Turbo till Volvo 855 T5 -95

busfabror www.ljudbyggaren.se
14 december 2009 · 504 Inlägg

Hej

Då det tjuter gött i min turbo och att där en spricka i avgashuset så har jag letat lite överallt......men ingen direkt lycka...

Beteckning på Turbon : TD04HL-15G
                                   Part.nr. 6842744

nr som står på avgashuset : 89-11800 7

Någon som vet var man kan köpa ett sånt här aggregat, men rak anslutning med kona och 3 pinnbultar till downpipe, har kollat med Volvo men det var långt ifrån billigt....

Tacksam för svar, PM:a gärna

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
busfabror www.ljudbyggaren.se
14 december 2009 · 504 Inlägg

Glömde att skriva att jag kollat på Biltemas turbo och det är inte samma avgashus som på min....big_smile

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Marlboroman
14 december 2009 · 8 234 Inlägg

Googlat efter firmor som erbjuder utbytesaggregat? Ett nytt aggregat är inte billigt, men det finns beggade att få tag i om man letar på blocket.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
busfabror www.ljudbyggaren.se
14 december 2009 · 504 Inlägg

Marlboroman skrev:
Googlat efter firmor som erbjuder utbytesaggregat? Ett nytt aggregat är inte billigt, men det finns beggade att få tag i om man letar på blocket.

Har kollat på blocket, men inget som passar....verkar som att dom bytat downpipe på denna bil, för var jag än kollat så är det fel avgashus....samma sak på utbytes aggregaten...

*snyftar*

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 december 2009 · 1 140 Inlägg

lämna in till Turbotech eller gik eller nått, då skickar du in ditt agg, dom renoverar det, alt uppgraderar det, turbotech tar 5400nått för att uggradera det till ett 19t, tar ca 5000för att renovera till orginal, kolla med dom.

TurbOla Reservdansk
14 december 2009 · 6 271 Inlägg

Ingen höjdare att uppgradera ett mindre aggregat till ett 19T...
Blir känsligt aggregat

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
WOLDERT
14 december 2009 · 100 Inlägg

TurbOla skrev:
Ingen höjdare att uppgradera ett mindre aggregat till ett 19T...
Blir känsligt aggregat

Jag tror inte tal0n menar att man bygger ett 19T av en 15G tex...
Man lämnar in sitt 15G, 16T osv.. å får tillbaka ett 19T.

// B

Volvo 855 T-5R T-Gul "T 5 R" (1995)
Volvo S60R AWD "Flashgrön" (2005)
Volvo 855 R "WeldParts Performance" (1997)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
15 december 2009 · 1 140 Inlägg

WOLDERTH skrev:

TurbOla skrev:
Ingen höjdare att uppgradera ett mindre aggregat till ett 19T...
Blir känsligt aggregat

Jag tror inte tal0n menar att man bygger ett 19T av en 15G tex...
Man lämnar in sitt 15G, 16T osv.. å får tillbaka ett 19T.

// B

vad är det som skiljer på 15g och 19t då? är det inte bara att inpellern är större på 19t?, och annat avgashus då.

TurbOla Reservdansk
15 december 2009 · 6 271 Inlägg

WOLDERTH skrev:

TurbOla skrev:
Ingen höjdare att uppgradera ett mindre aggregat till ett 19T...
Blir känsligt aggregat

Jag tror inte tal0n menar att man bygger ett 19T av en 15G tex...
Man lämnar in sitt 15G, 16T osv.. å får tillbaka ett 19T.

// B

Det är skillnad på inbyte och att få turbon förstorad...
Har för mig att man svarvar upp kompressorhuset för att få plats med större impeller, och så ett annat avgashus... och det är ingen höjdare. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
tal0n Mekaniker/Däckmontör
15 december 2009 · 1 140 Inlägg

TurbOla skrev:

WOLDERTH skrev:

TurbOla skrev:
Ingen höjdare att uppgradera ett mindre aggregat till ett 19T...
Blir känsligt aggregat

Jag tror inte tal0n menar att man bygger ett 19T av en 15G tex...
Man lämnar in sitt 15G, 16T osv.. å får tillbaka ett 19T.

// B

Det är skillnad på inbyte och att få turbon förstorad...
Har för mig att man svarvar upp kompressorhuset för att få plats med större impeller, och så ett annat avgashus... och det är ingen höjdare. tongue

jo det har jag läst till mej också, men vad är skillnaden på ett uppsvarvat när det renoveras och om det är uppsvarvat orginal då? för är väl samma "hus" som används till både 15g och 19t orginal bara att dom är olika stora invändigt? eller är ja å cyklar nu ? tongue

TurbOla Reservdansk
15 december 2009 · 6 271 Inlägg

Läst om en del "turboåterförsäljare" som själva modifierar 15G och 16T i efterhand och säljer dem som 19T, med dålig kvalité som resultat. Finns en viss risk att man råkar köpa ett sådant aggregat kanske?

http://i470.photobucket.com/albums/rr70/nickel_sport/19T.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang