de e bara rekomendationer fråån vägverket. Det sjukaste är att jag trodde precis som du. Nu kommer det till den stora frågan och det är vad där står i lagen och där står endast att du ska "anpassa avståndet till framförvarande fordon." Det gjorde jag väl. eller? vem har rätt o säga att jag inte kan reagera på 0.88 sekunder istället för 1 sekund??
Jag blev stoppad av polisen och dom sa att det fanns ett säkerhetsavstånd på 1 sekund på 70 väg. vilket innebär att från en punkt så får jag ligga en sekund efter den framförvarande bilen till samma punkt. Nu åkte jag på 2000:- i böter eftersom jag låg 0.88 sekunder efter. surt, 12 hundradelssekunder. Vet dock inte om jag ska överklaga eller inte för enligt lag så kan jag bara bryta mot lagen om jag kör för nära. Men det står ingenstans tidsangivet hur långt efter jag måste köra. Ni som varit med om liknande kan ju skriva en liten krumelur om hur jag ska göra. betala eller överklaga?!
Fellow: Jag tycker att man ska kunna hålla hastigheten som är angivet på vägen (såvida inte väglaget råder annat) Man blir ju smått irriterad av folk som ligger i 60 på en 90 väg när det är "fint" väder.
MVH Robin
Kan du scanna in pappret där du har fått 2000kr i böter för att du låg 0.88 sek efter?
Står i trafikförordningen. 3:e kap. 2§. Har man mindre avstånd än 1 sek så är det 2000:- i böter. Är avståndet mindre än 0.5 sek så går det till åklagare och man får troligen körkortet indraget.
Står i trafikförordningen. 3:e kap. 2§. Har man mindre avstånd än 1 sek så är det 2000:- i böter. Är avståndet mindre än 0.5 sek så går det till åklagare och man får troligen körkortet indraget.
"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas."
så här står det. Alltså INGENTING om en sekund. vem bestämmer det??????
Jag blev stoppad av polisen och dom sa att det fanns ett säkerhetsavstånd på 1 sekund på 70 väg. vilket innebär att från en punkt så får jag ligga en sekund efter den framförvarande bilen till samma punkt. Nu åkte jag på 2000:- i böter eftersom jag låg 0.88 sekunder efter. surt, 12 hundradelssekunder. Vet dock inte om jag ska överklaga eller inte för enligt lag så kan jag bara bryta mot lagen om jag kör för nära. Men det står ingenstans tidsangivet hur långt efter jag måste köra. Ni som varit med om liknande kan ju skriva en liten krumelur om hur jag ska göra. betala eller överklaga?!
Fellow: Jag tycker att man ska kunna hålla hastigheten som är angivet på vägen (såvida inte väglaget råder annat) Man blir ju smått irriterad av folk som ligger i 60 på en 90 väg när det är "fint" väder.
Kan säga som så att jag är ingen tvärnitare själv, detta beteende är inte försvarbart heller. Jag däremot trycker till 4 gånger på bromsen för att indikera för bakomvarande att han ligger för nära IFALL det skulle hända någonting som gör att jag måste panikbromsa. Är det verkligen så svårt att ha överseende med så anser jag och förmodligen större delen av alla trafikanter att du inte ska ha körkort.
Varför i helvete har du en t5:a om du kör runt med högerfoten mer på bromspedalen än på gaspedalen???
Varför i helvete har du en t5:a om du kör runt med högerfoten mer på bromspedalen än på gaspedalen???
Var det verkligen så det stod? Lär dig läsa innan du uttalar dig. Idag kör jag inte direkt över hastigheten av den enkla anlednignen åker jag dit för en fortkörning till så får jag inte tillbaka kortet på minst 6 månader.
Jag har whiplash så en smäll till så bye bye med min nacke och min framtid inom arbetslivet. TÄNK på det istället för att komma fram 10 minuter tidigare.
"2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas."
Säkert på samma sätt som polisen bötfäller pga hög ljudnivå på hojar, de gör nån diffus uppskattning som aldrig skulle hålla i en domstol, men eftersom vi är godtrogna idioter som tror att det farbror polisen säger per automatik är sant, betalar vi snäll genom näsan för att inte hamna i deras svarta bok.....
Jag överväger starkt att ringa till en advokat och bara fråga om det är värt ens att gå vidare med fallet för jag tycker att 2000:- för 0.12 sekunder är lite saftigt!
men tid är ju pengar som man brukar säga.
Är det någon här som har blivit bötfälld för samma sak?
det hade ju nästan blivit billigare o bränna rätt in i röven på "framförvarande fordon" för då hade jag kanske kommit undan med en självrisk på 1500:-
MVH Robin
Säkerhets avsåndet borde va 3 sek ligger du 0,88 sek efter o den framför tvärbromsar är det ju en stor chans att du kör in i den framför så tänk på avståndet istället för böterna den framför vill nog inte bli skadad pga dej
Det verkar vara förvånansvärt många som inte har krockat här och fått uppleva hur det känns. Det verkar också vara många som bara tror att reaktionstid spelar roll. Vad händer om bilen framför dig har bättre däck och bromsar än vad du har? Vad hjälper dig din reaktionstid då? Vad händer den dagen någon ligger nära bakom er och ni behöver bromsa och får whiplash?
För "firefreak"s information så har jag både krockat och voltat med bil. för det andra så tror jag att jag har bättre däck och bromsar än en skoda felicia. (som vid detta tillfället låg framför mig.) ;ingen komentar på detta uttalande tack.
För att komma tillbaka till saken så bromsade skodan eftersom det blev 70 från 90 vilket innebar att jag kom närmare denna bilen innan jag tog ut avståndet igen. polisen har förmodligen precis klockat mig i denna sekunden. Resonerar man som vissa på forumet gör så är det bästa att sälja bilen och skaffa en cykel istället.
För "firefreak"s information så har jag både krockat och voltat med bil. för det andra så tror jag att jag har bättre däck och bromsar än en skoda felicia. (som vid detta tillfället låg framför mig.) ;ingen komentar på detta uttalande tack.
För att komma tillbaka till saken så bromsade skodan eftersom det blev 70 från 90 vilket innebar att jag kom närmare denna bilen innan jag tog ut avståndet igen. polisen har förmodligen precis klockat mig i denna sekunden. Resonerar man som vissa på forumet gör så är det bästa att sälja bilen och skaffa en cykel istället.
O kör man som vissa gör i trafiken så blir det krockar o seriekrockar
Det är ett avstånd som Polismyndigheten tillsammans med vägverket bestämt är säkert. Du har ingen chans att komma undan. Samma sak som om du gör en burnout eller åker på bakhjulet med en hoj. Trafikfarligt beteende. Ska du vara riktigt säker så är det tre sekunder som gäller. Men det kanske din trafiklärare aldrig berättade för dig.....