Böter på att inte blända av? Har det hänt?

Martin 9-3 Fisketokig
22 november 2009 · 2 997 Inlägg

Funderade på detta sist jag pendlade på E4an.

På 110-sträckan mellan Söderhamn och Hudiksvall så är ju norr och södergående filerna avskiljda för det mesta, vilket gör att man hamnar i en gråzon vid mörkerkörning.

Jag tycker då att avståndet mellan norr och södertrafiken är så pass att man kan köra med helljus i stort sett hela tiden, men undantag när vägen svänger höger så pass att lysena riktas rakt över i mötande filerna.

Men vad säger lagen? Är man skyldig att blända av så fort man möter en bil oavsett om det är 50 meter mellan filerna? Märkte att ca 70-80% av mötande bilar blinkade eller tände helljus tillbaka men jag inte stördes alls av deras sad

Vad händer om man möter polisen? I det mörkret så ser man aldrig en registreringsskylt och polis kan ju inte bara vända och sticka efter... De kan ju få vänta några kilometer innan de ens kan byta riktning vilket gör att de knappast kan bötfälla någon som kör med helljus på 110-väg. Dessutom kommer de tappa kontakten mellan sig själv och bilen så föraren kan ju bara neka och säga att det kan vara vilken som helst...

Sen tror jag att mötande bilarna bara bråkar i onödan så på sista tiden har jag inte bländat av om det inte är väldigt nära.

Sen. vad säger lagen om att blända av när man ligger bakom? På bilskolan fick man lära sig att huvudregel säger att blända av när man ser bilen framför börjar bli upplyst.

Har ju själv avbländande speglar så det är omöjligt att blända mig. Har märkt att många drar på helljus på mig i protest de gånger man inte bländar av i god tid när man kommer ikapp och kör förbi i tron att det ska störa mig.

Vill veta vad LAGEN säger om dessa fall. Och hur det avgörs exakt NÄR man gör fel.
Vad blir ett ev straff isåfall? Otillåten belysning eller kan det bli nått grövre som framkallande av fara i trafik eller vårdslöshet i trafik?

Bara vettiga svar tack smile

Senast redigerat av Martin 9-3 (22 november 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
RaX- Vem uppfann biltema? :@
22 november 2009 · 61 Inlägg

Läste i KVP att en kvinna har blivit kallad till huvudförhandling p.g.a att hon inte betalade böter som fick av polisen. Kvinnan nekar till att hon inte bländade av, så ja det har nog hänt cool

Saab 9000 CSE 2,3T "A50" (1997)
Slash Saabifierad
22 november 2009 · 2 026 Inlägg

Om en bilist blinkar till dig är det oftast inte på skoj och du nämner att flera har blinkat, slutsatsen av det är att dom anser att dom blir bländade, bländar du inte av bryter du mot lagen.

Och för att ytterligare lägga till att du kör med helljus när du ligger bakom någon för att du anser att bara för att du kan blända av din spegel så kan alla göra detta så tyder detta på vad du har för åsikter. Att ligga bakom någon och inte blända av är samma sak som att möta någon och inte blända av, du bländar föraren i bilen framför, även fast han eventuellt kan blända av sin spegel, det finns inget som säger att du måste blända av din spegel och inte heller att spegeln måste gå att blända av däremot att om du kommer ifatt en bil så måste du blända av. Hur bländar man av sina sidospeglar? har du en bil som jag har som är relativ låg med stor bakruta så lyser bilen bakom in i hela min bil med helljus, inte kul att åka med kolsvart utanför mig och helt vitt inuti bilen.

Det med polisen var bara löjligt, om det är en blå Saab 9-3 som varje dag åker samma tider utan att blända av kommer antingen polisen eller bilisterna runt om att agera.

I båda fallen gör du fel och du har fel inställning till hur man beter sig i trafiken.
Ser du dåligt och måste ha helljus hela tiden, fixa glasögon eller ställ bilen och åk buss.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

Om inte annat så borde det vara tillåtet att vända och slå ihjäl idioten som inte bländar av, totalt livfarligt ju! En annan sak som gör iaf mig upprörd är folk som slår på heljuset 3 meter innan man möts..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
maco
22 november 2009 · 1 207 Inlägg

Jag vet tyvärr inte vad lagen säger om detta men personligen så tycker jag att det är få saker som är så irriterande i mörkerkörning som när bilisten bakom en kör med helljus, även om de ligger relativt långt bakom mig. Men då är jag väldigt ljuskänslig också.

Pikey
22 november 2009 · 2 283 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Men vad säger lagen? Är man skyldig att blända av så fort man möter en bil oavsett om det är 50 meter mellan filerna? Märkte att ca 70-80% av mötande bilar blinkade eller tände helljus tillbaka men jag inte stördes alls av deras sad

Du har 10000k Xenon konverterade, klart man blinkar för att det sticker i ögonen samt att det ser ruttet ut.

R.I.P. Michael Jackson!
Gizmojohan
22 november 2009 · 3 295 Inlägg

Slash skrev:
Om en bilist blinkar till dig är det oftast inte på skoj och du nämner att flera har blinkat, slutsatsen av det är att dom anser att dom blir bländade, bländar du inte av bryter du mot lagen.

Och för att ytterligare lägga till att du kör med helljus när du ligger bakom någon för att du anser att bara för att du kan blända av din spegel så kan alla göra detta så tyder detta på vad du har för åsikter. Att ligga bakom någon och inte blända av är samma sak som att möta någon och inte blända av, du bländar föraren i bilen framför, även fast han eventuellt kan blända av sin spegel, det finns inget som säger att du måste blända av din spegel och inte heller att spegeln måste gå att blända av däremot att om du kommer ifatt en bil så måste du blända av. Hur bländar man av sina sidospeglar? har du en bil som jag har som är relativ låg med stor bakruta så lyser bilen bakom in i hela min bil med helljus, inte kul att åka med kolsvart utanför mig och helt vitt inuti bilen.

Det med polisen var bara löjligt, om det är en blå Saab 9-3 som varje dag åker samma tider utan att blända av kommer antingen polisen eller bilisterna runt om att agera.

I båda fallen gör du fel och du har fel inställning till hur man beter sig i trafiken.
Ser du dåligt och måste ha helljus hela tiden, fixa glasögon eller ställ bilen och åk buss.

Mkt bra skrivet, kan inte göra annat än att hålla med. Till TS, hamnar du bakom mig så kommer utan tvekan att bli bländad då jag har Xenon konverterade backljus som går att slå på manuellt. vet fler som har det och då hjälper inte ens "automatiskt avbländbara speglar" wink

Roak Jumbo Burger
22 november 2009 · 76 Inlägg

Præcis.

Du er da et fjols. Overvej at besøg en optiker!

Langt lys er sgu da kun sjældent nødvendigt, og slet ikke når der ER andre biler...

Toyota Supra US-spec "Gurkan" (1996)
ironhead volvoraggare
22 november 2009 · 4 776 Inlägg

funderar på att sätta ett extraljus i bakrutan hehe så man kan slå på när  nån kör med helljus bakom än eller koppla så att man kan slå på bromsljusen när nån ligger nära

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

Pikey skrev:

Martin 9-3 skrev:
Men vad säger lagen? Är man skyldig att blända av så fort man möter en bil oavsett om det är 50 meter mellan filerna? Märkte att ca 70-80% av mötande bilar blinkade eller tände helljus tillbaka men jag inte stördes alls av deras sad

Du har 10000k Xenon konverterade, klart man blinkar för att det sticker i ögonen samt att det ser ruttet ut.

Ska man blinka när det ser "ruttet" ut? Lmao

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
ironhead volvoraggare
22 november 2009 · 4 776 Inlägg

TMW-Performance skrev:

Pikey skrev:

Martin 9-3 skrev:
Men vad säger lagen? Är man skyldig att blända av så fort man möter en bil oavsett om det är 50 meter mellan filerna? Märkte att ca 70-80% av mötande bilar blinkade eller tände helljus tillbaka men jag inte stördes alls av deras sad

Du har 10000k Xenon konverterade, klart man blinkar för att det sticker i ögonen samt att det ser ruttet ut.

Ska man blinka när det ser "ruttet" ut? Lmao

ur vet man  när det ser ruttet ut då så man kan blinka

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
NissanMotorsport
22 november 2009 ·

Ja, om majoriteten bländar tillbaka..så bländar du ju..sen som någon skrev tidigare att du har xenonkonverterat så är det ju nästan klart det bländas.. bländas ju som fan på halvljus bara i vissa vinklar..

Martin 9-3 Fisketokig
22 november 2009 · 2 997 Inlägg

Sorry, skrev fel i stycket med att blända av när man ligger bakom och ändrade till:

"Har märkt att många drar på helljus på mig i protest de gånger man inte bländar av i god tid när man kommer ikapp och kör förbi i tron att det ska störa mig"

Självklart bländar man av när man närmar sig, men folk verkar tolka detta väldigt olika och kan t.o.m "ge igen" även när man varit tidig att blända av. Hur skulle en ev polis tolka när man är för nära?

Sen får väl folk säga vad de vill om olikas styling och smak och hur vida man ska blinka åt det. Skulle man "ge igen" på alla bilar som inte faller en i smaken så fick man offra många timmar åt lampbyte wink

Har för övrigt 6000K i helljuset och inte 10000K, det är halvljuset som har det.

Kan vi inte ägna tråden till att tolka lagen som sådan i frågan och inte ha pajkastning hit och dit.

Alla uppfattar ljus olika och är olika känslig. Vissa vill ju förbjuda vanligt fabriksmonterat xenon på halvljus bara för att de blir bländade vid mörkerkörning hur nu det är möjligt ur en annans synvinkel.
Ska man då blända ner till parkeringsbelysning när man möter just dem bara för att de säger sig bli bländade?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
viccoA
22 november 2009 · 3 110 Inlägg

Problemet är väl att många bilister börjar blinka lååångt innan de egentligen är bländade.
Som sagt, på körskolan lär man sig att blända av väldigt sent, titta inte in i ljusen utan på vägen så går det bättre...

MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
22 november 2009 · 735 Inlägg

Martin, det är inte DU som avgör om ditt helljus bländar en mötande bilist, eller en du hinner upp. Det är dom som avgör det! Tänk också på att äldre förares ögon ofta behöver längre tid för att "ställa om" mellan ljus och mörker. För en sådan förare kan det vara många otrevliga sekunders "blind" körning efter att ha bländats av dig och ditt helljus, även om han/hon inte tittat rakt in i dina lampor.
Personligen anser jag det vara ett jä-la oskick att inte blända av vid möten, även på vägar med skilda körfält!

Vad lagen säger vet jag inte, men det är egentligen helt ointressant. Alla vi som är ute på vägarna måste gör allt vi kan för att hjälpa varandra genom att visa hänsyn. Det gör man INTE när man bländar sina medtrafikanter!

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Hamilton
22 november 2009 · 8 865 Inlägg

MrH skrev:
Martin, det är inte DU som avgör om ditt helljus bländar en mötande bilist, eller en du hinner upp. Det är dom som avgör det! Tänk också på att äldre förares ögon ofta behöver längre tid för att "ställa om" mellan ljus och mörker. För en sådan förare kan det vara många otrevliga sekunders "blind" körning efter att ha bländats av dig och ditt helljus, även om han/hon inte tittat rakt in i dina lampor.
Personligen anser jag det vara ett jä-la oskick att inte blända av vid möten, även på vägar med skilda körfält!

Vad lagen säger vet jag inte, men det är egentligen helt ointressant. Alla vi som är ute på vägarna måste gör allt vi kan för att hjälpa varandra genom att visa hänsyn. Det gör man INTE när man bländar sina medtrafikanter!

Mycket bra skrivet, det finns trots allt hopp här på garaget big_smile

Fotograf på tierpidag.se
BergsST
22 november 2009 · 177 Inlägg

Idiot! Blända av när du får möte, hur svårt kan det vara?

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
maco
22 november 2009 · 1 207 Inlägg

Varför denna dåliga stämning? TS var i sitt inlägg bara fundersam över lagen? Själv svarade jag som ni kan läsa längre upp, utan personangrepp. Lägg ned hatet eller formulera det på ett annat sätt.

ironhead volvoraggare
22 november 2009 · 4 776 Inlägg

bländar du inte av kan du få böter om snutarna ser det...men om folk blinkar till åt dig visa hänsyn och blända av jag stör mig på såna som inte bländar av i tid

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
22 november 2009 · 4 776 Inlägg

Sen tror jag att mötande bilarna bara bråkar i onödan så på sista tiden har jag inte bländat av om det inte är väldigt nära. inte fan tror jag drom bråkar i onödan visar dom att dom blir bländade blända av svårare än så är det inte

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang