4629
Sök

Bensin? 95, 98 eller 99 oktanig (v-power)

993 Inlägg
1 december 2009
det gör sjukt mycket vilken oktan man tankar, jag körde på 95oktan, sen bytte jag upp mig till 98 och uppåt, jag kände Skillnaden!!

(ang: m3an då.... chippad, mappad, programerad, kolfiber insug, avgassystem...)
Senast redigerat av Kungen-EssE (1 december 2009)

294 Inlägg
1 december 2009
Kungen-EssE skrev:
det gör sjukt mycket vilken oktan man tankar, jag körde på 95oktan, sen bytte jag upp mig till 98 och uppåt, jag kände Skillnaden!!

(ang: m3an då.... chippad, mappad, programerad, kolfiber insug, avgassystem...)

hahaha
3 saker där som tog ut varandra tongue

chippad, mappad, programerad.
EN av dem kan man göra. inte alla tongue

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

1 482 Inlägg
1 december 2009
Jag märker en märkbar skillnad i min 540, 4 liters V8.

Far märker en ordentligt skillnad i sin bil.
Ford 351W V8

Men i toyotan som har en D4 motor märks det inte ett skit på.
D står inte för diesel wink

BLT Service
Theracords Music Label

653 Inlägg
4 mars 2010
TBOC_Razor skrev:
Ekis! skrev:
Henka_ skrev:
Som TS frågade så JA det är skillnad på 95 - 98. började tanka 98 i min saab härom veckan, när de hade blandat till sig ordentligt och de hade gått några tankat så märktes sjuk skillnad, bilen är mkt trevligare i gången, den luktar mkt godare smile, sen ger den på lite mer tändning och de märks.

Tänk vad lite "soppa" gör... nu luktar din bil gott oxå lol

Men *inget* luktar så gott som V-Power förbrännd i en hårdtrimmad turbomotor wink

Jag kör V-Power i min 9-5:a och jag märker iaf skillnad både på "klöset" i bilen och förbrukningen.

Bilen känns starkare på lägre varv och den blir lite piggare över lag, angående förbrukningen har jag ett bra exempel:

Jag har kört ett antal gånger upp till Alfta som ligger runt 70 mil hemifrån och större delen av sträckan är motorväg och 70-90 landsväg. På denna sträcka brukar bilen dra 0,7-0,8L/Mil i marschfart men nu sist så hade jag inte pengar till V-Power utan blev tvungen att låna morsans Jet-kort och tanka deras skit-98 hela vägen, nu drog plötsligt bilen 1,0-1,1L/Mil på samma väg, med ungefär samma last och med samma fart (sätter farthållaren på den aktuella vägens hastighet när jag kör långt).

Så ja, det märks om man tankar 95-98 eller 99 *i rätt bil*.

Sen är det ju skillnad på var man tankar också, 98 är ju inte alltid *98* om man säger så. Det kan ju skilja från mack till mack av samma märke men det finns ju vissa svarta får som istortsett alltid är "sämst i test" och det är ju bla Jet vars soppa kan förstöra en annars fullt fungerande bil....

Märker man någon skillnad om man tankar på jet först sen tankar på tex statoil?

Vad är det för skillnad på bensinen eftersom du skriver att jets är dålig?

Smoke tires not drugs

1 853 Inlägg
5 mars 2010
Ställde en fråga till shell: Vilken bensin är bäst ur miljö synpunkt att köra på.

soyd skrev:
Hej Shell Helpdesk

Jag har en fråga:

Vilken bensin är bäst ur miljö synpunkt att köra på:

95 Oktan

98 Oktan

99 Oktan (V-Power)

Alltså vilket är miljövänligast av dessa 3. Inte att alla har samma miljöklass "and yada yada yada"...

Jag funderar lite och resonerar själv så att:

Endera är 99:an bäst då bilen drar mindre på 99:an och man kan köra en längre strecka på den gentemot dom andra två.

Men då är det förståss så att det beror lite på tillsatserna i 99:an kanske blir utsläppen värre ändå. Men som jag förstått det hela så har 99:an samma miljöklassning som dom andra 2 vilket borde göra den till vinnaren då man kan köra längre på den än dom andra två.

Vilket borde göra så att 98:an är näst bäst då man kan köra längre på den är 95:an.

Och 95:an är sämst ur miljösynpunkt.

Sedan kanske det tär väldigt mycket på miljön att framställa 99:an gentemot dom andra vad vet jag ?

/mvh soyd

Shell Helpdesk skrev:
Hej Soyd.

Det stämmer alla 3 har samma klassning, om din bil går längre på högre oktantal så är det väl bra,
men det är inget som generellt gäller, skall man klassa vilken bensin som är mest miljövänlig
så blir det nog BF-95 eftersom den innehåller 5% Etanol.

/mvh soyd

249 Inlägg
25 augusti 2013
Hej har ecu trimmat bilen nyligen och känner inte så stor skillnad just nu då jag har halv tank 95 i bilen, kan man tanka 98 på resten och sen fortsätta med 98 ? Så halv tank 95 och halv 98 ? Blir det skillnad så eller måste man tömma 95 och sen köra 98 ?

Forummoderator
26 471 Inlägg
25 augusti 2013
nakti skrev:
Hej har ecu trimmat bilen nyligen och känner inte så stor skillnad just nu då jag har halv tank 95 i bilen, kan man tanka 98 på resten och sen fortsätta med 98 ? Så halv tank 95 och halv 98 ? Blir det skillnad så eller måste man tömma 95 och sen köra 98 ?

Tanka i 98 du och fortsätt sedan men det, så blir det nog bra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

249 Inlägg
25 augusti 2013
Mack skrev:
nakti skrev:

Tanka i 98 du och fortsätt sedan men det, så blir det nog bra.

Tack jag ska bara få ner 95 lite till sen så kör jag in 98.

125 Inlägg
25 augusti 2013
V-power är sänkt från 99 till 98 oktan sedan 2011

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 augusti 2013
V-power innehåller även den 5% etanol numera. Statoil är tydligen de som man har störst chans att slippa sprit i 98oktan enligt en förfrågan Triumphklubben nyligen gjort.
Senast redigerat av caromania (25 augusti 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

249 Inlägg
26 augusti 2013
Är Jets 98 blyfri bra o köra med tune:ad bil  ?

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 augusti 2013
nakti skrev:

Det är samma sak. 98 är 98 men jet har även de 5% etanol.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

249 Inlägg
26 augusti 2013
caromania skrev:
nakti skrev:

Vilka har utan 5% etanol ? Statoil ?
Är det skillnad med 5% etanol ?

Såg att Statoil har etanol:
"Låginblandning med 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98."
Senast redigerat av nakti (26 augusti 2013)

1 853 Inlägg
26 augusti 2013
nakti skrev:
caromania skrev:
nakti skrev:

Ingen tyvärr... sad

V-Powern har tyvärr sedan juni 2011 efter att ST1 tagit över Shell sverige även den 5% etanol blandning. Och kallas nu även ibland för 98+

/mvh soyd

249 Inlägg
26 augusti 2013
soyd skrev:
nakti skrev:
caromania skrev:

Ingen tyvärr... sad

V-Powern har tyvärr sedan juni 2011 efter att ST1 tagit över Shell sverige även den 5% etanol blandning. Och kallas nu även ibland för 98+

/mvh soyd

Tack, då är det alltså bäst o köra blyfri 98 med 5% etanol än 95 oktan på trimmad bil.

1 853 Inlägg
26 augusti 2013
nakti skrev:
Tack, då är det alltså bäst o köra blyfri 98 med 5% etanol än 95 oktan på trimmad bil.

Jajamen 98:an med 5% Etanol är bättre för trimmad bil än 95:an. Dock så har V-Powern varit ett mycket stabilt bränsle i forma av jämn kvalité. Kvalitén på 95/98 brukar kunna variera kraftigt tyvärr sad

/mvh soyd

249 Inlägg
26 augusti 2013
En sak angående 95 och 98 oktan. Jag hade skrivit tidigare om man kunde blanda då jag har halv tank 95. Det gick o blanda men blir det skillnad och är det bättre än att låta de va på 95halv tank o ta slut på det och sen fylla 98 full.
Är det bättre o blanda just nu så jag har 95/98 i en tank och sen fortsätta på 98 så att 95 minskas i tanken ?

Eller ska jag vänta o ta slut 95.
Har trim nu.
Senast redigerat av nakti (26 augusti 2013)

1 853 Inlägg
26 augusti 2013
nakti skrev:
En sak angående 95 och 98 oktan. Jag hade skrivit tidigare om man kunde blanda då jag har halv tank 95. Det gick o blanda men blir det skillnad och är det bättre än att låta de va på 95halv tank o ta slut på det och sen fylla 98 full.
Är det bättre o blanda just nu så jag har 95/98 i en tank och sen fortsätta på 98 så att 95 minskas i tanken ?

Har trim nu.

Det beror ju lite på bil modell och typ av trim & mappning osv. Men det bör inte vara några problem att tanka upp den med 98 nu tycker jag. Bättre det än att köra på bara 95:an.

/mvh soyd

249 Inlägg
26 augusti 2013
soyd skrev:
nakti skrev:

Har trim nu.

Det beror ju lite på bil modell och typ av trim & mappning osv. Men det bör inte vara några problem att tanka upp den med 98 nu tycker jag. Bättre det än att köra på bara 95:an.

/mvh soyd

Låter bra, har en golf 5 TSI motor

1 758 Inlägg
26 augusti 2013
Fast det är ju ingen mening att köra på högre oktantal än vad motorn har nytta av. Om man nu inte känner att man har pengar över som man inte kommer på något vettigt att göra av...

Sök