Nåt tjuvar ström helt plötsligt clio 97:a

mattisbig45 jabaär
23 november 2009 · 103 Inlägg

Har kört med bilen som vanligt senast igår kväll .Skulle ta bilen till jobbet, stonedead bara sådär ,har startat upp bilen med startpack och generatorn laddar på.Stänger man av så ser man om man volt mäter att det sjunker ,kopplar man bort kablarna till batteriet så slutar det sjunka.NÅT tjuvar ström.
man kan ju ta bort säkring för säkring så ser man till slut när det inte sjunker.
Men va fan bara pang bom

engolf
23 november 2009 · 3 235 Inlägg

Byt till ett friskt batteri.

mattisbig45 jabaär
23 november 2009 · 103 Inlägg

så du tror att batteriet jävlas,din teori bakom det ?

DusanMandick Random Hero
23 november 2009 · 4 047 Inlägg

brukar komma fram nu de e lite kallare om man har ett kasst batteri, vilket du verkar ha

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Purjo84
23 november 2009 · 45 Inlägg

tror på ett cell brott i bateriet  testa å belasta batteriet . och mät hu många mili amper den drar när bilen står i vilo läge

mattisbig45 jabaär
23 november 2009 · 103 Inlägg

hur ska jag belasta på för vis menar du,jag ser  på voltmätaren att det försvinner sakta men säkert ,när batteriet är inkopplat men helt avstängd. urkopplat  drar det inget ström alls ,men batteriet har några år på nacken så det kan va dags. med bilen igång så laddar batteriet för fullt.

Drönirettab
23 november 2009 · 21 761 Inlägg

Om spänningen slutar att sjunka när du kopplar bort batterikablarna så är det någonting som drar tjuvström, det anser jag också. Om batteriet tex har en dålig cell så ska spänningen sjunka fastän du kopplar bort batteriet, men nu gör det ju inte det och därför tvivlar jag starkt på att batteriet är boven.

Sedan kan förstås batteriet vara i behov av byte ifall det är gammalt, fast det är en annan sak och har rimligtvis inte med nuvarande problemet att göra. smile

Testa att endast koppla bort kablarna vid generatorn och se om det slutar att dra ström.

mattisbig45 jabaär
23 november 2009 · 103 Inlägg

ok,vad indikerar det om det slutar dra ström knas på generatorn ?

Drönirettab
23 november 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, om det slutar att dra ström när generatorkablarna är bortkopplade så kan det vara generatorns dioder som har gått sönder.

mattisbig45 jabaär
23 november 2009 · 103 Inlägg

hm,även fast generatorn laddar som den ska alltså,bytte laddningsregulator för 2 veckor sedan.men det är inte det som är problemet då ?

Drönirettab
23 november 2009 · 21 761 Inlägg

Generatorn kan ge ganska hyfsad laddning fastän dioderna är dåliga, därför är det lite lurigt. Nu är jag ju inte alls bombsäker på att generatorn är trasig, men det är iaf en sak som du kan kolla upp. smile

mattisbig45 jabaär
23 november 2009 · 103 Inlägg

den laddar 14,05-14 25 , 15,5 volt det första är tomgång det andra när jag varvar upp lite.men om dioder är paj blir det nån sorts kortis då som gör att det tjuvar ström

mattisbig45 jabaär
24 november 2009 · 103 Inlägg

testade att mäta Ma med polskon av och på + polen gav inget utslag,då är det bra den vägen då.men imorse sjönk volten i obelastat batteri mycket sakta men ändå,så jag får nog skaffa ett nytt batteri,vad tror ni folks

Senast redigerat av mattisbig45 (24 november 2009)

Drönirettab
24 november 2009 · 21 761 Inlägg

15,5 V är för hög laddspänning, möjligheten är att batteriet har tappat en del syra pga den höga laddspänningen.

Eftersom spänningen på batteriet nu tydligen sjunker fastän det inte är inkopplat så kan det förstås ändå vara batteriet som håller på att pajja, eventuellt ligger syranivån en bra bit under cellplattorna. Då kan jag hålla med övriga om att batteriet är dåligt. smile

Prova med ett annat batteri, men mät genast vilken laddspänning det är på det batteriet när motorn varvas upp litegrann. Spänningen ska inte alls vara över 15 V, då är det något galet med laddningen.

robbinT
24 november 2009 · 341 Inlägg

lätt sätt att kolla om den drar tjuvström: lossa batterikabeln, ställ in multimetern på ampere, sätt multimetern mellan batterikabel och batteri, lås bilen stäng av lampor och sånt oh vänta ca 30 min och se hur mycket den drar, brukar vara max 0.3-0.5 mA om allt funkar som det ska

mattisbig45 jabaär
24 november 2009 · 103 Inlägg

vad indikerar för hög ladd-spänning som 15,5 när man har lite varv,kommer inte ihåg om jag belastade batteriet med ljus och full fläkt då,den ska inte gå över 15 oavsett eller ?

Senast redigerat av mattisbig45 (24 november 2009)

Drönirettab
24 november 2009 · 21 761 Inlägg

Man kan säga att runt 14,4 V är en bra laddspänning, en del nyare bilar kan dock ha uppåt 14,7-14,8 V. Däremot ska inte laddspänningen ligga över 15 V eftersom batteriet kan bli onödigt varmt och vätskeförlust kan uppstå, dessutom mår inte lampor och övrig elektronik bra av för hög spänning. smile

mattisbig45 jabaär
24 november 2009 · 103 Inlägg

tackar för mycket bra info,men vad beror för hög spänning på i så fall för jag tror att laddningen inte gick över 14,40 med fläkt o lyse på men över 15 med fläkt o lyse avslaget, kollar imorgon igen,man kan bli nojjig för mindre.

mattisbig45 jabaär
25 november 2009 · 103 Inlägg

batteriet va stone fucking dead när  jag skulle hem efter jobbet,så jag köper ett nytt batteri imorgon så får jag utgå från det . passar på att tacka för alla svar som jag fått,är det inte batteriet som knasar så återkommer jag igen.

mattisbig45 jabaär
29 november 2009 · 103 Inlägg

va batteriet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang