Dimljus + halvljus= Åtal

NissanMotorsport
21 november 2009 ·

engolf skrev:

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

Att du kör med dimljus+halvljus bländer dina medtrafikanter=inte bara DITT problem.
Vissa har flera uppsättningar med kraftiga extraljus, men det betyder inte att de får användas bara för att man tycker att ljusbilden på halvljuset är dålig...Ser du dåligt bör du skaffa glasögon, och inte skapa trafikfarliga situationer.

äh, dimljus bländar inte.. då måste man vara överkänslig..

RaX- Vem uppfann biltema? :@
21 november 2009 · 61 Inlägg

MIG1408 skrev:

engolf skrev:

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

Att du kör med dimljus+halvljus bländer dina medtrafikanter=inte bara DITT problem.
Vissa har flera uppsättningar med kraftiga extraljus, men det betyder inte att de får användas bara för att man tycker att ljusbilden på halvljuset är dålig...Ser du dåligt bör du skaffa glasögon, och inte skapa trafikfarliga situationer.

äh, dimljus bländar inte.. då måste man vara överkänslig..

Eller så är du underkänslig?

@Rand, Ja, tillsammans med positionsljus ENBART d.v.s ej halvljus. Får väl använda det som extraljus men då måste man stänga av dem när man får möte.

Enligt någon ny EU lag så är enbart dimljus också lagligt har jag för mig?? Kan dock ha fel där, någon som vet säkert?

Senast redigerat av RaX- (21 november 2009)

Saab 9000 CSE 2,3T "A50" (1997)
Opelmadness German cars, quality and beyond
21 november 2009 · 8 197 Inlägg

Tror nog mest det är de som tycker det är coolt med dimljus som inte tycker dom bländar. Om dom inte bländade vore dom inte olagliga, dels för att man bara får ha två ljusbilder på halvljuset. (Inte räknat parkeringsljuset på 5w)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Rquired Allmänt envis
21 november 2009 · 12 512 Inlägg

1. Jag förstår inte hur man kan tycka att dimljuset bländar.

2. Jag förstår inte heller hur man kan tycka att man ser bättre med dem (bortsett från när det är dåligt sikt vilket dem är avsedda för förstås)

Så jag bryr mig inte om vilka kombinationer folk kör med, men jag kan hålla med om att det ser snyggt ut.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JonR
21 november 2009 · 3 259 Inlägg

Rquired skrev:
1. Jag förstår inte hur man kan tycka att dimljuset bländar.

2. Jag förstår inte heller hur man kan tycka att man ser bättre med dem (bortsett från när det är dåligt sikt vilket dem är avsedda för förstås)

Så jag bryr mig inte om vilka kombinationer folk kör med, men jag kan hålla med om att det ser snyggt ut.

Oftast tycker inte jag att dom är bländande(tex nyare bilar som har dom fabriksmonterade), men sen finns det ju endel rikspuckon som kommer med dom där dimljusen som lyser mot trädtopparna och dom är inte skojiga att möta!(ofta gamla Volvos med kapat avgassystem av nån konstig anledning?smile) Sen har jag förståelse för folk som är väldigt ljuskänsliga, att dom tycker det är irriterande.. Hade en bil förut med lite halvsliten framruta och då krävdes det inte mycket felriktade dimljus för att man skulle bli ordentligt bländad(jo visst hade jag kunnat köpa ny ruta men mötte man folk med bara halvljus gick det ju bra, om dom inte var för högt inställda då) Är det dessutom väldigt blött på vägen så bländar dimljus nåt förbannat! oavsett skick på framruta..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
kwansa Hmm, vet inte?
21 november 2009 · 1 775 Inlägg

eller om man har en mordernare bil så kan man programmera om det så man inte kan ha dimljus och halvljus samtidigt. så behöver man inte fundera på det problemet.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
trippelturbo Trucker
21 november 2009 · 2 710 Inlägg

Ingen nyhet att man ej får köra med den ljuskombinationen.. Visst ser man dagligen folk som kör så. Menmen..

Fart missbrukare
Grabber Dagdrömmare
21 november 2009 · 2 836 Inlägg

Bara 500??? Det är ju 1200 enligt taxan!

O till er som inte tror att dimljus bländar:
Inte på dag men på natten är ett j@vla pain in ass=ögonen för att inte prata om vid våt väglag!
Måste dagligen stå ut med folk som inte vet vad dom sysslar med...

Nu mera får man inte använda dimljus med halvljus! Egentligen eller.... Gäller även i dimma mm!
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdf
"I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus eller dimljus, dock inte tillsammans."

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
wange_82
21 november 2009 · 164 Inlägg

På frågan som någon ställde om man får köra med enbart dimljus så är svaret ja, men då har dom bytt namn till ( day running lamps) Nyare Audi milar har ju sina diod lysen som denna funktion.

BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Audi A6 "Ådi" (2006)
blabban85 Svensk Mästare Bassrace 129,9
21 november 2009 · 111 Inlägg

förbjud istället X-enon ljuset eller vad det heter! DET om något är ju otrevligt att möta! Gärna på Helljuset men inte på halvljus! eller kolla så att ljuset på alla nyare bilar ställs rätt! har väldigt många gånger trott att bilar med X-enon har helljuset på! det stör mig mer än Dimmljus!

Volkswagen Transporter T3 "CampingFyrkant" (1983)
Grabber Dagdrömmare
21 november 2009 · 2 836 Inlägg

wange_82 skrev:
På frågan som någon ställde om man får köra med enbart dimljus så är svaret ja, men då har dom bytt namn till ( day running lamps) Nyare Audi milar har ju sina diod lysen som denna funktion.

Det är nåt som snuten avskyr!!! big_smile

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
blabban85 Svensk Mästare Bassrace 129,9
21 november 2009 · 111 Inlägg

Grabber skrev:

wange_82 skrev:
På frågan som någon ställde om man får köra med enbart dimljus så är svaret ja, men då har dom bytt namn till ( day running lamps) Nyare Audi milar har ju sina diod lysen som denna funktion.

Det är nåt som snuten avskyr!!! big_smile

Geiros här på garaget har ju A6? dioder på sin A4 (räta mig om jag har fel) Polisen i Borås närmast jagade honom för dom i somras! men blev aldrig några böter! tongue

Volkswagen Transporter T3 "CampingFyrkant" (1983)
sirmiro Double-Unicorn Rider
21 november 2009 · 2 486 Inlägg

Ytterst sällan jag blir bländad av dimljusen på bilar, står de rätt går det ofta bra enligt mig.
Dimljusen är underbara att ha ute på landet med smala små vägar nattetid (helljus lyser upp folks sovrum vilket ger sura grannar), men på en väg som är stor nog att ha kantmarkeringar så finns ingen nytta.

Visst vorde det skönt om folk slutade med dem, men ja vore gladare om folk slutade blinka på varandra i tid och otid. Jag hatar verkligen att ligga bakom någon som kör med halv+dim och få 3extraljus i MINA ögon trots att jag inte gjort något fel. En snabb blink kan jag förstå om någon inte bländar av helljus då det sannolikt är en miss, men att blända alla som medvetet valt annan belysning och alla runt denna - nej snälla, ring polisen istället...

Thullen
22 november 2009 · 1 653 Inlägg

blabban85 skrev:
förbjud istället X-enon ljuset eller vad det heter! DET om något är ju otrevligt att möta! Gärna på Helljuset men inte på halvljus! eller kolla så att ljuset på alla nyare bilar ställs rätt! har väldigt många gånger trott att bilar med X-enon har helljuset på! det stör mig mer än Dimmljus!

kanske bara jag, men jag stöter 10 ggr oftare på idioter i gamla bilar med för högt ställda halvljus (halogen) som bländar som fan än vad jag möter xenon som bländar...
och inte fan fattar dom när man blinkar på dem heller.

samma med dimljus, oftare dimljus bländar än xenon imo...

och folk som har de bakre dimljusen tända i tid och otid ska vi inte ens prata om, skottpengar på de idioterna...

Senast redigerat av Thullen (22 november 2009)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
trocade
22 november 2009 · 194 Inlägg

blabban85 skrev:
förbjud istället X-enon ljuset eller vad det heter! DET om något är ju otrevligt att möta! Gärna på Helljuset men inte på halvljus! eller kolla så att ljuset på alla nyare bilar ställs rätt! har väldigt många gånger trott att bilar med X-enon har helljuset på! det stör mig mer än Dimmljus!

Du får sluta stirra in i ljuset på mötande bilar ... smile

Fast jag tycker man mest blir bländad av bilar med xenon på halvljusen som har monterat det själva utan nivåreglering...

Rquired Allmänt envis
22 november 2009 · 12 512 Inlägg

JonR skrev:

Rquired skrev:
1. Jag förstår inte hur man kan tycka att dimljuset bländar.

2. Jag förstår inte heller hur man kan tycka att man ser bättre med dem (bortsett från när det är dåligt sikt vilket dem är avsedda för förstås)

Så jag bryr mig inte om vilka kombinationer folk kör med, men jag kan hålla med om att det ser snyggt ut.

Oftast tycker inte jag att dom är bländande(tex nyare bilar som har dom fabriksmonterade), men sen finns det ju endel rikspuckon som kommer med dom där dimljusen som lyser mot trädtopparna och dom är inte skojiga att möta!(ofta gamla Volvos med kapat avgassystem av nån konstig anledning?smile) Sen har jag förståelse för folk som är väldigt ljuskänsliga, att dom tycker det är irriterande.. Hade en bil förut med lite halvsliten framruta och då krävdes det inte mycket felriktade dimljus för att man skulle bli ordentligt bländad(jo visst hade jag kunnat köpa ny ruta men mötte man folk med bara halvljus gick det ju bra, om dom inte var för högt inställda då) Är det dessutom väldigt blött på vägen så bländar dimljus nåt förbannat! oavsett skick på framruta..

MVH/Jon

Ok, jo jag tänkte på rätt inställda ljus när jag skrev. Som du skriver, felinställt ljus bländar även om det så är halvljus i vissa fall. Men just dimljus i kombination med blöt väg har jag faktiskt inga problem med smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Phaetoon
22 november 2009 · 8 156 Inlägg

Anledningen till att det är förbjudet är inte för att dimljus bländar (för om dom bländar så är dom antingen xenonkonverterade eller felinställda) utan för att dom stjäl fokus. Oavsett om det är snyggt eller inte så dras blicken till bilar med dimljus. Kanske för att det är relativt ovanligt ändå? Om alla körde med sina dimljus tända på dagen så kanske det inte någon skulle reagera?

Vi kanske borde förbjuda jänkare och fina sportbilar på vägen också? wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
isak90
22 november 2009 · 1 997 Inlägg

Jag förstår inte heller hur man kan bli bländat av halvljus+dimljus? Sådana möter man ju varje gång man kör bil i mörker och inte fan har jag blivit bländat nån gång.. :S

Parkeringsljus+dimljus e ju standard på dagen wink

Germax
22 november 2009 · 12 086 Inlägg

lr så ger man fan i o åka med dimljus, det är ju inte änns snyggt tongue
Jag har iofs alltid förespråkat för användande av dimljus, då jag sällan bländas av mötande bilar.
Och när man väl bländas är de ofta bara ett av dimljusen vilket innebär att de är ljusnivån som är fel, inte ljuset i sig..

kwansa Hmm, vet inte?
22 november 2009 · 1 775 Inlägg

isak90 skrev:
Jag förstår inte heller hur man kan bli bländat av halvljus+dimljus? Sådana möter man ju varje gång man kör bil i mörker och inte fan har jag blivit bländat nån gång.. :S

Parkeringsljus+dimljus e ju standard på dagen wink

jag tror att det har med att dimljusen inte har någon direkt reflektor, som har en justerad ljusbild roll
Jag blir bara irriterad när det är regnigt eller blött ute, då kan man bli bländad av dimljus.

Senast redigerat av kwansa (22 november 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang