740 gl -88, värmeproblem

lajnuzz
6 december 2009 · 41 Inlägg

Tjena!

Har försökt söka i varenda forum jag känner till och även googlat så gott det går, men kommer inte fram till någonting så ni ska få hjälpa mig här.

Ska ta mig ett försök att skriva lugnt och fint här på forumet om mitt lilla problem med min tänkta vinterbil, utan att få något större dampryck som jag haft här ute på gården tidigare idag! lol

I allafall, bilen är en Volvo 740 GL -88a med höfläkt och hela köret..

Jag vet att i dessa bilar brukar det gå att få en mycket, mycket behaglig värme som kan vara alldeles för mycket ibland, men detta gäller inte min bil. Värmen kommer, men det blir inte så varmt som jag vet att det kan. Fläkten fungerar som den ska på alla fyra lägen.

Drar jag värmereglaget så långt till vänster det går, så blåser fläkten kallt. Drar jag reglaget så långt till höger det går, så blåser det varmt. Men som sagt, inte så varmt jag vet att det ska göra.

Har även tittat på värmekranen, och dragit i reglaget samtidigt och vajern justerar "armen" på kranen som den ska göra. Ser heller inga läckage runt omkring kranen, och inte blött på golvet.

Kylarslangarna i motorutrymmet är varma, ser inga eller känner inte av några läckage på några slangar heller. Även slangarna in till värmepaketet, via torpeden är varma. Den ena är dock svalare än den andra, men det förmodar jag är vattnet som kommer ut ifrån värmepaketet? hmm

Kan ju tillägga att vattnet i expansionskärlet är kallt, jag kan alltså vispa runt med fingrarna i kärlet.

Bad dem på Volvo att plocka fram en ny termostat ur deras lager och åkte hem och bytte denna. Men det blev varken bättre eller sämre. Det är en 92 graders termostat om det hjälper er (och mig....)

Tempmätaren i bilen står rakt upp när bilen är varm, så som det skall vara med andra ord..

Har även lagt märke till att när bilen får arbeta och gå hårt, typ när man är ute och sladdar, så känns det som att den pushar ut mer värme än vad den gör när den går lugnt..

Jag blir verkligen inte klok på detta och ordentligt med värme vill man ju ha i bilen när det börjar bli riktigt kallt ute så man slipper sitta o frysa big_smile



Någon annan som har haft liknande problem och kanske vet lösningen på detta eller bara har tips och förslag på hur man ska gå vidare.

Tack på förhand garaget! cool

Saab 900 2,3 Turbo "snorkråkan" (1995)
81an
6 december 2009 · 566 Inlägg

Spola ur dom 2 slangarna till värmepaketet. Brukar bli ren gegga där.

Mr_steff
6 december 2009 · 130 Inlägg

kan va skit i värme paketet... skruva lös slangarna som går in i torpeden å spola rent. har gjort så på en del 740 med dålig värme å de har hjälpt

Volvo 944 (1992)
Bagarn
6 december 2009 · 689 Inlägg
Ekis!
6 december 2009 · 1 210 Inlägg

även en vattenpump som kanske måste bytas... vad vet jag.. men som sagt prova med att spola ur systemet smile lycka till

lajnuzz
6 december 2009 · 41 Inlägg

Hooojojoj, här kom det snabba svar, det är man tacksam för! smile

Tänkte att jag skulle spolat rent värmepaketet häromdagen, men givetvis hade kranen där ute frusit. Så jag gjorde en fuling och försökt blåsa rent det med tryckluft, dock inte fullt tryck rätt i slangarna då jag inte vet hur det ser ut i själva värmepaketet om det skulle finnas någon del som kanske inte gillar så högt tryck.

Och jag såg ingen gegga i vattnet som rann ut heller, utan det såg fint ut..

Men nu har det blivit lite varmare ute igen så jag får kika på om jag får öppnat kranen här ute på gården under morgondagen igen..

Någon som har en bra förklaring på varför vattnet i expansionskärlet är kallt då?

Vattenpumpen verkar snurra som den skall, är lite, lite glapp i lagrena känner man, men det verkar fungerande! .. Och om vattenpumpen vore trasig så borde väl tempen tempen ha stigit ordentligt och bilen ha kokat typ 3 ggr om?

Får iaf testa med att spola ur värmepaketet ordentligt med vatten imorgon och hoppas på att detta hjälper..
Vad skulle nästa steg i felsökningen vara annars? hmm

Saab 900 2,3 Turbo "snorkråkan" (1995)
volvo_grabb
4 januari 2010 · 1 028 Inlägg

jag har exakt samma problem som lajnuzz jag har inte testat skölja mitt paket ännu men jag har ingen värmekran den har jag tagit bort för några ås sen vad har den för funktion egentligen?`jag får me mer värme när man gasar tycker inte heller de kan vara pumpen för då borde motorn koka? nedra slangen å nedre bilen av elementet e varm resten ganska kallt me de e som fläkten kuler ner väl? kanske stopp i paketet eller skit så de bara kommer värme på någon slinga i paketet? tacksam för mer svar!

Senast redigerat av volvo_grabb (4 januari 2010)

Har inget å skriva ännu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang