Finns stroke sats till volvo T5 2.5L ?

mickey
23 november 2009 · 247 Inlägg

Har naturligtvis sökt på google utan att hittat det jag söker, så ställer frågan till er ist.

Motorn det gäller är 2.5L 5 cylindriga turbo från en v70 -98.

Om det inte finns färdiga kit vet då någon om ett recept på lösa delar med vevaxel, stakar och kolvar för att få mer volym?

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Jerk-R
23 november 2009 · 593 Inlägg

Ursäkta att jag frågar, men vad är anledningen till att stroka?

MoffeGreven
23 november 2009 ·

Jerk-R skrev:
Ursäkta att jag frågar, men vad är anledningen till att stroka?

Du ökar motorvolymen med att höja slaglängden. smile

Jerk-R
23 november 2009 · 593 Inlägg

MoffeGreven skrev:

Jerk-R skrev:
Ursäkta att jag frågar, men vad är anledningen till att stroka?

Du ökar motorvolymen med att höja slaglängden. smile

Jag vet vad "strokning" innebär, men jag var intresserad av att veta varför han vill öka cylindervolymen.

Marlboroman
23 november 2009 · 8 233 Inlägg

Det går ju att plocka vev,stakar + kolvar från S60R så man får en riktig 2,5L istället för den gamla som "bara" är på 2,4 liter.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
23 november 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det går ju att plocka vev,stakar + kolvar från S60R så man får en riktig 2,5L istället för den gamla som "bara" är på 2,4 liter.

Det är den absolut lättaste vägen.
Eller från en 2,5T på 210hk, den är också på 2,5liter.
Eller från en T5 som suttit i en S40N eller V50. Den är också på 2,5liter.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
23 november 2009 · 6 271 Inlägg

Jerk-R skrev:
Jag vet vad "strokning" innebär, men jag var intresserad av att veta varför han vill öka cylindervolymen.

Bättre vridmoment på låga varv, större motor driver lättare större turbo. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MoffeGreven
23 november 2009 ·

Jerk-R skrev:

MoffeGreven skrev:

Jerk-R skrev:
Ursäkta att jag frågar, men vad är anledningen till att stroka?

Du ökar motorvolymen med att höja slaglängden. smile

Jag vet vad "strokning" innebär, men jag var intresserad av att veta varför han vill öka cylindervolymen.

Oj såg de nu, misstolkning ftw!

mats757
23 november 2009 · 914 Inlägg

mickey skrev:
Har naturligtvis sökt på google utan att hittat det jag söker, så ställer frågan till er ist.

Motorn det gäller är 2.5L 5 cylindriga turbo från en v70 -98.

Om det inte finns färdiga kit vet då någon om ett recept på lösa delar med vevaxel, stakar och kolvar för att få mer volym?

Som sagt. Varför?
Hur långt slag har du idag?
Hur ser slag/borr-förhållandet ut?
Vad har du tänkt dig för slaglängd?
Är du säker på att du inte tappar gasflöde med längre slaglängd?
Är du medveten om att du Bara FLYTTAR effektkurvan?

Vill du ha mer effekt oavsett varvtal, ska du borra!

Mats

Marlboroman
23 november 2009 · 8 233 Inlägg

mats757 skrev:
Som sagt. Varför?
Hur långt slag har du idag?
Hur ser slag/borr-förhållandet ut?
Vad har du tänkt dig för slaglängd?
Är du säker på att du inte tappar gasflöde med längre slaglängd?
Är du medveten om att du Bara FLYTTAR effektkurvan?

Vill du ha mer effekt oavsett varvtal, ska du borra!

Mats

En sån motor 90mm slag och 83mm borrning. Och byter han till "riktiga" 2,5T så ökar slaglängden till 92,3mm (samma borrning, 83mm). Och i dessa motorer är inte borrning nåt direkt alternativ pga tunna cylinderväggar. Visst går det att fodra om för att få det att hålla, men det är väl inget som normalenusiasten lägger pengar på.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
23 november 2009 · 6 271 Inlägg

mats757 skrev:
Vill du ha mer effekt oavsett varvtal, ska du borra!

Mats

Ska man överladda ska man inte borra mer än 83mm som sitter i alla 2,4T och 2,5T... wink
Vevaxeln till 2,3 och 2,4 är 90slagig, medan den till 2,5 är 93,2.
Borret på 2,3 är 81mm, borret på 2,4 och 2,5 är 83mm, vilket redan där ger tunnare foder, vilket inte gillar några högre cylindertryck/laddtryck.
Vevstakslängden är 143mm på 2,5 medan 2,4 och 2,3 har 139mm (lite osäker på 2,4an).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
23 november 2009 · 8 233 Inlägg

TurbOla skrev:
Vevstakslängden är 143mm på 2,5 medan 2,4 och 2,3 har 139mm (lite osäker på 2,4an).

2,4T (alltså den som hette 2,5T från början) har 143mm stakar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mickey
23 november 2009 · 247 Inlägg

mats757 skrev:

mickey skrev:
Har naturligtvis sökt på google utan att hittat det jag söker, så ställer frågan till er ist.

Motorn det gäller är 2.5L 5 cylindriga turbo från en v70 -98.

Om det inte finns färdiga kit vet då någon om ett recept på lösa delar med vevaxel, stakar och kolvar för att få mer volym?

Som sagt. Varför?
Hur långt slag har du idag?
Hur ser slag/borr-förhållandet ut?
Vad har du tänkt dig för slaglängd?
Är du säker på att du inte tappar gasflöde med längre slaglängd?
Är du medveten om att du Bara FLYTTAR effektkurvan?

Vill du ha mer effekt oavsett varvtal, ska du borra!

Mats

För info om motorn så har Marlboroman aka "the guru" fyllt i allt.

Vill ha mer effekt från botten.
Borrning är som påvisat tidigare inget alternativ ekonomiskt sett (naturligtvis är denna hobby inte sund ekonomiskt sett överhuvudtaget).
Gasflödet är en intressant fråga, kräver mer efterforskning!
Är ute efter en sådan flyttning av effektkurvan.

Är mest ute efter att få feedback om det finns möjligheter till strokning, låter mest rimligt med att byta till vev, stakar och kolvar från s60r.
Motfråga: Hur blir kompförhållandet då? Behövs även s60r toppen eller är det samma kompförhållande på orginalet?

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
mats757
23 november 2009 · 914 Inlägg

mickey skrev:

mats757 skrev:

mickey skrev:
Har naturligtvis sökt på google utan att hittat det jag söker, så ställer frågan till er ist.

Motorn det gäller är 2.5L 5 cylindriga turbo från en v70 -98.

Om det inte finns färdiga kit vet då någon om ett recept på lösa delar med vevaxel, stakar och kolvar för att få mer volym?

Som sagt. Varför?
Hur långt slag har du idag?
Hur ser slag/borr-förhållandet ut?
Vad har du tänkt dig för slaglängd?
Är du säker på att du inte tappar gasflöde med längre slaglängd?
Är du medveten om att du Bara FLYTTAR effektkurvan?

Vill du ha mer effekt oavsett varvtal, ska du borra!

Mats

För info om motorn så har Marlboroman aka "the guru" fyllt i allt.

Vill ha mer effekt från botten.
Borrning är som påvisat tidigare inget alternativ ekonomiskt sett (naturligtvis är denna hobby inte sund ekonomiskt sett överhuvudtaget).
Gasflödet är en intressant fråga, kräver mer efterforskning!
Är ute efter en sådan flyttning av effektkurvan.

Är mest ute efter att få feedback om det finns möjligheter till strokning, låter mest rimligt med att byta till vev, stakar och kolvar från s60r.
Motfråga: Hur blir kompförhållandet då? Behövs även s60r toppen eller är det samma kompförhållande på orginalet?

Jag ville passa på att provocera lite för att man ska tänka till Varför man gör det man gör. Ofta kommer man på en ide och glömmer bort att ta av skygglapparna. Tänker man på alla tänkabara situationer? Är det värt besväret med det jag gör?
När man strokar är det mer luft som ska passera ventilerna, Det ställer högre krav på att det finns plats runt insugsventilerna. KAN det medföra att min trimmning inte ger tänkt nytta?
Kommer dom där extra mm göra någon större nytta på bottendraget?
Hur mycket skulle det "ge" att lägga motsvarande pengar på en väl avstämd Turbo istället?
Höga cylindertryck och låga varvtal ÖKAR risken för spikning. Måste man då sänka grundkompet för att motstå det, har man då tjänat någonting?
Många strokningar kombineras, (I princip alltid.) av traditionell trimning. hur mycket gav trimningen, hur mycket gav strokningen?

Lite att fundera över!

Mats

mickey
23 november 2009 · 247 Inlägg

Får tacka Mats757 för mycket matnyttig info!

Det är som du skriver mycket som spelar roll i hela "pusslet".

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
T31A
9 december 2009 · 24 Inlägg

sten parner har eller har haft iaf stroker kit till vitmotorer. (2,3L) till 2,5L och (2,5L) till 2,7L.

Saab 900 T16 Cabriolet "Airflow" (1987)
TurbOla Reservdansk
10 december 2009 · 6 271 Inlägg

T31A skrev:
sten parner har eller har haft iaf stroker kit till vitmotorer. (2,3L) till 2,5L och (2,5L) till 2,7L.

Aldrig hört talas om, eller sett. yikes

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dannnej
10 december 2009 · 761 Inlägg

så mycket slaglängd är ju ganska extremt mycket tycker jag, jag skulle nog inte försökt öka det något mera, hur långa är vevstakarna på vitmotorn?

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
TurbOla Reservdansk
10 december 2009 · 6 271 Inlägg

dannnej skrev:
så mycket slaglängd är ju ganska extremt mycket tycker jag, jag skulle nog inte försökt öka det något mera, hur långa är vevstakarna på vitmotorn?

139mm eller 143mm beroende på motor.

På en 2,5liters är det 143mm.

Senast redigerat av TurbOla (10 december 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
dannnej
10 december 2009 · 761 Inlägg

Då ska man inte stroka!
Det ger ett förhållande 1:1,54 mellan slaglängd och stakar, man bör inte gå under 1,6, så redan original är det ganska dåligt

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang