3685
Sök

Motorbyte i en Saab 9-5 kombi - 2000

Fartsyndare
278 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
Hej hej.

Leker med tanken av att byta motor, hade bara varit kul å veta vad de finns för fina saker man kan sätta i den. Nån som vet? Kanske en prislapp med ? :p

tack på förhand smile

yrkesfotograf inom reklam och företag.

5 710 Inlägg
17 maj 2006
Och vad är syftet med bytet??
Mindre bränsle kostnad, V8:a, trimma?

MVH Jonas
..............

1 414 Inlägg
17 maj 2006
gard skrev:
Hej hej.

Leker med tanken av att byta motor, hade bara varit kul å veta vad de finns för fina saker man kan sätta i den. Nån som vet? Kanske en prislapp med ? :p

tack på förhand smile

Vad du vill sätta i den beror helt på hur mycket utrymme du är beredd på att göra med släggan i motorrummet... smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Fartsyndare
278 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
jag är inte så vass på bilar, men jag är sugen på en bil med mycket kraft big_smile

gärna inte förbrukning över 2,0 dock ;b

Avstängd
1 106 Inlägg
17 maj 2006
gard skrev:
jag är inte så vass på bilar, men jag är sugen på en bil med mycket kraft big_smile

gärna inte förbrukning över 2,0 dock ;b

Ta en 9-5 Aero motor. Jag fick ganska bra nyheter om att jag är duktig på bilar. Om du vill ha mer kraft så vore det bäst att trimma bilen.

Livet startar vid 220 km/h

5 710 Inlägg
18 maj 2006
Nuförtiden byter man inte längre ut motorn (som på V8 tiden) utan ofta räcker det med yttre komponenter och en anpassning av den styrande datorn efter de nya förutsättningarna för att "skrämma liv" i en modern motor.

Till din SAAB finns det ett antal firmor som sysslar med detta och som säkert kan motsvara dina mål på "mer kraft".

Lista utan inbördes ordning
http://www.speedparts.se/
http://www.nordictuning.com/
http://www.maptun.com/
http://www.bsrab.se/
http://www.sqr.se/

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
18 maj 2006
Bara för att du stoppar i en större och maffigare motor så betyder inte det att du får mer effekt. Det finns ett jättebra exempel där man har jämfört utnyttjandet av överladdning genom turbo mellan olika tillverkare. I det här fallet har man ställt SAAB mot Porsche och som de flesta vet så har Trollhättan mycket lång erfarenhet när det gäller användandet av turbo i bilar, medan Porsche istället har sysslat med sugmotorer i större utsträckning. En 9-5 Aero med motorn B235R (finns ej i Sverige) har 310 hk till skillnad från standard Aeron som har 260 hk (finns i Sverige), trots att motordelarna är samma på bägge bilarna. Vad är då skillnaden? Jo, bättre kylning av motorn, större IC - större kylsystem.
Vad gäller Porsche Cayenne V8 Biturbo så har man tänkt åt andra hållet och använt litet kylsystem och liten IC, vilket resulterar i effektförlust, kortare livslängd för motorn och en skyhög soppanota.

Fartsyndare
278 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
om man behåller existerande motor, vad finns att göra ? smile för jag ska ev. byta turbo snart så det vore bra att veta vilken turbo man ska välja så den håller om man fortsätter fixa motor och saker runt de smile

den har ju redan:
chiptrim från BSR
sportavgas + sportkat från Speedparts
(även Sportbromsar från Speedparts ifall ni tänkte påpeka att nya bromsar kan behövas wink )

Vw trimmare
2 995 Inlägg
18 maj 2006
gard skrev:
om man behåller existerande motor, vad finns att göra ? smile för jag ska ev. byta turbo snart så det vore bra att veta vilken turbo man ska välja så den håller om man fortsätter fixa motor och saker runt de smile

den har ju redan:
chiptrim från BSR
(även Sportbromsar från Speedparts ifall ni tänkte påpeka att nya bromsar kan behövas wink )

Vad finns att göra? Finns hur mkt som helst!

Porta toppen
smidda Kolvar
smidda Stakar
Bättre/Större Turbo
Bättre Grenrör
Fetare ic
Större Tryckrör
Riktig mappning
"Uppgradera" Tänding och bränsle sytemen
Vassare Kammar
Större ventiler
Lätta Motorn med lättade kamdrev/Svänghjul osv
3" "all the way"
Bearbeta Blocket (Blueprinta,Borra,Hona osv)
Större spridare
OSV OSV OSV OSV

Finns ett 100 tal saker till att göra frågan är vad plånboken tillåter wink

Fartsyndare
278 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
gard skrev:

den har ju redan:
chiptrim från BSR

Vad finns att göra? Finns hur mkt som helst!

Porta toppen
smidda Kolvar
smidda Stakar
Bättre/Större Turbo
Bättre Grenrör
Fetare ic
Större Tryckrör
Riktig mappning
"Uppgradera" Tänding och bränsle sytemen
Vassare Kammar
Större ventiler
Lätta Motorn med lättade kamdrev/Svänghjul osv
3" "all the way"
Bearbeta Blocket (Blueprinta,Borra,Hona osv)
Större spridare
OSV OSV OSV OSV

Finns ett 100 tal saker till att göra frågan är vad plånboken tillåter wink

Har 3" hela vägen smile

Vad kostar sakerna? i runda siffror såklart.

Pengarna finns, handlar mer om hur mycket de ger och hur vidare de är lönt ;b

Ölbryggare
339 Inlägg
18 maj 2006
sveddan skrev:
Bara för att du stoppar i en större och maffigare motor så betyder inte det att du får mer effekt. Det finns ett jättebra exempel där man har jämfört utnyttjandet av överladdning genom turbo mellan olika tillverkare. I det här fallet har man ställt SAAB mot Porsche och som de flesta vet så har Trollhättan mycket lång erfarenhet när det gäller användandet av turbo i bilar, medan Porsche istället har sysslat med sugmotorer i större utsträckning. En 9-5 Aero med motorn B235R (finns ej i Sverige) har 310 hk till skillnad från standard Aeron som har 260 hk (finns i Sverige), trots att motordelarna är samma på bägge bilarna. Vad är då skillnaden? Jo, bättre kylning av motorn, större IC - större kylsystem.
Vad gäller Porsche Cayenne V8 Biturbo så har man tänkt åt andra hållet och använt litet kylsystem och liten IC, vilket resulterar i effektförlust, kortare livslängd för motorn och en skyhög soppanota.

Jag kan lova dig att det finns en hel dröse med B235R motorer i vårat långa land, men du kanske menade en 310hk variant?
Den är det väldigt få som hört ngt om, du kan väl berätta mera?

5 710 Inlägg
19 maj 2006
gard skrev:

Har du kollat de sidorna jag länkade till?
där finns det pris på sakerna.....

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
19 maj 2006
Pepe skrev:
sveddan skrev:

Jag kan lova dig att det finns en hel dröse med B235R motorer i vårat långa land, men du kanske menade en 310hk variant?
Den är det väldigt få som hört ngt om, du kan väl berätta mera?

Jo självklart finns det en B235R i Sverige (nämligen i alla 9-5 Aero, 9-3 Viggen) men inte med 310 hk original. Om du läser det jag skrev ovan så ser du att den enda skillnaden (i princip) mellan den "vanliga" 260 hk och 310 hk versionerna är att man lyckats kyla komponenterna bättre. Receptet är fetare aluIC med ökat luftflöde samt överdimensionerat kylsystem (cylinderkanaler, oljekyl etc). Är inte hundra på vilka marknader denna modell säljs på men gissar på USA och kanske Tyskland.

Fartsyndare
278 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
gard skrev:

Har du kollat de sidorna jag länkade till?
där finns det pris på sakerna.....

Jo jag tittade men tyckte det verkade krångligt xD sen vet jag inte riktigt vad som gör vad heller  roll

Fartsyndare
278 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
de är därför jag skriver här big_smile för att försöka lära mig och förstå vad som gör vad och varför smile

10 287 Inlägg
19 maj 2006
Här , tanka ner Johan Edlunds utmärkta kompendium om turbomotorn som förklarar det hela på svenska:

http://hem.bredband.net/b132378/

/Göran

gard skrev:
de är därför jag skriver här big_smile för att försöka lära mig och förstå vad som gör vad och varför smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fartsyndare
278 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Här , tanka ner Johan Edlunds utmärkta kompendium om turbomotorn som förklarar det hela på svenska:

/Göran

gard skrev:

får ta och göra det big_smile tack för tipset!

Fartsyndare
278 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

gard skrev:

de var ju inte lite att läsa där nä :p

Sök