relät när helljuslampan lyser helt enkelt. Du parallellkopplar reläspolen med ena helljuslampan helt enkelt.

Tackar Dale, ska kolla upp det dära... Tack// Joel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang