5750
Sök

Audi A4 efter service ? motsägande oljeuppgifter, oljeanalys och skadad tändspole. Värt att gå till tingsrätt?

2 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag skulle gärna vilja få synpunkter från personer som har teknisk erfarenhet av Audi/VAG-motorer eller erfarenhet av tvister mot verkstäder.

Bilen är en Audi A4 1.8 TFSI, årsmodell 2013. Den lämnades in på en auktoriserad Audi-verkstad för basservice den 31 oktober 2025. I samband med servicen byttes bland annat motorolja, filter och tändstift.

Efter servicen förändrades bilen direkt. Motorn började låta betydligt råare, vibrationerna ökade och bilen kändes inte som före servicen. Eftersom jag blev osäker på vad som hade gjorts började jag kontrollera dokumentationen.

Det första kvittot/fakturan angav 5W-40 och normerna VW 501.01 / 502.00 / 505.00.

Jag frågade verkstaden skriftligen vilken olja som faktiskt hade använts. En servicerådgivare svarade då skriftligen att 5W-40 hade fyllts på och att detta var fabrikens rekommendation för bilen, bland annat eftersom bilen var äldre och en tjockare olja skulle ge bättre oljetryck.

Senare fick jag en helt annan uppgift från verkstadschefen. Han uppgav skriftligen att oljan som hade fyllts på var 0W-30 och att oljenormen var VW 504.00.

Verkstaden ändrade därefter dokumentationen/fakturan.

Jag lät därför göra en oberoende oljeanalys efter mycket kort körsträcka. Provet var taget efter cirka 50 km.

Analysen visade bland annat:

* kinematisk viskositet vid 100 °C: 7,4 cSt
* laboratoriets kommentar: ?Viscosity lower than typical for the given oil type?
* silikon: 334 ppm
* laboratoriet skrev även att oljebyte/påfyllning kunde vara nödvändigt

Oljan var registrerad som 5W-40 i analysen. 7,4 cSt ligger långt under normal viskositet för en 5W-40 vid 100 °C.

Efter att oljan senare byttes på en annan verkstad gjordes ett nytt prov. Den nya 5W-30-oljan låg omkring 10,1 cSt vid 100 °C, alltså inom normalt område för den viskositetsklassen.

Det finns ytterligare en fråga.

Vid servicen byttes tändstiften. Efteråt konstaterades att tändspolen till cylinder 1 var fysiskt skadad. Det fanns även spår som bedömdes kunna tyda på limning eller någon form av tillfällig fixering. Detta finns dokumenterat.

Jag påstår inte att motorn har fått någon permanent skada. Jag körde väldigt lite efter att problemen uppstod och bytte oljan för att inte riskera större skador.

Däremot har jag fått kostnader för bland annat:

* den ursprungliga servicen
* nytt oljebyte
* motorundersökning
* oljeanalyser
* material och kontroller
* den skadade tändspolen

Jag anmälde ärendet till ARN. ARN avslog mitt krav. De ansåg i huvudsak att verkstaden inte hade visats ha utfört tjänsten ofackmässigt och att jag inte hade bevisat att verkstaden orsakat de skador/kostnader jag åberopade.

Jag begärde även omprövning, men även den avslogs.

Det jag har svårt att förstå är följande:

1. Hur ska man bedöma att verkstaden först skriftligen säger 5W-40, medan verkstadschefen senare säger 0W-30 VW 504.00?
2. Hur ska man tekniskt bedöma ett oljeprov på 7,4 cSt efter endast cirka 50 km om verkstaden säger att 5W-40 användes?
3. Kan en fysisk skada på en tändspole efter ett tändstiftsbyte, tillsammans med spår av limning/fixering, vara tillräcklig bevisning mot verkstaden?
4. Hur stark bevisning krävs normalt i tingsrätt i en sådan här konsumenttvist?
5. Är det enligt er erfarenhet värt att gå vidare till tingsrätt, eller är bevisläget fortfarande för svagt?

Jag är framför allt intresserad av sakliga tekniska och juridiska synpunkter.

Jag kan lägga upp relevanta delar av oljeanalysen, fakturorna och ARN-beslutet om det behövs.

6 918 Inlägg
för 1 timme sedan
Hej!
Enligt tabellen nedan kan du använda antingen 0W-30, 0W-40 eller 5W-40 helsyntetolja i din 1,8lit motor.
Att motorn gick sämre efter service kanske berodde på tändspolen.
Har du kollat tändstiften? De vanligaste fabrikaten är NGK och Bosch?
https://cararac.com/engine_oil/audi/a4.html

2 Inlägg
för 38 minuter sedan
Trådstartare
Tack för svaret.

Problemet är egentligen inte om motorn generellt kan använda 0W-30 eller 5W-40. Problemet är att verkstaden har lämnat motstridiga uppgifter om vilken olja de faktiskt fyllde på. Först angavs 5W-40 och VW 501.01/502.00/505.00, senare uppgav verkstadschefen 0W-30 och VW 504.00 och dokumentationen ändrades.

Oljan analyserades efter endast cirka 50 km och hade en kinematisk viskositet på 7,4 cSt vid 100 °C. Laboratoriet kommenterade också att viskositeten var lägre än typiskt för den angivna oljetypen. Det är framför allt detta jag försöker förstå tekniskt.

Tändstiften byttes av Audi-verkstaden vid samma service. Efteråt konstaterades dessutom att tändspolen till cylinder 1 var fysiskt skadad, med spår som bedömdes kunna tyda på limning/fixering. Därför är även frågan hur den skadan uppstod relevant.

Sök