3818
Sök

Dieselvärmare startar ej -25 grader. 270 CDI -01 hoppar ej igång heller

320 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
tjeneaho

fars 270 cdi startar ej så vi startade dieselvärmaren och väntade. den spinner men tänder ej. kom på att de måste vara minst 1/4 diesel i tanken för den ska starta. slog i 40 liter utöver de 10 som fanns i tanken och försökte få igång den i 2 timmar nu. men ikke vill den tända.

har en kupevärmare under huven med filtar över nu. och en värmefläkt från jula som blåser in från fronten under bilen i 1 timme nu. den vill fortfarande inte starta.

motorn vägrar hoppa igång. batteriet är snart slut efter 10 långa försök på startmotorn.

vad mer ska man göra med vanliga prylar i ett hushåll? den måste starta imorgonbitti annars är livet enormt surt.

Bmw Ownz

3 235 Inlägg
18 december 2009
En dieselmotor är lättare att få igång om man blåser varm luft i insuget. T ex en varmluftspistol är perfekt till detta. Ladda batteeriet innan du fortsätter, annars orkar kanske inte startmotorn.

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2009
Har du inget garage du kan putta in den i? Kanske täcka äver hela bilen med en pressening? Ställa den i carporten? Kanske kan man bogsera igång den (OBS! Har dålig koll på om detta är rådligt att göra på dieslar!)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

21 761 Inlägg
18 december 2009
Först och främst ser du till att ladda upp batteriet igen med en batteriladare, ju förr desto bättre. Ett dieselbatteri är normalt sett större än ett batteri till bensinbilar, därför tar det längre tid att ladda upp. Om bilens dator inte får frispel av att bli strömlös så tar du in batteriet inomhus och laddar, på så sätt har du ett uppvärmt batteri att stoppa i imorgon. smile

Egen företagare
864 Inlägg
18 december 2009
ang dieselvärmaren så kan det bero på flera grejer, sitter en strumpa inuti som kan dränkas med diesel, då startar den inte, glödstiftet som sitter inuti kan vara skrot, spridaren inuti kan ha gett upp, tätt i avgasröret.
brännkammaren kan vara paj, cirkulationspumpen kan vara skrot, fläkten inuti kan sitta fast, bränsle pumpen till värmer kan vara paj.

Om du kan se någon felkod, står i displayen till värmaren, om det nu sitter i separat sådan, så blinkar det F och några siffror, ex F52, men som sagt, det kan bero på massor av grejer.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

320 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
dieselvärmaren har bara några timmar på nacken så den är inget fel på. men de kunde ju ni inte veta.

slog i 1L kemityl och efter en stund så prova far starta dieselvärmaren igen och den hoppade igång!

de konstiga är att det tankades på jet denna gång i Östersund. har aldrig haft problem att soppan frusit i den förut när de vare ändå kallare (bara soppafiltret iofs, men de var gammalt). för de måste ju vare is i tanken..

Bmw Ownz

3 235 Inlägg
19 december 2009
Sitter inte det en avtappningskran på dieselfiltret för att tappa av eventuellt vatten?
Vatten är tyngre än diesel, så det lägger sig i botten. Man kan alltid demontera filtret och tömma det helt, alt byta.

320 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
jo filtret är bytt i somras för de frös ett par gånger förra vintern och de hade gått sina mil och mer därtill så de såg förjävligt ut.

aldrig mer diesel på jet kn jag säga... får bli statoil eller shell framöver som de alltid vare förut då de inte vare några liknande problem.

Bmw Ownz

21 761 Inlägg
19 december 2009
Har du laddat upp batteriet än?

Även fast ni har fått igång dieselvärmaren och kanske bilen startar, så blir ju inte batteriet fulladdat automatiskt. wink

5 198 Inlägg
19 december 2009
vaför skulle det va sämre diesel på Jet ? står alla Jet tankande dieselbilar still hos er ? Är det skit diesel så skulle det va lika för alla.. typiskt svenskt å skylla på nåt annat.

320 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
vaför skulle det va sämre diesel på Jet ? står alla Jet tankande dieselbilar still hos er ? Är det skit diesel så skulle det va lika för alla.. typiskt svenskt å skylla på nåt annat.

jag har inte påstått något annat. jag skriver enbart att de inte ska bli nått mer tankning på jet. köper jag en bil jag är missnöjd med säljer jag den och köper ett annat märke/modell helt enkelt. samma om jag går in på en butik och handlar nått och man blir missnöjd över bemötande av personal eller liknande. då går man inte dit igen.
sen kan jag tillägga att fler har tyckt illa om jet även om ingen bra fakta finns. och nu när vi fick problem efter detta så är de väll inte så jä*la konstigt att man ger f*n i att tanka där igen.

EDIT: skulle inte förvåna mig om de säljer för lite bränsle eller så de inte blandat de med frysskydd som krävs för denna kyla. de flesta mackar brukar tillsätta tex mer e85 om det blir väldigt kallt.

batteriet har fått stå i 8 timmar på laddning + från kl 1 idag och ska stå hela natten igen smile
Senast redigerat av Frrla (19 december 2009)

Bmw Ownz

Sök