Köpråd V70-06 vs SAAB 95 -06

jakob_enkvist
24 december 2009 · 144 Inlägg

Har provat och kört båda bilarna!

Saaben är helt okej men jag måste säga att deras kvalitet sviktar lite.. Stötdämparna på den saab 9-5 jag körde var slut efter 10000mil.. Har ägt 3st v70 och dom känns mer rejäla stabilare i de flesta anseende.

Jag skulle alla gånger kört på en faceliftad V70!

Mvh

Funkiee Saab älskare!
24 december 2009 · 4 597 Inlägg

Här ser man hur individuellt det är. Jag har jobbat med många bilar, framför allt volvon och saaben, och volvon har ju hårda obekväma säten, medans i saaben har man mer som en fåtölj som jag nämde innan. Men det är ju en smaksak, hårt kanske vissa tycker är bekvämt, mjuka kanske är obekvämt för vissa, vad vet jag. Gör som jag sa tidigare, bilda dig en uppfattning själv först. Sen kan du se vad folk skriver här, dock om problem osv så kan du ju kolla och se hur det är, men oilslugde på saaben försvann på my 04.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
slin
24 december 2009 · 14 Inlägg

Ja, är väl kanske den känslan jag också fått, ville bara att saaben skulle vara lika bra för den är ju enligt mig snyggare.

TurbOla Reservdansk
24 december 2009 · 6 271 Inlägg

Funkiee skrev:
Här ser man hur individuellt det är. Jag har jobbat med många bilar, framför allt volvon och saaben, och volvon har ju hårda obekväma säten, medans i saaben har man mer som en fåtölj som jag nämde innan. Men det är ju en smaksak, hårt kanske vissa tycker är bekvämt, mjuka kanske är obekvämt för vissa, vad vet jag. Gör som jag sa tidigare, bilda dig en uppfattning själv först. Sen kan du se vad folk skriver här, dock om problem osv så kan du ju kolla och se hur det är, men oilslugde på saaben försvann på my 04.

Det där är högst personliga åsikter, enligt testet Steifan lade upp tyckte både V70 och 9-5-ägare att båda bilarnas framsäten var förträffliga.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bjork OEM <3
24 december 2009 · 6 957 Inlägg

Smaksak egentligen detta, provkör båda!

Men kan iaf tillägga att min käre far är inne på sin 5:e V70 sen 2000 (den 6:e är på ingång tongue), den nuvarande är en V70 Classic -07 med 170hk/automaten och den är TÖRSTIG! Så nu har han beställt en
2.0D (eller om de va 2.4D) -10, för den med 170hk sörplar i sig skrämmande mkt soppa.

Men man åker ju hur gött som helst i Volvon och den som säger emot..ja då vete sjutton om man har koll på vad man säger..

Saaben, samma sak..du åker kanon, känns lite lite sportigare och motorn är kanon men frågan är om inte
en 5:a känns lite roligare i ljudväg?

Hur är det försäkring/skatt mellan dom? Om du satsar på Volvo så sikta in dig på 2005- och framåt.

Jag själv skulle valt Volvon, fast inte med 2.4 (140/170hk), kanske 2.4D eller 2.5T

Mvh

Senast redigerat av Bjork (24 december 2009)

OEM <3
MR-P
24 december 2009 · 135 Inlägg

båda bilarna är väldigt trevliga att köra men själv tyckte jag körkönslan var mycket skönare i volvon cool

Senast redigerat av gasolinbloood (24 december 2009)

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
slin
25 december 2009 · 14 Inlägg

Ok. V70 170 aut. är MYCKET törstig. Hur är det med  170 hk man. är den också törstig i jmf. med 95 2,0. bio?

Bjork OEM <3
25 december 2009 · 6 957 Inlägg

slin skrev:
Ok. V70 170 aut. är MYCKET törstig. Hur är det med  170 hk man. är den också törstig i jmf. med 95 2,0. bio?

Farsan har haft 3st manuella 140hk, dom var nog inte fullt lika törstig, så 170hk bör väl inte vara mkt värre, ska tilläggas att min far är rätt flitig på gasen.

Senast redigerat av Bjork (25 december 2009)

OEM <3
TurbOla Reservdansk
25 december 2009 · 6 271 Inlägg

Den nya D5an som Volvo har släppt är nog en trevlig bekantskap...

205hk, 420Nm, biturbo (dvs dubbla turbos), 1800bars commonrail... Chippa den och du har en ganska trevlig diesel. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
balder-kittis rangerare
25 december 2009 · 115 Inlägg

volvos 06 ska tydligen ha lite strul med elen beroende på vilka tillval som finns. jobbarkompisen hade en v70 -06a å kommer aldrig köpa volvo igen pga el fel hela tiden. men en annan jobbarkompis som har en d5 awd 06a å han är hur nöjd som helst.
min åsikt är ska du ha bensinare köp saab ska du ha diesel köp volvo.

Saab 9-5 2,3T aero "saab 9-5" (2004)
Rille0
25 december 2009 · 2 021 Inlägg

Ska du ha en v70 ska du ha en D5 dom är bra trevliga, går fint som fan, men för samma pengar får du en välutrustad 9-5 aero 230hk och då tycker jag valet är rätt enkelt.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
slin
25 december 2009 · 14 Inlägg

Ang. att V70 är törstig.... kollar man med bilregistret så drar 140 0.9 bl. 170 0,92 bl och 95 2,0 drar 0,92 bl. Verkar som om de är lika törsiga båda två. Kör nu V70 2,0 och jag kör den på runt litern blandat, man får ju trycka på lite för att det ska hända ngt., kanske därför. Men å andra sidan är väl de här skillnaderna försumliga? Eller uppgifterna från bilregistret är kanske glädje siffror?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
25 december 2009 · 2 307 Inlägg

Säger bara en sak köp aldrig en V70 D5 06 om du inte måste

Saabrna vet jag egentligen inget om förutom att jag gillar dom utan egentligen ha någon bakgrund till det

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
TurbOla Reservdansk
25 december 2009 · 6 271 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Säger bara en sak köp aldrig en V70 D5 06 om du inte måste

Varför?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Gerling
25 december 2009 · 55 Inlägg

Ska du ha diesel så har tyvärr inte saab så trevliga motorer... och gamla d5 motorn känns väl sådär om du tittade på en 04-05a. Det där med elfel känner jag igen, en jag känner hade en 05-06a v70 som elen spökade på. När bilen va avstängd kunde den börja brusa i högtalara för att sedan börja strula med larmet och vissa lampor som inte fungerade osv osv.. Känns som det va ett sk. "måndagsex" vet flera som är mkt nöjda med sina v70 också så! Du måste bestämma själv, prova båda bilarna. och känn efter vilken som är trevligast att köra, vilken ni känner är bäst plats för er osv kolla även försäkringar och priser. Just nu borde du kunna på en 9-5a för riktigt bra pris!

Aerocombi Xenoholic
25 december 2009 · 2 559 Inlägg

Köp en 9-5a du, sen fixar du ett "chip" och har sedan 225 frustande hästar wink som inte dricker mer än en originalare smile
Lovar att den är en mycket roligare bil än en 170 hästars V70 wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Remiss
25 december 2009 · 1 339 Inlägg

Funkiee skrev:
Här ser man hur individuellt det är. Jag har jobbat med många bilar, framför allt volvon och saaben, och volvon har ju hårda obekväma säten, medans i saaben har man mer som en fåtölj som jag nämde innan. Men det är ju en smaksak, hårt kanske vissa tycker är bekvämt, mjuka kanske är obekvämt för vissa, vad vet jag. Gör som jag sa tidigare, bilda dig en uppfattning själv först. Sen kan du se vad folk skriver här, dock om problem osv så kan du ju kolla och se hur det är, men oilslugde på saaben försvann på my 04.

Hårda? Obekväma? yikes Man sitter ju som en kung i dom sätena och dom är ju mjuka utan tvekan tongue . Saaben har jag ingen aning om.

Dom är rätt likvärdiga men jag röstar på V70n främst för komfortens skull..

Rquired Allmänt envis
25 december 2009 · 12 512 Inlägg

Tydligt att komfort beror helt och hållet på vem man frågar, men lägger själv till att båda två har på tok för mjuka säten. Men bäst? Jag tycker nog V70 har marginellt bättre komfort än 9-5. Men jag håller fast vid att 9-5an är mer bil för pengarna idag smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
trippelturbo Trucker
25 december 2009 · 2 710 Inlägg

9-5an har i ditt fall fler fördelar.. inte nog med att du kan köra på billigare bränsle smile
Om det nu handlar om samma pengar så tycker jag du borde gå in djupare på båda o jämföra..

Jag skulle valt 9-5an smile

Fart missbrukare
Remiss
25 december 2009 · 1 339 Inlägg

BMWgrabben skrev:
9-5an har i ditt fall fler fördelar.. inte nog med att du kan köra på billigare bränsle smile
Om det nu handlar om samma pengar så tycker jag du borde gå in djupare på båda o jämföra..

Jag skulle valt 9-5an smile

Du syftar inte på Etanol hoppas jag tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang