3064
Sök

Känner Saabägarna nån oro?

Trucker
2 710 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Ja, nu har Koenigsegg dragit sig ur. Saab närmar sig ett slut!

Min fråga till er är om ni känner nån oro?
Jag själv: Varken eller..

Fart missbrukare

-utan 940
1 728 Inlägg
25 november 2009
Alla borde vara oroliga med tanke på hur många arbetstillfällen som försvinner i Sverige med underleverantörer och andra som på något sätt jobbar för SAAB.
Var det inte nån som räknade ut att var sjunde jobb i Sverige skulle försvinna om SAAB gick i konkurs?

Andrahandsvärdet på begagnade SAAB:ar är det minsta bekymret i sammanhanget.

2 982 Inlägg
25 november 2009
varför ska de känna oro?!

177 Inlägg
25 november 2009
Jag själv äger ingen Saab men kan mkt väl tänka mig en, tror inte att priserna på begangnade saabar kommer att rasa nåt nämnvärt me tanke på att dom redan nu är väldigt billiga.

Detta är inte nåt problem i samanhanget det stora är att om Saab lägger ner för gott vad ska det då bli av lilla Trollhättan som jag bor strax utanför. Folk kommer flytta, lägenheter och hus kommer rasa i värde på grund utav det stora utbudet och ingen vill ju bo där det inte finns några jobb. Snickare, rörmokare, chaufförer, konsulter, elektriker mm, alla kommer drabbas om detta skulle bli verklighet.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

1 814 Inlägg
25 november 2009
BergsST skrev:
Jag själv äger ingen Saab men kan mkt väl tänka mig en, tror inte att priserna på begangnade saabar kommer att rasa nåt nämnvärt me tanke på att dom redan nu är väldigt billiga.

Detta är inte nåt problem i samanhanget det stora är att om Saab lägger ner för gott vad ska det då bli av lilla Trollhättan som jag bor strax utanför. Folk kommer flytta, lägenheter och hus kommer rasa i värde på grund utav det stora utbudet och ingen vill ju bo där det inte finns några jobb. Snickare, rörmokare, chaufförer, konsulter, elektriker mm, alla kommer drabbas om detta skulle bli verklighet.

Kolla bara på vad som faktiskt hände i Detroit :o

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 november 2009
BMWgrabben skrev:
Ja, nu har Koenigsegg dragit sig ur. Saab närmar sig ett slut!

Min fråga till er är om ni känner nån oro?
Jag själv: Varken eller..

Varken eller...? Vad?

Generellt så kan man skippa allt snack om att SAAB-ägarna påverkas för det kommer de inte göra. Det kommer finnas märkesverkstäder kvar och reservdelar kommer fortsätta tillverkas.

Kommer SAAB tillverka fler nya bilar? Ingen aning. Oviktigt tycker jag. Industrin existerar och kommer på sikt ställas om till annan produktion. Initialt innebär det arbetslöshet, men på sikt kan det innebära uppsving. SAAB hade bara en väg och det var en kraftigt nedåtriktad väg mot ruin med mindre nedskärningar som inte uppmärksammas i media. De har gått med förlust i 20 år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 november 2009
Misstänker att fabriken kommer nyttjas till annan verksamhet. Hörde på radion om bl a planer på att tillverka vindkraftverk, och i dagsläget så görs stora satsningar på energifronten så det är nog inte en helt dum idé.

Personligen tror jag inte Koenigsegg är svaret på deras problem heller. Har svårt att se hur en bilfirma som tillverkar hundra bilar på ett år ska kunna ta sej an problemet som världens största biljätte inte klarar. Iofs så skulle de ju bara behöva oroa sej för SAAB då men ändå..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

401 Inlägg
25 november 2009
vad skulle man känna oro för??Jag har en saab redan..finns en hel drös kvar...bättre att saab går i graven än att bli en kinesbil..

men sen tror jag inte dom där pantade politikerna inte fattar att det inte bara handlar om bilar..handlar om allt runtomkring..underleverantörer..alla som jobbar på saab och fler därtill...

336 Inlägg
25 november 2009
känner ingen oro,kör saab nu kommer köpa saab när det är dax och byta!smile

volvo 740:)

1 228 Inlägg
25 november 2009
Klart man känner Oro. Jag som SAAB-frälst vill ju att "mitt" märke skall leva kvar. Att de gått med förluster i 20 år är inte heller helt sant.  De som påstår det har ingen kunskap om hur det fungerar i stora företagskoncerner, med ett stort moderbolag som sedan helt enkelt väljer vilka av dotterföretagen som skall gå med förlust för att visa att moderbolaget går med vinst.

Jag skulle gärna se att någon seriös köpare köper Saab. Med rätt ledning kan man styra skeppet på rätt kurs igen. Det är egentligen inga problem. Bara man ger Saab fria händer så kommer de lösa det. Samma sak med Volvo. Hoppas verkligen att Geely låter volvo få fria händer.

Ger man tex Saab och Volvo fria händer så kommer vi återigen ligga i framkant vad gäller säkerhet, teknik och snåla motorer. För det är inga dåliga företag det handlar om. Utan företag som är enormt inovativa och som utvecklat mycket för alla andra biltillverkare.
Senast redigerat av master_lars (25 november 2009)

3 124 Inlägg
25 november 2009
Andreas 940 skrev:
Alla borde vara oroliga med tanke på hur många arbetstillfällen som försvinner i Sverige med underleverantörer och andra som på något sätt jobbar för SAAB.
Var det inte nån som räknade ut att var sjunde jobb i Sverige skulle försvinna om SAAB gick i konkurs?

Andrahandsvärdet på begagnade SAAB:ar är det minsta bekymret i sammanhanget.

Var sjunde jobb???
Det verkar helt otroligt, jag skulle tro att det är mindre än en tiondel av den siffran.

3 124 Inlägg
25 november 2009
patrikhornfeldt skrev:
Personligen tror jag inte Koenigsegg är svaret på deras problem heller. Har svårt att se hur en bilfirma som tillverkar hundra bilar på ett år ska kunna ta sej an problemet som världens största biljätte inte klarar.

Hundra bilar?

För helåret 2008 uppgick bolagets omsättning till 105 724 683 kronor.
Rörelseresultatet uppgick till 1 248 526 kronor samt resultat efter finansiella poster blev en förlust på 1 865 680 kronor. Medelantalet anställda under året var 40 personer.

Årsproduktionen ligger för tillfället kring 20 bilar per år.

Trucker
2 710 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
Okej. Kul o se va ni tycker.. Ja tyvärr så kommer krisen åter slå till i Sverige nu när det äntligen är på väg upp. Hörde på radio att GM har på tisdag styrelsemöte och då avgörs det mkt troligt.

Mvh

Fart missbrukare

Fritidsforskare
344 Inlägg
25 november 2009
Jag kör inte Saab, kommer kanske inte heller skaffa en Saab, personlig åsikt. Men jag tycker det är förfärligt om Saab skulle gå i graven.

Synd att folk i detta landet inte tänker så pass långt. Att det faktiskt är skattepengar som försvinner, jobb, Pr-för landet m.m. Utan istället ha en inställning som:
"Öhhhh Saab är ju skiiit!, det driver ju i fel ände, låt skiten gå i konkurs gör inte mig något ööhhööh".

Personen i fråga kanske inte förstår att en del av de pengar som gör det möjligt för honom att gå i skolan, eller att kunna få en helt okej vård när man är gamla, kanske just finns tack vare att företag som Saab finns. Tänk bara på alla underleverantörer också!

Nä det vore riktigt tråkigt ifall Saab skulle kursa, är ju en del av den svenska bil historien.

//Robin.

Dom kallar mig Danino

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 november 2009
master_lars skrev:
Klart man känner Oro. Jag som SAAB-frälst vill ju att "mitt" märke skall leva kvar. Att de gått med förluster i 20 år är inte heller helt sant.  De som påstår det har ingen kunskap om hur det fungerar i stora företagskoncerner, med ett stort moderbolag som sedan helt enkelt väljer vilka av dotterföretagen som skall gå med förlust för att visa att moderbolaget går med vinst.

Jag skulle gärna se att någon seriös köpare köper Saab. Med rätt ledning kan man styra skeppet på rätt kurs igen. Det är egentligen inga problem. Bara man ger Saab fria händer så kommer de lösa det. Samma sak med Volvo. Hoppas verkligen att Geely låter volvo få fria händer.

Ger man tex Saab och Volvo fria händer så kommer vi återigen ligga i framkant vad gäller säkerhet, teknik och snåla motorer. För det är inga dåliga företag det handlar om. Utan företag som är enormt inovativa och som utvecklat mycket för alla andra biltillverkare.

går inte att säga bättre själv!! smile

-utan 940
1 728 Inlägg
26 november 2009
patrikhornfeldt skrev:
Misstänker att fabriken kommer nyttjas till annan verksamhet. Hörde på radion om bl a planer på att tillverka vindkraftverk, och i dagsläget så görs stora satsningar på energifronten så det är nog inte en helt dum idé.

Jag tycker att SAAB ska satsa på att bli världsledande tillverkare av miljövänliga vapen, för nåt som alltid kommer finnas är krig och nu när alla ska vara så miljövänliga är det helt rätt väg att gå. yikes

viccoA skrev:
Var sjunde jobb???
Det verkar helt otroligt, jag skulle tro att det är mindre än en tiondel av den siffran.

Jag tycker också att det låter mycket men det är en siffra jag hört. Jag vet inte hur de har räknat, om de räknat med att alla underleverantörer kommer gå i konkurs istället för att fortsätta tillverka reservdelar samt den minskade konsumtionen som inträffar när många blir arbetslösa och måste spara in vilket leder till att andra företag måste skära ner osv.

4 005 Inlägg
26 november 2009
Synd om dem som har betalat 900kr för att få ett koenigseggmärke att sätta på bilen och nu måste ta bort det.... rackarns

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 november 2009
Andreas 940 skrev:
patrikhornfeldt skrev:

Jag tycker att SAAB ska satsa på att bli världsledande tillverkare av miljövänliga vapen, för nåt som alltid kommer finnas är krig och nu när alla ska vara så miljövänliga är det helt rätt väg att gå. yikes

Hehe big_smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
26 november 2009
Det skulle vara tråkigt om Saab lades ner, eftersom dem är riktigt duktiga på att bygga bilar.
jag åker ju nästan 50% Opel, så delar är inte jag orolig för iaf big_smile

Vart det inte någon amerikansk bank som ville köpa Saab hörde jag nu morse?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

387 Inlägg
26 november 2009
bättre de kår i konkurs än att nått företag i kina köper det tongue
tror 10 år kommer ingen bilfabrika finnas kvar i sverge ,

Sök