3382
Sök

Olagligt monterat Xenon, frågor om konvertering

272 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Tjena!

Har haft BMW'n inne hos BMW för byte av en himla massa saker. När vi ska hämta ut den får vi reda på att det eftermonterade Xenon-ljuset inte håller måtten för besiktning.
Jag var förberedd på detta då jag sett i besiktningspapprena att den fick avslag på detta i december förra året, men sedan åtgärdats. Tydligen har någon bytt tillbaka till xenon, och självklart är det inte ordentligt gjort.

Visst är det så att (jag har tappat bort namnet på föremålet) strålkastarna måste vara kopplade till framvagnen på något sätt när man xenon så de följer rattrörelserna?

Detta saknas plus att nivåregleringen inte är inkopplad.

Skulle väldigt gärna vilja ha xenon på den men någon konvertering har jag inte råd med just nu då alla delar till bilen gått långt, långt över vad som varit tänkt.

Jag har kollat lite i tråden om xenon men har inte hittat det jag sökt efter. Har kanske läst för snabbt och missat något men jag tänkte ställa mina frågor här ändå.

Jag vill ju som sagt behålla xenon-ljuset..
Xenonkungens "konverteringssatser", går de igenom besiktning eller är även det olagligt? En konvertering hos ett företag kostar väl 8-15000, medans xenonkungens kostar runt 1000.
Gäller det bara att nivåreglering och de är inkopplat om man skaffar deras xenonsatser för att få den att gå igenom besiktning?

BMW vill inte fixa det då det är för mycket på bilen som är omgjort och elen är konstigt och inte ordentligt dragen så dom är oroliga att priset skulle stiga ännu mer. Därav måste jag fixa det själv, alternativt om någon har tillräckligt med kunskaper för att kunna guida mig.

Kan vara ett väldigt förrvirrande inlägg, klaga i så fall på mig så ska jag reda ut/uttrycka mig på ett annat sätt.

Mvh Nicklas

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 december 2009
SÖÖÖÖK, finns hur många trådar som helst om xenonljus.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

272 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
SÖÖÖÖK, finns hur många trådar som helst om xenonljus.

Smart, men hade jag hittat svaren jag sökt efter hade jag inte gjort denna tråd.

8 892 Inlägg
10 december 2009
Du måste ha nivåreglering + högtrycksspolning allt annat är olagligt!

Fotograf på tierpidag.se

Golle
448 Inlägg
10 december 2009

James May: In other news.... I've fitted a fan!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 december 2009
Senast redigerat av alain (10 december 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 005 Inlägg
10 december 2009
Hamilton skrev:
Du måste ha nivåreglering + högtrycksspolning allt annat är olagligt!

Japp. Tidigare kostade detta 15k. Tydligen så ska Hella ha släppt ett par färdiga kit för några modeller runt 4k.

Skillnaden mellan att lämna in det till ngn som byter ovanstående och xenonkungens kit är att hos xenonkungen (och alla andra i den prisklassen) så är det enbart lampor och ballast. Ingen nivåreglering eller högrtrycksspolning.

272 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
linuslinje: Tack så mycket, var något svar i den stilen jag letade efter smile

Har sökt runt ännu mer på internet och tror nog jag har hittat de svar jag letat efter!

1 915 Inlägg
12 december 2009
Det kostar 500kr i böter om man har xenon eftermonterat olagligt på halvljus.
Blev stoppad för några timmar sen sad

Men då har jag ändå haft xenon i 1½år och mött flera polisbilar och även hamnat i kontroll utan att de brytt sig.
Men idag så var det nån ung aspirant som åkte efter mig och som som inte ens visste vilket riktnummerområde vi befinner oss i, de hade tydligen många kontroller med flygande osv denna helg..

Men sånt som händer. Är iaf inga stora summor det rör sig om..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök