Bensin? 95, 98 eller 99 oktanig (v-power)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 november 2009 · 5 092 Inlägg

Tänkte bara kolla om det är någon som vet vilken skillnad det är på bensinen.

har nyss chippat bilen och dom som chippade sa att vi skulle köra på 98 nu eller 99 såkallad v-pover bensin.

Vad är det för skillnad eller vad GÖR den för skillnad i bilen om man kör på 95 eller 98 eller 99?

Har 200hk och ja, blir det någon effekt skillnad beroende på vad man tankar för soppa?

Alla som vet eller har erfarenhet av liknande får gärna besvära sig att berätta lite tongue

har hört både det ena och det andra om olika bensin sorter så ja.. vilken är att rekomendera och varför?

Snitch Ointresserad.
11 november 2009 · 936 Inlägg

Ju högre oktan desto snabbare antändning är det inte så?

Ja en effektökning ska det ju bli.. Med chip och allt det där. Det är alltid bra att lyssna någorlunda på vad folket som säljer delarna säger.

Teabag appreciation club.
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 november 2009 · 3 180 Inlägg

Snitch skrev:
Ju högre oktan desto snabbare antändning är det inte så?
Ja en effektökning ska det ju bli.. Med chip och allt det där. Det är alltid bra att lyssna någorlunda på vad folket som säljer delarna säger.

nej så är det inte, ju högre oktantal, desto bättre motstår bränslet att självdetonera under kompression=spikningar smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
WilYawn Golle
11 november 2009 · 448 Inlägg

Ju högre oktantal, desto mer tändning kan du ha utan att det spikar smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!
soyd
11 november 2009 · 1 853 Inlägg

Största skillnaden är kvaliten. Den enda bensinen som inte blandas med andra är just 99:an V-Powern. Där av kan dom garantera att den har den kvaliten dom lovar. Sedan i prestanda så ger det inte mycket på en N/A bil... har du turbo och mappat den på v-powern så får du ut några hästar till...

satt det är ju bättre allmänt att köra på 99:an än dom andra om man inte vill vara snål då..

95 och 98:an blandar dom hursomhelst när den fraktas osv.

Har aldrig kört på nåt annat än just v-powern på min vita golf skulle aldrig köra den på nåt annat heller wink

/mvh soyd

Krist
11 november 2009 · 716 Inlägg

Ja har hört att v-power i längden är dåligt för motorn. Läste någonstans att de finns små små partiklar i soppan som "sliter" på soppa pumpen och sladdar etc (men vet inte riktigt om de stämmer). Läste att den typ rensar sladdar å soppa pump från smuts. Och att man inte ska tanka v-power för ofta.

Ja tankar det var 10'e tank annars kör på 98. Funkar bra för mig.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 november 2009 · 5 092 Inlägg

okej. så kort och gott är v-power bensinen bäst eller? hur är det med effekten i en vanlig chippad bil? typ acc osv? blir ju självklart inte flera hästar i den om man tankar olika bensin men "går" den bättre mer v-power för övrigt?

smile

kwansa Hmm, vet inte?
11 november 2009 · 1 775 Inlägg

Krille_A4 skrev:
Ja har hört att v-power i längden är dåligt för motorn. Läste någonstans att de finns små små partiklar i soppan som "sliter" på soppa pumpen och sladdar etc (men vet inte riktigt om de stämmer). Läste att den typ rensar sladdar å soppa pump från smuts. Och att man inte ska tanka v-power för ofta.

Ja tankar det var 10'e tank annars kör på 98. Funkar bra för mig.

låter som du tänker på E85 roll

ju högre oktan desto kallar brinner besinen = mer soppa innan motorn spikar.
enligt mig så är skillnaden 98 och v-power ingen alls, det är större skillnad 95 till 98....logsist nog wink
Om man har pengar till övers så skulle jag kanske tanka v-power lol annars får det bli 98!

Senast redigerat av kwansa (11 november 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
soyd
11 november 2009 · 1 853 Inlägg

Krille_A4 skrev:
Ja har hört att v-power i längden är dåligt för motorn. Läste någonstans att de finns små små partiklar i soppan som "sliter" på soppa pumpen och sladdar etc (men vet inte riktigt om de stämmer). Läste att den typ rensar sladdar å soppa pump från smuts. Och att man inte ska tanka v-power för ofta.

Ja tankar det var 10'e tank annars kör på 98. Funkar bra för mig.

Det är inte E85/E75:an du blandar ihop det med ? (aldrig hört det dära om v-powern nämligen)

Dark_Angel skrev:
okej. så kort och gott är v-power bensinen bäst eller? hur är det med effekten i en vanlig chippad bil? typ acc osv? blir ju självklart inte flera hästar i den om man tankar olika bensin men "går" den bättre mer v-power för övrigt?

smile

Du borde ju ha en adaptiv styrbox (Så den kan ställa om sig lite själv efter vilken soppa du tankar).
Det ska ju bli bättre acceleration enligt Shell då... I vissa fall så kan den nog dra mindre på V-Powern gentemot dom andra, dock väldigt väldigt lite men ändå... testa så får du se...

/mvh soyd

Krist
11 november 2009 · 716 Inlägg

Måste ha läst fel då.

Första månaden ja chippa min bil tanka jag 95, men senare tanka jag 98, upplever bilen som lite friskare. Prova dig fram. Men ja rekomenderar kör på 98. Dom som chippa din bil måste ju ha gjort tester för att rekomendera 98. Bäst å lyssna på dom egentligen, men plånboken bestämmer :p

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
sk8ville
11 november 2009 · 653 Inlägg

är det stor skillnad på att tanka med 95 o 98 oktan i en otrimmad motor?

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
torpis Forummoderator
11 november 2009 · 10 572 Inlägg

Bilarna är utrustade med knacksensor och lambdasond, vissa även bredbandslambda och ETG sensor.

Chippar man bilen för 98 oktan så tar man bort marginaler och bilen kommer spika oftare än den gör i original,  tankar du sen ett bränsle som bilen inte är anpassad efter så kommer du sätta tillverkarens knackreglering på prov, vilket resulterar i sänkt effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
daajvid Elektriker
11 november 2009 · 1 138 Inlägg

sk8ville skrev:
är det stor skillnad på att tanka med 95 o 98 oktan i en otrimmad motor?

JA.. top gear gjorde ett test på en trött citroeng ( stavning) och där var en skillnad med några procent..
Komenterar dom.. om man får ut samma procent förbättring på en större motor lär de göra mer skillnad..
brukar köra på 98 i primeran inte för något procents effektskillnad utan att jag själv tycker att motorn går "renare"

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 november 2009 · 5 092 Inlägg

torpis skrev:
Bilarna är utrustade med knacksensor och lambdasond, vissa även bredbandslambda och ETG sensor.

Chippar man bilen för 98 oktan så tar man bort marginaler och bilen kommer spika oftare än den gör i original,  tankar du sen ett bränsle som bilen inte är anpassad efter så kommer du sätta tillverkarens knackreglering på prov, vilket resulterar i sänkt effekt.

men som dom sa när vi chippade att vi skulle köra på 98, vad är skillnaden då på 98 och 99oktanig?

Bättre eller sämre, kort och gott?

jonTe
12 november 2009 · 5 710 Inlägg

kwansa skrev:
ju högre oktan desto kallar brinner besinen = mer soppa innan motorn spikar.

Va roll brinner kallare?

Oktantal är (som det skrevs tidigt i tråden) ett mått på hur motståndskraftigt bränslet är för självantändning.
Ju högre oktan destu högre temperatur krävs.
Enkelt: 2 koppar med bensin i en ugn, 95 oktan antänds vid en lägre temp än 98.

Vad är det som är bra med det då?
Jo en motor komprimerar luft...när man gör detta blir det varmt.
Har man ett lågt oktantal på bränslet antänds bränsle/luft inte av tändstiftet som tänkt utan av värmen.
Förbränningen hamnar då i fel läge med motorskador som föjd.
En spikning är inte riktigt samma sak men men uppstår om man har lågt oktantal och motorskadorna kan bli hemska.

Summa: Skall man köra 98.....kör 98.

>>Dark_Angel , skillnaden är således att V-powern har ännu bättre egenskaper.
Om din trimfirma har kört programmet med 98 är det dock fullt tillräckligt att du tankar 98.
Deras rekommendation är säkert :
-Tanka ett bränsle med minst 98.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Jompa
12 november 2009 · 67 Inlägg

För att reda ut eventuella oklarheter...

En ottomotor arbetar med en homogen bränsle/luft blandning, dvs bränsle blandas med luft och fördelas jämnt i motorns cylinder. Under kompressionen förångas bränslet och man får en brännbar gas i förbränningsrummet. Strax före övre dödläge (varierar med varvtal och last) så avger tändstiftet en gnista och efter en viss fördröjning så börjar en laminär flamma att breda ut sig med start vid tändstiftet.

Den laminära flamman breder ut sig med relativt långsam hastighet och kommer pga förhållandena i cylindern sedan att övergå till en turbulent flamma som rör sig mycket snabbare. När gasen i cylindern brinner så avges värme och man kan säga att det finns två zoner i förbränningsrummet när blandningen brinner. Dels har man den brända och den oförbrända zonen vilka separeras av flamfronten. Båda zoner har samma tryck, men temperaturen är mycket högre i den brända zonen där gasens densitet också är lägre. Då trycket i den icke brända zonen ökar lika mycket som i den brända så kommer blandningen där att komprimeras varvid gasen i den brända zonen expanderar; det är därför flamfronten övergår till att bli turbulent. När den oförbrända zonen komprimeras av den tryckökning förbränningen orsakar så kommer dock också temperaturen i den oförbrända zonen öka. Den höga temperaturen orsakar så kallade pre-flame reaktioner. Dessa bryter ned bränslets molekyler och bildar nya ämnen. Vissa av de nya ämnen är mer lättantändliga än bränslet i sig och vid tillräcklig temperatur så kommer de att självantända. Man får då en självantändning i en eller flera punkter i den oförbrända zonen eller endgasen som den också kallas. Denna självantändning kommer att snabbt frigöra värme, något som leder till att man får en lokal tryckökning i punkten där självantändning skett. Dessa lokala tryckökningar leder sedan till att chockvågor bildas. Det är ljudet som dessa shockvågor skapar som ger det knackande ljudet och som också kan ställa till stor skada om de är tillräckligt kraftiga och pågår under längre tid.


Sensmoralen i historien... Kör inte på lågkvalitativt bränsle med en programvara som är kalibrerad på ett högkvalitativt dito. Tänk även på att en modern knackreglering inte är oändligt snabb samt att den endast arbetar inom ett visst fönster (vartalsintervall ex.) så att botemedel för spikning (tändsänkning = snabb lösning samt uppfetning = långsammare lösning) tar sin tid för ECU'n att applicera... och ibland kan denna tid upplevas som oändligt lång för motorn.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 november 2009 · 5 092 Inlägg

jonTe skrev:

kwansa skrev:
ju högre oktan desto kallar brinner besinen = mer soppa innan motorn spikar.

Va roll brinner kallare?

Oktantal är (som det skrevs tidigt i tråden) ett mått på hur motståndskraftigt bränslet är för självantändning.
Ju högre oktan destu högre temperatur krävs.
Enkelt: 2 koppar med bensin i en ugn, 95 oktan antänds vid en lägre temp än 98.

Vad är det som är bra med det då?
Jo en motor komprimerar luft...när man gör detta blir det varmt.
Har man ett lågt oktantal på bränslet antänds bränsle/luft inte av tändstiftet som tänkt utan av värmen.
Förbränningen hamnar då i fel läge med motorskador som föjd.
En spikning är inte riktigt samma sak men men uppstår om man har lågt oktantal och motorskadorna kan bli hemska.

Summa: Skall man köra 98.....kör 98.

>>Dark_Angel , skillnaden är således att V-powern har ännu bättre egenskaper.
Om din trimfirma har kört programmet med 98 är det dock fullt tillräckligt att du tankar 98.
Deras rekommendation är säkert :
-Tanka ett bränsle med minst 98.

mvh Jonas

okej tackar smile så minst 98 i vilken bil som hellst? även o chippad eller? men det spelar alltså ingen roll om man kör på 98 eller v-power? tongue

kwansa Hmm, vet inte?
12 november 2009 · 1 775 Inlägg

jonTe skrev:

kwansa skrev:
ju högre oktan desto kallar brinner besinen = mer soppa innan motorn spikar.

Va roll brinner kallare?

Oktantal är (som det skrevs tidigt i tråden) ett mått på hur motståndskraftigt bränslet är för självantändning.
Ju högre oktan destu högre temperatur krävs.
Enkelt: 2 koppar med bensin i en ugn, 95 oktan antänds vid en lägre temp än 98.

Vad är det som är bra med det då?
Jo en motor komprimerar luft...när man gör detta blir det varmt.
Har man ett lågt oktantal på bränslet antänds bränsle/luft inte av tändstiftet som tänkt utan av värmen.
Förbränningen hamnar då i fel läge med motorskador som föjd.
En spikning är inte riktigt samma sak men men uppstår om man har lågt oktantal och motorskadorna kan bli hemska.

Summa: Skall man köra 98.....kör 98.

>>Dark_Angel , skillnaden är således att V-powern har ännu bättre egenskaper.
Om din trimfirma har kört programmet med 98 är det dock fullt tillräckligt att du tankar 98.
Deras rekommendation är säkert :
-Tanka ett bränsle med minst 98.

mvh Jonas

måste ha blandat ihop det med E85 hmm

Det är lättare och få kontrollerade tändningar med 98? smile

Senast redigerat av kwansa (12 november 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Patarei
13 november 2009 · 129 Inlägg

Min PV 544 glödtänder mycket mindre när jag tankar på 98. Sedan inbillar jag mig att den går lite mjukare.

adrianw
13 november 2009 · 38 Inlägg

Några små frågor som jag slänger in här ang 95 98 oktan..
Det är alltså bara att ta 98 ist för 95 pumpen nästa gång man tankar ?
Måste tanken vara helt tom? eller går det att slänga in 98 när man har lite 95 kvar i tanken ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang