3487
Sök

Startproblem (stendöd), Mazda 323FN 1.6i -88

Ö.S.M-CREW
305 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Hej hej, som rubriken lyder så är det inte ett endaste liv i min pizza räcer hmm har provat att bytt ut diverse jordplatser och slipat rent, även bytt batteri (det gamla var endå dåligt), innan bilen dog av helt så gick den ryckigt vid full gas pådrag över 4000rpm "hackar/rycker" detta slutade men då började det skumma! kunde köra 25-30meter med bilen och sedan böööööhhhh.. stendöd (typ som man vrider av tändningen när man är ute o kör) bilen gick genast igång efter att man väntar 5-10sek med tändningen av, sedan var de bara starta så kunde man köra sina 25-30m igen, såhär höll den på i 2-3dagar.. och nu har den inte startat sedan dess!

Fråga 1: en svart liten grej som sitter på fördelaren (lika stor som en tärning) med en sladd+snabbkontakt.. vad är detta för nåt? fått för mig att de är nån antenn/radio av störnings grej ^^ :S

Fråga 2: i säkringsdosan finns det en liten dosa med en röd rund liten knapp man kan trycka in (har öppnat denna dosa o kollat inuti och trycker man på knappen så går en liten "arm" imot en annan metall yta typ som en vipp-strömbrytare), vad är detta för nånting??? nån form av överbelastnings grej eller? skall den vara intryckt eller ej ? för isåfall måste man öppna den o pilla tillbaka "armen"

Tacksam för svar!!! MVH // Tobbe.

Tyskstuk - JDM
----------------------------------------
Tyskt & Japanskt!

Ö.S.M-CREW
305 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Tog bort ett stift o skulle kolla om jag hade gnista vilket jag INTE hade.. kollade på 2st stift.. ingen gnista,
så blir att prova en annan tändspole, har även gjort rent fördelarlock+rotor.

Tyskstuk - JDM
Tyskt & Japanskt!

4 586 Inlägg
20 december 2009
Kolla så du har ström fram till tändspolen när du vrider på tändningen.

Ö.S.M-CREW
305 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Får ta o kolla det sen! ska iväg o hämta en ny tändmodul & en ny tändspole snart, men ska kolla med testlampan om ja har ström! har fan inte tänkt på det innan hahah big_smile //Tobbe.

Tyskstuk - JDM
Tyskt & Japanskt!

Ö.S.M-CREW
305 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Sådär, då har jag vart ute i garaget o kollat och jag har ström på kablarna till tändspolen, skall prova en gammal spole ifrån en 740 sen som polaren skulle ta med, så får vi se om de ger nån gnista iaf eller nåt!

Tyskstuk - JDM
Tyskt & Japanskt!

Sök