Apropå "snåla" gamla jänkare...
Jag hade en 1968 Mustang HT, med småvässad 289 under huven. Manuell växellåda, vassare kamaxel, 4-portsförgasare och Headers. Vet inte om motorn var vidgjord något mer, men den flyttade sig helt OK.. Den hade helt fel utväxling i bakaxeln, den härstammade från en automatväxlad bil. Utväxlingen låg på 2,79:1 och utväxlingen på fyrans växel var 1,00. Varvade ca 1400 i 110 km/h. Hastighetsmätaren visade 11 för mycket påstod farbror blå...
Visst, motorn var långt från original och inte i fullgott skick, men lika förbaskat körde jag den på 0,85 liter milen. Tre personer i den lilla bilen. Vägde 1440 i tjänstevikt.
Visserligen sträckkörde jag den ca 6 mil enkel resa, runt ett par varv på stan och hem igen. Då hade jag en uträknad snittfart på 80 km/h på vägen och mycket lägre inne i stan.
killen som köpte den från mig bromsade den på rullande landsväg och den gav 262 hk på bakhjulen och original skulle den motorn ha gett 195 hk på vevaxeln. Sen när han då rev motorn för renovering hade den tre spruckna kolvar och växellådan höll på att ge sig.
Så den som sitter och säger att ALLA gamla V8'or dricker mycket bensin får nog kolla upp vissa saker och ting.
Visst, det finns bensinkalvar av alla modeller, men då brukar det vara ett eller annat fel på dom. Även om så kanske var fallet med min gamle Musse, men billigt det gick den så länge man inte hade högerfoten mot golvet.
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart
"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.