1794
Sök

Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

16 197 Inlägg
2 januari 2010
Fordmaffian87 skrev:
evilaudio skrev:
Fordmaffian87 skrev:

Hoppas de är du den gången då för du har ju absolut inte den mognaden för att vara ute på vägarna, tycker verkligen synd om dig.. hoppas bara att din omognad inte tillex dödar en hel barnfamilj..

folk dör i trafiken, folk kommer ALLTID dö i trafiken.. folk kommer ALLTID dö av nån orsak.

ja som tillex sådana som dig

den dagen den sorgen.  har kört bil i typ 16 år å inget har hänt än så länge så..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 339 Inlägg
2 januari 2010
kolvas skrev:
Volvo740an skrev:
"Gubben" har ju givetvis fel..

MEN folk får köra i 80 km/h på en 90 väg hur mycket dom vill. 90 km/h på skylten = MAX hastighet som gäller på vägen. Att han/hon som då ligger i 80km/h tycker jag inte förtjänar att ha folk upp i röven för den sakens skull.

-------------------------------------

Många olyckor orsakas av att man har legat för nära någon annans bil. Är inte det anledning nog att hålla avstånd? Kör någon enligt dig helt åt helvete framför dig så vill du väll inte vara nära han som kör dåligt? Finns ingen logik någonstans..

Jag tycker det är näst intill chockerande att se folk försvara det här sjuka beteendet som är ett skitstort problem i trafiken här i Sverige, sånna förtjänar verkligen inte att ha körkort..

den diskutionen om man får ligga i en lägre hastighet än vad som är skyltat har avhandlats i en annan tråd.

Är det verkligen många olyckor som orsakas utav att någon ligger för nära?
jag vill gärna se statistik som säger att detta är ett stort problem (jag säger inte att det inte är ett problem men är det verkligen ett stort problem?)

jag tror att fler olyckor beror på att folk pratar i telefon/läser tidningen/pilar på GPS/Stereo/SMS:ar/sminkar sig eller på nåt annat sätt brister radikalt i uppmärksamheten.

Okej den tråden har jag ej läst, går bara på vad lagen säger..

Vad tror du orsakar en seriekrock? Någon blir tvungen att tvärnita längst fram kanske och sen pang pang pang pang åker alla med. Eller om du ligger 5 meter bakom någon, och sen på andra vägbanan i motsatt riktning tappar en annan förare kontrollen och hamnar på fel sida och frontalkrockar säger vi med bilen framför dig, hinner du bromsa? Knappast du åker med du också, onödigt tycker jag! Kan ej ge statistik men det är en orsak till olyckor som är så lätt att undvika.
Senast redigerat av Volvo740an (2 januari 2010)

1 697 Inlägg
2 januari 2010
AcesHigh666 skrev:
evilaudio skrev:
kolvas skrev:

och som du ser så har jag redan gett svaret på hur man ska bete sig vid en sådan situation, man behöver inte stressa upp sig och bli förbannad och/eller leka polis för att någon annan gör fel i trafiken, ibland flyter trafiken smidigare och bättre om man tummar på lite regler också.

jag ligger inte för nära om jag inte kommer ikapp någon och ska köra om denna, kan lägga mig nära om jag inte har möjlighet att köra om och någon idiot som ska köra i 80km/h på 110-väg med normala förhållande, kan dom inte hålla 110km/h så ska dom välja andra vägar eller inte köra alls (lastbilar/bussar/bil+släp naturligtvis undantaget)

skönt att en tycker samma som jag.

Då är vi fler... det där summerar upp vad jag tycker också...

klart man måste få markera att man vill fram... och är det 2+1 så måste man ligga nära o trycka annars hinner man inte alltid med... samma sak med omkörning på vanlig landsväg utan vägren, man måste upp i röven innan man kör om för att kunna göra en snabb och säker omkörning. Viss är det 2+1 så kan man ge lite avstånd när de är enfiligt men sen är drar man om...

slökukar som ligger i ytterfilen och inte går in i rätt fil... dem tar man på insidan om situationen verkar okej.

EDIT: 2 inlägg samtidigt wink

annars kan du alltid göra så att du håller ditt avstånd tills du ser att det snart kommer å bli fritt, då accelererar du ikapp och kör fortare än framförvarande redan innan omkörningen och får på så sätt en mycket snabbare omkörning. Samt att du har hållt ditt avstånd, sen kan du visst visa att du vill köra förbi tidigare så att den framförvarande kan akta sig om det går.
Sen folk som ligger i snabbgående och sölar är bara idioter. Visst om dem ska om nån enstaka bil, men om dem ska förbi 10 bilar och 3 lastbilar samtidigt och kör 5 km/h snabbare så får dem fan öka. Det e ju en trafikfara annars. Sen finns det många idioter som svänger ut i snabbgående precis man ska köra om dem och man håller på å dra in i röven på dem, dem skulle inte ha kvar lappen.

Fordmaffian87
2 januari 2010
Juvakka skrev:
AcesHigh666 skrev:
evilaudio skrev:

klart man måste få markera att man vill fram... och är det 2+1 så måste man ligga nära o trycka annars hinner man inte alltid med... samma sak med omkörning på vanlig landsväg utan vägren, man måste upp i röven innan man kör om för att kunna göra en snabb och säker omkörning. Viss är det 2+1 så kan man ge lite avstånd när de är enfiligt men sen är drar man om...

slökukar som ligger i ytterfilen och inte går in i rätt fil... dem tar man på insidan om situationen verkar okej.

annars kan du alltid göra så att du håller ditt avstånd tills du ser att det snart kommer å bli fritt, då accelererar du ikapp och kör fortare än framförvarande redan innan omkörningen och får på så sätt en mycket snabbare omkörning. Samt att du har hållt ditt avstånd, sen kan du visst visa att du vill köra förbi tidigare så att den framförvarande kan akta sig om det går.
Sen folk som ligger i snabbgående och sölar är bara idioter. Visst om dem ska om nån enstaka bil, men om dem ska förbi 10 bilar och 3 lastbilar samtidigt och kör 5 km/h snabbare så får dem fan öka. Det e ju en trafikfara annars. Sen finns det många idioter som svänger ut i snabbgående precis man ska köra om dem och man håller på å dra in i röven på dem, dem skulle inte ha kvar lappen.

Fy faaan vad bra sagt! rätta takter! här är de en som vet vad han pratar om..

blacken
2 januari 2010
Saab_Diana skrev:
blacken skrev:
Saab_Diana skrev:

vill har inget med kan att göra

Så mogen är du att du inte har insett och förstått sambandet mellan dom två "storheterna"

det är fortfarande inte normalt att tvärnita för att du tycker att nån ligger för nära.

Och när så stödde jag ett sådant resonemnang sist?. Fortfarande så handlar det om att ligga för nära, väsentlig skillnad eller hur?. lär dig att läsa och förstå innan du öppnar foderluckan..

blacken
2 januari 2010
kolvas skrev:
blacken skrev:
kolvas skrev:
kolla först din egna situation om VARFÖR du fick/får någon nära bakom, kör du under tillåten hastighet = öka, tillåter inte väglag eller väder detta så håll till kant och släpp om när möjlighet ges

svårare än så är det inte.

Frågan handlade ju inte initialt "att pallnita" utan "varför ligga så nära" när det är farligt och oansvarigt att göra det samt att frånhända sig sitt ansvar vid ett dylikt förfarande..
Jag vet du hatar semikolon..tongue

och som du ser så har jag redan gett svaret på hur man ska bete sig vid en sådan situation, man behöver inte stressa upp sig och bli förbannad och/eller leka polis för att någon annan gör fel i trafiken, ibland flyter trafiken smidigare och bättre om man tummar på lite regler också.

jag ligger inte för nära om jag inte kommer ikapp någon och ska köra om denna, kan lägga mig nära om jag inte har möjlighet att köra om och någon idiot som ska köra i 80km/h på 110-väg med normala förhållande, kan dom inte hålla 110km/h så ska dom välja andra vägar eller inte köra alls (lastbilar/bussar/bil+släp naturligtvis undantaget)

och det handlar inte om extrem situationer utan vad lagen och trafikreglerna säger inte vad du tycker, om att ligga och trycka ett fordon på ett idiotiskt och trafikfarligt sett. Det är den som trycker som är "boven" "skurken" den som är ansvarig om det sker en olycka i ett sådant så att säga, inte den som segar.
Det är oansvarigt och dumt att ens hävda motsatsen..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 januari 2010
Det är ju fan under dagisnivå i den här tråden nu... Att tycka det är okej att ligga för nära och framförvarande gör fel.. Då har man själv inte mycket bakom pannbenet. roll
Så, tycker du det är rätt att ligga för nära?

Läs...
http://www.trafikvett.nu/vett_etikett.htm
Senast redigerat av Opelmadness (2 januari 2010)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

blacken
2 januari 2010
evilaudio skrev:
Fordmaffian87 skrev:
evilaudio skrev:

då säger man:  taskigt läge.  hoppas han hade försäkring å skrivit testamente.

Hoppas de är du den gången då för du har ju absolut inte den mognaden för att vara ute på vägarna, tycker verkligen synd om dig.. hoppas bara att din omognad inte tillex dödar en hel barnfamilj..

folk dör i trafiken, folk kommer ALLTID dö i trafiken.. folk kommer ALLTID dö av nån orsak.

Och tyvärr så är det med din syn och attityd i trafiken som är orsak till dödsfall. Så försök inte att svära dig fri här nu..

utbildad klant
2 197 Inlägg
2 januari 2010
evilaudio skrev:
Fordmaffian87 skrev:
evilaudio skrev:

den dagen den sorgen.  har kört bil i typ 16 år å inget har hänt än så länge så..

haha stå på dig evil! wink alltså va fan folk dör som evil säger I slutändan handlar nog det bara om Tur eller Otur?

Mvh O.Frankeståhl

blacken
2 januari 2010
evilaudio skrev:
Fordmaffian87 skrev:
evilaudio skrev:

Bara 16 bast?, nybörjare..big_smile

401 Inlägg
2 januari 2010
blacken skrev:
Saab_Diana skrev:
blacken skrev:

Så mogen är du att du inte har insett och förstått sambandet mellan dom två "storheterna"

det är fortfarande inte normalt att tvärnita för att du tycker att nån ligger för nära.

Och när så stödde jag ett sådant resonemnang sist?. Fortfarande så handlar det om att ligga för nära, väsentlig skillnad eller hur?. lär dig att läsa och förstå innan du öppnar foderluckan..

Vad gör du när någon ligger för nära dig?

4 001 Inlägg
2 januari 2010
det är ju tur att vissa här ALDRIG ligger för nära utan när dom kommer i lagliga 110km/h och kommer ikapp Ole 75 som kör i 78km/h på 2+1 vägen så släpper dom av i god tid för att hela tiden bibehålla 3-sekunders avståndet.

Tur att ni finns och att ni dessutom kan avgöra om någon annan ligger för nära er och ni kan även avgöra om någon annan tycker att NI ligger för nära dom.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
2 januari 2010
Saab_Diana skrev:
blacken skrev:
Saab_Diana skrev:

Vad gör du när någon ligger för nära dig?

Tar fram "357:an"  big_smile. Skämt åsido två sätt, antingen så sänker jag farten ända till idioten kör om, eller en kort snabb blink med bromsljusen (Underförstått att INTE bromsa bilen/hojen). Vad annars kan man göra...

blacken
2 januari 2010
kolvas skrev:
det är ju tur att vissa här ALDRIG ligger för nära utan när dom kommer i lagliga 110km/h och kommer ikapp Ole 75 som kör i 78km/h på 2+1 vägen så släpper dom av i god tid för att hela tiden bibehålla 3-sekunders avståndet.

Tur att ni finns och att ni dessutom kan avgöra om någon annan ligger för nära er och ni kan även avgöra om någon annan tycker att NI ligger för nära dom.

Det är inte tur utan erfarenhet och en normal intelligens parad med lite accumulerad skicklighet som har lärt vissa att kunna "se" trafiken. Men var inte orolig även du "min Brutus" kommer kanske också att uppnå dylika färdigheter i trafiken med tiden..

4 001 Inlägg
2 januari 2010
blacken skrev:
kolvas skrev:

Det är inte tur utan erfarenhet och en normal intelligens parad med lite accumulerad skicklighet som har lärt vissa att kunna "se" trafiken. Men var inte orolig även du "min Brutus" kommer kanske också att uppnå dylika färdigheter i trafiken med tiden..

vem har sagt att jag inte skulle klara av det?

tycker du borde hoppa ner från dina höga hästar och inse att även du gör misstag eller felaktigheter, en del av dom utan att du är medveten om det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Dawndrifter -"The Black Curse"
301 Inlägg
2 januari 2010
Juvakka skrev:
AcesHigh666 skrev:
evilaudio skrev:

En annan sak som är nästan mer störande är när en förbannad lastbil kör 2km/h snabbare än framförvarande lalstbil, OCH TVUNGET MÅSTE OM!! tar typ en kvart för idioten att köra om.. det är många gången man vart sugen att köra mellan dom eller dra om dom på väggrenen vid sådana tillfällen!
det är ett av dom tillfällen jag faktiskt ligger å slickar dom i röven
Senast redigerat av Potkin (2 januari 2010)

1 339 Inlägg
2 januari 2010
Potkin skrev:
Juvakka skrev:
AcesHigh666 skrev:

En annan sak som är nästan mer störande är när en förbannad lastbil kör 2km/h snabbare än framförvarande lalstbil, OCH TVUNGET MÅSTE OM!! tar typ en kvart för idioten att köra om.. det är många gången man vart sugen att köra mellan dom eller dra om dom på väggrenen vid sådana tillfällen!

Vad vinner du på det? Knappast någon tid iallfall..

Yrkesförare
1 073 Inlägg
2 januari 2010
Potkin skrev:

Om någon anser sig ha mer rätt till vägen för att dom kör snabbare eller att jag inte har rätt att köra om för att jag kör lastbil, så kan vi diskutera detta mellan fyra ögon på närmaste rastplats istället för att utsätta andra trafikanter för fara genom att spela allan bakom ratten.

Och skitsnacket om att köra imellan eller längs vägrenen säger jag bara: Försök! Det är ganska lätt att vingla till med en lastbil och inte är det jag som kommer behöva folk som torkar mig i röven eller matas genom en en slang när olyckan är framme, det är DU!

Tänk efter före!!

blacken
2 januari 2010
kolvas skrev:
blacken skrev:
kolvas skrev:

tycker du borde hoppa ner från dina höga hästar och inse att även du gör misstag eller felaktigheter, en del av dom utan att du är medveten om det.

Visst gör man det och en massa tabbar har det blivit under årens lopp. men dom ger erfarenhet om du vet vad det är. Och man envisas inte med att medvetet gång på gång vara dum och farlig i trafiken utan har lärt sig att ligga för nära är hjärndött och mer än lovligt korkat..( av erfarenhet lärt)..
Senast redigerat av blacken (2 januari 2010)

4 001 Inlägg
2 januari 2010
blacken skrev:
kolvas skrev:
blacken skrev:

Visst gör man det och en massa tabbar har det blivit under årens lopp. men dom ger erfarenhet om du vet vad det är. Och man envisas inte med att medvetet gång på gång vara dum och farlig i trafiken utan har lärt sig att ligga för nära är hjärndött och mer än lovligt korkat..( av erfarenhet lärt)..

du är rätt kass på att argumentera eftersom du hela tiden ska ligga på gränsen till personangrepp och hela tiden nedvärdera den som du argumenterar mot hela tiden istället för att vara saklig.
Det brukar kallas för härskarteknik i folkmun, i brist på argument så använder man ord och/eller meningsuppbyggnad som ska underminera motpartens trovärdighet.

Sök