Dimljus + halvljus= Åtal

NickeBe
21 november 2009 · 12 Inlägg
Janneutanb
21 november 2009 · 7 271 Inlägg

Jaha?

FLindgren
21 november 2009 · 5 089 Inlägg

ja det vet väll alla att man inet får? Eller vad är du ute efter?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
WoozyDozz
21 november 2009 · 918 Inlägg

Vad jag tror TS är ute efter att säga är att dom personerna som inte kan fatta att man inte får ha dimljus och halvljus tillsammans får skylla sig själva.

engolf
21 november 2009 · 3 235 Inlägg

Ante90 skrev:
Vad jag tror TS är ute efter att säga är att dom personerna som inte kan fatta att man inte får ha dimljus och halvljus tillsammans får skylla sig själva.

Du har nog rätt. Hoppas folk är medveta om vilken belysning man får köra med. Speciellt vintertid, då blir man bländad lätt pga extra/dimljus.

FireTraXX DFFL
21 november 2009 · 9 020 Inlägg

Vilket mongo som nekar till det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
21 november 2009 · 1 098 Inlägg

Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Opelmadness German cars, quality and beyond
21 november 2009 · 8 197 Inlägg

Ja så kan det gå. Är man idiot så är man..
Möter jag nån med halvljus och dimljus får dom vara glada om jag ens bländar av...
Citat från den länkade sidan:
"Höj böterna till 5000:- istället, så kanske dom slutar med det där tramset."
Håller med...

Senast redigerat av Opelmadness (21 november 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
r3zz1 mulle mek
21 november 2009 · 679 Inlägg

man får ju köra  p-ljus tillsammans med dimljus under dagtid tills det blir skymning sen så är  det böter om man fortsätter köra så efter skymning. halvljus tillsammans med dimljus  är det böter på.

men man har ju sett att dom flesta med dimljus kör med det på samtidigt som halvljuset.
jag tror inte många  poliser bryr sig om det där om jag ska vara ärlig. ett fåtal kan stoppa en o ge en böter lr bara säga till lr blinka med helljusen så man slår av dimljusen bara.

och ta en sån sak till rätten är ju löjligt tongue  500 :- är ju som o betala en  p-bot

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
engolf
21 november 2009 · 3 235 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

Att du kör med dimljus+halvljus bländer dina medtrafikanter=inte bara DITT problem.
Vissa har flera uppsättningar med kraftiga extraljus, men det betyder inte att de får användas bara för att man tycker att ljusbilden på halvljuset är dålig...Ser du dåligt bör du skaffa glasögon, och inte skapa trafikfarliga situationer.

Janneutanb
21 november 2009 · 7 271 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

Aa jo för man ser ju mycket mer pga dimljusen roll

DusanMandick Random Hero
21 november 2009 · 4 047 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

dina dimljusen e släckta på varenda bild på din bil, fail

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
WoozyDozz
21 november 2009 · 918 Inlägg

engolf skrev:

Ante90 skrev:
Vad jag tror TS är ute efter att säga är att dom personerna som inte kan fatta att man inte får ha dimljus och halvljus tillsammans får skylla sig själva.

Du har nog rätt. Hoppas folk är medveta om vilken belysning man får köra med. Speciellt vintertid, då blir man bländad lätt pga extra/dimljus.

Tycker det är jädrigt störande när pers kommer där med dim och halvljus tillsammans neutral

christofferedil Yellow bug!
21 november 2009 · 1 640 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

Schysst mot oss som har problem med ögonen i mörker..

Menar du det där, så får du räkna med att jag inte bländar av om jag möter dig ute på en landsväg, alternativt tänder extraljusen vid lagom tid för mötet..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
OphanWitehall
21 november 2009 · 1 335 Inlägg

Undra vad definitionen på dimljus är? :S Vad räknas som dimljus? Allt under stötfångare?

OphanWitehall
21 november 2009 · 1 335 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

Jag bjuder alltid folk som har dimljus på när det ej behövs på mina 5st Hella 3000 (100w st) och så kommer det förbli!

FreddeLi Studerande maskiningenjör
21 november 2009 · 1 903 Inlägg

personligen så förstår jag mig inte på folk som gnäller om halvljus + dimljus. jag upplever aldrig att man blir bländad av dimljusen när man möter någon som kör med halvljus och dimljus. normalt sett är väl dessa riktade neråt och ut mot kanterna?

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
engolf
21 november 2009 · 3 235 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:
personligen så förstår jag mig inte på folk som gnäller om halvljus + dimljus. jag upplever aldrig att man blir bländad av dimljusen när man möter någon som kör med halvljus och dimljus. normalt sett är väl dessa riktade neråt och ut mot kanterna?

Ligger det snö/is eller vatten på asfalten reflekteras ljusen uppåt  och bländer...

JonR
21 november 2009 · 3 259 Inlägg

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

Vad har du för nytta av dimljus som lyser upp 5 meter framför bilen? Vore intressant o veta hur dina dimljus kan ge bättre lyse än halvljusen..(om du nu tittar där du ska och inte 5 meter framför bilen)

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Rand
21 november 2009 · 1 024 Inlägg

jag har en bra fråga. får man bara köra med dimljus på dagen

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang