3908
Sök

Luft i dieselsystemet, Passat TDI -94 1Z. Tips på åtgärd?

Darth Vader
1 644 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#1
Hej

Som titeln säger så har jag problem med luft i dieselsystemet på passaten. Ser luftbubblor i ledningarna när bilen är igång, samt att den ahr en väldigt ojämn tomgång, dalar upp och ner. Väldigt regelbundet dock.

Den kan även börja rycka vid jämn belastning, då gasar man till lite och sen släpper efter så går den som vanligt igen.

Är första steget att byta dieselfilter?
Är det något man bör tänka på vid byte, eller är det bra av med det gamla och på med det nya?

Är det någon som vet om dessa motorer (1Z) går att lufta?

Braaaaap?

Das vas das das
179 Inlägg
14 december 2009
#2
har haft en med liknande syndrom och detta hjälpte smile
börja med och byta dieselfilter eller töm den gamla (tapp under) kolla retur-slangar om dom e spruckna (bruka spikar).
lufta gör den automatiskt (om jag mins rätt) eller vid upp start så gassa lite extra.
även kan du göra rent vevhus-ventilationen och byta insugs-membranet (sitter på ventilkåpan)
hoppas det funka smile
mvh danne

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

Darth Vader
1 644 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#3
Att bara tömma det gamla låter ju som ett simpelt förstasteg, gör man det med motorn igång eller inte?

Braaaaap?

Olika
907 Inlägg
14 december 2009
#4
Tom skrev:
Att bara tömma det gamla låter ju som ett simpelt förstasteg, gör man det med motorn igång eller inte?

Det är vattnet man tömmer ur filtret med bottenpluggen, det görs med motorn avstängd.

Luftbubblor kan betyda otät packbox på ingående axel på pumpen, då brukar den även bli svårstartad.

Mvh
Fredrik

Darth Vader
1 644 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#5
Svårstartad är den inte, och den drar inte mer diesel än vanligt heller hmm

Braaaaap?

Egen företagare
864 Inlägg
19 december 2009
#6
är det bubblor före filtret, mellan filter och pump, eller vart är dom, är det mellan filter och pump så kan det bara slangen som inte är riktigt fast vid filtret, om det sitter banjo anslutningar så kan det vara någon av kopparbrickorna som är dålig, sätt dit nya kopparbrickor eller tredoringar,
om det är bubblor före filter är det ju någonting mellan tank och filter där det drar luft.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Darth Vader
1 644 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#7
Mellan filter och pump är det jag sett dem, borde det inte kunna även läcka ut diesel där det isf ev. kommer in luft?

Braaaaap?

Egen företagare
864 Inlägg
20 december 2009
#8
Tom skrev:
Mellan filter och pump är det jag sett dem, borde det inte kunna även läcka ut diesel där det isf ev. kommer in luft?

okey, men byt då kopparbrickorna runt banjokopplingarna om det sitter såna. det är inte säkert att det läcker ut diesel även om luften kommer in, det behövs så lite för att det ska suga luft.
Mellan det röret som går längs med bilen och filtret sitter det väl antagligen en slang också, kolla även den, sätt dit en som är genomskinlig om det går, ser du då att det även är luft där så kommer felet längre bak.
Kan hända att det blivit en spricka i själva filterhållaren också om du inte hittar något fel, har själv varit ute för det en gång.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 december 2009
#9
för att byta filter så ta abra bort det gamla, fyll det nya filtret med ny diesel innan du stoppar dit det sen starta o håll lite gas så brukar de funka, annars bara håll fullgas tills den startar om den skulle stanna efter du bytt, man brukar inte behöva lufta dessa..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök