Mät för säkerhets skull direkt på generatorn, dvs mellan B+ och generatorhölje. Var dock försiktig så att inte händer eller kläder fastnar i drivremmarna.

Ett litet exempel på hur hög ström det rimligtvis krävs för att batteriet ska bli så urdraget att motorn stannar på 5 minuter:
Odyssey PC925 (ett batteri) är på 28 Ah och har 380 i CCA-värde (kallstartström), kapaciteten är alltså ungefär hälften av ditt batteri och CCA-värdet gissar jag är kanske 100-150 A lägre. Ett "sämre" batteri med andra ord.
För att spänningen på det batteriet ska sjunka ner till 10,02 V på 5 minuter så krävs det att batteriet belastas med ca 143 A, för att dra ur på 10 minuter så krävs ca 91 A. Detta gäller iof vid +25 grader, hur det blir vid tex 0 grader är jag osäker på. Kanske 25-30% mindre ström eller så.
Detta ger åtminstone en fingervisning om hur pass mycket ström det behövs i ditt fall. Jag kan egentligen bara komma på tre saker:
1. Startmotorn drar ström på något mystiskt sätt när bilen är igång.
2. Någon större kabel är mer eller mindre kortsluten när bilen är igång.
3. Dålig kontakt mellan batteri och övriga strömförbrukare.