3090
Sök

Suger ur batteriet på en volvo

9 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Volvo 740 GLT -89 16v.

Bytt batteri, generator och laddregulatorn med fräscha kol.
Endå så drar den ur batteriet på 5min max.

Vad missar jag för något!?

2 024 Inlägg
7 december 2009
Drar den ut batteriet på 5min så är det något som drar massor med ström, nånstans blir det skållhett! Borde vara lätt att hitta.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Bonntrimmare
620 Inlägg
7 december 2009
pröva att koppla bort allt ljud slutsteg sterio osv.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

21 761 Inlägg
7 december 2009
penthouse skrev:
Volvo 740 GLT -89 16v.

Bytt batteri, generator och laddregulatorn med fräscha kol.
Endå så drar den ur batteriet på 5min max.

Vad missar jag för något!?

I så fall ska det blixtra så in i helsike när du ansluter batterikablarna. smile

Gör det så?
På vilket sätt beter sig bilen eftersom du misstänker detta?
Senast redigerat av Drönirettab (7 december 2009)

9 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Ingen stereo ens inkopplad.

Generatorn laddar inte verkar det som även fast jag bytt både generator och laddregulator med kol.
Låter jag bilen stå några tim så startar den men dör igen inom 5min. Satt en voltmeter på batteriet och från uppstart så ser voltmätaren ut som en klocka. Varje sekund så dör batteriet, 11.68, 11.67, 11,66  sekundvis typ. Har inget på inne i kupén som fläkt och dylikt.

21 761 Inlägg
7 december 2009
Lyser batterilampan tillsammans med övriga varningslampor när du vrider nyckeln till läge 2?

9 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
inte 100 på det ärligt talat men magkänslan säger att den gör det.

21 761 Inlägg
7 december 2009
Kolla det innan du startar motorn. Den lampan måste nämligen lysa när tändningen är påslagen, annars kan inte generatorn ladda normalt sett. Dessutom bör du ladda upp batteriet med en batteriladdare eftersom det hela tiden blir urdraget.

En annan sak måste vi också få grepp om, det är hur du menar med "drar ur batteriet på 5 min max".

Menar du att batteriet hinner bli så urdraget att motorn stannar inom 5 minuter?

Saken är den att med ett fulladdat batteri så ska motorn kunna gå i minst 1,5 timmar utan laddning om batteriet är på tex 60 Ah, detta gäller om bilens strömförbrukning håller sig på högst 25 A. Din bil bör nog inte dra så mycket mer än så ifall du endast har halvljuset igång. smile

9 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Batteriet är flångnytt ett 55A från OKQ8.

Svar ja, bilen självdör på tomgången inom 5min pga batteriet töms.
Bilen startar på ett kick bara man har laddat batteriet eller kört med starthjälpen.
Men så fort man tar bort den och sätter voltmätaren på batteriet så ser man hur det sjunker direkt och fort.

En teori var att om startmotorn ligger på och drar ström. Men om den skulle ligga på för fullt så borde man höra det tycker jag. En annan är att det är något med tändningslåset men vet ju inte som sagt.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 december 2009
kolla somsagt laddlampan, att den lyser med tändningen på, och slocknar när motorn går igång.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 024 Inlägg
7 december 2009
Som jag skrev innan, detta är så onormal förbrukning att något måste bli riktigt varmt, känn på kablar  osv, så här stor förbrukning kan inte vara svår att hitta.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

9 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Expoze: Ska helt klart göra det. Blev lite tajt med tid idag efter jobbet. Får kolla imorrn.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 december 2009
Expoze skrev:
Som jag skrev innan, detta är så onormal förbrukning att något måste bli riktigt varmt, känn på kablar  osv, så här stor förbrukning kan inte vara svår att hitta.

men skulle nåt dra så ofantligt mycket skulle det blixtra rätt duktigt när batteripolen åker på

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

21 761 Inlägg
7 december 2009
penthouse skrev:
Batteriet är flångnytt ett 55A från OKQ8.

Uppstod felet innan batteribytet eller efter?

penthouse skrev:
bilen självdör på tomgången inom 5min pga batteriet töms.

Som sagt, bilen ska inte dö redan efter 5 minuter med ett nytt friskt batteri. smile

Om någonting drar så pass mycket ström hela tiden så kommer det att blixtra och slå rejäla gnistor när man sätter fast batterikablarna.

Gjorde det så när du monterade batteriet?

2 024 Inlägg
7 december 2009
NITROUS skrev:
Expoze skrev:

men skulle nåt dra så ofantligt mycket skulle det blixtra rätt duktigt när batteripolen åker på

Inte eftersom felet bara verkar existera när bilen är igång.

Samarbetspartners:

9 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Näe inge fyverkerier när nya batteriet åkte in.

Felet uppstod påväg IFRÅN besiktningen som tur var. Så har bytt batteri och generator + kol efter det utan någon skillnad. Surt sa räven men endå bra grejjor att byta på en gam-volvo iof smile

21 761 Inlägg
7 december 2009
En annan viktig sak.

Exakt vart mäter du spänningen, på själva batteripolerna eller på polskorna?

9 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Jadu, satt dom nog på klämmorna och mitt uppe på polerna. Lite olika vi provade några gånger.

21 761 Inlägg
7 december 2009
Mät för säkerhets skull direkt på generatorn, dvs mellan B+ och generatorhölje. Var dock försiktig så att inte händer eller kläder fastnar i drivremmarna. smile

Ett litet exempel på hur hög ström det rimligtvis krävs för att batteriet ska bli så urdraget att motorn stannar på 5 minuter:

Odyssey PC925 (ett batteri) är på 28 Ah och har 380 i CCA-värde (kallstartström), kapaciteten är alltså ungefär hälften av ditt batteri och CCA-värdet gissar jag är kanske 100-150 A lägre. Ett "sämre" batteri med andra ord.

För att spänningen på det batteriet ska sjunka ner till 10,02 V på 5 minuter så krävs det att batteriet belastas med ca 143 A, för att dra ur på 10 minuter så krävs ca 91 A. Detta gäller iof vid +25 grader, hur det blir vid tex 0 grader är jag osäker på. Kanske 25-30% mindre ström eller så.

Detta ger åtminstone en fingervisning om hur pass mycket ström det behövs i ditt fall. Jag kan egentligen bara komma på tre saker:

1. Startmotorn drar ström på något mystiskt sätt när bilen är igång.
2. Någon större kabel är mer eller mindre kortsluten när bilen är igång.
3. Dålig kontakt mellan batteri och övriga strömförbrukare.

9 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Tack för alla svar. Ska samla dem och gå igenom dem i veckan.

Sök