4681
Sök

Knackande ljud Renault Megane -01

2 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
Hej

Jag har fått ett knackande ljud som verkar komma från höger på motorn (vid generator o vattenpump)
Det är lite svårt att höra vart ljudet kommer från, eftersom det är ett ganska högt ljud....

Mina gissningar ligger på generatorn eller vattenpumpen.... finns det nå't sätt o verifiera detta?.. Ljudet följer motorvarvtalet, och det börjar låta omedelbart efter att man kört igång motorn.... det finns tillräckligt med olja i motorn....

Är det lätt o själv byta ut v-pump eller generator på en sånhär bil?

Kan det vara nåt annat fel? (tex hela motorn håller på o rasa?)

Hur kollar jag lättast utan att lämna in bilen?..

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
Plocka bort drivremmen/remmarna till generator/vattenpump o starta bilen en kort stund (max 30sek), låter det inget då så vet du att det är ett av "hjälpaggregaten" som låter, om det låter fortfarande så är det högst troligt att ljudet alstras av motorn.
OBS!Vattenpumpen kan vara kamremsdriven på vissa bilar, om det är så på en Megane vet jag ej. Det är absolut föbjudet att försöka starta motorn med demonterade kamrem. Kamremen sitter bakom en kåpa, denna ser du ej, de remmar man ser brukar vara till generator/vpump/servopump/acpump.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
jag har kollat, och det sitter en rem till både vattenpumpen och generatorn (tror det även är till servon).... det är inte kamremmen...

Jag får ta o testa detta...

Tack för ett snabbt svar smile

Sök