kwansa skrev:
ju högre oktan desto kallar brinner besinen = mer soppa innan motorn spikar.
Va

brinner kallare?
Oktantal är (som det skrevs tidigt i tråden) ett mått på hur motståndskraftigt bränslet är för självantändning.
Ju högre oktan destu högre temperatur krävs.
Enkelt: 2 koppar med bensin i en ugn, 95 oktan antänds vid en lägre temp än 98.
Vad är det som är bra med det då?
Jo en motor komprimerar luft...när man gör detta blir det varmt.
Har man ett lågt oktantal på bränslet antänds bränsle/luft inte av tändstiftet som tänkt utan av värmen.
Förbränningen hamnar då i fel läge med motorskador som föjd.
En spikning är inte riktigt samma sak men men uppstår om man har lågt oktantal och motorskadorna kan bli hemska.
Summa: Skall man köra 98.....kör 98.
>>Dark_Angel , skillnaden är således att V-powern har ännu bättre egenskaper.
Om din trimfirma har kört programmet med 98 är det dock fullt tillräckligt att du tankar 98.
Deras rekommendation är säkert :
-Tanka ett bränsle med minst 98.mvh Jonas