3527
Sök

740 -89 startar ej!

388 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Hejsan, är så att min far imorse skulle flytta undan min 740 för han skulle ut med sin bil, men den startar inte!

Startmotorn snurrar och den tände "då och då" men bara nån sekund och dog sen igen, motorn startade aldrig riktigt med andra ord.

Den fungerade finfint igår, åkte runt minst 10 mil med den och allt fungerade som det skulle men sen nu idag så vägrar den starta, vad kan vara problemet?

Motorn är en B230F.

Det jag har gjort är att kollat att alla säkringar är hela men inget mera då jag inte har någon aning vad som jag ska kolla. tongue

Hoppas ni kan hjälpa mig smile

Mvh

333 Inlägg
20 december 2009
får du fram bensin?? provat gjort rent fördelaren??

Performance meck
342 Inlägg
20 december 2009
är vanligt fel att bärnsle pumps relät går sönder

så bygla bränsle pumps relät utag 87/1 87/2 30 alla dom ska sitta ihopp då går pumparna för fullt startar bilen då så är relät trasigt (bygligen görs enklast med 3st kablar som är ihopptvinade)
art 52-212 på biltema kostar 199

relät sitter längst till vänster andra in ett stort vitt.(reläna sitter inanför säkringarna ta bort cigg tändar delen för att underlätta)

Mvh viktor
Senast redigerat av wistfors (20 december 2009)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 december 2009
wistfors skrev:
är vanligt fel att bärnsle pumps relät går sönder

så bygla bränsle pumps relät utag 87/1 87/2 30 alla dom ska sitta ihopp då går pumparna för fullt startar bilen då så är relät trasigt (bygligen görs enklast med 3st kablar som är ihopptvinade)
art 52-212 på biltema kostar 199

relät sitter längst till vänster andra in ett stort vitt.(reläna sitter inanför säkringarna ta bort cigg tändar delen för att underlätta)

Mvh viktor

Japp det kan va värt att kolla. Du bör kunna höra om pumpen går å gör den inte det kan dett av ett troligt fel

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

388 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Ska testa att göra rent fördelarn, fungerar inte det så ska jag testa det där med bränslepumps relät.

Tack så mkt. (:

EDIT, testade att bygla som ni skrev o visst fan fungerade den, får bli o köpa ett nytt relä. smile

Tack så mkt för hjälpen, hade aldrig hittat det annars. tongue
Senast redigerat av JsoooN (21 december 2009)

Performance meck
342 Inlägg
13 januari 2010
JsoooN skrev:
Ska testa att göra rent fördelarn, fungerar inte det så ska jag testa det där med bränslepumps relät.

Tack så mkt. (:

EDIT, testade att bygla som ni skrev o visst fan fungerade den, får bli o köpa ett nytt relä. smile

Tack så mkt för hjälpen, hade aldrig hittat det annars. tongue

är skoj att kunna hjälpa till.

tips när du köper nytt relä spara kvittot!
ibland får man tag i ett måndags ex som bara håller några veckor.

Mvh viktor

1 785 Inlägg
13 januari 2010
JsoooN skrev:
Hejsan, är så att min far imorse skulle flytta undan min 740 för han skulle ut med sin bil, men den startar inte!

Startmotorn snurrar och den tände "då och då" men bara nån sekund och dog sen igen, motorn startade aldrig riktigt med andra ord.

Den fungerade finfint igår, åkte runt minst 10 mil med den och allt fungerade som det skulle men sen nu idag så vägrar den starta, vad kan vara problemet?

Motorn är en B230F.

Det jag har gjort är att kollat att alla säkringar är hela men inget mera då jag inte har någon aning vad som jag ska kolla. tongue

Hoppas ni kan hjälpa mig smile

Mvh

Kyla och antydan till startande motor.

Troligen har du problem med kondens i bränslet alltså vatten i små mängder som hindrar bränslet att komma fram och förgasas i motorn. Tändningsproblem är också väldigt vanligt på dåligt underhållna bilar så vet du att tändfördelarlock, rotor och tändstift + kablar är i bra skick så kan jag till 99% garantera att du har problem med fukt i bränslet.

Dåligt bränsletryck ger oftast symtomet med en bluddrande svårstartad motor som kan gå men protesterar på gaspådrag
Senast redigerat av dbjanoz (13 januari 2010)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök