Automattvätt vs handtvätt tråden

sirmiro Double-Unicorn Rider
1 december 2009 · 2 486 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Tack. Ätnligen någon med SUNT FÖRNUFT som hänger med på vad jag menar! Tack för detta. Började nästan ge upp. smile

Ser man hur folk pratar om företagsekonomi förstår jag att vi har en kris nu. Men det är ämne för andra trådar. wink


Borstlös
http://www.youtube.com/watch?v=ZujkZZke … re=related


Efter att ha sökt i en timma hittar jag ingen video med folk som får borstar på sig. hmm

Cupra_
1 december 2009 ·

sirmiro skrev:

NiKeMaN skrev:
Tack. Ätnligen någon med SUNT FÖRNUFT som hänger med på vad jag menar! Tack för detta. Började nästan ge upp. smile

Ser man hur folk pratar om företagsekonomi förstår jag att vi har en kris nu. Men det är ämne för andra trådar. wink


Borstlös
http://www.youtube.com/watch?v=ZujkZZke … re=related


Efter att ha sökt i en timma hittar jag ingen video med folk som får borstar på sig. hmm

Kanske inte får den på sig riktigt, men rätt kul ändå big_smile http://www.youtube.com/watch?v=IOP86SLPBaQ

triplesixer
1 december 2009 · 325 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Turbomatte skrev:

NiKeMaN skrev:

Visst ja, du har ju slut på argument som du skrivit ett par gånger i tråden. Sorry!

Du förlorar ändå på tvätten. Kostar gubben som gör det 400kr i timmen med sociala avgifter och tvätten tar 15 min så kostar gubben vad du får in + kem altså gör du en förlust vilket fall som helst.

Oj vad är ni vana med för löner egentligen?
396*0,8 = 317:- kvar per timma

Lönen kostar ca 110:- x ca 1.4 = 154kr

Då har vi alltså kvar när lönen är betald ca 162 kr per timma.
Det ska då alltså räcka till en skvätt schampoo.
1 liter Sanego Waxschampoo kostar 30kr. Du behöver använda 5cl per hink. Om du använder en hink per bil (oftast kan man ju köra två bilar per hink!) så kostar schampot 1 krona och 60 öre per biltvätt.

Till detta tillkommer såklart avfettningen! Lätt uträknat blir det ca 10kr per bil.
Tvättsvamp: 1kr per tvätt
Då har vi alltså kvar en ren vinst efter löner och material på: 149kr och 50 öre.

På en timmas arbete.
Normalt sett hade en anställd, eller företagare gjort av tiden på något annat. Men nu kan han istället tjäna 149kr och 50 öre per timma efter att anställda och kem är betalda.

Ja, sen tillkommer det en högtryckstvätt med "några" års mellanrum, och lokaler, värme osv osv...

Men kom fan inte o säg att det är förlustaffär för då kan ni fan inte räkna.

Och som sagt: Räkna med att var tionde/femtonde kund blir en återkommande kund som vill göra en lackbehandling per år också, och han i sin tur berättare om "kalles puts och pedant rekond ab" för sina vänner som också kommer dit.
MERFÖRSÄLJNING.

Arbetsgivaravgift?

NiKeMaN Entreprenör
1 december 2009 · 1 286 Inlägg

triplesixer skrev:

NiKeMaN skrev:
Lönen kostar ca 110:- x ca 1.4 = 154kr

Arbetsgivaravgift?

Vad tror du dom där 1.4 innefattar? wink

// Niklas Johansson
Sued
1 december 2009 · 238 Inlägg

NiKeMaN skrev:

sirmiro skrev:
Rolig tråd att läsa. Speciellt efter att folk förklarar hur lite skada maskintvätten ger.

Ser vi det klipp som ses som den stora fördelen för maskinen, så är det 3pers som har dubbla svampar/handskar och drar upp och ned. Titta han som har hand om vänster fram hur han är nere under bilen sen upp på huven. Jag ser inte att de torkar av skrapan mellan varven osv.
Och maskintvätten graderas som 5/10. Dvs långt från bra.
Klippet visar att man inte ska lämna ifrån sig sin bil...

Givetvis får man repor av handtvätt om man börjar med svampen där det är skitigast och jobbar sig mot det rena. Eller om man börjar gnida utan att ha spolat av det värsta. Självklart.

Men hur bra/dålig är maskintvätten? En handtvätt kan jag utan problem ställa upp att få mot min rygg då jag anser att den är så pass mjuk och skonsam. Kan någon visa hur det blir med dessa extremt mjuka strån i de moderna tvättarna mot huden?
Är de som förr så är det mycket galet, för sopkvastar ger sår redan i lugnt tempo - och är rent dödliga i den fart de snurrar i en biltvätt. Men är det nu silkeslena borstar kan väl någon som känner folk på en mack visa hur bra de är, eller?

Jag anser att jag inte ska tvätta min lack med något som är så vasst att jag inte skulle kunna bruka det själv. Medlen är självklart olika, men borsttypen tycker jag ska vara mjukare till bilen.
Tänker jag helt galet?

Du tänker helt rätt. Men varken Hamilton eller Sued vill inse detta faktum.
Även om borstarna är mjuka, så samlas det MYCKET smuts/grus på dessa som i sin tur ger tvättrepor i lacken.

Varken jag eller Hamilton hat hävdat att man blir helt fri från repor i en automattvätt, det blir man aldrig oavsett vad man gör, däremot hävdar vi båda två att en automattvätt är ett fullgott alternativ. Skulle heller aldrig köra in någon av mina bilar i en äldre automattvätt, men har inget som helst problem att rulla igenom en carlite tvätt med jämna mellanrum. Detta gör jag också flertalet gånger i veckan hos närmsta Shell mack pga av deras förmånliga flertvätts rabatt (70:- för bästa tvätt), tvivlar dock inte på att deras konkurrenter har något liknande erbjudande. Äger ingen mack, ingen rekond firma eller något liknande, jag äger och driver istället 3st AB'n och har hand om väldigt mycket återvinning i olika former.

Lovar dig att du har mer grus i din svamp efter två drag på ena fälgen som du högtrycksspolat innan, än vad som sitter på en carlite borste efter 2 år. Tyvärr Nikeman ser jag bara att du argumenterar och kommer med sk fakta, men du har inget att backa upp det med, inga utomstående länkar etc etc, får iaf din trovärdighet hos mig att sjunka i botten. Kom med något konkret istället för en massa påståenden.

Sen kan vi nästan enligt min mening skippa snacket om löner för 99:- tvättarna, det är ointressant, det intressanta är resultatet.

Myten både jag och Hamilton försöker få er att inse inte är sann, är att det sitter sopborstar inne i dagens automattvättar som repar sönder din lack. Det sitter istället mjuka carlite borstar som är ett fullgott alternativ till vilken tvätt du än jämför dem med, självklart så länge automattvätten sköts på ett lika fullgott sätt som du sköter handtvätten, något det görs på 9 av 10 mackar.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
lindell90
1 december 2009 · 876 Inlägg

Sued skrev:

NiKeMaN skrev:

sirmiro skrev:
Rolig tråd att läsa. Speciellt efter att folk förklarar hur lite skada maskintvätten ger.

Ser vi det klipp som ses som den stora fördelen för maskinen, så är det 3pers som har dubbla svampar/handskar och drar upp och ned. Titta han som har hand om vänster fram hur han är nere under bilen sen upp på huven. Jag ser inte att de torkar av skrapan mellan varven osv.
Och maskintvätten graderas som 5/10. Dvs långt från bra.
Klippet visar att man inte ska lämna ifrån sig sin bil...

Givetvis får man repor av handtvätt om man börjar med svampen där det är skitigast och jobbar sig mot det rena. Eller om man börjar gnida utan att ha spolat av det värsta. Självklart.

Men hur bra/dålig är maskintvätten? En handtvätt kan jag utan problem ställa upp att få mot min rygg då jag anser att den är så pass mjuk och skonsam. Kan någon visa hur det blir med dessa extremt mjuka strån i de moderna tvättarna mot huden?
Är de som förr så är det mycket galet, för sopkvastar ger sår redan i lugnt tempo - och är rent dödliga i den fart de snurrar i en biltvätt. Men är det nu silkeslena borstar kan väl någon som känner folk på en mack visa hur bra de är, eller?

Jag anser att jag inte ska tvätta min lack med något som är så vasst att jag inte skulle kunna bruka det själv. Medlen är självklart olika, men borsttypen tycker jag ska vara mjukare till bilen.
Tänker jag helt galet?

Du tänker helt rätt. Men varken Hamilton eller Sued vill inse detta faktum.
Även om borstarna är mjuka, så samlas det MYCKET smuts/grus på dessa som i sin tur ger tvättrepor i lacken.

Varken jag eller Hamilton hat hävdat att man blir helt fri från repor i en automattvätt, det blir man aldrig oavsett vad man gör, däremot hävdar vi båda två att en automattvätt är ett fullgott alternativ. Skulle heller aldrig köra in någon av mina bilar i en äldre automattvätt, men har inget som helst problem att rulla igenom en carlite tvätt med jämna mellanrum. Detta gör jag också flertalet gånger i veckan hos närmsta Shell mack pga av deras förmånliga flertvätts rabatt (70:- för bästa tvätt), tvivlar dock inte på att deras konkurrenter har något liknande erbjudande. Äger ingen mack, ingen rekond firma eller något liknande, jag äger och driver istället 3st AB'n och har hand om väldigt mycket återvinning i olika former.

Lovar dig att du har mer grus i din svamp efter två drag på ena fälgen som du högtrycksspolat innan, än vad som sitter på en carlite borste efter 2 år. Tyvärr Nikeman ser jag bara att du argumenterar och kommer med sk fakta, men du har inget att backa upp det med, inga utomstående länkar etc etc, får iaf din trovärdighet hos mig att sjunka i botten. Kom med något konkret istället för en massa påståenden.

Sen kan vi nästan enligt min mening skippa snacket om löner för 99:- tvättarna, det är ointressant, det intressanta är resultatet.

Myten både jag och Hamilton försöker få er att inse inte är sann, är att det sitter sopborstar inne i dagens automattvättar som repar sönder din lack. Det sitter istället mjuka carlite borstar som är ett fullgott alternativ till vilken tvätt du än jämför dem med, självklart så länge automattvätten sköts på ett lika fullgott sätt som du sköter handtvätten, något det görs på 9 av 10 mackar.

jag har följt tråden ett tag nu och tycker inte att dina argument är särskillt bra heller. Något som smiskar mot lacken i relativt hög hastighet (jämfört med handtvätt) upprepade gånger under en tvätt ger repor. Naturligtvis mindre om dem är rena men om det körs 10-20? (vet inget antal) bilar om dagen genom en automattvätt så måste det samlas skit. Dem rengör väl ändå inte mellan varje tvätt?

Min tvätthandske jag har (ingen tvättsvamp) tvättar jag i tvättmaskinen mellan varje gång och när man doppar den i hinken under tiden man tvättar bilen så trillar grus och annat skit av. Det är inte klister i handsken. Sen tycker jag det är kul att tvätta bilen så min blir inte så skitig mellan gånger men visst blir det repor ändå. Men i mindre omfattning än automattvätt.

Navkapsel
1 december 2009 · 4 637 Inlägg

lindell90 skrev:
men om det körs 10-20? (vet inget antal) bilar om dagen genom en automattvätt så måste det samlas skit.

På vissa ställen är det långa köer hela dagarna...

sirmiro Double-Unicorn Rider
2 december 2009 · 2 486 Inlägg

Sued skrev:
Varken jag eller Hamilton hat hävdat att man blir helt fri från repor i en automattvätt, det blir man aldrig oavsett vad man gör, däremot hävdar vi båda två att en automattvätt är ett fullgott alternativ. Skulle heller aldrig köra in någon av mina bilar i en äldre automattvätt, men har inget som helst problem att rulla igenom en carlite tvätt med jämna mellanrum. Detta gör jag också flertalet gånger i veckan hos närmsta Shell mack pga av deras förmånliga flertvätts rabatt (70:- för bästa tvätt), tvivlar dock inte på att deras konkurrenter har något liknande erbjudande. Äger ingen mack, ingen rekond firma eller något liknande, jag äger och driver istället 3st AB'n och har hand om väldigt mycket återvinning i olika former.

Lovar dig att du har mer grus i din svamp efter två drag på ena fälgen som du högtrycksspolat innan, än vad som sitter på en carlite borste efter 2 år. Tyvärr Nikeman ser jag bara att du argumenterar och kommer med sk fakta, men du har inget att backa upp det med, inga utomstående länkar etc etc, får iaf din trovärdighet hos mig att sjunka i botten. Kom med något konkret istället för en massa påståenden.

Sen kan vi nästan enligt min mening skippa snacket om löner för 99:- tvättarna, det är ointressant, det intressanta är resultatet.

Myten både jag och Hamilton försöker få er att inse inte är sann, är att det sitter sopborstar inne i dagens automattvättar som repar sönder din lack. Det sitter istället mjuka carlite borstar som är ett fullgott alternativ till vilken tvätt du än jämför dem med, självklart så länge automattvätten sköts på ett lika fullgott sätt som du sköter handtvätten, något det görs på 9 av 10 mackar.

Givetvis samlas det mer skit i fälgar än det gör på taket och rutorna. Därför börjar jag uppifrån och går nedåt, sidorna innan front och sist bak då det blir baksug och drar upp massor.

Borstarna drar med sig skiten i samma höjd och allt i höjd med fälgarna dras med längs sidan. Om borstarna ska göra någon nytta alls måste de vidröra lacken, då drar de med skit (det de finns för) vilket bildar repor. Borsten som tar taket tar även front och bak, med start längst ner på fronten och drar då upp allt över huv och tak. Borsten rör sig med hög hastighet vilket ökar risken för repor. En tvättsvamp i den hastighet de snurrar skulle göra bilen plåtren. Men även om "carlite" är ett fantastiskt material så är det ett mellanting. En medelväg mellan att göra rent och att inte repa. Som dessutom ska vara ekonomisk etc. De borstar jag tittat och känt på senaste 10 åren har alla varit väldigt hårda. Även de som stått att de fått in nya superduperjättemjuka borstar som inte kan repa. Att de sedan roterar fort gör allt värre.
Siden kan repa, bara snurra det fort och ha ett gruskorn på lacken så suger det blöta tyget fast och drar bort smutsen.


Sen gnäller du på källor. Att vi inte hänvisar till 70 olika sidor.
Jag tror ALLA här har sett en ny tvättsvamp och känt på den. Jag tror ALLA känt på vatten. Jag tror ALLA sett en smutsig bil. (Grunderna.) Vi har en tråd på massor av sidor dör folk tar svampar och drar på varandra (tvätta bil i bikini, ligger i OT om jag minns rätt). En tvättsvamp är inte vass när den är rejält blöt. Och med andra ord repar inte en ny (ren) svamp dränkt i vatten en helt ren bil utan minsta dammkorn om man drar den utan tryck - kan vi vara överens om det?
Om vi tar en helt ren borste som blöts ner och snurrar så snabbt som de gör normalt på precis samma bil vill jag veta hur hårt det blir. För större delen av oss vet inte material rpm islagstryck etc på borsten. Och all info ni kommit med är att de är mjukare än de gamla borstarna. Trots det så snurrar de med sån kraft att de kan slita bort en vinge.
Självklart repar en svamp om jag tar i så hårt att jag sliter bort vingen på bilen jag tvättar, men det gör väldigt få vid handtvätt. Självklart repar det om jag börjar med hjulhusen och sen tar svampen direkt till motorhuven. Självklart repar det om jag först ger svampen till dottern i sandlådan, men gör man som man bör och först avfettar, spolar av, schampoo + svamp mjukt så är risken mycket mindre för repor.

Kanske man kan se på showlacker - sett många som tar biltunneln innan elmia? Fler som försiktigt tvättar av bilen med svamp?

Sen era mjuka carliteborstar, de är troligen som en vanlig innesopborste eller hårdare. Ingen piasava längre, utan mjukare, men med hög fart känns de nästan lika... Lyssna bara på ljuden mot plåten och tänk efter. Så myten sopborstar kan vi nog bekräfta istället för att avfärda, dock handlar det bara om typ av sopborste...

Eller visa att det är lika mjukt som en svamp och ställ en person som utsätter valfri kroppsdel för borsten (på samma avstånd som bilen möter den). Då ser vi skillnaden. Jag tror dock att det är en dålig idé som slutar på akuten... Annars kan vi ta vad som helst som är ömtåligt och se vad som förstör minst...



Så trovärdighet och sånt är det du som behöver bygga upp för biltvätten, inte omvänt. Sen att du tidigare nämnt att du jobbat på en mack och har vänner som äger mackar (skrev du tidigare i tråden) och att andra som backat upp tvättunneln jobbat med rekond får mig att fundera om de jagar jobb.
Lönerna kom upp då folk inte fattade att en handtvätt av andra kunde kosta som en maskintvätt, då fick vi ta en lektion i företagsekonomi.

Men lite konkreta siffror nu tack. Diameter på borste (vid marchfart), RPM och vikt av varje strå vore trevligt, så kan vi räkna ut kraften och inte bara anta att det är mycket kraft om det sliter av en vinge. roll

NiKeMaN Entreprenör
2 december 2009 · 1 286 Inlägg

Sued skrev:

NiKeMaN skrev:

sirmiro skrev:
Rolig tråd att läsa. Speciellt efter att folk förklarar hur lite skada maskintvätten ger.

Ser vi det klipp som ses som den stora fördelen för maskinen, så är det 3pers som har dubbla svampar/handskar och drar upp och ned. Titta han som har hand om vänster fram hur han är nere under bilen sen upp på huven. Jag ser inte att de torkar av skrapan mellan varven osv.
Och maskintvätten graderas som 5/10. Dvs långt från bra.
Klippet visar att man inte ska lämna ifrån sig sin bil...

Givetvis får man repor av handtvätt om man börjar med svampen där det är skitigast och jobbar sig mot det rena. Eller om man börjar gnida utan att ha spolat av det värsta. Självklart.

Men hur bra/dålig är maskintvätten? En handtvätt kan jag utan problem ställa upp att få mot min rygg då jag anser att den är så pass mjuk och skonsam. Kan någon visa hur det blir med dessa extremt mjuka strån i de moderna tvättarna mot huden?
Är de som förr så är det mycket galet, för sopkvastar ger sår redan i lugnt tempo - och är rent dödliga i den fart de snurrar i en biltvätt. Men är det nu silkeslena borstar kan väl någon som känner folk på en mack visa hur bra de är, eller?

Jag anser att jag inte ska tvätta min lack med något som är så vasst att jag inte skulle kunna bruka det själv. Medlen är självklart olika, men borsttypen tycker jag ska vara mjukare till bilen.
Tänker jag helt galet?

Du tänker helt rätt. Men varken Hamilton eller Sued vill inse detta faktum.
Även om borstarna är mjuka, så samlas det MYCKET smuts/grus på dessa som i sin tur ger tvättrepor i lacken.

Varken jag eller Hamilton hat hävdat att man blir helt fri från repor i en automattvätt, det blir man aldrig oavsett vad man gör, däremot hävdar vi båda två att en automattvätt är ett fullgott alternativ. Skulle heller aldrig köra in någon av mina bilar i en äldre automattvätt, men har inget som helst problem att rulla igenom en carlite tvätt med jämna mellanrum. Detta gör jag också flertalet gånger i veckan hos närmsta Shell mack pga av deras förmånliga flertvätts rabatt (70:- för bästa tvätt), tvivlar dock inte på att deras konkurrenter har något liknande erbjudande. Äger ingen mack, ingen rekond firma eller något liknande, jag äger och driver istället 3st AB'n och har hand om väldigt mycket återvinning i olika former.

Lovar dig att du har mer grus i din svamp efter två drag på ena fälgen som du högtrycksspolat innan, än vad som sitter på en carlite borste efter 2 år. Tyvärr Nikeman ser jag bara att du argumenterar och kommer med sk fakta, men du har inget att backa upp det med, inga utomstående länkar etc etc, får iaf din trovärdighet hos mig att sjunka i botten. Kom med något konkret istället för en massa påståenden.

Sen kan vi nästan enligt min mening skippa snacket om löner för 99:- tvättarna, det är ointressant, det intressanta är resultatet.

Myten både jag och Hamilton försöker få er att inse inte är sann, är att det sitter sopborstar inne i dagens automattvättar som repar sönder din lack. Det sitter istället mjuka carlite borstar som är ett fullgott alternativ till vilken tvätt du än jämför dem med, självklart så länge automattvätten sköts på ett lika fullgott sätt som du sköter handtvätten, något det görs på 9 av 10 mackar.

Eyy mannen du är bara föööör skön i din argumentering. smile
Loooll.

Jag svarar gärna på andras frågor och diskuterar mer än gärna. Men med våran käraste Sued är det slutdiskuterat då han inte har ett skit att komma med förutom skitprat. Troligtvis så är detta ett så kallat "forum-troll" som bara sitter och kastar skit på folk och försöker röra till det i folks huvuden.

// Niklas Johansson
jocke_gronberg
2 december 2009 · 4 586 Inlägg

vill man tvätta bilen i maskin så gör man det. Vill man handtvätta så gör man det.

Alla har rätt att behandla sin bil hur man vill

vad som är rätt för en del är fel för en annan och så kommer det alltid vara

Senast redigerat av jocke_gronberg (2 december 2009)

Sued
3 december 2009 · 238 Inlägg

sirmiro skrev:

Sued skrev:
Varken jag eller Hamilton hat hävdat att man blir helt fri från repor i en automattvätt, det blir man aldrig oavsett vad man gör, däremot hävdar vi båda två att en automattvätt är ett fullgott alternativ. Skulle heller aldrig köra in någon av mina bilar i en äldre automattvätt, men har inget som helst problem att rulla igenom en carlite tvätt med jämna mellanrum. Detta gör jag också flertalet gånger i veckan hos närmsta Shell mack pga av deras förmånliga flertvätts rabatt (70:- för bästa tvätt), tvivlar dock inte på att deras konkurrenter har något liknande erbjudande. Äger ingen mack, ingen rekond firma eller något liknande, jag äger och driver istället 3st AB'n och har hand om väldigt mycket återvinning i olika former.

Lovar dig att du har mer grus i din svamp efter två drag på ena fälgen som du högtrycksspolat innan, än vad som sitter på en carlite borste efter 2 år. Tyvärr Nikeman ser jag bara att du argumenterar och kommer med sk fakta, men du har inget att backa upp det med, inga utomstående länkar etc etc, får iaf din trovärdighet hos mig att sjunka i botten. Kom med något konkret istället för en massa påståenden.

Sen kan vi nästan enligt min mening skippa snacket om löner för 99:- tvättarna, det är ointressant, det intressanta är resultatet.

Myten både jag och Hamilton försöker få er att inse inte är sann, är att det sitter sopborstar inne i dagens automattvättar som repar sönder din lack. Det sitter istället mjuka carlite borstar som är ett fullgott alternativ till vilken tvätt du än jämför dem med, självklart så länge automattvätten sköts på ett lika fullgott sätt som du sköter handtvätten, något det görs på 9 av 10 mackar.

Givetvis samlas det mer skit i fälgar än det gör på taket och rutorna. Därför börjar jag uppifrån och går nedåt, sidorna innan front och sist bak då det blir baksug och drar upp massor.

Borstarna drar med sig skiten i samma höjd och allt i höjd med fälgarna dras med längs sidan. Om borstarna ska göra någon nytta alls måste de vidröra lacken, då drar de med skit (det de finns för) vilket bildar repor. Borsten som tar taket tar även front och bak, med start längst ner på fronten och drar då upp allt över huv och tak. Borsten rör sig med hög hastighet vilket ökar risken för repor. En tvättsvamp i den hastighet de snurrar skulle göra bilen plåtren. Men även om "carlite" är ett fantastiskt material så är det ett mellanting. En medelväg mellan att göra rent och att inte repa. Som dessutom ska vara ekonomisk etc. De borstar jag tittat och känt på senaste 10 åren har alla varit väldigt hårda. Även de som stått att de fått in nya superduperjättemjuka borstar som inte kan repa. Att de sedan roterar fort gör allt värre.
Siden kan repa, bara snurra det fort och ha ett gruskorn på lacken så suger det blöta tyget fast och drar bort smutsen.


Sen gnäller du på källor. Att vi inte hänvisar till 70 olika sidor.
Jag tror ALLA här har sett en ny tvättsvamp och känt på den. Jag tror ALLA känt på vatten. Jag tror ALLA sett en smutsig bil. (Grunderna.) Vi har en tråd på massor av sidor dör folk tar svampar och drar på varandra (tvätta bil i bikini, ligger i OT om jag minns rätt). En tvättsvamp är inte vass när den är rejält blöt. Och med andra ord repar inte en ny (ren) svamp dränkt i vatten en helt ren bil utan minsta dammkorn om man drar den utan tryck - kan vi vara överens om det?
Om vi tar en helt ren borste som blöts ner och snurrar så snabbt som de gör normalt på precis samma bil vill jag veta hur hårt det blir. För större delen av oss vet inte material rpm islagstryck etc på borsten. Och all info ni kommit med är att de är mjukare än de gamla borstarna. Trots det så snurrar de med sån kraft att de kan slita bort en vinge.
Självklart repar en svamp om jag tar i så hårt att jag sliter bort vingen på bilen jag tvättar, men det gör väldigt få vid handtvätt. Självklart repar det om jag börjar med hjulhusen och sen tar svampen direkt till motorhuven. Självklart repar det om jag först ger svampen till dottern i sandlådan, men gör man som man bör och först avfettar, spolar av, schampoo + svamp mjukt så är risken mycket mindre för repor.

Kanske man kan se på showlacker - sett många som tar biltunneln innan elmia? Fler som försiktigt tvättar av bilen med svamp?

Sen era mjuka carliteborstar, de är troligen som en vanlig innesopborste eller hårdare. Ingen piasava längre, utan mjukare, men med hög fart känns de nästan lika... Lyssna bara på ljuden mot plåten och tänk efter. Så myten sopborstar kan vi nog bekräfta istället för att avfärda, dock handlar det bara om typ av sopborste...

Eller visa att det är lika mjukt som en svamp och ställ en person som utsätter valfri kroppsdel för borsten (på samma avstånd som bilen möter den). Då ser vi skillnaden. Jag tror dock att det är en dålig idé som slutar på akuten... Annars kan vi ta vad som helst som är ömtåligt och se vad som förstör minst...



Så trovärdighet och sånt är det du som behöver bygga upp för biltvätten, inte omvänt. Sen att du tidigare nämnt att du jobbat på en mack och har vänner som äger mackar (skrev du tidigare i tråden) och att andra som backat upp tvättunneln jobbat med rekond får mig att fundera om de jagar jobb.
Lönerna kom upp då folk inte fattade att en handtvätt av andra kunde kosta som en maskintvätt, då fick vi ta en lektion i företagsekonomi.

Men lite konkreta siffror nu tack. Diameter på borste (vid marchfart), RPM och vikt av varje strå vore trevligt, så kan vi räkna ut kraften och inte bara anta att det är mycket kraft om det sliter av en vinge. roll

Angående källorna jag gnäller på, trodde det var ganska uppenbart att jag menade sidor som tillför något negativt om automattvättar, tydligen inte. I den här tråden har det hittills bara länkats sidor där automattvättar framställs som fullgoda komplement till handtvätt som tex länken där motormännen hade just denna åsikt. Det jag efterfrågade var något annat än kritik byggd på egenerfarenhet, detta då jag misstänker att 50% av de som skrivit i denna tråd aldrig har nyttjat en "carlite" automattvätt. Denna teori bygger jag på den allmänna övertygelsen många verkar ha om att det är vanliga sopborstars strån som sitter på borstar i moderna tvättar.

Har vid flertalet gånger blivit tvättad av "carlite" borstar, varit med och gjort rent hela tvätt hallen när jag jobbade på en mack förr, obehaglig känsla och visst polervaxet i håret tog ett par tvättar att få bort, men annars ingen fara alls.

Tror inte många kör till en rekondare varje gång de ska tvätta bilen, däremot om man ska göra något seriösare i tvätt väg är det smart att lämna in bilen just till en sådan, iaf i min mening. Det de rekondare jag pratat med sagt till mig är att just automattvättar i dagsläget är ett fullgott komplement till alla andra tvättalternativ.

Har tyvärr inga siffror att ge dig, nyttjar bara automattvättar, bygger dem inte...

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Sued
3 december 2009 · 238 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Sued skrev:

NiKeMaN skrev:

Du tänker helt rätt. Men varken Hamilton eller Sued vill inse detta faktum.
Även om borstarna är mjuka, så samlas det MYCKET smuts/grus på dessa som i sin tur ger tvättrepor i lacken.

Varken jag eller Hamilton hat hävdat att man blir helt fri från repor i en automattvätt, det blir man aldrig oavsett vad man gör, däremot hävdar vi båda två att en automattvätt är ett fullgott alternativ. Skulle heller aldrig köra in någon av mina bilar i en äldre automattvätt, men har inget som helst problem att rulla igenom en carlite tvätt med jämna mellanrum. Detta gör jag också flertalet gånger i veckan hos närmsta Shell mack pga av deras förmånliga flertvätts rabatt (70:- för bästa tvätt), tvivlar dock inte på att deras konkurrenter har något liknande erbjudande. Äger ingen mack, ingen rekond firma eller något liknande, jag äger och driver istället 3st AB'n och har hand om väldigt mycket återvinning i olika former.

Lovar dig att du har mer grus i din svamp efter två drag på ena fälgen som du högtrycksspolat innan, än vad som sitter på en carlite borste efter 2 år. Tyvärr Nikeman ser jag bara att du argumenterar och kommer med sk fakta, men du har inget att backa upp det med, inga utomstående länkar etc etc, får iaf din trovärdighet hos mig att sjunka i botten. Kom med något konkret istället för en massa påståenden.

Sen kan vi nästan enligt min mening skippa snacket om löner för 99:- tvättarna, det är ointressant, det intressanta är resultatet.

Myten både jag och Hamilton försöker få er att inse inte är sann, är att det sitter sopborstar inne i dagens automattvättar som repar sönder din lack. Det sitter istället mjuka carlite borstar som är ett fullgott alternativ till vilken tvätt du än jämför dem med, självklart så länge automattvätten sköts på ett lika fullgott sätt som du sköter handtvätten, något det görs på 9 av 10 mackar.

Eyy mannen du är bara föööör skön i din argumentering. smile
Loooll.

Jag svarar gärna på andras frågor och diskuterar mer än gärna. Men med våran käraste Sued är det slutdiskuterat då han inte har ett skit att komma med förutom skitprat. Troligtvis så är detta ett så kallat "forum-troll" som bara sitter och kastar skit på folk och försöker röra till det i folks huvuden.

Visst är jag, tur jag besitter just konsten att argumentera för hur skulle jag annars klara mig i mitt jobb där vardagen går ut på att just göra det! Tacksam är jag för det, speciellt en dag som denna då jag kammade hem ett super kontrakt!

Tyvärr är jag inget "forum troll", då hade jag lagt ner min energi på något betydligt enklare än det här, tro mig... Vet inte vad du klassificerar som "skitprat" men tydligt är iaf att när någon inte tycker som du och kommer med åsikter som är en smula nytänkande så springer du och gömmer dig, märkligt att ha den inställningen som AB ägare som du nu var. Sen tyvärr min bästa Nikeman har du varken svarat eller diskuterat något mer än just din personliga åsikt, du har inte på något sätt visat med någon utomstående källa eller liknande varför automattvättar är dåliga. Ditt AB kan ju för all del vara ett företag som förlorar på automattvättar! Leta upp någon som helst info som bestrider tex min länk där motormännen delar min åsikt, då kan vi starta en riktig diskussion, tills dess är du väldigt ointressant.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
NiKeMaN Entreprenör
3 december 2009 · 1 286 Inlägg

Sued: Ha ha ha du är fan patetisk. Seriöst. smile

// Niklas Johansson
maco
3 december 2009 · 1 207 Inlägg

Lägg ned påhoppen flickor!

J-P-R DO IT LOW STYLE
3 december 2009 · 1 342 Inlägg

Min arbetsbil, en Toyota Hi-Ace 07:a solid vit, tvättas regelbundet på en efter schema välskött "carlite" tvätt på Shell (senast idag efter en Stockholms resa) och jag kan säga att i solljus ser man vad dessa "mjuka" borstar gör med lacken.
Sen kan folk sitta och argumentera i all oändlighet om hur skonsamma dom nya automattvättarna är, dom repar likt förbannat, och inte blir bilen ren heller!
Hade gärna valt att tvätta den för hand, men min chef är av annan åsikt..

lindell90
3 december 2009 · 876 Inlägg

J-P-R skrev:
Min arbetsbil, en Toyota Hi-Ace 07:a solid vit, tvättas regelbundet på en efter schema välskött "carlite" tvätt på Shell (senast idag efter en Stockholms resa) och jag kan säga att i solljus ser man vad dessa "mjuka" borstar gör med lacken.
Sen kan folk sitta och argumentera i all oändlighet om hur skonsamma dom nya automattvättarna är, dom repar likt förbannat, och inte blir bilen ren heller!
Hade gärna valt att tvätta den för hand, men min chef är av annan åsikt..

tack, äntligen en som vet vad han pratar om och ser effekterna av det men det finns risk för att Sued inte accepterar detta då det "bara" är din personliga åsikt smile om jag hittar en sådan carlite tvätt så ska jag tvätta där en gång och se hur det blir smile Är ganska övertygad om att dem repar dem också smile

Navkapsel
3 december 2009 · 4 637 Inlägg

Skiten man hittar på bilen efter en modern maskintvätt som inte fanns på bilen innan, är den av repfri sort?

Senast redigerat av EmilHammarlund (3 december 2009)

Sued
4 december 2009 · 238 Inlägg

lindell90 skrev:

J-P-R skrev:
Min arbetsbil, en Toyota Hi-Ace 07:a solid vit, tvättas regelbundet på en efter schema välskött "carlite" tvätt på Shell (senast idag efter en Stockholms resa) och jag kan säga att i solljus ser man vad dessa "mjuka" borstar gör med lacken.
Sen kan folk sitta och argumentera i all oändlighet om hur skonsamma dom nya automattvättarna är, dom repar likt förbannat, och inte blir bilen ren heller!
Hade gärna valt att tvätta den för hand, men min chef är av annan åsikt..

tack, äntligen en som vet vad han pratar om och ser effekterna av det men det finns risk för att Sued inte accepterar detta då det "bara" är din personliga åsikt smile om jag hittar en sådan carlite tvätt så ska jag tvätta där en gång och se hur det blir smile Är ganska övertygad om att dem repar dem också smile

Ja det är hans personliga åsikt, men en åsikt där han också tillfört lite information om varför han tycker så, kan ju nu tex diskuteras om det kanske är så att tvätt repor oavsett sort och ursprung syns väldigt bra på tex en vit bil, eller om den bilen i övrigt blir dåligt skött med vax/lackförsegling etc etc. Har själv ingen aning då jag inte äger någon vit bil som regelbundet tvättas i den omfattningen att repor skulle enbart vara från automattvättar. Min åsikt bygger jag på att regelbundet nyttja automattvättar och min åsikt argumenterar jag för med hjälp av källor så som tex motormännens åsikt, som också är min egna.

Orsaken till att jag är så negativ till Nikeman och enbart honom är att han egentligen inte direkt tillfört något till tråden förutom negativa kommentarer. Väldigt oattraktivt att diskutera med någon som själv inte har några argument eller egentliga åsikter utan bara är ute efter att hänga på den stora massan och vara allmänt negativ mot allt som inte är den generella normen och tycket.... Däremot kan jag säga att jag håller med han angående rekondares marknadsföring av 99:- tvättar mm. Kan nog skapa trogna kunder, men är också en svårt strategi att föja, kan lätt bli en negativ pris spiral om man inte aktar sig!

Nikeman om du har någon som helst intresse egentligen att komma med något förutom negativa kommentarer så välkomnar jag dig att utöver din åsikt att silikon skrapor är bra och att jag är dålig komma med lite riktiga argument. Har du någon egen erfarenhet av att få en bil totalt förstörd i en automattvätt tex? Har du varit med om något alls som har att göra med en automattvätt? Hade varit skoj att få igång en riktig debatt, då detta forum egentligen är till för att hjälpa de som står inför valet och kvalet med allt i bilväg hade det ju varit intressant om man kunde göra en informations tråd om just detta. Vad man ska se upp med, rekommenderade tvätt och bilvårds ställen osv. osv.

Överaska mig till det bättre nu, jag är inte omöjlig, visa att du inte är det heller, vem vet, om du är inom samma bransch som jag eller har anknytning till den så kanske en kontakt kan knytas över en åsiktsskillnad här!

Mvh Sued

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
NiKeMaN Entreprenör
4 december 2009 · 1 286 Inlägg

Är du inte omöjligt? Så trots att vi sitter här ett gäng rekondare, och säger en sak - så hävdar du att jag enbart tillfört tråden tråkiga kommentarer och försöker vara en "hangaround-dude" som vill försöka samla credz på att klanka ner på automat-tvättar?

Näedu orka säger jag. Fortsätta att tvätta i automattvätt du. Det gör mig inget. Jag bryr mig inte ett skit ärligt talat. Men försök inte lura i folk att det är bättre än en handtvätt för det är den inte. Inte ens nära.

// Niklas Johansson
Rock-Star
4 december 2009 · 2 982 Inlägg

eh, jag har ingen bakgrund från bilbranschen eller automattvättar men MED SUNT FÖRNUFT som privatperson så vet jag att automattvättar GER REPOR!

Givetvis får man repor när man tvättar bilen själv också för hand men det är skonsammare mot lacken att tvätta för hand( men en ny svamp varje OMGÅNG!) än att köra in bilen på en autmattvätt.

Vet ni vad vatten kan göra ?
vet ni om att STENAR formas och slipas med vatten ? ex vid stranden eller industri!?
vem säger att din lack är starkare än en sten?

AUTOMATTVÄTT oavsett borstar eller inte? NEJ TACK oavsett!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang