Köpråd V70-06 vs SAAB 95 -06

JaggaChafen Tesla Senior Technician
25 december 2009 · 2 307 Inlägg

TurbOla skrev:

JaggaChafen skrev:
Säger bara en sak köp aldrig en V70 D5 06 om du inte måste

Varför?

För dom e extremt dåliga.

Skall du ha exempel så kommer det npgra här.

Ventilmekanismen rasar å detta kan om det inte uppmärcks i tid betyda att hela toppen går till helvete å att kanske då också parikkelfiltret.

Sen läcker dom olja i delningen på blocket ganska ofta å det e ingen billig affär å fixa.

Sen e det ett vivrelspjäll på dessa som haverar med jämna mellanrum både själva spjället å motorn som reglerar det.

EGRen strular en del också kanske inte så mkt men det händer.

Oljeläkaget å topphaverier e riktigt riktigt vanligt skulle vilja säga att över 70% av 06 d5 har haft problem mede detta å då innan bilen har gått 10.000 mil

07 e bättre men inte bra den heller 08 å nyare har jag inte haft några problem med än

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Aerocombi Xenoholic
26 december 2009 · 2 559 Inlägg

Volvo740an skrev:

Funkiee skrev:
Här ser man hur individuellt det är. Jag har jobbat med många bilar, framför allt volvon och saaben, och volvon har ju hårda obekväma säten, medans i saaben har man mer som en fåtölj som jag nämde innan. Men det är ju en smaksak, hårt kanske vissa tycker är bekvämt, mjuka kanske är obekvämt för vissa, vad vet jag. Gör som jag sa tidigare, bilda dig en uppfattning själv först. Sen kan du se vad folk skriver här, dock om problem osv så kan du ju kolla och se hur det är, men oilslugde på saaben försvann på my 04.

Hårda? Obekväma? yikes Man sitter ju som en kung i dom sätena och dom är ju mjuka utan tvekan tongue . Saaben har jag ingen aning om.

Dom är rätt likvärdiga men jag röstar på V70n främst för komfortens skull..


Konstigt röstat anser jag efterssom du inte har en aning om hur SAABen är hmm
Men men smaken är ju som (Y) som sagt wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
slin
27 december 2009 · 14 Inlägg

jaha, lutar nog åt 95. Har ju fått många för o nackdelar här,men man ska ju följa vad man känner. Har nu hittat en 95-05 innan faceliftet med 8000 mil på mätaren, samt en 06a med 14 tusen på mätaren. Ska man gå på den äldre med färre mil, eller den faceliftade med fler? Är det stor skillnad före och efter faceliftet?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 december 2009 · 2 307 Inlägg

tycker prefaceliften e mkt snyggare men det e ju jag då. ingen av bilarna e nog ett dåligt köp men om du skall ha bilen en stund å kör en dl hade jag köpt den med mindre mil.

sen beror det ju väldigt på hur bilen e skött med en som har gått 8000mil kan va risigare än en som har gått 14,000

sen så skall ju bilen passa dina krav med utrustning osv. Men om bägge "stämmer" hade jag köpt den med mindre mil då det egentligen e samma bil

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Funkiee Saab älskare!
27 december 2009 · 4 597 Inlägg

Pappa köpte en 9-5a i höstas, en -03a med 13500 mil på mätaren, den motorn låter myycket bättre än grannen med sin nyinköpta 9-5a -02 med 11000 mil på mätaren. Så det är ju helt hur motorn är servad. Jämförelse: Min vita saab 9000 gått 23700mil. Den låter som ett tröskverk, tror den ska skära ihop när som, men den tuffar på.

Min gröna saab 9000 gått 31000mil. Den Låter som en ny motor, inga missljud eller sådat, och anledningen till att man kan veta hur grejjorna är i detta skick är att gröna var en företagsbil, som är servad och riktigt bra skött, vita är en sthlms city bil och det har skadat motorn lite tyvärr. Samt att den är en servad efter 18000mil i serviceboken. Så där får man hoppas att dom tidigare ägarna har servat den liksom..

Så till TS kolla på hur den är servad, och lyssna på hur saker låter smile

Senast redigerat av Funkiee (27 december 2009)

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
slin
31 december 2009 · 14 Inlägg

Jaha! Nya betänkligheter. En kompis har just köpt en 95 2,0 -07 och han är duktigt besviken på förbrukningen. Drar ca 1,0 l milen och då när han kör till och från jobb totalt 7 mil. Tidigare hade han en 95 2,0 -00a och den drog ca 0,85l samma sträcka! Drar biopowern mer eller kan det va ngt fel med den? Obs denna förbrukn var med bensin i tanken. Vill ju inte köpa en saab med denna förbrukn!

v50sport
31 december 2009 · 230 Inlägg

Finns bara 1 alternativ...

WoozyDozz
31 december 2009 · 918 Inlägg

v50sport skrev:
Finns bara 1 alternativ...

Och det är att köpa en Volvo? smile lol

Senast redigerat av Ante90 (31 december 2009)

v50sport
31 december 2009 · 230 Inlägg

...Det var inte jag som sa det... ;-)

WoozyDozz
31 december 2009 · 918 Inlägg

v50sport skrev:
...Det var inte jag som sa det... ;-)

Du tänkte nog så eller hur? wink

v50sport
31 december 2009 · 230 Inlägg

Jag vet inte hur jag tänkte där!? ;-)

Bjork OEM <3
31 december 2009 · 6 957 Inlägg

v50sport skrev:
Finns bara 1 alternativ...

Är att ge fan i båda och köpa tyskt wink

OEM <3
v50sport
31 december 2009 · 230 Inlägg

Bjork skrev:

v50sport skrev:
Finns bara 1 alternativ...

Är att ge fan i båda och köpa tyskt wink

Är det ett alternativ??

Jag trodde inte att någon räknade det som 1 alternativ? =/

Bjork OEM <3
31 december 2009 · 6 957 Inlägg

v50sport skrev:

Bjork skrev:

v50sport skrev:
Finns bara 1 alternativ...

Är att ge fan i båda och köpa tyskt wink

Är det ett alternativ??

Jag trodde inte att någon räknade det som 1 alternativ? =/

F.r.o.m nu tongue

OEM <3
Rquired Allmänt envis
31 december 2009 · 12 512 Inlägg

Bjork skrev:

v50sport skrev:

Bjork skrev:

Är att ge fan i båda och köpa tyskt wink

Är det ett alternativ??

Jag trodde inte att någon räknade det som 1 alternativ? =/

F.r.o.m nu tongue

Tycker väl man skall undvika Mercedes E-klass pga rost och elfel, men Bmw 5-serie Touring och Audi A6 Avant är i alla fall värda att tänkas över. 5-serie håller inte riktigt samma nivå på lastutrymmet, men A6 klarar sig i en jämförelse.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Munkis
31 december 2009 · 1 636 Inlägg

Eller också så låter du bli att lyssna på alla partiska tips här på forumet och testkör båda bilarna ordentligt så du känner efter själv vilken som passar dig bäst smile

Det är trots allt du som ska vara nöjd med bilen, ingen annan på detta forum. Vilken du än köper av dessa två så får du en kanonbil

/David

Senast redigerat av Munkis (31 december 2009)

slin
31 december 2009 · 14 Inlägg

Jo jag har provkört båda, men nu var ju frågan ang. förbrukningen på 95an.(se ovanstående frågeställning), som min bekant upplevde som mycket större än på hans tidigare 95 2,0.

740addon
31 december 2009 · 336 Inlägg

volvo tar dej från punkt A till B . saab tar dej där imellan! jag röstar på saab.

volvo 740:)
slin
31 december 2009 · 14 Inlägg

Ok, du röstar på saab, har du koll på förbrukningen?(95 2,0 -07a?)

740addon
31 december 2009 · 336 Inlägg

ja det gör jag! ja på bensinmodellerna har jag absolut det! sen vet jag inte fall det var biopower eller diesel han skulle köpa,läste inte hela inlägget!. har du själv det?smile

volvo 740:)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang